halal voedsel zonder dat je t weet wat vind je daar van??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:12

Debbie00 schreef:
Ik denk niet dat het een plofkip kan schelen of hij verdooft is voor het slachten of niet. Hij heeft toch al weken moeten lijden.

Dus dat. Het arme ding zal al blij zijn dat hij uit zijn lijden verlost is. Maar goed, dan mag vleesetend Nederland zich bekommeren over de manier waarop, want een obesitas-kip is natuurlijk niet zielig!

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:14

Ik vind wel dat het aangegeven moet worden dat het halal geslacht is, ik eet zelf graag lamsvlees en weet dat dit vaak halal geslacht word maar dit kun je nergens terug vinden. ook de schapen van mijn ouders worden in het slachthuis halal geslacht. ik vind het zelf geen goede manier maar er valt helaas weinig aan te doen, om nou een lekker lapje vlees te laten liggen want dan koopt iemand anders het toch wel..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:17

BarrieVabis schreef:
Ik vind wel dat het aangegeven moet worden dat het halal geslacht is, ik eet zelf graag lamsvlees en weet dat dit vaak halal geslacht word maar dit kun je nergens terug vinden. ook de schapen van mijn ouders worden in het slachthuis halal geslacht. ik vind het zelf geen goede manier maar er valt helaas weinig aan te doen, om nou een lekker lapje vlees te laten liggen want dan koopt iemand anders het toch wel..

En dat is waar jij je druk over maakt als je een onschuldig, wollig lammetje eet dat nog jaren had kunnen leven als jij 'm niet zo nodig op je bord wilde :Y) ?

For the record: ik eet ook vlees, maar ik vind het een beetje kansloos om me druk te maken over de manier waarop het geslacht is. Dan kan ik het net zo goed laten staan.

Karl66

Re: halal voedsel zonder dat je t weet wat vind je daar van??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:42

Van mij mag het erop komen te staan. Maar denken jullie nou werkelijk dat al het niet-halal vlees in Nederland en volgens de strenge nederlandse regels geslacht is? Nog los van de bio-industie, vind ik het behoorlijk hypocriet om te klagen over halal slachten, maar er geen probleem me te hebben als het "gewoon" geslacht is in één of ander verwegistan zonder fatsoenlijke wetgeving.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:01

Ik ben dan ook vegetarisch dus hoeveel recht ik hier van spreke heb...? Tja. Ik vind gewoon dat producenten eerlijk moeten zijn over hun product en de consument moeten laten beslissen of ze het willen kopen ja of nee. Dus dat er op moet staan dat het halal is. Ik ga ook eens opzoeken hoe kaas nou halal kan zijn want dat vraag ik me echt oprecht af.

Dat halal slachten wel of niet slechter is dan gewoon slachten vind ik dan een andere discussie. Het gaat er denk ik gewoon om dat als jij geen halal wil eten dat ook niet hoeft te doen. Het kan zijn dat jij sterke overtuigingen hebt die tegen halal zijn, en dan blijkt dat je toch halal eet.. Nee zou niet mijn feest zijn. Kan me daarom ook voorstellen dat de consument gewoon wil weten wat ie eet. Ja er staat biefstuk op, maar is deze halal geslacht of niet? Je hebt er als consument gewoon recht op om te weten wat je in je mond stopt! Als jij ervoor kiest om halal te eten prima, maar je hoort hierin gewoon een keuze te hebben.

Ik als vega kijk ook wat ik eet en zodoende weet ik dat ik geen vlees en vis binnenkrijg, de omnivoren onder de samenleving zouden ook door te kijken moeten weten of ze halal naar binnen werken of niet. En de keuze zelf maken of ze halal willen eten.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:04

goeroe schreef:
poetser schreef:
Ik snap alleen niet goed wat er halal kan zijn aan kaas? Ik dacht altijd dat dat de manier van slachten was.

Edit Summerly is mij voor, maar dan wat beter verwoord :')

Om kaas te maken is stremsel nodig en dat komt (meestal) uit de maag van een kalf. Halal kaas betekent denk ik dat het kalf halal geslacht is.

Staat al uitgelegd, ivm stremsel.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:05

Ja er staat dat het over t stremsel gaat maar dan snap ik niet wat t verschil tussen normale stremsel en halal stremsel is..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:11

Stremsel van halal geslachte kalveren

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:25

labyrinth schreef:
Ik kan me er totaal niet over druk maken, dood is dood en zolang dat binnen 5 seconden voorbij is vind ik het prima.

