Werken voor je Bijstand uitkering.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:06

@kattenbak
Helaas zijn er ook veel mensen die NIET ziek zijn zodat ze niet hoeven te werken. Terecht dat iedereen dezelfde aanpak krijgt en daaruit moet blijken of je echt ziek bent of werk ziek.

@TS
Ben blij dat je van mening bent dat je best wel wat mag doen voor je uitkering. Helaas is niet iedereen zo.

Er zijn best een hoop mensen die wat willen doen alleen moet het wel in hun straatje passen en dat vind ik vreemd. Als iemand 100% gezond is mag die best wat harder aangepakt worden om te gaan werken ook al is het vrijwilligerswerk of in de ouderzorg gereed staan wat met die mensen te gaan doen. Helaas blijkt dit niet zo te werken.

Er zijn ook mensen met ziektes die alsnog graaag willen werken maar lichamelijk maar 3/4 uur per dag aankunnen. Deze mensen willen erg graag maar krijgen nergens kans. Zelfs vrijwilligers werk willen ze dat je meer uren maakt dan die 3/4 uur per dag.
Dit gaat over een hele goede vriendin die een spierziekte heeft haar hoofd en lichaam zijn 2 verschillende delen. Om haar goed in haar vel te houden is werken en onder de mensen zijn erg belangrijk. Helaas schiet die niet op en zit ze al jaren met een bijstandsuitkering thuis tussen die 4 muren. Wat haar niet vrolijker maakte.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:08

Zwerfkei schreef:
Als je behandeld wordt, een diagnose hebt, een arts hebt, etc, etc, dan gaat dat geen problemen opleveren.

Dat is absoluut niet altijd waar hoor! De keuringsartsen en arbeidsdeskundigen kunnen overige medische opinies naast zich neerleggen, en dat gebeurt ook. Niet altijd, maar het komt voor en een diagnose / behandeling door een arts is zeker niet altijd genoeg.

TS: heel vervelend, vooral als de gemeente verkeerde voorlichting geeft en je partner zijn baan opzegt.

Naar mensen die denken dat het zo eenvoudig is om dan maar een beter betaalde baan te vinden... iets met werkloosheid enzo. Er is simpelweg niet genoeg werk, en dan kun je mensen nog zo dwingen - als het er niet is, dan is het er niet. (En zelfs als het er wel is, betekent het nog niet dat iedereen daarvoor in aanmerking komt. Als te oud bent, of niet voldoende opleiding hebt of juist te veel, dan kiezen werkgevers toch graag voor een ander.

Ik vind dat werk gewoon altijd netjes betaald hoort te worden met het minimumloon. Dit soort trucs om daar onder te gaan zitten vind ik persoonlijk weinig beschaafd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:08

Van die 49 uur, gaat de reguliere werktijd toch gewoon af? Dat is 47 uur, dan houdt je 2 uur over?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:11

http://www.fnv.nl/nieuwsberichten/gemee ... werklozen/

Ik heb persoonlijk geen enkel bezwaar tegen vrijwilligerswerk verplichten aan bijstandgerechtigden, behalve dan dat het zo gek klinkt in één enkele zin. :+

Maar hier is veel meer aan de hand, en het stinkt behoorlijk. Als die gemeenten die mensen zoveel uren kunnen laten werken, zouden ze ze dan ook niet normaal kunnen uitbetalen voor datzelfde werk, zodat deze mensen geen bijstand meer nodig hebben? ;)

En waarom lees ik regelmatig verhalen op internet van mensen die eerst worden ontslagen (bijvoorbeeld bij thuiszorginstellingen, bepaald niet de netste bedrijven als het om omgaan met personeel gaat) en dan via reintegratietrajecten hetzelfde werk kunnen doen. Wat zit hier mis?

Hieronder een stukje uit de link die ik gaf:

Citaat:
Misstanden in Amsterdam

Een voorbeeld. In het Praktijkcentrum van de Dienst Werk en Inkomen in Amsterdam werken veel uitkeringsgerechtigden onder slechte voorwaarden en zonder enig perspectief op betaald werk. Ook worden uitkeringsgerechtigden hier geselecteerd om met behoud van uitkering te werken, onder meer bij de gemeente, bij winkels als Albert Heijn en de Hema, callcenters, in de beveiliging en op Schiphol.

