"Kind verdronken" - Ouders verantwoordelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 18:58

mika11 schreef:
Gisteravond bij Knevel en van de Brink was dit een onderwerp.
Het blijkt dat kinderen geen kabaal maken als ze verdrinken (spartelen, roepen).
Ze krijgen een hap water binnen en het is eigenlijk zo bekeken.
De ene minuut kijk je naar je kind en is er niks aan de hand.
En 3 minuten later kan het gebeurd zijn terwijl je niks gemerkt hebt.

Als een kind in het water is, moet iemand het kind continue in de gaten houden.
Af en toe een blik werpen is niet genoeg.
Daarom kan een zusje van 13 nooit de verantwoording hebben over jongere broertjes.

De ouders verantwoordelijk?
Die hebben zoiets nooit gewild, dat hun kind zou verdrinken.

Ik bedoelde ook niet dat de ouders de schuld moeten krijgen, maar wist even niet hoe ik de titel duidelijk en kort kon houden... :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:00

Ik vind dat je als ouder altijd goed op moet letten ...
Niet denken kindje pootje baden dat gaat wel goed ik ga op mn laken liggen en een tukje doen in de zon

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:01

Dat de ouders zoiets nooit hebben gewild begrijpt iedereen wel. Maar dat neemt niet weg dat ze wel verantwoordelijk zijn voor hun kinderen. Je kind onder begeleiding van zijn 13 jarige zus naar een plas sturen is verre van verantwoordelijk... Het is keihard en heel erg triest maar met de info die wij over dit ongeval hebben lijkt mij dat dit wel voorkomen had kunnen worden...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:02

Je kind zonder zwemdiploma's in het water laten zonder bandjes of zwemvest is echt heel nalatig dus ja dan zijn de ouders verantwoordelijk. Ik vind dan echt dat je de schuld bij jezelf kan leggen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:02

Anoli schreef:
xSlvna schreef:
Ik heb zelf eens in de ondiepe vijver in de tuin gelegen, op mijn buik, dit was bijna mijn laatste dag. Doordat ik erg jong was (kon net vrij lopen), had ik niet de kracht/oriëntatie om mij om te draaien/op te staan. Ik kwam nooit in de buurt van de vijver dus ging mijn moeder even naar binnen om het eten deels klaar te maken, in de tussentijd ben ik er dus ingevallen, tja, ik kan nu niet zeggen dat mijn moeder niet genoeg op mij lette, je kunt niet 24 uur per dag achter je kind aan lopen als deze in de tuin/het huis rond wandelt.

Daarom hebben wij dus nu een hek om de vijver in onze eigen! tuin heen staan om de buurkinderen uit onze vijver te houden. Het zijn nogal weglopertjes en wij zijn niet 24/7 in de achtertuin... En dan is onze tuin ook nog eens geheel afgesloten met een schutting en deur, maar 2 maand geleden liep er toch 1 in onze tuin :oo

Wat doen die in jou tuin? :+
Vijvertje (klein, net 20 cm op zijn diepst) is die dag nog dichtgegooid.

Waarom moeten kinderen verder altijd in het water als de ouders gaan appen, slapen? Ooit gehoord van het ongevaarlijke zand met een schepje en emmer...? :o

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 19:06

xSlvna schreef:
Anoli schreef:

Daarom hebben wij dus nu een hek om de vijver in onze eigen! tuin heen staan om de buurkinderen uit onze vijver te houden. Het zijn nogal weglopertjes en wij zijn niet 24/7 in de achtertuin... En dan is onze tuin ook nog eens geheel afgesloten met een schutting en deur, maar 2 maand geleden liep er toch 1 in onze tuin :oo

Wat doen die in jou tuin? :+
Vijvertje (klein, net 20 cm op zijn diepst) is die dag nog dichtgegooid.

Waarom moeten kinderen verder altijd in het water als de ouders gaan appen, slapen? Ooit gehoord van het ongevaarlijke zand met een schepje en emmer...? :o

Geen idee wat die in mijn tuin doen, iets met een zachte opvoeding en een oppas die niet echt goed oplet...
Mijn moeder schrok er zo van dat we dezelfde dag nog een hekwerk hebben gehaald en die om de vijver hebben gezet...
En eigenlijk is het van de zotte, maar ja liever dit dan straks een buurkind verdronken in onze vijver...
Onze vijver is namelijk wel diep (minimaal 1 meter) :j

xSlvna

Re: "Kind verdronken" - Ouders verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:07

Dat is nu toch echt zwaar asociaal, dat hebben wij nooit in ons hoofd gehaald, in andermans tuin gaan zonder toestemming. Is het tegenwoordig zo veel lastiger geworden om kinderen op te voeden ofzo? :?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 19:13

Ja blijkbaar...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:15

Suzanne F. schreef:
Je kind zonder zwemdiploma's in het water laten zonder bandjes of zwemvest is echt heel nalatig dus ja dan zijn de ouders verantwoordelijk. Ik vind dan echt dat je de schuld bij jezelf kan leggen.

