Begravenis Friso breuk met de traditie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Re: Begravenis Friso breuk met de traditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:38

Ik vind het juist een prachtig idee.... Beatrix kan hem daar dagelijks in alle rust bezoeken als ze dat wilt, net als zijn kinderen en vrouw. Ik vermoed dat ze wel terug naar NL zullen komen, zou ik tenminste wel doen als mij zoiets zou gebeuren. Je wilt dan toch dichter bij je familie zijn denk ik.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:40

nynke55 schreef:
fargo schreef:
[quote="nynke55">>
ik kan de beslissing wel begrijpen, maar mijn eerste gedachte was: dan ligt hij daar helemaal alleen. Rare gedachte natuurlijk, maar de nieuwe kerk in Delft, daar liggen toch zijn vader en grootouders.
[/quote>>>

Tja maar ga je met die jonge meisjes liever naar hun vader op een begraafplaats in een rustige mooie bosrijke omgeving of naar een grafkelder. Ik denk dat ze bij hun beslissing ook zeker aan de kinderen gedacht hebben.
Dat lijkt met niets met van die jonge meisjes op de dag van de begrafenis en daarna naar een grafkelder, dat wil je toch niet? En nu kan Mabel ooit later ook bij hem begraven worden.

En deze begraafplaats is toch vlakbij Drakensteijn, dan kunnen ze in alle rust naar de begraafplaats toe vanuit daar.

En daarom vind ik het ook een goede beslissing, zoals je even verderop kunt lezen.

Maakt niet uit hoor, het ging mij meer om op het argument in te gaan ;-), geen persoonlijke aanval of zo!!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:43

Wat is dat toch met de koninklijke familie, dat iedereen daar een mening over wil/moet hebben? Laat die mensen lekker zelf doen wat ze willen en waarvan zij denken dat dat het beste is. Zo zonde dat half (heel?) Nederland daar dan weer over moet vallen en zijn of haar mening moet uitspreken en opdringen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:45

als mens snap ik het heel goed, zo kunnen ze makkelijk naar Friso, maar voor hun ambt vind ik het dom, want ze breken nu zelf weer een deeltje van het toneelstukje/sprookje, wat een vorst toch is af, begin toch te denken dat Alexander de laatste vorst van ons land is

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:51

Yucca schreef:
Waar Friso 'hoort' is waar hij wil en waar de nabestaande willen, niet wat de Nederlander 'wil'.

En dat is het inderdaad. Er is altijd wel wat. Er zijn altijd mensen die het er op de een of andere manier niet eens zijn. Hij hoort inderdaad gewoon waar de nabestaande het willen hebben. Laat die mensen gewoon hun verlies verwerken. Hoe zouden wij het als gewone burger vinden dat andere gaan beslissen op welk kerkhof we moeten liggen of waar we uitgestrooid worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:53

Miepie77 schreef:
als mens snap ik het heel goed, zo kunnen ze makkelijk naar Friso, maar voor hun ambt vind ik het dom, want ze breken nu zelf weer een deeltje van het toneelstukje/sprookje, wat een vorst toch is af, begin toch te denken dat Alexander de laatste vorst van ons land is

Friso kwam niet meer in aanmerking voor troonopvolging, hij is wel lid van de koninklijke familie en zoveel plek is er nu ook weer niet in Delft. Denk juist dat dit meer bij Friso paste, doe maar zo gewoon als mogelijk..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:58

Kitty1985 schreef:
Maar hij komt dus nog steeds tussen het gewone volk....en dat hoort niet zo vind ik.

Het gewone volk is dus "minder" volgens jou?
Er liggen zat mensen van adel tussen 'het gewone volk'. Baronnen, jonkheren, douarières, we hebben ze allemaal nog steeds. Mogen die dan ook niet tussen het gewone volk?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:14

fargo schreef:
nynke55 schreef:

En daarom vind ik het ook een goede beslissing, zoals je even verderop kunt lezen.

Maakt niet uit hoor, het ging mij meer om op het argument in te gaan ;-), geen persoonlijke aanval of zo!!

Ook niet zo opgevat hoor, je verwoorde alleen precies wat ik dacht, nadat mijn verstand het overnam van mijn gevoel. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:22

Ik snap de ophef niet zo goed eigenlijk...
Er zijn in het verleden meerdere niet bij gezet:
Citaat:
Sinds de bijzetting van Willem van Oranje in 1584 rusten alle leden van het Huis van Oranje-Nassau met hun echtgenoten in de grafkelder van de Nieuwe Kerk te Delft. Ook zijn twee kinderen van Prinses Carolina van Oranje-Nassau, gehuwd met de vorst van Nassau-Weilburg, in de Koninklijke grafkelder bijgezet (13 en 14). Niet bijgezet zijn:

Philips Willem (1554-1619), oudste zoon van Prins Willem, die te Diest (België) in de St. Sulpicekerk werd begraven.
Mary Stuart (1631-1660), echtgenote van Prins Willem II, die in de Westminster Abbey in Londen is bijgezet.
Koning-Stadhouder Willem III (1650-1702) en zijn echtgenote Mary Stuart (1662-1695) die als Koning en Koningin van Engeland, Schotland en Ierland in de Westminster Abbey in Londen rusten.
Henriëtte gravin d'Oultremont de Wégimont (1792-1864). Zij was na de troonsafstand van Koning Willem I met hem gehuwd en is bijgezet te Wégimont, België.
Alle prinsessen uit het Huis Oranje-Nassau, die in andere vorstenhuizen zijn gehuwd, zijn niet in Delft bijgezet met uitzondering van de prinsessen Catharina Belgica (7) en Louise (19).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:29

fargo schreef:
nynke55 schreef:
ik kan de beslissing wel begrijpen, maar mijn eerste gedachte was: dan ligt hij daar helemaal alleen. Rare gedachte natuurlijk, maar de nieuwe kerk in Delft, daar liggen toch zijn vader en grootouders.

Tja maar ga je met die jonge meisjes liever naar hun vader op een begraafplaats in een rustige mooie bosrijke omgeving of naar een grafkelder. Ik denk dat ze bij hun beslissing ook zeker aan de kinderen gedacht hebben.
Dat lijkt met niets met van die jonge meisjes op de dag van de begrafenis en daarna naar een grafkelder, dat wil je toch niet? En nu kan Mabel ooit later ook bij hem begraven worden.

En deze begraafplaats is toch vlakbij Drakensteijn, dan kunnen ze in alle rust naar de begraafplaats toe vanuit daar.

@Fargo: Je schrijft precíes wat ik ook al dacht! :)

(Ik zou het ook een heel naar idee vinden dat mijn dochter mijn "graf" na mijn dood tussen allerlei opgestapelde kisten moet opzoeken in een kelder.)

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:42

dat is voor de kids dood eng zo;n kelder
ik vind dit ook veel beter bij friso passen
hij wilde een gewoon iemand zijn

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:44

Ik ben zelf niet zo van het koninklijk familie gedoe enzo en vindt daarom dat Friso overal begraven mag worden, waar hij/familie/nabestaanden willen. We leven toch niet meer in de tijd waar de koninklijke familie zich perfect moet gedragen, alle tradities moeten en geen gewone mensen mogen zijn. Veel mensen doen dat naar mijn gevoel nog wel en daarom vindt ik vaak de hele discussie rond het koninklijk familie onzin. Laat ze leven als een gewone familie en stel 1 of enkel personen aan die betaald krijgen voor de baan als gezicht van Nederland.
Sorry als ik nu de fans van het koninklijk huis beledig, dit is mijn mening over het koninklijkhuis

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:45

De kelder word sowieso niet bezocht, daar ligt een hele zware steen op, die ze er niet zo maar even afhalen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:09

nynke55 schreef:
De kelder word sowieso niet bezocht, daar ligt een hele zware steen op, die ze er niet zo maar even afhalen.

ze kunnen gewoon langs hoor, zijn meerdere ingangen, ze moeten het allleen vooraf melden zodat de kerk even word afgesloten voor anderen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:15

Miepie77 schreef:
nynke55 schreef:

ze kunnen gewoon langs hoor, zijn meerdere ingangen, ze moeten het allleen vooraf melden zodat de kerk even word afgesloten voor anderen

Maar ga je dat doen met meisjes van 7 en 8 jaar? Het trekt mij al niet, laat staan van die jonge meisjes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:33

Kitty1985 schreef:
Maar hij komt dus nog steeds tussen het gewone volk....en dat hoort niet zo vind ik.

Wat is er mis met het gewone volk?
Bovendien wilde Friso zijn hele leven al bij 'het gewone volk' horen. Hij wilde niet in de belangstelling, hij wilde niet bijzonder zijn en hij wilde al helemaal geen splitsing tussen het gewone volk en het koningshuis. Dat heeft hij een aanta keer zo genoemd en heeft zich ook van het koningshuis afgewend door geen toestemming te vragen voor zijn huwelijk met Mabel, is gewoon met haar getrouwd omdat hij dat wilde, en vervolgens naar London verhuist.

En dan zou je hem nu volledig volgens traditie begraven? Ik denk dat hij niets liever wil dan tussen gewone mensen zijn, en ik denk dat zijn familie dat niet voor niets zo heeft gekozen ;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:15

Wie weet had hij dat zelf kenbaar gemaakt voor zijn sterven.
Zoveel mensen laten naasten weten wat ze na hun dood willen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:47

Miepie77 schreef:
nynke55 schreef:

Oke, dat wist ik dan weer niet.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:25

Compleet offtopic, maar de grafkelder is gewoon toegankelijk via aparte deuren. Ben er voor werk zelfs wel eens geweest. De kerk hoeft er in prinicpe ook niet voor afgesloten te worden, de toegang is sowieso via niet openbare ruimten.