Zoiets gaat natuurlijk veel verder dan werken met behoud van uitkering... Want waar moet je nog solliciteren als bedrijven zo makkelijk toegang tot onderbetaald personeel krijgen?
En waarom zou je als Hema of Appie Heyn in godsnaam nog normaal personeel zoeken?

Het is pure banenverdringing, een champigonkweker zou er bijna jaloers van worden.

Trouwens al die mensen die misbruik maken van uitkeringen. .... Cijfers graag :) .

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:13

Ik begrijp niet helemaal hoe ts het bedoeld.

Ik ben zelf ook ziek, volgens uwv ook niet, helaas kan dat in nederland.
Ik wekte 20 uur en was daarmee erg moe.

Man verliest baan, kan wel wat anders vinden maar voor minder loon.
Gezien onze hypotheek is gebosseleerd op het niet ziek zijn van mij en een hoger loon van mijn man is er ook bij ons maar 1 keuze. Werken.
Ik werk meer uren en ben kapot daarna.
Mijn man werkt minimaal 50 uur.
Aanvulling? Was het maar waar, dat is alleen voor enkele niet boog mensen met de wil tot werken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:13

Als de gemeente toch werk heeft, laat ze dat werk dan opdelen in parttime banen. Waarvoor mensen ook gewoon een contract en passend loon krijgen. Daar bouwen ze tenminste iets mee op. Als de gemeente dan ook weer meer gaat ondersteunen bij het opzetten van eigen bedrijfjes dan is het helemaal goed. Dan heb je nog een keuze en kun je ook echt iets opbouwen.

Mensen voor minder dan het minimum loon laten werken en werkplekken van de arbeidsmarkt afhouden vind ik belachelijk.

Overigens mag je als je een bijstandsuitkering hebt meestal geen vrijwilligerswerk doen (van de gemeente).

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:14

randalinpony schreef:
http://www.fnv.nl/nieuwsberichten/gemee ... werklozen/

Ik heb persoonlijk geen enkel bezwaar tegen vrijwilligerswerk verplichten aan bijstandgerechtigden, behalve dan dat het zo gek klinkt in één enkele zin. :+

Maar hier is veel meer aan de hand, en het stinkt behoorlijk. Als die gemeenten die mensen zoveel uren kunnen laten werken, zouden ze ze dan ook niet normaal kunnen uitbetalen voor datzelfde werk, zodat deze mensen geen bijstand meer nodig hebben? ;)

En waarom lees ik regelmatig verhalen op internet van mensen die eerst worden ontslagen (bijvoorbeeld bij thuiszorginstellingen, bepaald niet de netste bedrijven als het om omgaan met personeel gaat) en dan via reintegratietrajecten hetzelfde werk kunnen doen. Wat zit hier mis?

Hieronder een stukje uit de link die ik gaf:

Citaat:
Misstanden in Amsterdam

Een voorbeeld. In het Praktijkcentrum van de Dienst Werk en Inkomen in Amsterdam werken veel uitkeringsgerechtigden onder slechte voorwaarden en zonder enig perspectief op betaald werk. Ook worden uitkeringsgerechtigden hier geselecteerd om met behoud van uitkering te werken, onder meer bij de gemeente, bij winkels als Albert Heijn en de Hema, callcenters, in de beveiliging en op Schiphol.

Zoiets gaat natuurlijk veel verder dan werken met behoud van uitkering... Want waar moet je nog solliciteren als bedrijven zo makkelijk toegang tot onderbetaald personeel krijgen?
En waarom zou je als Hema of Appie Heyn in godsnaam nog normaal personeel zoeken?

Het is pure banenverdringing, een champigonkweker zou er bijna jaloers van worden.

Trouwens al die mensen die misbruik maken van uitkeringen. .... Cijfers graag :) .

Dit bedoelde ik dus. Als je geen baan kunt vinden, hoe kan het dan dat er wel banen zijn voor behoud uitkering...

schrikdraad

Re: Werken voor je Bijstand uitkering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:17

Sorry krijg de fouten niet meer uit mijn eerdere bericht via Gsm.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:18

mag schreef:
Dit bedoelde ik dus. Als je geen baan kunt vinden, hoe kan het dan dat er wel banen zijn voor behoud uitkering...