Bandjes en vest kunnen ook schijnveiligheid bieden. Continue toezicht 1 op 1 is gewoon nodig bij kleine kindjes en water.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:24

xSlvna schreef:
Dat is nu toch echt zwaar asociaal, dat hebben wij nooit in ons hoofd gehaald, in andermans tuin gaan zonder toestemming. Is het tegenwoordig zo veel lastiger geworden om kinderen op te voeden ofzo? :?

zien wij hier ook hoor. Zijn wij niet thuis en dan zijn ze gewoon in onze tuin geweest.

Mijn zoontje is 5 en gaat over 1 maand op zwemles. We zijn naar het strand geweest en naar het IJsselmeer. Bij het strand stond ik langs de waterlijn
hem continu in de gaten te houden. Dat is ook de reden dat ik dan met 1,5 uur echt weer naar huis ga. Dan heb ik het gehad. :j

bij het IJsselmeer zijn er lijnen uitgezet en dan mag hij tot die lijn. Is ongeveer tot zijn knietjes. Daar zit ik dan wel op het strandje op mijn handdoek
maar geen haar op mijn hoofd dat ik ga liggen of een boek lezen of zo.

Ik zag diverse moeders die rustig 50 meten verderop op het strand zitten en af en toe even op kijken.

voor je het weet ligt zo'n in de zee en spoelt weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:25

Om terug te komen op de titel^

Ja, de ouders zijn verantwoordelijk :)
Maar de prijs voor geen verantwoording is hoog..
Helaas wel voor de slachtoffertjes

Xx

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:29

Agh 9 maanden en je hebt weer een nieuwe.

Sorry kon het niet laten,maar soms denk ik wel eens dat het zo werkt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:38

Yuri schreef:
Mijn vriendin heeft een zwemschool en geeft ook Peutersurvivallessen.
Zodra mijn dochter oud genoeg is gaat ze erop.
Vind dat aleen maar goed, zo jong mogelijk zwemmen leren, in nl is zoveel water en het kan in 30 sec gebeurd zijn helaas.

hoe wordt dit dan gegeven?
ik vind het idee namelijk goed, maar het met zijn 8 en voor 2 mensen...kan het gruwelijk mis gaan

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 19:41

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:52

Als een kind verdrinkt zijn inderdaad de ouders (of oppassers) verantwoordelijk. Het is hún kind. Zij moeten er voor zorgen dat het kind niets overkomt. Je kan niet van toevallige omstanders verwachten dat ze op andermans kinderen letten.

Je kan een kind maar in 1 geval alleen laten spelen: als de omgeving volkomen veilig is en veilig blijft. Anders niet. Een vijverloze tuin waar het kind niet uit kan, bijvoorbeeld. Water is zó gevaarlijk. Een kind kan al verdrinken in 10 cm water, en het kan zó snel gebeurd zijn. Heel leuk om in te spelen, helaas ook potentieel dodelijk. Maar ouders zitten een boek te lezen, met hun Ipad te spelen, een 'belangrijk' telefoontje te voeren, te kletsen met een vriendin .... terwijl hun kind, hun dierbaarste bezit, in een heel gevaarlijke situatie kan belanden. Ik snap dat echt niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:57

Chubby schreef:
Bandjes en vest kunnen ook schijnveiligheid bieden. Continue toezicht 1 op 1 is gewoon nodig bij kleine kindjes en water.

Uiteraard, met of zonder zwemdiploma. Maar ze verzuipen eerder zonder bandjes/vest dan met hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:22

Mijn vriendin haar dochtertje is in haar eigen vijver verdronken,ik kan zeggen dat ze er nu 22 jaar later nog niet overheen is,ze kan het zichzelf niet vergeven.Ze had een vijver in de voortuin,iemand is langszij gekomen en heeft het hek wat naar de voortuin leid niet dicht gedaan.Kindje heeft nog drie weken in coma gelegen en is dan overleden.

