Nauwelijks plek voor docenten onder de 30

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:45

Saintelette schreef:
Dat er uberhaupt nog lio's te krijgen zijn.....

Allemaal onbetaald. Want daar is geen geld voor.

Saintelette

Re: Nauwelijks plek voor docenten onder de 30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:56

Ja i know, maar dan is t dus officieel geen lio ;) dat grapje proberen scholen wel, je gratis eigen klassen laten draaien.. (Maar daar trap ik mooi niet in :o :D )

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:08

Als de keus hebt tussen onbetaalde LIO of geen plaats kunnen vinden, dus niet afstuderen..? Ik vind jouw redenatie wat vreemd eigenlijk.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:10

Ik heb mijn Lio ook onbetaald gedaan. Daardoor mijn studie gehaald en een baan. Dus ik zou er voor gaan!

En je draait wel een klas, maar wel onder begeleiding. De eigen leerkracht blijft de eindverantwoordelijkheid houden.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:13

Nee het is wettelijk geregeld dat een lio (dus een aanstelling met eigen verantwoordelijkheden, zelfstandig eigen klassen draait) betaald móét worden. Een onbetaalde lio mag wettelijk helemaal niet. Dan wordt het een afstudeerstage, waar geen aanstelling bij komt kijken, geen vergoeding maar ook geen eigen klassen. Je blijft dan meedraaien onder een docent/begeleider. Dat is het verschil, hoewel de meeste scholen natuurlijk liever de verboden tussenvariant kiezen ;)
En met deze afstudeerstage kun je dus gewoon afstuderen

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:14

AnnemiekvM schreef:
Ik heb mijn Lio ook onbetaald gedaan. Daardoor mijn studie gehaald en een baan. Dus ik zou er voor gaan!

En je draait wel een klas, maar wel onder begeleiding. De eigen leerkracht blijft de eindverantwoordelijkheid houden.

Dan is het dus officieel gezien geen lio ;)

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:19

Hier een vergrijsde leerkracht. Over een poosje met de rollator naar school. Belachelijk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 07:51

Dan maar geen officiële LIO, ik zou mijn diploma willen, dat is prioriteit nr 1 lijkt mij. Ik vind betaalde LIO's in deze tijd ook wel wat achterhaald moet ik zeggen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 07:56

het is kommer en kwel inderdaad. Ik heb zes jaar geleden verschrikkelijk veel mazzel gehad toen ik van de pabo kwam. ik kreeg een jaarcontract voor 5 dagen en daarna werd ik via de directrice aanbevolen bij een andere school: weer een jaarcontract (voor vier dagen nu). Daarna moest ik ook daar weg maar werd ik weer aanbevolen bij een andere school en kreeg ik direct een vaste aanstelling voor 4 dagen. Er wordt nu enorm bezuinigd en veel jonge collega's moeten baan ruimen. Erg triest....inderdaad....de boel gaat vergrijzen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 07:57

Ik denk dat door gebrek aan ervaring en kennis deze leraren niet plaatsbaar. In voortgezet onderwijs er juist te kort is.

Mijn gepensioneerde buurman heeft al weer 2 jaar achter elkaar een examenklas vwo gedaan omdat ze gewoon geen leraar op zijn nivo hebben, al is het maar de begeleiding naar het examen...nu doet hij het niet meer omdat hij meer dan 40 jaar heeft lesgegeven er het niet meer wil. Op dat nivo is het ook niet zaligmakend...jeugd begeleiden is niet makkelijk..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:21

Ik vind betaalde stages ook een beetje onzin -ook al waren mijn laatste twee stages wel betaald. Je komt op een school om te leren, de hogeschool stopt je toch zeker ook geen geld toe iedere keer dat je in de collegezaal komt zitten :=
Sowieso hebben maar weinig scholen daar tegenwoordig nog geld voor, mijn laatste stageschool stopte ook met stagevergoedingen het jaar nadat ik wegging.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:43

Ik werk in het VO en bij ons heb ik nog niet meegemaakt dat stages niét betaald werden. Moet ik wel zeggen dat op alle scholen waar ik tot nu toe gewerkt heb de stagiaires vrijwel direct zelfstandig voor de klas worden gegooid en achteraf nog wat tips krijgen. De bezuinigingen houden in dat stagiaires spotgoedkope krachten zijn, en er geen geld meer is voor degelijke begeleiding.

