Wat gebeurt er met de zorgtoeslag in 2014?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:39

Lous schreef:
Hier nog eentje. Ik heb alleen een basisverzekering en dat is al bijna €100. Ik gebruik alleen de pil en kom bijna niet bij de huisarts.
Bijverzekeren is niet nodig. Of het zou alleen voor een bril moeten zijn waar ik misschien eens in de zoveel jaar een nieuwe van koop. En dat is ook zonde van het geld.
Waarom moeten de goeden altijd onder de kwaaie lijden? Ik vind dat er net als bij auto's een soort van beloningssysteem moet komen voor mensen die zelden wat declareren bij hun zorgverzekeraar.

Ja dat vind ik dus ook! Waarom zou ik nog meer moeten gaan betalen dan dat ik nu doe, dat is al zat maar gezien mijn salaris wordt dat dus nog meer!!! Belachelijk vind ik dat, alsof ik dat geld zomaar even kan missen, je leven is ook ingesteld naar wat je verdient!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:39

raket schreef:
Die 50E voor SEH hadden ze van mij al lang mogen invoeren. De zelfverwjzers kosten nl ook extra doordat ze met iets wat prima door de huisarts behandeld kan worden naar de SEH gaan. Mensen die al een week klachten hebben besluiten in het weekend de SEH binnen te lopen, of omdat ze hun duim gestoten hebben etc... Ik kan talloze redenen noemen. De meesten vinden dat ze gewoon recht op SEH hebben omdat ze de verzekering betalen.... Sommige komen met dingen waar ze zelfs niet voor naar de huisartsenpost hoeven. Ongelooflijk wat ik voorbij heb zien komen op de seh....
Overigens kun je met een duidelijk verhaal soms echt wel terecht rechtstreeks op de seh. Bijv het verhaal over de arm uit de kom, als je dat bij onze hap uitlegt verwijzen ze je ongezien. DIt soort mensen zullen ook niet de mensen zijn die beboet zullen worden, de splinters in de pink bijvoorbeeld wel....

Ja daar ben ik het inderdaad wel mee eens. Al ben ik ook al eens geweigerd bij de huisartsenpost terwijl dat absoluut niet had gemogen. Je moet echt L*llen als brugman wil je hier in het ziekenhuis bij de HP mogen komen. Was gevallen in de stal en had een gat in mijn hoofd. Nuchter als ik ben dacht ik het gaat wel over. Na 3 uur bloedde het nog steeds (soms ook best flink) dus mijn moeder belde de hp of ik langs mocht komen. Nee was niet nodig. Ik kon morgenvroeg wel naar de huisarts gaan. Naja opgehangen, na een uur nog een keer gebeld, nee ze vond het niet nodig. Toen zijn we gewoon maar in de auto gestapt en er naartoe gereden. Nog 2 uur moeten wachten maar uiteindelijk aan de beurt (ze kon ons moeilijk weer weg sturen). Komen we binnen bij die arts, kregen we een preek dat dit veel eerder had gemoeten en dat ik meteen had moeten komen. Had nooit zo lang mogen wachten voordat ik naar de HP ging.
Tja.. en als je dan zegt dat je bent geweigerd.... %)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:40

galley schreef:
Ik vind het nog niet zo slecht als ik het eens goed lees, als je weinig verdient betaal je ook weinig. Of zie ik dat dan weer verkeerd?

Dat zie je verkeerd. Het klinkt natuurlijk wel heel correct, maar de neveneffecten zijn niet voor de poes. Er is nu een groep mensen die moeilijk rond kunnen komen, om deze groep te helpen ga je de besteedbare inkomens meer gelijktrekken. Maar daar zit een praktisch probleem. De groep die moeilijk rond kan komen is groter dan de groep mensen waarbij geld geen rol speelt (de zogenaamde grote graaiers). Want zeg nu zelf, hoeveel mensen hebben een bruto jaarinkomen van boven de ton? Waar ga je het geld dan vandaan halen?