Mijn eigen kinderen hebben vroeg zwemles gehad en toch...Ik sta de oudste na de les om te kleden in zo'n klein benauwd hokje in tussen was de jongste van 18 maanden onder het hokje door gekropen.Toen ik ze miste was het ook grote paniek.Je begint haar naam te roepen in alle hokjes te zoeken en dan blijkt ze gekleed met dik bontjasje aan en rubber laarsjes aan de rand van het zwembad te staan,en niemand van de zwemmers of mensen die er rondliepen reageerde op haar.Dus ik ben best een overbezorgde moeder en het had ook zo maar mij kunnen gebeuren.

Aan de andere kant,mijn moeder woont in een waterrijke woonwijk en het valt mij op dat daar zeer jonge kinderen alleen op straat spelen,en dan spreek ik over 2 a 3 jarige.,buiten het gevaar van water vind ik dus ook nog veels te jong om alleen in het verkeer te lopen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:39

xSlvna schreef:

correcties mogen niet meer he, zeker niet publiekelijk want dan is het hoe dan ook mishandeling. er wordt veel te weinig nee gezegd tegen kinderen want ze flippen toch alleen maar door...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:43

Ja ik vind de ouders in zo'n geval verantwoordelijk(of opa/oma/oppas/net degene die met het kind naar de plas is).
Ik zie dat hier op het strand ook teveel, ouders die liggen te zonnen en kinderen die lekker in de zee aan het spelen zijn. Krijgen van de ouder mee "niet dieper dan je knie", maar hebben niet in de gaten dat ze steeds dieper komen omdat ze van golf naar golf aan eht spelen zijn, afdalen door de stroming en dan of verdwaald zijn of gewoon meegesleurd worden door de zee...
Dan is het maar te hopen dat de Life Guard op tijd is...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:44

Hier een flinke discussie met mijn vriend die wel vindt dat meisje van 13 wel op haar broertje had moeten passen. Kan mij daar zo kwaad om maken, je laat een meisje van 13 toch niet op kinderen passen die in het water spelen, arme kind voelt zich de rest van haar leven schuldig.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:47

Ongeacht de leeftijd nog, maar 1 oppasser op 3 jonge kinderen is gewoon te weinig. Niemand heeft ogen in het achterhoofd. Voor verdrinken is maar heel weinig tijd nodig, vooral omdat een jong kind dus niet spartelt of om hulp roept als het onder water raakt.

En dan is er ook nog "secondary drowning", dan lijkt het kind wat onder water raakte verder oke, maar heeft het wel water in de longen gekregen en kan het een poos later alsnog bezwijken.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:51

Ik heb op het strand ook af en toe m'n hart vastgehouden. Kleine kinderen die zonder toezicht aan de wandel gingen richting water, kinderen die zwommen waar ik als volwassene niet meer kon staan, kinderen die vlakbij strandhoofden zwommen ...
Ik mocht vanaf een jaar of 8 alleen de zee in. Eerst niet dieper dan m'n knieën, toen niet dieper dan m'n navel. Ik vond mezelf zó groot en belangrijk dat ik dat mocht! Wat ik niet wist is dat m'n vader of m'n moeder zo'n vijf meter achter me liep en me vanaf de waterlijn geen moment uit het oog verloor :')

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:56

Je bent niet de enige die zich daarover heeft verbaast. Van de week was ik ook bij een recreatieplas. Komt er een jochie met een bandje om z'n middel en twee zwembandjes om de arm aangezwommen vanuit het diepe (huh?) waar moeders aan de zijkant schreeuwt dat het kind maar terug moet zwemmen want ze vond het niet prettig dat het kind daar helemaal zwom....
Kind zat te spelen in de drijflagen waarin allemaal alg kan groeien, maar ze liep niet om of iets en ging verder aan de overkant met haar gesprek met vrienden/vriendinnen en liet kind terug 'spetteren'. Kind was misschien 6 a 7 jaar oud schat ik zo?!
Ik begrijp het ook niet...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:01

Ik vind dit een hele moeilijke discussie. Je weet nooit het complete verhaal er achter en soms kloppen simpelweg de door de media gestelde feiten niet. Ik geloof ook niet zo dat het nu meer gebeurt dan vroeger. Nu komt het gewoon meer in de media.
Hier mogen mijn kinderen (2,5 en 5,5 beide geen zwemdiploma) alleen met bandjes in het water en alleen onder toezicht. Als we ergens heen gaan ga ik ook niet alleen met mijn 2 kinderen, omdat ik weet hoe ontzettend ondernemend ze zijn en de één links kan gaan en de andere rechts. Als mijn man dus niet mee kan ga ik niet. Dan gaan ze lekker spelen in het zwembad achter in de tuin waar ik continue bij ben.