Tja, zo vul je nooit langdurig die vacatures!

En dat er nog steeds studenten maatschappijleer en geschiedenis gaan/mogen studeren is van de zotte! Daar vind je de komende 15 jaar geen werk in, volgens mij.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:01

Boeiend toppic, net even doorgelezen.
Ik ben een Pabo studente en start volgend jaar met mijn minor, om het tweede
half jaar mijn onbetaalde LIO te lopen...

Ik ken verschillende meiden die van de Pabo afkomen en nu met niks zitten en ook geen
positief vooruitzicht hebben.

Ik twijfel dan ook sterk of ik na de Pabo nog mijn Nederlandse bevoegdheid erbij
zal gaan halen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:07

Ik heb mijn LIO wel betaald gedaan omdat ik gewoon een invalbaan heb gezocht en die ingezet heb als stage.
Overigens lees ik hierboven iets over 'onder verantwoording van een andere docent', dat heb ik geen enkele vierdejaars zien doen hoor, allemaal gewoon eigen klassen, betaald of onbetaald.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:16

@ Bloempje: zou ik zeker doen!
@ Urielle: exact. Lekker goedkoop.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:21

Urielle: Dat klopt!

UK_eef: Het lijkt me ook zeker een goed plan, maar ben niet van plan het dan alsnog fulltime te gaan doen, zou er graag vast bij gaan werken.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:25

Pff nouja ik merk het ook hoor, een stageplaats vinden is een ramp! Ik heb over de 65 sollicitaties verstuurd, en 0 reacties gehad. Ook ben ik langs gegaan en heb ik gebeld, maar nergens was er plek. Gelukkig kan ik dit jaar terecht bij dezelfde school als waar ik volgend jaar stage loop, maar je mag maximaal 2 jaar bij dezelfde school stage lopen. Volgend jaar MOET ik dus een andere plek vinden. Oh ja, ik ben tweedejaars van de lerarenopleiding Spaans :) te weinig scholen die het aanbieden..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:26

Ik heb mijn LiO-stage op een hele goede stageschool gedaan, daar heb ik fantastische begeleiding gehad.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:28

Ik ben nu al een paar weken aan t ploeteren op mn afstudeer scriptie van de Pabo.
Hoop hem na dit weekend in te leveren en dus eindelijk afgestudeerd te zijn. Ik vrees hem ook nogal voor een baan.

Ook ik heb een onbetaalde LIO gehad. Heb 4 dagen in de week echt volledig zelf de klas gedraaid. Geen leerkracht meer op de achtergrond. Ik baalde ontzettend dat ik niet betaald kreeg maar heb er wel zo ontzettend veel van geleerd. Ik was ook gewoon echt onderdeel van t team. En dat was van de andere LIO-er die nog wel een leerkracht naast zich had staan niet echt te zeggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:35

Ik stond in mijn eerste jaar al alleen les te geven, mijn begeleidend docent had gezondheidsklachten dus het was de keuze ofwel alleen doen, ofwel nog ergens anders beginnen. Die keuze was dus snel gemaakt. Veel op mijn bek gegaan, veel van geleerd. Maar het was wel wennen toen ik als tweedejaars ineens een intensief begeleidende docent kreeg := Als vierdejaars hadden we gewoon dezelfde begeleiding die beginnende docenten krijgen op een school waar dat netjes voor elkaar is. Dus de begeleiding was er wel maar geen docent meer mee de klas in (en imo hoort dat ook zo, je hebt tegen die tijd al minstens anderhalf jaar les staan geven, ondertussen kun je je lessen dan toch wel alleen draaien? Ik vind het dan alleen maar gezagondermijnend als er nog een docent mee je lokaal inkomt :o )

Emita, Spaans is idd lastig. Ik had een collega die op 4 scholen Spaans gaf om aan haar uren te komen. OP zich niet zo erg, maar voor elke school ook de vergaderingen, ouderavonden, buitenschoolse activiteiten,... Dan doe je wel meer dan een fulltime betrekking uiteindelijk :=

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:38

En de andere keerzijde: ik sta al twee jaar onbevoegd voor de klas en het lukt me maar niet om af te studeren door alle drukte. Ik moet werken om mijn studie te bekostigen en ik vind mijn werkplek echt geweldig MAAR dit jaar hebben alle docenten uren moeten inleveren omdat ze geen vier derde klassen met 19/22 leerlingen wilde, maar drie derde klassen met 26/32 leerlingen. Hierdoor is er geen mogelijkheid meer tot op en afstroom rond de kerst en zitten de lokalen propvol. Puur bezuinigen...