Een halal geslaxht dier, hierbij wordt onbedwelmd de keel doorgesneden dus doodgebloed. Zie o,a. Dit verslag http://edepot.wur.nl/41827
Het komt zeer regelmatig voor dat dit niet binnen 5 minuten afgelopen is, het duur wordt de keel doorgesneden, maar kan zich vocaal niet meer laten horen doordat de luchtpijp ook wordt doorgesneden. Voordat het dier hersendood is duurt veel en veel langer dan bij normaal slachten. Voornamelijk bij runderen is dit echt een afschuwelijke strijd omdat de hersenen nog een tijdje van zuurstof voorzien worden.
Daarnaast moet volgens de regels van de islam de snede in 1x gebeuren, hiervoor moet het dier dus gefixeerd worden in een bepaalde houding om dit mogelijk te maken. Een koe wordt op een speciale machine vastgebonden wat giga veel stress veroorzaakt. Vaak gaat het snijden zelfs daarna nog mis waardoor er vaker gesneden moet worden. Bij halalslachten zijn er gemiddeld 5,2 halen nodig om een rund te doden en zelfs dan is bij 1 op de 10 de halsslagader niet goed doorgesneden.

Imo absoluut barbaars vergeleken met normaal slachten waar vrijwel geen stress bij komt kijken en het dier vrijwel direct bedwelmd is doordat ze geschoten worden. Echt, afschuwelijk en ik weiger daar van te eten.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:32

Ik ben een grote vleeseter, maar uit prinipe zal ik nooit halal vlees eten.
Halal vlees staat bij mij gelijk met dierenmishandeling.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:38

dood is idd dood, en een plofkip heeft een ellendig leven gehad.maar dat staat los van het feit, dat ze wel een snelle dood behoren te hebben. halal /ritueel-slachten hoort daar niet bij.
als een mens gedood word door keelafsnijding is het een gruwelijke dood, volgens de media (en mijzelf ntl.). bij een dier zou het dan pijnloos zijn ? nee, niet echt.
ik heb op youtube eens een keelafsnijding bij een mens gezien, ook gebezigd door moslim-terroristen (die dat als vernedering zien voor het slachtoffer ), en dat was gruwelijk. kon het ook niet afkijken.
als mens ga je ook eens dood, en dan doe je dat liever in je bed, als door zoiets ..dan word er ook niet gezegd, dood is dood. het lijden bij het sterven doet er wel zeker toe. ook bij dieren.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:39

tweebelgen schreef:

Eet je dan wel vlees dat niet afkomstig is uit de bio-industrie :)?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:40

Tabaluga12 schreef:
Stremsel van halal geslachte kalveren

Bijna alle kaas wordt tegenwoordig gemaakt met microbiele stremsel ( vegetarische enzymen) en niet meer met stremsel van dieren. Daarom is de kaas dan "automatisch" Halal.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:40

tweebelgen schreef:

Niks aan toe te voegen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:41

Wat zullen de plofkippen en kistkalveren jullie heerlijk smaken op de bbq :) Lekker diervriendelijk!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:42

jullie = over 1 kam scheren.
je kan onmogelijk weten wat iedereen eet, of niet ;)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:45

Eet jij geen bio-industrie vlees dan :)? Vind jouw verhaal over plofkippen die niet zielig zijn omdat ze een snelle dood hebben gehad een beetje vreemd namelijk, want die kippen hebben een langzame dood: gefokt worden om vetgemest te worden zodat ze geslacht kunnen worden en lekker veel geld op kunnen brengen. Zeeeer langzame dood dus.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:48

Het is heel simpel, als je zoveel van dieren houdt (zowel levend als op je bord) wees dan zo'n held om ze ook biologisch te kopen, waar ze niet zijn grootgebracht op antibiotica en vulmiddel.

Heel veel mensen schudden met hun vuist naar Halal slachten, maar zijn te beroerd om wat extra te betalen voor een blij en gezond dier. Ik koop dus bijna nooit vlees want ik kan het niet betalen :)

Mijn slagertje is toevallig moslim én biologisch, de halal kippendijtjes smaken vanavond heerlijk!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:50

