Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
PowerReiner schreef:Nu ben ik niet gelovig, maar ook ik vind het te ver gaan, onze feestdagen aan de kant zetten voor die van een ander land? En nee ik mieuw niet over de vrije dagen, dit is een principekwestie.
Arabisch leren op school, te belachelijk. Arabisch is idd geen wereldtaal en zou idd niet als landtaal moeten worden opgedrongen omdat zij te beroerd zijn om iets van de taal te leren van het land waar ze in zitten.
Nee ik ben volledig tegen!
Vivian__ schreef:PowerReiner schreef:Nu ben ik niet gelovig, maar ook ik vind het te ver gaan, onze feestdagen aan de kant zetten voor die van een ander land? En nee ik mieuw niet over de vrije dagen, dit is een principekwestie.
Arabisch leren op school, te belachelijk. Arabisch is idd geen wereldtaal en zou idd niet als landtaal moeten worden opgedrongen omdat zij te beroerd zijn om iets van de taal te leren van het land waar ze in zitten.
Net alsof iedereen hier in Nederland Christelijk of Protestands is..We leven nu eenmaal in een multiculturele samenleving, waar dus niet alleen mensen van 1 geloof wonen. Ik begrijp het probleem niet. Al vind ik dat we dan wel een vrije dag met het suikerfeest verdienen
antje_vip schreef:Over multicultureel en aanpassen gesproken: ik denk niet dat je in Marokko/Turkije o.i.d. hoeft te vragen om een kerk, of dat je daar als vrouw zomaar zonder hoofddoek of burka kan rondlopen 'omdat dat jouw cultuur is'.
PowerReiner schreef:Arabisch leren op school, te belachelijk. Arabisch is idd geen wereldtaal en zou idd niet als landtaal moeten worden opgedrongen omdat zij te beroerd zijn om iets van de taal te leren van het land waar ze in zitten.
antje_vip schreef:Over multicultureel en aanpassen gesproken: ik denk niet dat je in Marokko/Turkije o.i.d. hoeft te vragen om een kerk, of dat je daar als vrouw zomaar zonder hoofddoek of burka kan rondlopen 'omdat dat jouw cultuur is'.
Ine23 schreef:Varekaj, Sinterklaas komt ook niet op een feestdag en dat kan ook perfect, dus Sint Maarten zal dat ook wel kunnen volgens mij.
Ik denk dat wij veel te vast geroest zitten in onze tradities op bepaalde vlakken. Maar dat is natuurlijk een mening zoals ieder zijn eigen mening heeft. Hemelvaart wordt ook niet gevierd in Nederland en Nederland heeft andere feestdagen dan wij ivm wapenstilstand etc. Dat we in België meer 'neutrale' feestdagen zouden krijgen zal mij een worst wezen. Pasen kan ik ook vieren in het weekend met de kindjes, Sinterklaas komt toch de ochtend van 6 december (in België
), of het nu een schooldag is of niet. Tradities kunnen perfect doorgaan imo, zij het niet op een andere manier.
Over Arabisch op school dateert het recentste artikel dat ik erover kan vinden van 2007 en dat ging over Arabische jongeren ook Arabisch te onderwijzen op school als standaard vak. En daar waren toen te weinig voorstanders voor...
En nogmaals, het was een voorstel in een rapport in 2010...
En offtopic: de meeste Turken en Marokkanen in hun thuisland staan veel verder dan deze die in Europa zijn beland wat betreft hun geloof. In de grote steden zal je niet zoveel hoofddoeken tegenkomen, laat staan boerka's.
4EverHobbes schreef:Heel typisch dat multicultureel direct aan Mekka wordt gelinkt. Ik vind het zo ontzettend jammer dat mensen zo kortzichtig zijn.
Vivian__ schreef:antje_vip schreef:Over multicultureel en aanpassen gesproken: ik denk niet dat je in Marokko/Turkije o.i.d. hoeft te vragen om een kerk, of dat je daar als vrouw zomaar zonder hoofddoek of burka kan rondlopen 'omdat dat jouw cultuur is'.
Dat maakt Nederland dus anders..
Ine23 schreef:In dat artikel staat alleen een voorstel dat in een rapport staat geschreven. Er is helemaal nog niets beslist en dat rapport dateert al van 2010... Voordat het doorgevoerd wordt zal er nog zeker wat gedebatteerd worden hoor.
Szan schreef:Precies - maar TS geeft aan dat het nu definitief is.
En daar kan ik (en een hoop andere bokkers) geen bron van vinden.
Neemt niet weg dat een discussie over dit onderwerp interessant is, maar ik heb het idee dat het nu paniek om niets is.