Omdat dit gecreeerde banen zijn misschien, waarvoor het geld ontbreekt om iemand er tegen betaling op te zetten?
Vergeet trouwens niet dat je van deze mensen vaak minder kunt verwachten dan van goed opgeleide werknemers.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:19

Wendy schreef:
santie schreef:
Bokt gaat er altijd vanuit, dat mensen gewoon niet willen werken. Het aantal uren en de beloning is gewoon totaal uit verhouding. Maar dat is blijkbaar heel normaal, omdat het toch maar uitkeringstrekkers zijn.

En waar denk je dat dat idee vandaan komt? Lees de verhalen maar eens over dat mensen er voor kiezen om een uitkering te hebben, omdat werken toch niet loont. Kunnen ze beter thuis blijven zitten, en zwart bij werken.
De bijstand is een vangnet, daar mag je best iets voor terug doen. Op deze manier is er ook een extra motivatie om dan toch maar dat k*tbaantje aan te nemen voor die 100 euro extra per maand, een motivatie die nu vaak ontbreekt. Want er zijn genoeg mensen die fulltime werken en netto minder overhouden dan iemand met een uitkering.
Nee dat is rechtvaardig.

:j wat dat betreft vind ik het een zeer goed idee om mensen iets terug te laten doen voor hun uitkering omdat inderdaad nu niet werken loont voor sommige groepen mensen. Of het nu werk is of vrijwilligers. Neem mijn bovenbuurman. 24/7 is hij thuis, zorgt voor overlast en gebruikt drank en drugs en heeft soortgelijke vrienden die regelmatig over de vloer komen. Ik heb veel last van hem en erger me er dood aan dat ik als het ware hem onderhoud van mijn belastingcenten die ik elke maand afdraag en hij op zijn gat zit. Hij heeft verder geen beperkingen, beheerst de nederlandse taal. Laat hem maar lekker werken hoor bij de sociale werkvoorziening :j .
Het is alleen zuur voor mensen die er net tussen vallen of net niet in staat zijn om te gaan werken er de dupe van zijn.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:20

de gemeente zelf heeft helemaal geen banen, er moet in Amsterdam al 20% uit, bizar allemaal hoor.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:22

boedjang schreef:
de gemeente zelf heeft helemaal geen banen, er moet in Amsterdam al 20% uit, bizar allemaal hoor.

Verstandig toch, kunnen ze straks al dat werk voor de helft van het geld laten doen door mensen in de bijstand. Ik zeg ontsla de hele overheid en laat ze allemaal 40 uur werken voor 600,-, dan zijn we zo van het begrotingstekort af :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:22

Wendy schreef:
Omdat dit gecreeerde banen zijn misschien, waarvoor het geld ontbreekt om iemand er tegen betaling op te zetten?

Dat lijkt me toch niet echt een valide reden om mensen tegen minder dan het minimumloon te laten werken. Als dat geld er immers niet is, maken die mensen ook geen kans op 'echt' werk, dus het vergroot niemands kansen.

Citaat:
Vergeet trouwens niet dat je van deze mensen vaak minder kunt verwachten dan van goed opgeleide werknemers.

Het gaat hier niet over wsw'ers he? Heel veel mensen zijn helemaal prima in staat om gewoon werk te doen. Gewoon werk verdient een gewoon loon. Op deze manier verdringt het banen. Het maakt mensen die eerst wel werk hadden afhankelijk van de grillen van een uitkering. Niet omdat zij niet willen werken, maar omdat de werkgevers en de gemeenten dat niet willen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:24

Als jij niet fulltime kunt werken, waarom zit je dan niet gedeeltelijk in de WIA? En waar is die keuringsarts eigenlijk van? De Bijstand heeft niks te zeggen over je gezondheid. Ik zou als ik jou was wel proberen in de WIA te komen. Ook niet ideaal, en financiëel niet direct veel beter dan de Bijstand, maar wat betreft voorwaarden wel vaak gunstiger en daardoor indirect financiëel ook vaak wat beter.

