Ga jij een kweekvleesburger eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:39

ik ben zo wie zo niet zo'n vlees eter...dus voor mij maakt het niet uit

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:40

Ik kan me wel in Liek_ haar reactie vinden, als je eens wat verschillende vleesvervangers van verschillende merken mee pakt uit de winkel kom je ook echt wel heel lekkere dingen tegen, zonder bloed van embryo's en omstreden technieken..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:40

Nee echt niet.
Dit is gewoon tegennatuurlijk. Geef mij maar een lekker stuk echt vlees.

En een vleesvervanger is toch wel even heel iets anders dan deze chemische zooi.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:42

Liek_: Waarom alternatieven? Er zijn mensen (zoals ik) die gewoon nooit van hun leven vegetariers worden, simpelweg omdat ik het veel te lekker vind, en er eerlijk gezegd niet genoeg scrupules voor heb. Ik smaak wel degelijk het verschil tussen vervangers en echt vlees. Ik vind de vervangers lekker (mijn vader heeft een heerlijk tofu recept) en eet ook met gemak en smaak een vegetarische maaltijd. Maar niets kan op tegen een lekkere biefstuk, paard is mijn favoriet, is gezonder dan varken en rund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:50

Lara_Silver schreef:
Liek_: Waarom alternatieven? Er zijn mensen (zoals ik) die gewoon nooit van hun leven vegetariers worden, simpelweg omdat ik het veel te lekker vind, en er eerlijk gezegd niet genoeg scrupules voor heb. Ik smaak wel degelijk het verschil tussen vervangers en echt vlees. Ik vind de vervangers lekker (mijn vader heeft een heerlijk tofu recept) en eet ook met gemak en smaak een vegetarische maaltijd. Maar niets kan op tegen een lekkere biefstuk, paard is mijn favoriet, is gezonder dan varken en rund.

Ik eet ook vlees en vega! Het verschil is werkelijk niet te proeven. We kennen allemaal wel de vega karton bleu die niet te vreten is, dat hoeft voor mij ook niet. Overigens heb ik fantastische (vega)ribs gegeten in New York bij Red Bamboo en het enige wat ontbrak was het botje. Smaak en textuur echt identiek aan vlees, iedere vleeseter zou je voor de gek kunnen houden met zulk soort producten. Als je het interessant vindt zou je voor de gein eens kunnen kijken op yelp bij Red Bamboo, daar staan heel veel reviews van vleeseters.

Alternatieven omdat vleesproductie voor heel veel vervuiling zorgt, veel energie kost en daardoor ook duur is. Omdat het -volgens velen- onethisch is om vlees te eten.

Niemand vraagt je overigens om te stoppen met vlees te eten. Zo zwart wit hoef je toch ook helemaal niet tegen deze kwestie aan te kijken? Het zou alleen al zoveel schelen als iedereen een dagje per week geen vlees eet, of kiest voor ander beleg op de boterham tijdens de lunch, of, of, of ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:57

Ik eet 'slechts' 3 keer per week vlees, want vlees is wel vrij duur. :) De rest van de tijd vegetarisch (wel de dubbele portie dan met vlees, vanwege mijn werk, anders val ik flauw) of vis, vis is overigens ook erg lekker. Zoals ik al in mijn eerdere post heb genoemd zou ik ook op kweekvlees overstappen, juist vanwege de negatieve factoren. Enkel alternatieven (dus nooit meer vlees) zou ik ook nooit kunnen, maar in combinatie met (in grotere mate dan ik het nu doe) daar zou ik geen problemen mee hebben. Wellicht kwam mijn post te zwart wit over, sorry. :)

Azmay

Re: Ga jij een kweekvleesburger eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:06

Overigens grappig te vermelden dat ik een half jaar geleden vlees te lekker vond om het te laten liggen. Met mijn vegetarische vriend mee gegeten en inmiddels eet ik geen vlees meer en vind ik het ook niet lekker meer. Er staat bijna elke dag vlees op tafel maar heb de neiging absoluut niet om dit boven een vervanger te kiezen.

Als iets anders net zo lekker is, waarom dan toch zo veel vlees willen eten?
Ik heb zelf het idee dat vlees zodanig aan geprezen word dat je het vanzelf wil hebben.
Net als dat je zin hebt in fastfood terwijl het toch weer tegen valt als je het hebt..

