Feestdagen weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:25

Dagen zoals 2e Pinksterdag, 2e Paasdag of 2e Kerstdag bestaan in een hele hoop landen niet eens.
Die dagen hebben ook niks te maken met religie.
Die 2e..dagen had te maken met het aantal vrije dagen/uren waar werknemers recht op hadden.
In andere landen hebben ze weer meer vakantiedagen en minder 2..dagen.

Dus dat betekent dat geen enkel Christelijke feestdag wegvalt.
Alleen de vrije maandag valt weg en er komen andere religieuze feestdagen bij.
En daarbij is bijvoorbeeld hemelvaartsdag voor de meeste mensen een heerlijk dagje vrij.
Wie staat er dan stil bij de betekenis van die dag?
Alleen het handjevol mensen dat inderdaad naar de kerk gaat.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 28-08-13 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:27

PowerReiner schreef:
Nu ben ik niet gelovig, maar ook ik vind het te ver gaan, onze feestdagen aan de kant zetten voor die van een ander land? En nee ik mieuw niet over de vrije dagen, dit is een principekwestie.
Arabisch leren op school, te belachelijk. Arabisch is idd geen wereldtaal en zou idd niet als landtaal moeten worden opgedrongen omdat zij te beroerd zijn om iets van de taal te leren van het land waar ze in zitten.

Nee ik ben volledig tegen!

Net alsof iedereen hier in Nederland Christelijk of Protestands is.. :roll: We leven nu eenmaal in een multiculturele samenleving, waar dus niet alleen mensen van 1 geloof wonen. Ik begrijp het probleem niet. Al vind ik dat we dan wel een vrije dag met het suikerfeest verdienen :+

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:31

In dat artikel staat alleen een voorstel dat in een rapport staat geschreven. Er is helemaal nog niets beslist en dat rapport dateert al van 2010... Voordat het doorgevoerd wordt zal er nog zeker wat gedebatteerd worden hoor ;) .

Er zouden 2 vrij te kiezen betaalde feestdagen in de plaats komen (dus je kan nog altijd vrij nemen op 2 van deze afgeschafte dagen) en 3 nieuwe, meer in deze tijdgeest passende, feestdagen bijkomen. Imo gaat het ook allemaal wat ver, maar problemen zou ik er op zich niet mee hebben. Feestdag is feestdag en wanneer die valt zal ik er mooi gebruik van maken :j

Over dat Arabisch heb ik niets gelezen in het artikel eerlijk gezegd... Er worden ook weer veel dingen verzonnen waar helemaal geen sprake van is, vrees ik.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 28-08-13 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:32

Boras: Door mijn werk kom ik ze dagelijks tegen, en ik werk er ook mee samen. Er zitten genoeg topmensen tussen, maar raar genoeg zeggen die het hetzelfde over hun "landgenoten". Zij zijn OOK thuis op die feestdag, al heeft het niks met hun geloof te maken. En toch gaan ze lopen zeuren dat ze hun feestdagen ook erkend willen zien omdat dat bij hun geloof hoort. Als we dat voor iedereen moeten doen zitten we meer betaald thuis dan op de werkvloer vrees ik. Maar om dan in tegenprestatie onze dagen af te schaffen? Nee. Die zijn traditie. Bijvoegen bij ons vakantiesaldo is een optie maar dan zit je weer op sommige plekken (zoals bij ons in de dienst) dat iedereen die 9/10 op hetzelfde moment gaat willen opnemen, en dat daarmee de dienstwerking in het gedrang komt. Of ze gaan het opsparen tot het einde van het jaar. Terwijl nu iedereen collectief thuis is en de dienst is algemeen gesloten. Makkelijk en duidelijk voor alle partijen.

En als je Pasen afschaft, wat doe je dan met de paasvakantie? Die gaat vooraf aan die feestdag. Schaf je die dan ook af, want de feestdag is er niet meer? Hoe doe je dat met school? Het is traditie dat kinderen eitjes rapen op Pasen, ze kijken daar naar uit. Als we die dag moeten werken kan dat ook niet meer doorgaan. En ik zie scholen dat niet echt organiseren om voor een paar 100 kids tegelijk een mega eierenraap te doen. Dus je schaft niet alleen de feestdag af, maar ook dat evenement.
Idem met Sint-Maarten in onze streek, hier ben je die dag thuis (11/11) en dan krijgen de kids hun pakje. Wij vieren dan weer geen Sinterklaas. Moet je die kinderen dan ineens gaan vertellen dat het niet meer doorgaat en dat de Sint niet meer komt?

antje_vip

Over multicultureel en aanpassen gesproken: ik denk niet dat je in Marokko/Turkije o.i.d. hoeft te vragen om een kerk, of dat je daar als vrouw zomaar zonder hoofddoek of burka kan rondlopen 'omdat dat jouw cultuur is'.

PowerReiner

Volgens mij is de buitenlandersproblematiek juist ontopic.