Dat de kerk wel wordt afgesloten voor koninklijk bezoek aan de kelders is meer om privacy- en veiligheidsredenen. Niet het hele land hoeft te weten wanneer de koninklijke familie op grafbezoek gaat (en terecht!!!) maar de reden dat ze het moeten aankondigen is dat er iemand aanwezig moet zijn met de sleutel, die hangt namelijk niet standaard in het sleutelkastje, en omdat er geverifieerd moet worden of iemand terecht toegang tot de grafkelder krijgt. Anders kan iedereen zich voordoen als iemand van het koninklijk huis (of iemand die er werkzaamheden moet verrichten), ook iemand met minder goeds in de zin. De grafkelder op zich is niet enger dan welke graftombe/ kelder dan ook en er zijn er velen openbaar. Waarvan velen veel "creeyer" zijn, zeker in Engeland en Frankrijk.

Ontopic: Vreselijk dat hij nu is overleden, maar het zat er wel aan te komen. Of hij naar Nederland is gekomen om te sterven weet ik niet en boeit me eigenlijk ook niet. Ik gun iedereen een bij hem passende laatste rustplaats en ben "blij" voor zijn naasten dat hij dat ook krijgt. Ook denk (en hoop) ik dat er met zijn overlijden ondanks alle leed ook een last van hun schouders valt. Ik hoop voor de familie dat ze dit hoofdstuk goed kunnen afsluiten met respect voor hun wensen en voor Friso zelf. En wat de rest van Nederland daarvan vind doet er totaal niet toe. Hij was ondanks zijn afkomst geen echt bekend persoon en buiten zijn eigen kring wist Nederland bij wijze van spreken amper van zijn bestaan, laat staan dat Nederland weet wat hij zou hebben gewild.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:39

het is wel een breuk met de traditie ; hij is de eerste Oranje, die IN de grond word begraven, i.p.v. bijgezet...

maar goed, ze moeten doen wat ze willen, niet wat "moet " . :j
...„Leden van het Huis van Oranje-Nassau worden al eeuwenlang gebalsemd en vinden boven de grond hun laatste rustplaats, om de eeuwigheidswaarde van hun koninklijke afkomst aan te geven”, aldus Van Raak. „Nu wordt er voor het eerst een Oranje in de aarde begraven.”.....

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:13

De onderstaande tekst spreekt dat dan weer tegen.

De verdreven Oranjes begroeven hun doden in de jaren tussen 1795 en 1813 in hun ballingsoorden. De in of bij Berlijn, in Braunschweig of Padua begraven prinsen en prinsessen zijn in de 19e en 20e eeuw, op één na, allen naar Delft overgebracht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grafkelder ... nje-Nassau

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:42

eerst begraven, en toen weer bijgezet..was niet definitief.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:45

Ik vind wel dat het afstandelijke van Beatrix hier weer doorkomt, hij is nu eenmaal de zoon van Beatrix dus publiek, ze zeggen nu helemaal niets en dat kan eigenlijk niet. Ik snap dat ze de uitvaart liever kleiner houden, maar hij is nu eenmaal een publiek persoon en zeker na de afgelopen 1.5 jaar waarin iedereen heeft meegeleefd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:54

Ik vind niet dat ze wat verschuldigd zijn aan het NL publiek, zelfs niet over de begrafenis. :n
Breuk met de traditie, ja inderdaad, maar niet meer dan logisch! :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:06

mick75 schreef:
Compleet offtopic, maar de grafkelder is gewoon toegankelijk via aparte deuren. Ben er voor werk zelfs wel eens geweest. De kerk hoeft er in prinicpe ook niet voor afgesloten te worden, de toegang is sowieso via niet openbare ruimten.

Dat de kerk wel wordt afgesloten voor koninklijk bezoek aan de kelders is meer om privacy- en veiligheidsredenen. Niet het hele land hoeft te weten wanneer de koninklijke familie op grafbezoek gaat (en terecht!!!) maar de reden dat ze het moeten aankondigen is dat er iemand aanwezig moet zijn met de sleutel, die hangt namelijk niet standaard in het sleutelkastje, en omdat er geverifieerd moet worden of iemand terecht toegang tot de grafkelder krijgt. Anders kan iedereen zich voordoen als iemand van het koninklijk huis (of iemand die er werkzaamheden moet verrichten), ook iemand met minder goeds in de zin. De grafkelder op zich is niet enger dan welke graftombe/ kelder dan ook en er zijn er velen openbaar. Waarvan velen veel "creeyer" zijn, zeker in Engeland en Frankrijk.

Ontopic: Vreselijk dat hij nu is overleden, maar het zat er wel aan te komen. Of hij naar Nederland is gekomen om te sterven weet ik niet en boeit me eigenlijk ook niet. Ik gun iedereen een bij hem passende laatste rustplaats en ben "blij" voor zijn naasten dat hij dat ook krijgt. Ook denk (en hoop) ik dat er met zijn overlijden ondanks alle leed ook een last van hun schouders valt. Ik hoop voor de familie dat ze dit hoofdstuk goed kunnen afsluiten met respect voor hun wensen en voor Friso zelf. En wat de rest van Nederland daarvan vind doet er totaal niet toe. Hij was ondanks zijn afkomst geen echt bekend persoon en buiten zijn eigen kring wist Nederland bij wijze van spreken amper van zijn bestaan, laat staan dat Nederland weet wat hij zou hebben gewild.

Een graftombe lijkt me voor kinderen bijvoorbaat creepy en eng..