De vijfde dag: meisje doodziek het land uitgezet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:40

hoe noem je dan iemand die asiel aanvreaagt die toe gewezen krijgt en vervolgens 16 jaar lang moet wachten of ze ooit nederlander mogen worden, we hebben het hier over mensen en niet over een stelletje honden!

de honden hebben het soms zelfs nog beter....

blokje

Re: De vijfde dag: meisje doodziek het land uitgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:50

Ik denk dat een gemiddeld huisdier het beter heeft als een asielzoeker...
Toen ik kind was reed mijn opa altijd een busje met asielzoekers naar mijn school toe.
Ik ben toen ene keer met me opa mee geweest ben als kind zijnde toen echt geschrokken.
Hele families in kleine kamers daar moesten ze in leven dus slapen, eten etc...
Gewoon allemaal matrasjes naast elkaar geen stoel en geen tafel echt erg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:07

blokje schreef:
Toen ik kind was reed mijn opa altijd een busje met asielzoekers naar mijn school toe.
Ik ben toen ene keer met me opa mee geweest ben als kind zijnde toen echt geschrokken.

een hotel vergeleken bij de situatie waar ze vandaan komen....

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:10

Geerke, en daarom moet je het goed vinden?
In NL kennen we die situaties niet die hun mee maken.
Maar daarom moeten we toch wel goed voor die mensen zorgen? En er niet al te makkelijk overpraten.
Die mensen maken hele erge dingen mee en dan is het niet niets om asiel ergens aan te moeten vragen, afgewezen te kunnen worden en zelfs uitgezet kan worden... Hoe ontzetten troumatisch zal dat zijn? Vooral voor kinderen.

Maar daar gata het hier niet om.

Had dit meisje wel of geen hulp in NL moeten krijgen.
Mijn mening: ja dat had ze zeker. Dat zijn wij NLers verplicht. En daarom vind ik het niet gek dat ze de overheid aanklagen. Groot gelijk er moet geleerd worden van deze enorme blunder!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:15

als je als asielzoeker komt weet je dat je procedures door moet en afgewezen kan worden.Ze gaan na de afwijzing in hoger beroep,en worden dan weer afgewezen.En dan moet je het land uit.
Het is niet anders.
Natuurlijk zitten er schrijnende gevallen tussen...maar ook veel gelukzoekers,de zogenaamde economische vluchteling.En geef ze eens ongelijk.Ik zou hetzelfde doen als ik ergens zou wonen,geen geld en geen werk had,en in Nederland is dat allemaal wel.

Dit meisje heeft gewoon de pech dat vele asielzoekers in ene ziek worden als ze het land uit moeten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:19

Tja... aan de andere kant... Hoe ging dat ook alweer... Ze krijgen een huis toegewezen, direct! (terwijl anderen JAREN op een wachtlijst staan). Krijgen een uitkering, toeslagen enz. enz. (een bedrag dat voor enorm is), worden overal meegeholpen (terwijl jij als Nederlander 't maar uit moet zoeken hoe en waar uitkeringen en toeslagen werken), de taal spreken ze niet of nauwelijks (en waarom zouden ze.. ze krijgen geld dat voor hen echt enorm veel is, kunnen rondkomen en verder hoeven ze niks te doen), sollicitatieplicht is er niet.

Er zijn er die verdorie hun paspoort of andere papieren expres verscheuren. Als je die kennis al hebt weet je heel goed waar je mee bezig bent.

Dus ja.. volgens mij valt er van alle kanten wat te zeggen. Mensen uit Georgië hebben hier imo echt niks te zoeken. Kom je uit een oorlogsgebied, politiek vluchteling is het een ander verhaal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:21

Sammie schreef:
Tja... aan de andere kant... Hoe ging dat ook alweer... Ze krijgen een huis toegewezen, direct! (terwijl anderen JAREN op een wachtlijst staan). Krijgen een uitkering, toeslagen enz. enz. (een bedrag dat voor enorm is), worden overal meegeholpen (terwijl jij als Nederlander 't maar uit moet zoeken hoe en waar uitkeringen en toeslagen werken), de taal spreken ze niet of nauwelijks (en waarom zouden ze.. ze krijgen geld dat voor hen echt enorm veel is, kunnen rondkomen en verder hoeven ze niks te doen), sollicitatieplicht is er niet.

Er zijn er die verdorie hun paspoort of andere papieren expres verscheuren. Als je die kennis al hebt weet je heel goed waar je mee bezig bent.

Dus ja.. volgens mij valt er van alle kanten wat te zeggen. Mensen uit Georgië hebben hier imo echt niks te zoeken. Kom je uit een oorlogsgebied, politiek vluchteling is het een ander verhaal.