Bij de groep inkomens die in Nederland verreweg het meeste voorkomt, de groep met een inkomen tussen de 32.000 en de 45.000 bruto. Maar feitelijk is dit stuivertjes werk. Deze groep heeft minder te besteden, krijgt het ook moeilijk en stopt met consumeren (de economie komt verder tot een halt), de groep die het al moeilijk heeft gaat er een paar euro op vooruit, maar zal nog altijd effectief niet heel veel meer te besteden krijgen. Laat je deze situatie bestaan dan krijg je een situatie waarbij de groep mensen die moeilijk rond kunnen komen, alleen maar groter is geworden. En dan?

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 13:42

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:45

kimberley12 schreef:

Ik zou het met een klein korreltje zout nemen. Dit is wat men WIL (dan voornamelijk de PvdA), de andere partijen moeten er nog mee instemmen en ook de eerste kamer moet nog goedkeurig geven.De artikelen komen uit 2012, en dat gaat over de plannen zoals deze er lagen vorig jaar, welke getorpedeerd zijn.

Edit: Ook je eerste stuk heeft geen bronvermelding (althans niet een betrouwbare bron). Niet alles geloven wat je vindt op het internet, ik vermoed dat je OP is geschreven door iemand die de bronnen uit 2012 heeft geraadpleegd.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 16-07-13 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:45

En daar staat dus in dat ze het willen. Maar ze krijgen hier niet genoeg stemmen voor, dat kan ik je nu wel vertellen. PVDA en VVD hebben geen meerderheid in het kabinet. En al zou het door het kabinet komen, dan komt het niet door de Eerste Kamer. Dus niet zo'n heisa gaan maken.

En ja, ik kan ook net rondkomen. Maar ik blijf realistisch en laat me niet door mensen zoals ts de kop op hol slaan.

pluisje88

Re: Zorgtoeslag in 2014 afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:47

Volgensmij gaat niemands kop op hol?

Feit is dat iedereen wist dat de VVD voor de wat rijkeren in de samenleving is, en iedereen in slechte tijden zoals deze, massaal stemt op de VVD. OOk met mindere inkomens. Naja sorry maar dat is dan mosterd na de maaltijd als je het mij vraagt. Mensen zijn niet bewust genoeg wat hun keuze veroorzaakt bij het stemmen geloof ik..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:49

Als ik zo eens bekijk op zorgkiezer.nl ga ik, en het gezin wat me net geschetst werd er toch echt op vooruit...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:49

pluisje88 schreef:

Feit is dat iedereen wist dat de VVD voor de wat rijkeren in de samenleving is, en iedereen in slechte tijden zoals deze, massaal stemt op de VVD. OOk met mindere inkomens. Naja sorry maar dat is dan mosterd na de maaltijd als je het mij vraagt. Mensen zijn niet bewust genoeg wat hun keuze veroorzaakt bij het stemmen geloof ik..

Nivellering is niet het stokpaardje van de VVD. Helaas hebben we dit soort uitspattingen te danken aan de PvdA.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:52

maaikemuis schreef:
pluisje88 schreef:

Nivellering is niet het stokpaardje van de VVD. Helaas hebben we dit soort uitspattingen te danken aan de PvdA.

dan zijn ze vast vergeten om hun rekenmachine erop los te laten.

Heb het idee dat de politieke figuren en de keuzes die zij maken steeds meer loskomen van de werkelijkheid ofzo... Weet het niet maar vind het allemaal maar vaag.... :o

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:53

pluisje88 schreef:

Nivellering is niet het stokpaardje van de VVD. Helaas hebben we dit soort uitspattingen te danken aan de PvdA.[/quote]

dan zijn ze vast vergeten om hun rekenmachine erop los te laten.