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:10

Ik voorlopig niet, ik eet helemaal geen vlees en ik mis het biet dus ik zou niet weten waarom wel.
Ik vind het wel een super onderzoek! :)

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:10

Nee écht niet!
Toen het langs kwam op de tv, kreeg ik al de rillingen. :n
Brr het zag er zo ranzig uit, hoe dat gemaakt wordt.
Duizende bakjes met cellen, waar zogenaamd vlees gekweekt wordt.
En ik denk nooit dat dat goed kan zijn.
Wat voor ziektes ect er in 'gekweekt' kunnen worden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:19

Ik ben met trots een echte vlees eter, opgegroeid met vleeskoeien die af en toe in onze eigen pan eindigde.
Ik zal denk ik niet snel naar kweekvlees grijpen puur om deze reden.

Wat gaat er gebeuren met onze economie als iedereen dit vlees zou gaan eten, nou het volgende:
Alle boeren die vleeskoeien hebben verliezen hun inkomen, met gevolg veel werklozen.
Alle slachthuizen gaan dicht, gevolg nog meer werklozen.
Veetransport bedrijven hebben minder werk, weer meer werklozen
Zo kun je het rijtje ellende lang maken met als slot conclusie veel werklozen die dan een uitkering moeten hebben. Etc etc etc

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:20

Ik eet eerder een lapje biologisch vlees dan dat ik een kweekvleesburger zal eten. Gok dat dat vlees vol zit met dingen die wel goedgekeurd zijn door de EU, maar toch niet echt heel erg goed voor je zijn..

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:27

Stamcellen zitten in verschillende delen van het lichaam en daar hoef je niemand voor de slachten. Stamcellen zijn eigenlijk multifunctionele cellen die nog geen doel hebben. Een soort van backup cellen indien er andere cellen zouden doodgaan. Een stamcel kan dus een hartcel, een hersencel, etc... (iedere cel eigenlijk ) worden. Deze burger is gemaakt door een stamcel te 'programmeren' als een vleescel en deze te laten delen om te groeien.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:28

myk_en_shant schreef:
Ik ben met trots een echte vlees eter, opgegroeid met vleeskoeien die af en toe in onze eigen pan eindigde.
Ik zal denk ik niet snel naar kweekvlees grijpen puur om deze reden.

Wat gaat er gebeuren met onze economie als iedereen dit vlees zou gaan eten, nou het volgende:
Alle boeren die vleeskoeien hebben verliezen hun inkomen, met gevolg veel werklozen.
Zo kun je het rijtje ellende lang maken met als slot conclusie veel werklozen die dan een uitkering moeten hebben. Etc etc etc

Ongeacht of ik nu voor of tegen deze ontwikkeling ben ben ik het niet eens met je redenering.
Andere productie zal ook weer andere arbeidsplaatsen opleveren. Dus of deze ontwikkeling nu meer werkeloosheid zal gaan opleveren kan je niet zeggen met de informatie die we nu hebben. Mensen zullen zich wellicht wel anders moeten scholen. Gewoon vlees kan duurder worden, en de vleeskoeien kunnen op een nóg diervriendelijker manier gehouden worden.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:32

Kweenie, ik eet nu al heel weinig vlees.. ben geen vegetarier maar ik vind veel soorten vlees gewoon goor. Niet zozeer de smaak, maar gewoon de structuur enzo jakkie. Ik eet eigenlijk alleen kipfilet, (ja ook soms de plofkip) en heel soms mager rundvlees, en heel zelden een stuk paardenvlees. Varkensvlees eet ik niet dat vind ik yukk.

Ik eet ook graag producten zo puur mogelijk, probeer zo weinig mogelijk troep te eten, en voor mij is nog niet helemaal duidelijk of het kweekvlees troep is, ja of nee. Het kan maar zo dat er allerlei E-nummers en troep ingekwakt is die ik niet graag eet.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:37

Ja, maar dan zouden de boeren meer alimentatie moeten krijgen (als ze dat krijgen, ik ben niet zo bekend in dat gebied) omdat er minder koeien worden geslacht = minder beesten in de stallen = minder opbrengst..
Ik denk dat er niet gekeken moet worden naar een oplossing voor het teveel slachten van dieren, maar naar het welzijn. Zo kan de boer nog z'n bedrijf draaiende houden.