Volgens mij is de keuze om wel of geen vlees te eten een persoonlijke keuze die iedereen voor zichzelf mag maken. Iedereen legt de grens van wat zij nog dierwaardig vinden ergens anders: sommige vegetariers kiezen ervoor om vanwege die reden geen vlees te eten. Iemand anders legt die grens bij alleen biologisch vlees eten en weer een ander legt de keuze bij humaan slachten. De discussie wel of geen vlees eten lijkt me dus niet hier horen, hier gaat het er om dat je zonder daarover geinformeerd te worden meewerkt aan halalslachten. Voor mij ligt daar de absolute grens (hoewel ik ook let op regelmatig verantwoord vlees) en ik weiger daar in mee te doen. Als vegetarier zou je ook niet zonder dat je daarin geinformeerd wordt mee willen werken aan de bio-industrie oid.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:51

@mayniacval- zeker niet ! :)
en ik zeg nergens dat plofkippen NIET zielig zijn. als je begrijpend kan lezen, stond er juist dat ze een ellendig leven hebben gehad. een ellendige dood erbij is dan dubbelop imo.

en volledig eens met secrcible ! :j
alsof je niks mag zeggen, als je vlees eet. al eet je alleen bio-industrie vlees, dan heb je nog recht op een mening.of waar je voor jezelf een grens stelt m.b.t. dierenleed.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 19-07-13 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:52

secricible schreef:
Volgens mij is de keuze om wel of geen vlees te eten een persoonlijke keuze die iedereen voor zichzelf mag maken. Iedereen legt de grens van wat zij nog dierwaardig vinden ergens anders: sommige vegetariers kiezen ervoor om vanwege die reden geen vlees te eten. Iemand anders legt die grens bij alleen biologisch vlees eten en weer een ander legt de keuze bij humaan slachten. De discussie wel of geen vlees eten lijkt me dus niet hier horen, hier gaat het er om dat je zonder daarover geinformeerd te worden meewerkt aan halalslachten. Voor mij ligt daar de absolute grens (hoewel ik ook let op regelmatig verantwoord vlees) en ik weiger daar in mee te doen. Als vegetarier zou je ook niet zonder dat je daarin geinformeerd wordt mee willen werken aan de bio-industrie oid.

Maar hoeveel mensen werken er mee aan de bio industrie zonder echt te weten wat het inhoudt? Op je kiloknaller kip zit ook geen sticker dat het uit de bio industrie komt, waarom zou er dan wel een sticker op moeten zitten dat het halal geslacht is?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:53

secricible schreef:

Tuurlijk wel, want het is ontzettend hypocriet om te zaniken over hoe zielig halal is, als je vanavond een kilo bio-industrie vlees op het rooster gooit. Wat is er zieliger aan een dier dat halal geslacht is dan aan een koe die nog nooit de buitenlucht gezien heeft en z'n hele leven in een krappe stal zooi te eten heeft gekregen zodat wij lekker goedkoop vlees hebben?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:53

Ik vind de ophef altijd een beetje gekunsteld. Wel de plofkip maar niet halal vind ik in elk geval erg dubbel. Wat mij betreft mag er best opstaan wat er precies met een dier gebeurt van verwekking tot slacht hoor - maar ik zou mijn oordeel over welk vlees je dan wel of niet wilt eten niet alleen maar van het halal of niet laten afhangen. En misschien is het goed als ze niet 'halal' of niet erop zetten, maar de slachtwijze. Kun je ook kiezen of je voor of tegen electrische dompelbaden bent.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:58

Is er ooit overnagedacht dat het productieproces Halal is zodat de producten makkelijk naar islamitische landen geeporteerd kan worden. Is toch makkelijk om alles via een en hetzlefde proces in dezelfde fabriek te doen.

Overigens bestaat er niet echt een schapen-bioindustrie. ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:58

waarom hypocriet ?? iedereen mag toch zelf weten wat voor vlees ie wil eten ?? waar je eigen grens ligt, wat je wilt eten, en wat niet, kan je niet door een ander als hypocriet bestempelen..en nee, ik eet helemaal geen kip ;) ik heb wel kippen, die een biologisch leven leiden, en een natuurlijke dood zullen sterven.
iedereen heeft het over de plofkip (die al grotendeels uit de schappen is verdwenen ). biologisch is er alleen kipfilet te koop, de rest verdwijnt naar het buitenland, voor een plofprijsje.
maar het gaat hier of over plofkip, of over halal. gezien de prijzen , die halal slagerijen rekenen voor een kilootje kip, gaan plofkip en halal hand in hand. voor die prijzen kan je geen kip met een goed leven (biologisch ) kopen.
dus en halal, en plofkip = dubbel dierenleed imo.

en in een andere discussie hier op bokt, volgens de veehouders , leven de koeien hier een geweldig luxe leven, zien altijd gras,maar verkiezen de koeien het binnen blijven ..(geloof ik ook niet )