Mijn reactie gaat er niet over om tegen de problematiek te schoppen, maar dat Arabisch in het lespakket zou kunnen komen. Als ik naar China of ieder ander willekeurig land verhuis, kan ik toch onmogelijk verwachten dat iedereen daar mij in het Nederlands gaat aanspreken?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:34

Ik heb mijn bericht aangepast, maar ben een dit vergeten, dus maar even zo.

k

Szan

Re: Feestdagen weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:35

Ook ik kan nergens vinden dat dit nu officieel is doorgevoerd.
In welke krant staat het, TS?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:37

Vivian__ schreef:
PowerReiner schreef:
Nu ben ik niet gelovig, maar ook ik vind het te ver gaan, onze feestdagen aan de kant zetten voor die van een ander land? En nee ik mieuw niet over de vrije dagen, dit is een principekwestie.
Arabisch leren op school, te belachelijk. Arabisch is idd geen wereldtaal en zou idd niet als landtaal moeten worden opgedrongen omdat zij te beroerd zijn om iets van de taal te leren van het land waar ze in zitten.

Net alsof iedereen hier in Nederland Christelijk of Protestands is.. :roll: We leven nu eenmaal in een multiculturele samenleving, waar dus niet alleen mensen van 1 geloof wonen. Ik begrijp het probleem niet. Al vind ik dat we dan wel een vrije dag met het suikerfeest verdienen :+

Nee dus, dat lijkt me duidelijk aangezien ik al aangeef dat ik niet gelovig ben. Voor mij is het probleem een principekwestie, en niet dat we "vrije dagen" in moeten leveren. We leven inderdaad in een multiculturele samenleving, waar we al talloze moskees en andere geloofsgebouwen hebben toegestaan, en van alle steden in ons land een gedeelte hebben afgestaan aan onze multiculturelen. Ik denk dat we wel genoeg hebben gedaan onderhand voor onze multiculturele samenleving.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:38

antje_vip schreef:
Over multicultureel en aanpassen gesproken: ik denk niet dat je in Marokko/Turkije o.i.d. hoeft te vragen om een kerk, of dat je daar als vrouw zomaar zonder hoofddoek of burka kan rondlopen 'omdat dat jouw cultuur is'.

Zo mag een islamiet, of zelfs een protestant, geen hostie halen bij de katholieken. Regels waarvan niet wordt afgeweken, kennen ze allemaal. Van mij mogen ze. Tot op zekere hoogte, vrouwen niet toelaten op leidinggevende posities in de politiek vind ik niet kunnen. Maar we dwalen giga af.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:39

Varekaj, Sinterklaas komt ook niet op een feestdag en dat kan ook perfect, dus Sint Maarten zal dat ook wel kunnen volgens mij.

Ik denk dat wij veel te vast geroest zitten in onze tradities op bepaalde vlakken. Maar dat is natuurlijk een mening zoals ieder zijn eigen mening heeft :j . Hemelvaart wordt ook niet gevierd in Nederland en Nederland heeft andere feestdagen dan wij ivm wapenstilstand etc. Dat we in België meer 'neutrale' feestdagen zouden krijgen zal mij een worst wezen. Pasen kan ik ook vieren in het weekend met de kindjes, Sinterklaas komt toch de ochtend van 6 december (in België ;) ), of het nu een schooldag is of niet. Tradities kunnen perfect doorgaan imo, zij het niet op een andere manier.

Over Arabisch op school dateert het recentste artikel dat ik erover kan vinden van 2007 en dat ging over Arabische jongeren ook Arabisch te onderwijzen op school als standaard vak. En daar waren toen te weinig voorstanders voor...

En nogmaals, het was een voorstel in een rapport in 2010...

En offtopic: de meeste Turken en Marokkanen in hun thuisland staan veel verder dan deze die in Europa zijn beland wat betreft hun geloof. In de grote steden zal je niet zoveel hoofddoeken tegenkomen, laat staan boerka's.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:41

Van mij mag trouwens iedereen alle argumenten erbij halen die men wil hoor.
Maar het laat wel duidelijk zien dat een wijziging van het feestdagensysteem niet het werkeljke probleem is.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:45

PowerReiner schreef:

Niet dat Wikipedia een goede bron is (heb even geen betere voor handen), maar maak geen ongeschoolde uitspraken :+
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldtaal

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:55

antje_vip schreef:

Wat een kortzichtige uitspraak. Misschien eens verdiepen in andere culturen? Er wonen Christenen in Turkijke en Marokko, er staan ook kerken in deze landen. Marokko kent ook katholieke scholen. Tevens loopt een deel van de vrouwen ook gewoon zonder hoofddoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:10

Ine23 schreef:
Varekaj, Sinterklaas komt ook niet op een feestdag en dat kan ook perfect, dus Sint Maarten zal dat ook wel kunnen volgens mij.