Mijn oudste mag bijna afzwemmen voor haar zwemdiploma A en mijn jongste zit op peuterzwemmen. Toen ze 1,5 jaar was hebben ze me een keer de opdracht gegeven om niet direct je kindje te pakken als ze vallen en onder water gaan, maar eerst enkele seconden te observeren. Mijn dochter ging onder water, hield de ogen open en bleef opmerkelijk kalm. Haar voeten kwamen omhoog en ze ging met haar gezicht richting de bodem. Dit alles was slechts enkele seconden en toen heb ik haar uiteraard gepakt, maar hierdoor ben ik er van overtuigd dat een kind vrij onopvallend en rustig kan verdrinken. Dit was op naveldiepte van mijn dochtertje.

Enkele maanden geleden is het ruim 1,5 jarig kindje van een collega verongelukt op een hele knullige manier, geen waterongeval. Dit was echt secondenwerk en ik ben van mening dat hetgeen bij hen gebeurt is iedere ouder had kunnen overkomen. Echt een ontzettend verschrikkelijk drama wat geen ouder mee wilt maken. Ook hier werden harde reacties op gegeven door totaal onbekenden, wat zeer pijnlijk was. Mensen gaan uit van de media, geven hun eigen draai eraan en je hebt weer een indianenverhaal. Ik heb heel veel dingen gelezen die totaal niet klopten, maar waar de ouders dus wel op afgerekend werden.
Ik ga dus over de recente drama's ook niet oordelen, omdat ik niet alle feiten ken en ook uit respect.

Dit soort drama's hebben enkel verliezers. De ouders zullen dit hun leven lang met zich mee dragen en het verdriet zal ook altijd blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:25

Delphi schreef:
Ik vind dit een hele moeilijke discussie. Je weet nooit het complete verhaal er achter en soms kloppen simpelweg de door de media gestelde feiten niet. Ik geloof ook niet zo dat het nu meer gebeurt dan vroeger. Nu komt het gewoon meer in de media.
Hier mogen mijn kinderen (2,5 en 5,5 beide geen zwemdiploma) alleen met bandjes in het water en alleen onder toezicht. Als we ergens heen gaan ga ik ook niet alleen met mijn 2 kinderen, omdat ik weet hoe ontzettend ondernemend ze zijn en de één links kan gaan en de andere rechts. Als mijn man dus niet mee kan ga ik niet. Dan gaan ze lekker spelen in het zwembad achter in de tuin waar ik continue bij ben.

Mijn oudste mag bijna afzwemmen voor haar zwemdiploma A en mijn jongste zit op peuterzwemmen. Toen ze 1,5 jaar was hebben ze me een keer de opdracht gegeven om niet direct je kindje te pakken als ze vallen en onder water gaan, maar eerst enkele seconden te observeren. Mijn dochter ging onder water, hield de ogen open en bleef opmerkelijk kalm. Haar voeten kwamen omhoog en ze ging met haar gezicht richting de bodem. Dit alles was slechts enkele seconden en toen heb ik haar uiteraard gepakt, maar hierdoor ben ik er van overtuigd dat een kind vrij onopvallend en rustig kan verdrinken. Dit was op naveldiepte van mijn dochtertje.

Enkele maanden geleden is het ruim 1,5 jarig kindje van een collega verongelukt op een hele knullige manier, geen waterongeval. Dit was echt secondenwerk en ik ben van mening dat hetgeen bij hen gebeurt is iedere ouder had kunnen overkomen. Echt een ontzettend verschrikkelijk drama wat geen ouder mee wilt maken. Ook hier werden harde reacties op gegeven door totaal onbekenden, wat zeer pijnlijk was. Mensen gaan uit van de media, geven hun eigen draai eraan en je hebt weer een indianenverhaal. Ik heb heel veel dingen gelezen die totaal niet klopten, maar waar de ouders dus wel op afgerekend werden.
Ik ga dus over de recente drama's ook niet oordelen, omdat ik niet alle feiten ken en ook uit respect.

Dit soort drama's hebben enkel verliezers. De ouders zullen dit hun leven lang met zich mee dragen en het verdriet zal ook altijd blijven.

<3 mooi gezegd! <3

Je weet inderdaad het hele verhaal niet.. En volgensmij is het voor de ouders een dubbel drama als het verhaal wordt verdraaid..
Maar ik ben (buiten dit) wel van mening dat het redelijk vaak de schuld van de ouders kan zijn. Waaronder geen goed toezicht. Ik zeg NIET dat het hier hetzelfde verhaal is en de schuld van de ouders.. Maar de straf hebben ze nu infeite.. Ern levenslange (niet altijd) terechte straf...

Xx