Heb het idee dat de politieke figuren en de keuzes die zij maken steeds meer loskomen van de werkelijkheid ofzo... Weet het niet maar vind het allemaal maar vaag.... :o[/quote]

Klopt! Economen hebben het effect van de nivellering berekend en zijn bijna allemaal tot de conclusie gekomen dat nivellering op dit moment de economie nog verder het slop in trekt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:55

Wazig artikel waarbij AWBZ en ZVW op een hoop gegooid worden. Ik ken de ZVW heel goed maar dit artikel kan ik geen touw aan vast knopen. De schrijver lijkt niet te weten waar ie het over heeft.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:03

pluisje88 schreef:

Dat is nog steeds iets wat me verbijsterd; kon het niet geloven toen ik het kaartje zag met waar wat gestemt was; zo goed als heel Nederland heeft vvd gestemt. Heb me dan ook goed kwaad gemaakt over diegene die wel klagen, maar niet gestemt hebben. Zoals mn vriend dus, die ik ook in frustratie te kennen heb gegeven dat hij niet moet klagen, want hij heeft ook niet gestemt.

En zoals FriesWytske al zegt; niet te serieus nemen dit bericht; als ze deze plannen nog steeds willen doorvoeren was het ook nieuws bij de NOS geweest.

Zoals iemand al zei; kamerleden (en dan met name de ministers) zouden verplicht een jaar lang met maar 1000 euro per maand rond moeten komen. Weten ze eens hoe de onderlaag leeft/overleeft.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 16-07-13 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:05

xxCYNNxx schreef:
pluisje88 schreef:

Dat is nog steeds iets wat me verbijsterd; kon het niet geloven toen ik het kaartje zag met waar wat gestemt was; zo goed als heel Nederland heeft vvd gestemt. Heb me dan ook goed kwaad gemaakt over diegene die wel klagen, maar niet gestemt hebben. Zoals mn vriend dus, die ik ook in frustratie te kennen heb gegeven dat hij niet moet klagen, want hij heeft ook niet gestemt.

En zoals FriesWytske al zegt; niet te serieus nemen dit bericht; als ze deze plannen nog steeds willen doorvoeren was het ook nieuws bij de NOS geweest.

Ja iid ik dacht ook :oo Vind het echt dom dat mensen uit de sociale klasse (waar ik er veel van ken)VVd hebben gestemd. Nou sorry maar als je je er niet in verdiept dan heb je nu ook geen recht van klagen :P maarja de rest, zoals wij dus, zit daar helaas wel mee nu #)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:07

maaikemuis schreef:
kimberley12 schreef:

Denk maar het terugdraaien van de %premie. Die moest inkomensafhankelijk worden, toen er werd doorgerekend, werd het voorstel teruggedraaid. Het nare is dat de lage inkomens laag blijven en de hoge iets naar beneden gaan.
Wat beter zou zijn. Het rondpompen van gemeenschapsgeld stopzetten. Iedereen een basisinkomen. en die grote graaiers die ondertussen alles verziekt hebben fiscaal aanpakken zo komt er wat terug.
Zoals het nu gaat wordt er doodbezuinigt, economie komt niet meer op gang, de ouwetjes die de jongeren (die er nu ook niet meer zijn) het moeten leren zijn er al uitgeflikkerd en de middenmoot waar dus de graaiers tussenzitten gaat vrolijk door.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:09

Hilli schreef:
@Shadow: de HAP heeft een triage-lijst en ja, je kan een klacht indienen bij de tuchtraad als er medische fouten zijn gemaakt.

Die kent geen vergoedingen toe toch? En het is bepaald geen procedure voor mensen die niet heel stevig in hun schoenen staan. Lijkt me ook wat overkill trouwens.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:14

@Morganlefay, jij bent voor communisme? Anders snap ik je post denk ik niet :+

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:15

Ook ik denk dat mw de schrijver van dit blog ergens een klok heeft horen luiden, en nee er staat geen enkele bronvermelding bij de blog, de link in de op kan ik ook vinden ja, maar als je daar op klikt zie je toch echt geen bronvermelding.