Op termijn willen ze alle arbeidsbeperkten ook in de Bijstand gooien, maar dat moet ik nog zien gebeuren, en zal nog wel een paar jaar duren.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:24

Wendy schreef:
En waar denk je dat dat idee vandaan komt? Lees de verhalen maar eens over dat mensen er voor kiezen om een uitkering te hebben, omdat werken toch niet loont. Kunnen ze beter thuis blijven zitten, en zwart bij werken.
...

IJzersterk argument!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:26

@liedje :D

Ik denk dat de laag geschoolde banen verloren gaan voor de mensen die wel willen.
Werken voor bijstand is een goed idee maar het moet toch anders bedacht worden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:27

..wsw-ers die jammer genoeg ook vaak thuis zitten omdat er uitkeringstrekkers op hún sociale werkplaats vet productie zitten te draaien... Want dat levert meer op.

Niet dat dat nou ooit de bedoeling van de Sociale Werkplaats was maar allee.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:28

Zwerfkei schreef:
Als je behandeld wordt, een diagnose hebt, een arts hebt, etc, etc, dan gaat dat geen problemen opleveren.

Vergeet dat maar!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:29

Shadow0 schreef:
Wendy schreef:

Dat lijkt me toch niet echt een valide reden om mensen tegen minder dan het minimumloon te laten werken. Als dat geld er immers niet is, maken die mensen ook geen kans op 'echt' werk, dus het vergroot niemands kansen.

Citaat:

Het gaat hier niet over wsw'ers he? Heel veel mensen zijn helemaal prima in staat om gewoon werk te doen. Gewoon werk verdient een gewoon loon. Op deze manier verdringt het banen. Het maakt mensen die eerst wel werk hadden afhankelijk van de grillen van een uitkering. Niet omdat zij niet willen werken, maar omdat de werkgevers en de gemeenten dat niet willen.

Weet je waar ik me aan erger in deze discussie? In mijn werk motiveren we al jaren mensen om met behoud van hun wajong (is in feite bijstandsniveau) toch in een regulier bedrijf te werken omdat dit een goede manier is om kansen voor jezelf te creeren en een steentje bij te dragen in aan de samenleving.
Maar nu het gaat om mensen zonder beperking is het ineens oneerlijk, diefstal en weet ik nog wat meer?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:29

@lindy omdat onze keurings artsen graag hun eigen plan trekken.
De ene persoon met Me of fybro wordt (gedeeltelijk) afgekeurd, de anders is een aansteller en moet 100 % werken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:30

Citaat:
Weet je waar ik me aan erger in deze discussie? In mijn werk motiveren we al jaren mensen om met behoud van hun wajong (is in feite bijstandsniveau) toch in een regulier bedrijf te werken omdat dit een goede manier is om kansen voor jezelf te creeren en een steentje bij te dragen in aan de samenleving.

En, levert het binnen een redelijke termijn inderdaad kansen op? Ik bedoel in de zin van toetreding tot de reguliere arbeidsmarkt, dus.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:32

Knoffer schreef:
Wendy schreef:
...

IJzersterk argument!

Ok, dit beter dan? http://www.cijfers.net/fraude.html

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:34

randalinpony schreef:
Citaat:

En, levert het binnen een redelijke termijn inderdaad kansen op? Ik bedoel in de zin van toetreding tot de reguliere arbeidsmarkt, dus.

Meer dan thuis zitten, of deelname aan de dagbesteding in ieder geval (deze mensen komen niet in aanmerking voor de WSW).

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:34

Dat denk ik wel.
Waarom nu gaan werken voor hetzelfde geld.
Als je dan toch verplicht word tot werken hun je net zo goed je eigen baan zoeken zonder gezeur van gemeente.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:35

Wendy schreef:
Maar nu het gaat om mensen zonder beperking is het ineens oneerlijk, diefstal en weet ik nog wat meer?

Voor mensen die normaal werk doen is het inderdaad oneerlijk als ze moeten werken voor minder dan het minimumloon. Bij handicaps ligt het al lastiger, als die werkelijk niet zomaar normaal werk aankunnen of extra begeleiding nodig hebben. Maar er wordt veel gerotzooid met de hele wsw- en reintegratiebusiness, en dat is wat mij betreft ook oneerlijk, diefstal en weet ik wat nog meer :j