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:51

Ik heb gewoon altijd mazzel gehad denk ik. Afgestudeerd in 1998 ( betere tijd dan nu... ) en had al een baan voor ik mijn diploma in handen had. Elke keer als ik iets anders wilde had ik meteen een baan. In 2009 heb ik de overstap gemaakt naar het Voortgezet Onderwijs, in 2010 kreeg ik een vaste aanstelling en in 2011 ben ik van LB functie naar LC gegaan. Dat betekende ook salarisverhoging. Nu moet de school flink bezuinigen, LC functies kan niet meer op gesolliciteerd worden en er moesten collega's de school verlaten. Mijn geluk was dat het een collega zonder diploma in haar vakgebied betrof, een onderwijsassistente en twee collega's met een tijdelijk contract en een collega ging met pensioen ( maar hij wilde graag blijven werken ). Van collega's hoor ik dat het inderdaad niet zo makkelijk is om aan werk te komen op het moment, je moet echt mazzel hebben dat je op een school invalt en dat ze je voor vast nodig hebben...
Daarom ga ik voorlopig ook even niet van baan veranderen.
Ik wacht op het moment dat onze school rollator proof gemaakt gaat worden, want dat zie ik nog wel gebeuren :).

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:16

Urielle schreef:
Ik stond in mijn eerste jaar al alleen les te geven, mijn begeleidend docent had gezondheidsklachten dus het was de keuze ofwel alleen doen, ofwel nog ergens anders beginnen. Die keuze was dus snel gemaakt. Veel op mijn bek gegaan, veel van geleerd. Maar het was wel wennen toen ik als tweedejaars ineens een intensief begeleidende docent kreeg := Als vierdejaars hadden we gewoon dezelfde begeleiding die beginnende docenten krijgen op een school waar dat netjes voor elkaar is. Dus de begeleiding was er wel maar geen docent meer mee de klas in (en imo hoort dat ook zo, je hebt tegen die tijd al minstens anderhalf jaar les staan geven, ondertussen kun je je lessen dan toch wel alleen draaien? Ik vind het dan alleen maar gezagondermijnend als er nog een docent mee je lokaal inkomt :o )

Emita, Spaans is idd lastig. Ik had een collega die op 4 scholen Spaans gaf om aan haar uren te komen. OP zich niet zo erg, maar voor elke school ook de vergaderingen, ouderavonden, buitenschoolse activiteiten,... Dan doe je wel meer dan een fulltime betrekking uiteindelijk :=

:wow: :wow: Oké, ik bereid me voor := Gelukkig moet ik nog 2 jaar, en daarna nog wel een master.. Wil toch liever wel m'n eerstegraads halen, is in het Spaanse vak meer werk in te vinden aangezien Spaans meestal pas vanaf de 3e klas wordt gegeven...

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:24

Hier een mazzelaar, heb een vast contract voor wel 2 hele dagen. Als 1 van de laatste binnen ons bestuur. Uitbreiding? Tegen de tijd dat ik 80 ben vrees ik. Maar het is iig iets.

Idd veel tijdelijke contracten, na de 3e verlenging dan worden ze 3 maanden niet opgeroepen zodat ze geen verplichtingen hebben en opnieuw kunnen beginnen.

LIO was ook onbetaald, maar mocht dan ook niet alleen over straat met de klas, bijv naar de gym of het speelveldje.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:28

Idd, op basisscholen is een lerarenoverschot, maar op ''mijn'' middelbare school (nu die van mij zusje) is een groot tekort!
Ze heeft vorig jaar zelfs meer dan een half jaar geen scheikunde gehad, simpelweg omdat er geen leraar te vinden was!