Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:25

michelle___ schreef:
Vereentjex schreef:

_/-\o_ haha dat zou wat zijn! ik denk dat je dan niet eens van die miljoen kan genieten, want je bent dan hoogst waarschijnlijk al van kant gemaakt door die gillende fans :=

Ik denk dat Peter R De Vries dan direct een zaak opend naar de BieberKiller. :')

ja, denk dat het dan ook niet bij Bieber blijft, maar dat zijn hele Bieber -kolonie ten onder gaat := want ja zonder bieber geen leven :+

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:26

Niet zomaar iemand, nee ook niet iemand die ik haat, maar mensen die andere mensen zo vreselijk gekweld hebben dat er ZM is gepleegd? en nog steeds vreselijk pest? daar denk ik dan een tikkeltje anders over, al zal ik niet als een bezetende op die knop rammen, maar er even over nadenken.

Of een of andere serie-moordenaar, nee die hoeven van mij niet op de wereld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:27

Lieshorses schreef:
[naam] schreef:
Dus sommige van jullie zouden iemand vermoorden voor geld? (aantal zelfs zonder)
Dat vind ik echt onmenselijk. :n

Ik snap jou punt, echt. Maar sommige mensen geven andere mensen neigingen om zichzelf
te vermoorden. Ik vind dat heftiger dan dat je op een knop drukt en iemand die jou zoiets
aandoet laten overlijden.
Dat weet ik, ik ken zelf ook 2 mensen die hele erge dingen hebben gedaan bij een ander waardoor diegene ook niet meer wilde leven, maar ze dood maken... dat vind ik wel erg ver gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-13 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:27

Dit is een onderzoek geweest, ik dacht in de jaren 70/80. Het heet experiment van Milgram.
Zijn ook filmpjes van op youtube

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:29

brighteyes85 schreef:
Dit is een onderzoek geweest, ik dacht in de jaren 70/80. Het heet experiment van Milgram.
Doet me denken aan zo'n onderzoek waarbij een groepje mensen andere mensen pijn moesten doen om (geloof ik) ook geld te verdienen. :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:31

Echt doodmaken zou ik zelf ook niet kunnen, maar op een knop drukken en weten dat ze er niet meer
zijn zou ik minder zwaar nemen. Al zou ik het verschrikkelijk vinden voor hun familie dat die dat probleem heeft.

KoudbloedKim schreef:
Lieshorses schreef:
Ik snap jou punt, echt. Maar sommige mensen geven andere mensen neigingen om zichzelf
te vermoorden. Ik vind dat heftiger dan dat je op een knop drukt en iemand die jou zoiets
aandoet laten overlijden.
Dat weet ik, ik ken zelf ook 2 mensen die hele erge dingen hebben gedaan bij een ander waardoor diegene ook niet meer wilde leven, maar ze dood maken... dat vind ik wel erg ver gaan.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:31

KoudbloedKim schreef:
brighteyes85 schreef:
Doet me denken aan zo'n onderzoek waarbij een groepje mensen andere mensen pijn moesten doen om (geloof ik) ook geld te verdienen. :)

belachelijk! zagen ze elkaar dan ook? dat zou ik NOOIT kunnen: iemand opzettelijk pijn doen voor een paar flappen... :\

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:32

michelle___ schreef:
Ik denk dat Peter R De Vries dan direct een zaak opend naar de BieberKiller. :')

Uhhu.. :')

Afbeelding

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:35

Leuke psychologische kwestie eigenlijk... Ik zou het waarschijnlijk niet doen. maar aan de andere kant, een knop indrukken is zo gebeurt. Je kunt maar net een momentje hebben van "een miljoen is heel veel geld" en dan BAM op de knop gedrukt.

Op het moment dat er iemand naast je staat die zegt dat je het moet doen dan zal de meerderheid ook daadwerkelijk op die knop drukken want de verantwoordelijkheid ligt dan bij een ander. (in geval van Milgram dus de authoritaire figuur die dat zegt.)

Denk dat groepsdruk, dus als meerdere mensen in een kamer, meerdere knoppen en een iemand gaat het doen dat de rest ook eerder geneigd is het te doen.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:35

Simpel, never ever nooit niet dat ik zoiets zou doen. Ongeacht wie, ik vind dat ik of wie dan ook geen recht heeft een willekeurig persoon te laten sterven.

michelle___

Re: Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:36

't Deed mij eigenlijk een beetje denken aan die 'infinity holes'..
Dat ziet er ook uit alsof iemand op een knop drukt. :=

Eileen_

Nee, echt niet. Ik zou echt niet iemand vermoorden voor geld. Al is het 10 miljoen.