Daarnaast ben ik het met anderen hier eens dat er best gekeken mag worden naar de verhouding HA-EHBO. Echter moet er wel 'eerlijk' naar gekeken worden, op de EHBO wordt gewerkt met een triageschema (vaak nummer of kleurcodes), misschien zou er een extra kleurtje bij moeten komen voor de mensen die ook naar de HA hadden kunnen gaan met deze klacht en deze mensen de 50 euro te laten betalen.

Ik ben nl iemand die onder deze maatregel zou kunnen lijden, ik kan redelijk goed inschatten of ik op de EHBO moet zijn of dat ik ook naar de HA-post kan die me dan afhankelijk van de klacht doorstuurt.
Zo was ik vorig jaar bijv. op de huisartsenpost na een val van mijn fiets de avond ervoor, mijn hand was toch ernstiger gaan zwellen als dat ik ingeschat had, er moest een foto gemaakt worden om uit te sluiten of het gebroken was, echter ik ben naar de HA-post gegaan omdat dat ene uurtje extra ook nog wel ging, ik liep er immers al mee sinds de avond ervoor, uiteindelijk 6 weken met gespalkte vingers gelopen ivm gescheurde pezen.

2 jaar geleden ben ik wel direct naar de EHBO gegaan nadat ik buikpijn, koorts en algeheel niet lekker zijn had. Echter dit was nadat ik de 2 dagen ervoor een scopie had gehad. De klachten ... op de koorts na, had ik direct al echter dat kan ook van de procedure zelf komen, de dag erna ben ik (nav de klachten) op extra controle geweest bij de MDL arts, maar weer huiswaarts gegaan erna (wel bloed afgenomen), 's avonds zag ik het toch niet zitten om zo nog een nacht in te gaan. Aangekomen op de EHBO bleek ik ook koorts te hebben en uiteindelijk werd geconstateerd dat tijdens de procedure er een gaatje was ontstaan.
Hierbij ben ik dus niet langs de huisartsenpost geweest (zou anders doorgestuurd worden naar het verkeerde ziekenhuis waarschijnlijk) en zou ik via deze regeling dus 50 euro moeten betalen.

Verder mag er best kritischer gekeken worden naar de fiscale aftrekposten wat mij betreft, ik volg een glutenvrij dieet (medische noodzaak) en mag ip 1300 euro aftrekken. Een glutenvrij dieet is inderdaad duurder... maar ik geef niet meer dan 100 euro meer uit door mijn dieet, ik eet grotendeels van nature glutenvrij wat de kosten drukt, ik geef max 30 euro meer uit per maand vermoed ik, de ene maand meer dan de andere. Er zullen mensen zijn die het wel uitgeven eraan hoor maar ik dus niet.

Homeopatische middelen die aangepakt worden kan ik alleen maar toejuichen, daar mag de belastingdienst best wat mee.
Niet alleen homeopatische middelen (heb het wel over echt de homeopathie en niet calendulazalf waar aantoonbaar extract van de calendula inzit... niet een verdunning, fytotherapie is m.i prima) maar ook graag dat homeopathie en andere onbewezen alternatieve geneeswijzen niet meer fiscaal aftrekbaar van de belasting zijn.
Daarnaast mag ... wat mij betreft... alternatieve geneeswijzen apart verzekerd mogen worden, nu is het onderdeel van een aanvullende verzekering, dus stel ik sluit een aanvullende verzekering af omdat ik misschien meer fysiotherapie behandelingen nodig kan hebben dan vergoed wordt vanuit het basispakket betaal ik indirect mee aan mensen die voor een aanvullende verzekering kiezen omdat homeopathieconsulten/medicijnen dan deels vergoed worden.
Je kunt ook aparte tandarts aanvullingen afsluiten, waarom niet 'alternatief'? (er zijn trouwens enkele verzekeraars die dit aanbieden maar het gros niet)
Zelfs voor een jaarlijks tripje naar Lourdes krijgen sommige mensen het voor elkaar een tegemoetkoming in de kosten te krijgen van de verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:16

ik ga er anders ook met sprongen op vooruit als je het bekijkt met dit jaar hoor...
Betaal nu voor de basis verzekering 102,- per maand, word dus 27,- euro en ipv de 350,- dus maar 150 eigen risico...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:20

als ik alleen mijn loon invul kom ik op minder uit dan wat ik nu betaal, maar wat als je getrouwd bent?
van welk inkomen zou ik dan uit moeten gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:21