Daar heb je heleaal gelijk in maar dat kun je die mensen niet kwalijk nemen,onze wetten zijn een beetje vreemd ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:21

fjordowner18 schreef:
hoe noem je dan iemand die asiel aanvreaagt die toe gewezen krijgt en vervolgens 16 jaar lang moet wachten of ze ooit nederlander mogen worden, we hebben het hier over mensen en niet over een stelletje honden!

de honden hebben het soms zelfs nog beter....

Daar gaat het hier toch helemaal niet over? Ik heb zelf ook op een AZC gewerkt trouwens.

Dat de asielprocedure zo lang kan duren is een slechte zaak, maar ik denk juist dat het in dit geval zo mis is gegaan omdat ze proberen de procedures te versnellen. Snel wegwerken zodat straks de kinderen niet helemaal vernederlandst zijn en ze daarom niet meer weg kunnen. Dat heeft dus ook zijn nadelen.

En volgens mij haal je twee dingen door elkaar. De Nederlandse nationaliteit krijgen is iets anders dan een permanente verblijfsvergunning. Mensen moeten soms heel lang wachten tot ze een definitieve beslissing krijgen over hun asielaanvraag. Ze zijn dan dus al die tijd gewoon asielzoeker. Vaak komt dit trouwens omdat ze tegen eerdere beslissingen in beroep gaan. En als ze dan na jarenlang procederen alsnog worden uitgewezen dan is dat sneu omdat hun kinderen hier zijn geboren enzo.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:23

ze kunnen soms wel 20.000 (of meer) euro bij elkaar schrapen om gesmokkeld te worden... dat doen ze met elkaar het hele dorp legt geld/waarde volle spullen bijeen om een groepje op pad te kunnen helpen die het "goud" gaan zoeken, ... nou ik heb het niet, krijg geen lening en kan het niet van iemand lenen ook.....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:24

Als die familie in eerste instantie gewoon in Polen was gebleven, had het kind daar de zorg kunnen krijgen in een Pools ziekenhuis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:26

Volgens mij krijgt dat kind dat nu ook :D

Vervelende situatie, voor de arts ook en helemaal voor de ouders.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:30

speurneusc schreef:
ze kunnen soms wel 20.000 (of meer) euro bij elkaar schrapen om gesmokkeld te worden... dat doen ze met elkaar het hele dorp legt geld/waarde volle spullen bijeen om een groepje op pad te kunnen helpen die het "goud" gaan zoeken, ... nou ik heb het niet, krijg geen lening en kan het niet van iemand lenen ook.....

Die krijgen dus ook geen verblijfsvergunning.

Maar zelfs als je uit een oorlogsgebied naar Nederland wilt vluchten heb je geld nodig. En de juiste papieren zijn tijdens een oorlog vaak slecht te krijgen. Je kunt als bedreigde verzetsstrijder moeilijk naar het gemeentehuis gaan en zeggen: doe mij eens papieren om naar Nederland te vluchten. Je kunt vaak niet eens onder je eigen identiteit reizen.
Dus zelfs als iemand veel geld heeft moeten betalen om hier te komen en geen papieren heeft kan het nog wel een echte vluchteling zijn, en geen gelukszoeker.

mika11 schreef:
Als die familie in eerste instantie gewoon in Polen was gebleven, had het kind daar de zorg kunnen krijgen in een Pools ziekenhuis.

Dacht ik stiekem ook, maar is toch niet helemaal eerlijk denk ik. Dit had die familie ook niet voorzien.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:38

Sammie schreef:

zitten jullie of hebben jullie in zo een situatie gezeten?
jullie scheren iedereen over 1 kam, terwijl jullie van de hoed nog de rand weten.
er zijn inderdaad gevallen waar alles meteen voor geregeld worden ja, dat zijn de mensen met een grote bek, zo werkt dat met Nederlanders ook.

dit meisje was op dit moment in nederland en had hier dus ook medische hulp moeten krijgen, punt!

ik vind sommige reactie's hier echt schrijnend en oneervol, sommige mensen die gevlucht zijn voor de oorlog hadden daar gewoon een huis en een beter leven dan wij in nederland zelfs maar kunnen bedenken, vervolgens breekt de oorlog uit, worden vrienden, familie kinderen vermoord en kan je ternauwe nood ontsnappen aan de dood. dan kom je in zo een poedersuiker land aan als nederland waar ze zogenaamd vluchtelingen helpen, en dan word je opgesloten als een asielhond en behandelt of je ongedierte bent. Als je vervolgens een verblijfsvergunning krijgt leef je JAREN in vrees dat ze je weer terug sturen, dit duurt soms 16 jaar of langer, heb je enig idee wat het is om 16 jaar in angst te moeten leven, dat je terug gestuurd zal worden naar een land waar je moet vrezen voor je leven en geen nieuw leven op kan bouwen, omdat je misschien terug gestuurd word. NEE!!! je hebt geen idee

en nu weer ontopic, want het ging over medische hulp voor dit meisje en niet over hoe onze asielzoekers behandelt worden in het algemeen