Of het moet een 1 of andere zieke gek zijn die ik (en de rest van de wereld) dood wens. (denk aan serie-moordenaars, verkrachters enz.) Echt zware criminelen dus :)

Anoniem

brighteyes85 schreef:

Vereentjex schreef:
[naam] schreef:

belachelijk! zagen ze elkaar dan ook? dat zou ik NOOIT kunnen: iemand opzettelijk pijn doen voor een paar flappen... :\
Hier staat een stukje erover:
http://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment
Ook een experiment van Milgram.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:37

hmmm zelfs dan niet! ik zou nooit het bloed van een ander aan mijn handen willen hebben bij wijze van dan he ;)
die lui worden uiteindelijk toch wel gestraft :D

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:38

Vereentjex schreef:
KoudbloedKim schreef:

belachelijk! zagen ze elkaar dan ook? dat zou ik NOOIT kunnen: iemand opzettelijk pijn doen voor een paar flappen... :\[/quote]

Als je het even googled kan je precies de inhoud van het experiment zien, ik zal ff kijken of ik een filmpje op kan snorren. Beetje lastig vanaf me tablet om alles uit te tikken.

http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/1 ... lgram.html
Laatst bijgewerkt door brighteyes85 op 24-08-13 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 20:38

prugelpiet schreef:
Niet zomaar iemand, nee ook niet iemand die ik haat, maar mensen die andere mensen zo vreselijk gekweld hebben dat er ZM is gepleegd? en nog steeds vreselijk pest? daar denk ik dan een tikkeltje anders over, al zal ik niet als een bezetende op die knop rammen, maar er even over nadenken.

Pesten is vreselijk, dat weet ik. Maar die mensen hebben ook familie en vrienden die wel om ze geven, waarom zou je die persoon van hun afnemen? Mensen die pesten weten vaak niet waar ze mee bezig zijn en wat voor schade ze werkelijk aanrichten, met zo'n mensen moet eens goed gepraat worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:39

Nee ik denk niet dat ik dat zou kunnen. Ook niet als ik zelf iemand mag kiezen. Je hebt niet alleen 1 persoon met een dood van iemand maar denk aan iemands familie en kinderen. Ook al zou ik iemand zo haten daar kan de familie niets aan doen en die verdienen dat ook niet.

Daarnaast random, kan ook je vriend/vriendin zijn of je eigen moeder, vader, broer of zus. Zou je dat risico nemen voor 1 miljoen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 24-08-13 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:41

Ja hoor totaal geen problemen mee. Er zijn genoeg mensen die ik een plekje op de wereld niet gun

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:41

Als ik die persoon zelf mag uitkiezen wel :) Hopelijk mag ik dan ook vaker op die knop slaan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:42

Er klopt dat er gepraat moet worden, maar stel dit helpt niet. Dan zou ik idd ook
de neiging kunnen hebben om een keer die knop in te drukken. Ik zou er mee zitten
dat ik weet dat ik die persoon heb laten overlijden, maar ergens zou ik het fijn vinden
dat die persoon niet meer bestaat. Ik klink nu ontzettend duivels en vals, maar het is
serieus die heftige kant op...

DezeNaam schreef:
prugelpiet schreef:

Pesten is vreselijk, dat weet ik. Maar die mensen hebben ook familie en vrienden die wel om ze geven, waarom zou je die persoon van hun afnemen? Mensen die pesten weten vaak niet waar ze mee bezig zijn en wat voor schade ze werkelijk aanrichten, met zo'n mensen moet eens goed gepraat worden.

Shaggy09

Re: Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:44

Ik zou me wel ontzettend schuldig voelen tegenover de familie&vrienden van dat persoon,
en tegenover god zou ik me ook niet bepaald trots voelen.. :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:44

Deze vraag is reeeler dan je denkt. Dit zijn namelijk overwegingen die ziektekosten verzekeringen maken: is iemand nog jong genoeg om die dure chemo te krijgen?
Is het de nieuwe heup nog waard?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:46

michelle___ schreef:
't Deed mij eigenlijk een beetje denken aan die 'infinity holes'..
Dat ziet er ook uit alsof iemand op een knop drukt. :=

Zoiets :=

Maar dan met een persoon.. boem, weg... Lijkt me heel onwerkelijk.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:48

dit is onderzocht en vele mensen zouden dit vaak wel doen ! de kans wordt kleiner als je zegt dat iemand in je verre familie (verre achterneef of zo) zou doodgaan. De kans wordt groter als je zegt dat iemand zou sterven bv in Afrika of Thailand (waar de kans om niet oud te worden al niet groot is)

Heb ff gezocht maar kan het onderzoek niet even terugvinden, ik heb het destijds opgenomen als bijlage in een scriptie die ik voor veiligheidskundige moest schrijven

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:50

Nee, geen haar op mijn hoofd en geen vezel in mijn lijf denkt daaraan.

Wat een vreselijk idee zeg bah.