Selka schreef:

Nope, maar wel dat alles een beertje eerlijker wordt verdeeld. Zit wel in de linkse hoek, denk dan aan PappaGaai en Beckers.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-13 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:22

ohjajoh6 schreef:
ik ga er anders ook met sprongen op vooruit als je het bekijkt met dit jaar hoor...
Betaal nu voor de basis verzekering 102,- per maand, word dus 27,- euro en ipv de 350,- dus maar 150 eigen risico...

Helaas helaas; die inkomensafhankelijke premie zou eigenlijk dit jaar (1 jan 2013 ) ingevoerd worden, maar pvda heeft niet doorgezet en dat plan is compleet van de tafel geveegd.

En dat chronisch zieken steeds minder vergoed krijgen is helemaal crimineel; niemand kiest om chronisch ziek te zijn. Je hebt daarbij ook nog eens veel minder inkomen, omdat je ofwel helemaal niet kan werken, danwel maar parttime.
En dan die samson van de pvda destijds( voor de verkiezingen dus) maar roepen dat dit in de toekomst niet meer zou gebeuren, want meneer wist zo goed hoe zwaar chronisch zieken het hebben omdat hij zelf een zwaar gehandicapped kind heeft. Pfff lekker hypocriet
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 16-07-13 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:24

Anne_GTI schreef:
Wazig artikel waarbij AWBZ en ZVW op een hoop gegooid worden. Ik ken de ZVW heel goed maar dit artikel kan ik geen touw aan vast knopen. De schrijver lijkt niet te weten waar ie het over heeft.

Is een artikel van Plazilla, waar geen enkele controle op is (iedereen mag plaatsen). Voor iedereen weer meteen gaat schelden op partijen etc. zou ik eerst eens wat verder kijken dan de eigen neus lang is en eens wat meer zoeken over deze voorstellen. Makkelijk bijv. om alleen de negatieve kanten aan te geven, maar het volgende er voor het gemak maar even bij weg te laten:

Belastingverlaging
Door de afschaffing van de zorgtoeslag gaan burgers er financieel behoorlijk op achteruit. Maar de overheid wil dat bedrag via belastingverlaging teruggeven aan de burger. Zo wordt de derde schijf van de inkomstenbelasting verlaagd van 42% naar 38%.

En de genoemde zaken zijn nog maar voorstellen.

Dus geen paniek, adem in, adem uit.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:27

Hmm, als dit werkelijk tot een gemiddelde lastenverlaging leidt voor de lagere inkomens ben ik wel voor :j Misschien toch even een goede berekening en vergelijking afwachten voor ik mijn mening vorm, en was mijn eerdere conclusie te snel getrokken.

Alleen die bijkomende kosten vind ik zorgelijk?

Netje: die snap ik niet helemaal geloof ik: mensen die in het 42%tarief zitten komen toch niet in aanmerking voor zorgtoeslag? Als dat werkelijk zo is klinkt het als 'de laagste inkomens leveren wat in om de 42%-mensen een voordeeltje te gunnen." Dat lijkt me niet echt wenselijk eigenlijk?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:27

Morganlefay schreef:
Selka schreef:

Nope, maar wel dat alles een beertje eerlijker wordt verdeeld. Zit wel in de linkse hoek, denk dan aan PappaGaai en Beckers.

Dus om het even helemaal uit het verband te trekken, de schoonmaakster verdient 200€ minder dan de dokter in jouw ideaalbeeld? (zoals ik al zei even overdreven). Ik probeer de gedachtegang te begrijpen.