Ik denk dat wij veel te vast geroest zitten in onze tradities op bepaalde vlakken. Maar dat is natuurlijk een mening zoals ieder zijn eigen mening heeft :j . Hemelvaart wordt ook niet gevierd in Nederland en Nederland heeft andere feestdagen dan wij ivm wapenstilstand etc. Dat we in België meer 'neutrale' feestdagen zouden krijgen zal mij een worst wezen. Pasen kan ik ook vieren in het weekend met de kindjes, Sinterklaas komt toch de ochtend van 6 december (in België ;) ), of het nu een schooldag is of niet. Tradities kunnen perfect doorgaan imo, zij het niet op een andere manier.

Over Arabisch op school dateert het recentste artikel dat ik erover kan vinden van 2007 en dat ging over Arabische jongeren ook Arabisch te onderwijzen op school als standaard vak. En daar waren toen te weinig voorstanders voor...

En nogmaals, het was een voorstel in een rapport in 2010...

En offtopic: de meeste Turken en Marokkanen in hun thuisland staan veel verder dan deze die in Europa zijn beland wat betreft hun geloof. In de grote steden zal je niet zoveel hoofddoeken tegenkomen, laat staan boerka's.

Hoe kom je daar nou bij ?

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:12

Heel typisch dat multicultureel direct aan Mekka wordt gelinkt. Ik vind het zo ontzettend jammer dat mensen zo kortzichtig zijn.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:15

4EverHobbes schreef:
Heel typisch dat multicultureel direct aan Mekka wordt gelinkt. Ik vind het zo ontzettend jammer dat mensen zo kortzichtig zijn.

Klopt, de Joden zullen vast ook blij zijn als ze Jom Kipoer vrij kunnen krijgen zonder een dag te hoeven opnemen en de Chinesen willen misschien hun nieuwjaar ook wel vrij etc etc etc voor andere culturen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:17

Peanutbutter schreef:
Ine23 schreef:
*knip*

Hoe kom je daar nou bij ?

Excuus, ik bedoelde onze lieve vrouw hemelvaart op 15 augustus. Niet deze in mei. Die vieren jullie inderdaad wel. 15 augustus is naar mijn weten geen officiële feestdag meer in Nederland?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:23

antje_vip schreef:

Dat maakt Nederland dus anders.. :j

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:39

Vivian__ schreef:
antje_vip schreef:

Dat maakt Nederland dus anders.. :j

Ehh, ik hoop toch echt niet dat je denkt dat het gequote tekst waar is :oo Ik heb synagoges en kerken gezien in Marokko en Turkije. In Turkije loopt minimaal de helft van vrouwen zonder hoofddoek.

Van mij mogen ze in NL ook gewoon meteen de islamitische feestdagen invoeren. Ik heb ook altijd het idee dat de islamitische tradities/feestdagen ook echt uitgevoerd/gevierd worden en dat de islamieten ook weten waarom ze het doen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:47

Source or it didn't happen.

Ik heb even zowat alle online kranten afgespeurd plus nog een volledige papieren, en nérgens vind ik er een woord over. Ik zou het wel héél erg vreemd vinden als er over zoiets toch tamelijk belangrijks nergens iets over geschreven staat en dat het beslist is ergens in volle vakantieperiode waar de helft van de regering nog maar pas terug is opgestart na hun vakantie. Zeker van dat je in je hele frustratie niet bent vergeten te lezen "dit wetsvoorstel komt van..."?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:51

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:52

Precies - maar TS geeft aan dat het nu definitief is.
En daar kan ik (en een hoop andere bokkers) geen bron van vinden.

Neemt niet weg dat een discussie over dit onderwerp interessant is, maar ik heb het idee dat het nu paniek om niets is.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:53

Ine23 schreef:
In dat artikel staat alleen een voorstel dat in een rapport staat geschreven. Er is helemaal nog niets beslist en dat rapport dateert al van 2010... Voordat het doorgevoerd wordt zal er nog zeker wat gedebatteerd worden hoor ;) .

Oh laat maar, ik heb mijn antwoord al. Zie je wel, een voorstel, niets meer niets minder. Moeten we dus niet liggen katten op onze "multiculturele samenleving" (of zoals sommigen dat zo zeggen al die 'stomme Turken en Marokkanen die hier toch alles maar overnemen), want er is helemaal niets overgenomen en het is maar zeer de vraag of dat ook echt gaat gebeuren, gezien het al drie jaar aansleept..

Het vel van de beer niet verkopen voordat je hem geschoten hebt noemen ze dat :7 .

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:54

Szan schreef:
Precies - maar TS geeft aan dat het nu definitief is.
En daar kan ik (en een hoop andere bokkers) geen bron van vinden.

Neemt niet weg dat een discussie over dit onderwerp interessant is, maar ik heb het idee dat het nu paniek om niets is.

Ahzo, dan was het toch nog een andere bron :) .Maar dan blijf ik toch reuzebenieuwd waarom er geen enkele krant hier iets over zou schrijven behalve ergens eentje. Aangezien bijna iedereen op zulke dagen normaal vrij heeft is dit toch een belangrijke mededeling.