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:43

fjordowner18 schreef:
Sammie schreef:

zitten jullie of hebben jullie in zo een situatie gezeten?
jullie scheren iedereen over 1 kam, terwijl jullie van de hoed nog de rand weten.
er zijn inderdaad gevallen waar alles meteen voor geregeld worden ja, dat zijn de mensen met een grote bek, zo werkt dat met Nederlanders ook.

dit meisje was op dit moment in nederland en had hier dus ook medische hulp moeten krijgen, punt!

ik vind sommige reactie's hier echt schrijnend en oneervol, sommige mensen die gevlucht zijn voor de oorlog hadden daar gewoon een huis en een beter leven dan wij in nederland zelfs maar kunnen bedenken, vervolgens breekt de oorlog uit, worden vrienden, familie kinderen vermoord en kan je ternauwe nood ontsnappen aan de dood. dan kom je in zo een poedersuiker land aan als nederland waar ze zogenaamd vluchtelingen helpen, en dan word je opgesloten als een asielhond en behandelt of je ongedierte bent. Als je vervolgens een verblijfsvergunning krijgt leef je JAREN in vrees dat ze je weer terug sturen, dit duurt soms 16 jaar of langer, heb je enig idee wat het is om 16 jaar in angst te moeten leven, dat je terug gestuurd zal worden naar een land waar je moet vrezen voor je leven en geen nieuw leven op kan bouwen, omdat je misschien terug gestuurd word. NEE!!! je hebt geen idee

en nu weer ontopic, want het ging over medische hulp voor dit meisje en niet over hoe onze asielzoekers behandelt worden in het algemeen

_/-\o_

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:43

Je kent mij niet dus je kan helemaal niet oordelen of ik een 'idee' hebt of ik welke situatie ik al dan niet gezeten heb.

En als je goed leest zie je dat ik de 'andere' kant probeer te schetsen. Ik oordeel dus verder helemaal niet over dit kind of dit gezin.

Anders dan dat ik vind dat in de regel dat mensen uit Georgie imo niks in Nederland te zoeken hebben. (En specifiek in dit geval: Zeker als ze het al eens in Polen geprobeerd hebben).

Ken je Georgië? Ligt onder Rusland. Dat noemt zichzelf al een EUROPEES land :)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:17

Is niet zo zeer tegen jou sammie, ik zal een aantal dingen kopiëren waar van ik gewoon vind dat je dit niet hoort te zeggen:

blijkbaar hebben deze mensen het niet zo slecht,als ze helemaal op de hoogte zijn van de procedures en zelfs een rechtszaak tegen de staat aan kunnen/willen spannen..... blijkbaar hebben ze zelf ergens iets niet goed gedaan dat ze niet in nederland mogen blijven en zijn ze opgemerkt in het "illegale" circuit en moeten ze terug.... hadden ze dat maar goed gedaan dan hadden ze mogen blijven en alle zorg kunnen vragen die ze nodig hadden.
dit insinuatie, bovendien zijn er veel mensen die alles zo goed mogelijk willen doen en vervolgens zonder pardon naar een land worden gestuurd waar ze vermoord zullen worden, dus niet zo aardig...

asielzoeker is illegaal, is iemand die vraagt om toestemming om legaal te worden en tot dat die toestemming is verleend zijn ze dus illegaal! (niet dus, weer iets wat niet waar is...)

blokje schreef:

Een hotel vergeleken bij de situatie waar ze vandaan komen.... (sorry maar heb jij daar gewoont????) weet jij waar deze mensen vandaag komen??? en al was het zo, het zijn nog steeds geen honden!!!

Tja... aan de andere kant... Hoe ging dat ook alweer... Ze krijgen een huis toegewezen, direct! (terwijl anderen JAREN op een wachtlijst staan). Krijgen een uitkering, toeslagen enz. enz. (een bedrag dat voor enorm is), worden overal meegeholpen (terwijl jij als Nederlander 't maar uit moet zoeken hoe en waar uitkeringen en toeslagen werken), de taal spreken ze niet of nauwelijks (en waarom zouden ze.. ze krijgen geld dat voor hen echt enorm veel is, kunnen rondkomen en verder hoeven ze niks te doen), sollicitatieplicht is er niet. (en dan deze) wat een vooroordelen, het grappige is dat alle Nederlanders dit zeggen, vooral degene die er het verst van wegstaan ik schreeuwde dit ook altijd, maar raad eens, wij Nederlanders hebben het zo slecht nog niet naast sommige buitenlanders en in sommige gevallen is het zo ja, maar zeker niet bij allemaal

bovendien horen dit soort hatelijke en vreemde opmerkingen naar asielzoekers niet in dit topic thuis, het ging erover of dit meisje medische hulp had moeten krijgen en niet wat bokt van asielzoekers vind en hoe het allemaal geregeld is!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:58