Ik eet gewoon vlees, vind t heerlijk :9

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:44

Sprintje dus jij denkt dat iedereen die nu in de rundvlees industrie straks nog een baan heeft. Ik denk het juist van niet. Dit vlees wordt zodra de tijd er rijp voor is op groot schaal gekweekt, dus wordt dit denk ik machinaal gedaan. Dus aangestuurd door computers.
Een aantal boeren zullen misschien zich laten omscholen, maar je zit ook met een groot aantal boeren ( voornamelijk de wat oudere boeren ) zullen dit misschien niet aankunnen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:49

Maar wij maken onszelf op de lange termijn sowieso al heel overbodig door alle automatisering, slechts een select groepje mensen met kennis is dan nog maar nodig, de rest gaat volautomatisch. Maar goed dat is een hele andere discussie.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:00

myk_en_shant schreef:

Grootschalige vooruitgang betekent soms individuele achteruitgang. Wat denk je dat de Industriële Revolutie voor ellende heeft veroorzaakt? En toch zijn we allemaal maar wát blij met de uitvindingen die destijds groot zijn geworden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:03

Hoe meer we aan ons voedsel zijn gaan rommelen hoe meer gezondheidsklachten we kregen en dan moet dit plotseling wel gezond zijn?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:05

Maar dit betekend wel het uitsterven van nog een oude ambacht. Hoelang en hoe ver gaan we nog met het verpesten van onze erfgoed.

Als het straks blijkt dat we helemaal geen koeien meer nodig hebben voor wat dan ook, wat betekent dit voor de koeien.

Ben misschien wel een doomdenker, maar ik denk er wel over na.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:44

Ik denk dat dit in de toekomst een prima alternatief kan zijn voor traditioneel vlees. Nadat er allerlei onderzoeken zijn gedaan naar het effect hiervan op het menselijk lichaam (ik wil bijvoorbeeld geen GMO's eten, als dit hetzelfde effect heeft dan skip ik het) en het veilig wordt bevonden, dan zal ik met alle liefde overstappen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:33

Ik ga het niet eten als ik weet dat het ervoor gebruikt wordt. Ik houd niet van onnatuurlijke dingen eten. Dit is in mijn ogen knutselen met de natuur.

Liever beperkt een goed stukje vlees van een dier dat een goed leven gehad heeft, bij voorkeur van een bekend dier.

Er zou een vleesproductieprobleem zijn in de wereld. Als we nu allemaal eens stoppen met teveel vlees eten, weggooien en overal instoppen waar je het kunt missen.een biefstuk van 200 gram of meer pp is eigenlijk al teveel. Laat staan een t bone steak van 700 gram die ik wel eens op een menukaart heb zien staan. Hoeft er niet zoveel geproduceert te worden, dus ook minder voer, prijzen worden dan vanzelf wat hoger voor de producent. Dan vlees nog zoveel mogelijk locaal produceren en slachten dan heb je al een groot deel van de problemen opgelost.

Het is toch zot dat nederland zoveel varkens en kippen opfokt voor vlees dat zowat heel europa en nog meer gevoed kan worden. 8)7

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:38

Ik zou het niet eten denk ik. Ben een echte vleeseter en onnatuurlijke lapjes vlees gaan toch niet zo lekker sappig smaken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:16

Ik geloof er ook niet in als voedsel.
veel voedsel wat we nu hebben (uit de supermarkt) is al niet "echt" meer met al die chemische toevoegingen (incl gif op fruit en groentes), waarvan ik het idee heb dat het lichaam dat nooit allemaal goed kan verwerken. Nu gaat het niet slecht,want we worden langer en ouder dan vroeger, maar toch.
Ons lichaam past zich niet zo snel aan om al die veranderingen in ons dieet bij te kunnen houden, tenminste dat is wat ik geloof.

En dat bloed van de ongeboren koetjes uit het hart, brrrr das ook gruwelijk. Ik geloof wel degelijk dat ze gevoel hebben, ze reageren in de buik op allerlei dingen....hoe kan dat nu geen gevoel hebben.
Hoe walgelijk is alleen het idee om dat te doen...... gatver!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:25

Hoeveel burgers kunnen er uiteindelijk gemaakt worden van die cellen uit 1 foetus.
Stel nou dat daaruit 100 burgers komen, dan kunnen we net zo goed gewoon vlees blijven eten, want uit 2 koeien (moederkoe en opgegroeide foetus) komt meer vlees.
Beetje vreemd. Zeggen geen vlees te gebruiken maar er ondertussen wel 2 dieren voor doden.