De eerste berichten zijn al een paar dagen ouder, maar toch. Wat volgens mij de kern van de zaak is: een arts had duidelijk redenen om een bloedonderzoek te vragen, en als dat meteen (of de volgende dag) was uitgevoerd, dan was de leukemie ook dan ontdekt en behandeld. Omdat dat bloedonderzoek echter meerdere keren is afgewimpeld en de ouders werden genegeerd, is de ontdekking uitgesteld. En het meisje heeft daardoor minder kans op herstel.

Persoonlijk vind ik dat best heel erg eigenlijk. De situatie van andere asielzoekers doet daarbij niet echt ter zake - iedereen die hier in Nederland is heeft recht op gezondheidszorg en als je geen bloedonderzoek krijgt als dat wel wordt voorgeschreven door een arts en de situatie in het algemeen ook behoorlijk zorgelijk is, krijg je die gezondheidszorg dus niet. Ik vind het heel schrijnend voor het meisje en haar familie.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:24

Shadow0 schreef:
De eerste berichten zijn al een paar dagen ouder, maar toch. Wat volgens mij de kern van de zaak is: een arts had duidelijk redenen om een bloedonderzoek te vragen, en als dat meteen (of de volgende dag) was uitgevoerd, dan was de leukemie ook dan ontdekt en behandeld. Omdat dat bloedonderzoek echter meerdere keren is afgewimpeld en de ouders werden genegeerd, is de ontdekking uitgesteld. En het meisje heeft daardoor minder kans op herstel.

Persoonlijk vind ik dat best heel erg eigenlijk. De situatie van andere asielzoekers doet daarbij niet echt ter zake - iedereen die hier in Nederland is heeft recht op gezondheidszorg en als je geen bloedonderzoek krijgt als dat wel wordt voorgeschreven door een arts en de situatie in het algemeen ook behoorlijk zorgelijk is, krijg je die gezondheidszorg dus niet. Ik vind het heel schrijnend voor het meisje en haar familie.

+:)+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 21:22

Shadow0 schreef:

Wat ik begrijp is dat bloedonderzoek niet afgewimpeld hoor. De familie is enkele keren naar huis gestuurd omdat de arts zoiets had van "volgens mij is het een verkoudheidje, neem ene paracetamolletje en ga naar huis". Ouders vonden dat ze toen al antibiotica had moeten krijgen.
Uteindelijk willigt de arts de wens van de ouders in, namelijk een bloedonderzoek. Ouders gaan naar het ziekenhuis voor dit onderzoek, maar de procedure is om dit bij eigen ha te doen en dat kan niet meer dezelfde dag, maar moet een dag later. Een dag later worden ze echter in een cel gezet omdat ze terug moeten naar polen, waardoor dit onderzoek uiteindelijk niet meer uitgevoerd kan worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:36

secricible schreef:
Uteindelijk willigt de arts de wens van de ouders in, namelijk een bloedonderzoek. Ouders gaan naar het ziekenhuis voor dit onderzoek, maar de procedure is om dit bij eigen ha te doen en dat kan niet meer dezelfde dag, maar moet een dag later. Een dag later worden ze echter in een cel gezet omdat ze terug moeten naar polen, waardoor dit onderzoek uiteindelijk niet meer uitgevoerd kan worden.

Dat klopt niet helemaal met hoe het in De Vijfde Dag werd verteld: ze kregen de aanvraag voor het bloedonderzoek van de HAP, niet van hun eigen arts, want daar zijn ze niet geweest omdat de assistent geen afspraak wilde maken. De volgende dag gingen ze naar het (eigen) gezondheidscentrum van het AZC, waar ze werden weggestuurd. De dag daarna gingen ze weer, waar het weer niet kon. Toen zijn ze in de cel gezet om uitgezet te worden. Ook tijdens dat verblijf hebben ze meerdere keren laten zien dat er om bloedonderzoek gevraagd was, maar dat werd niet gedaan.

Dat zijn al een heleboel keren dat ze niet de zorg krijgen die nodig is. Allereerst dat ze via de HAP moeten omdat ze niet bij hun eigen arts terecht kunnen. Daarna het tot twee keer toe niet uitvoeren van het bloedonderzoek bij het AZC, en daarna het niet uitvoeren van het bloedonderzoek in het uitzetcentrum.

Dat is gewoon geen zorgvuldige zorg. En het meisje is daar de dupe van.