Dode wolf gevonden in Nederland!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:28

Misschien zitten er al een klein tijdje wolven in Nl?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:30

Als wolven honger hebben gaan ze hier niet blijven... die trekken weer verder. Ze moeten wel heel, heel wanhopig zijn om mensen aan te vallen. Ze hebben gewoon een slecht imago.
Vraag me af of ze het hier wel aantrekkelijk zouden vinden in zo'n klein landje, er is weliswaar eten maar of er ruimte is... met al die wegen en steden. Het lijkt me sterk dat het hier ineens vol zou zitten met wolven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:30

Fiffill schreef:
Kuggur schreef:
Er is geen plaats in Nederland voor wolven. Niet eens raven houden het daar uit.
En één verdwaald exemplaar (als het al een wolf is) verandert daar niets aan.

Er zijn raven in Nederland.

Oh? Dat is nieuw voor mij, ben ook al een tijdje weg daar. Hebben ze een stelletje uitgezet?
Enfin afgezien daarvan, dat dichtbevolkte landje heeft simpelweg geen ecosystemen meer groot genoeg om een gezonde populatie wolven te ondersteunen.

edit, zie dat je bijna gelijktijdig een bericht van dezelfde strekking hebt gepost.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:32

Kuggur schreef:
Fiffill schreef:
Er zijn raven in Nederland.

Oh? Dat is nieuw voor mij, ben ook al een tijdje weg daar. Hebben ze een stelletje uitgezet?
Enfin afgezien daarvan, dat dichtbevolkte landje heeft simpelweg geen ecosystemen meer om een gezonde populatie wolven te ondersteunen.

Ik weet niet hoe lang je al weg bent maar er zijn al langere tijd weer raven in Nederland. Die zijn uitgeroeid door de mens ooit dus dat had er weinig mee te maken of ze hier konden leven of niet. Dat kan namelijk prima als niemand ze neerschiet. Wolven is echter een ander verhaal alleen al ivm de angst ervoor van mensen... (wat niet nodig hoeft te zijn, maar ze hebben nu eenmaal een slechte naam)

Zoveel als in IJsland zijn het er niet hoor (raven dus) :P Maar ze zijn er wel!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:34

Hele weilanden vol met schapen, ze hebben hier inderdaad genoeg te eten.
Ik snap echt niet dat iedereen denkt dat ze gaan leven waar wild zit. Een weiland vol met schaapjes en lammetjes is toch veel gemakkelijker? En straks je veulentje, je shetlander? Ze maken echt geen onderscheid.
Vind wolven echt fantastisch, maar niet hier.

Fenrir

Re: Dode wolf gevonden in Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:35

Daarom vraag ik me af of ons land niet te klein is voor de wolf.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:41

Ik weet niet, ik denk best dat hier een kleine populatie kan leven, maar groot zal die niet kunnen worden. Maar dat hoeft ook niet. In ieder geval ik ben erg benieuwd wat er uit het onderzoek komt. :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:45

Met een roedel wilde wolven zijn paarden in de wei niet veilig... kinderen en volwassen zijn niet veilig... hetzelfde geldt voor schapen etc. ... wolven zijn zeer intelligente dieren die gebruik maken van geavanceerde jachttechnieken. Zo zijn er elanden die in het ijskoude water gaan staan om te kunnen ontkomen aan wolven... die wolven gaan echter niet eens het water in, ze weten dat de eland niet eeuwig in het water kan blijven staan en wachten op het droge op het moment dat de eland eruit komt om dan alsnog een eland van dik 700 kg neer te halen...

Dus alleen een slechte naam???? Laat me niet Lachen. .. we hebben het niet over een huis hond... maar over een roofdier waarvoor een beer zelfs ontzag heeft... en wij moeten blij zij dat een dergelijk dier zich hier in een overvol gebouwd kikker landje gaat vestigen? Dat is wachten op problemen! Dat die wolven maar fijn in nauwelijks bevolkte gebieden (in binv. Rusland of yellowstone park)blijven waar ze alle ruimte hebben om ongestoord lekker wolf te zijn! Als ze hier komen is het een kwestie van tijd dat ze allemaal af geschoten worden! Arme dieren

Edit typo... lang leven de smartphone....
Laatst bijgewerkt door Neon op 06-07-13 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:47

Een wolf zou prima in NL naast ons kunnen leven, ik vrees alleen dat de mensen in NL niet naast de wolf kunnen leven!

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:50

Wolven wandelen zo 50 km per nacht lees ik. Dus dan ben je zo in Luttelgeest, en ook zo heel Nederland door. Dus ach. Ze zullen hier wel eens vaker rondwandelen.

Toen ik in Canada woonde hadden we coyotes in de buurt. Enige wat we daar mee te maken hadden was dat we 's nachts de kippen veilig moesten opbergen :+ Maar die zullen wel wat kleiner zijn dan wolven ja... De pony's hadden daar iig echt niets van te vrezen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:53

Vooralsnog hebben we het over een enkele wolf en niet over een roedel. So what's the panic? We zullen het moeten zien, hoe het verder gaat.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:55

Ja er is genoeg wild in NL, maar nederland is echt te klein voor een mooie populatie wolven. Ik Juich het dus niet toe, en das niet omdat ik bang ben. Maar gewoon omdat er in NL niet genoeg ruimte is. Hier in zweden zitten ze genoeg, maar hier heb je ook de ruimte!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:56

Fiffill schreef:
Waarom zou een wolf dat doen? Tenzij je ze in een hoekje drijft en er achteraan gaat, maar in principe zijn het dieren die eerder wegrennen voor mensen dan andersom, als ze gewoon in het wild leven met genoeg eten etc.

Dat klopt niet.
In wolvenlanden worden kinderen ingeprent om nooit achter de volwassenen te lopen, maar altijd ervoor.
Peuters en kleuters worden namelijk weldegelijk weggegrepen.
In bepaalde gebieden in Amerika, maar ook in delen van polen en roemenie schijnt dit wel voor te komen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:59

Ah, gaaf lijkt me dat, als wolven weer in nl komen!

Denk niet dat wij ons er echt zorgen over hoeven maken... Voor zover ik weet zijn wolven niet agressief. Ze rennen eerder weg dan dat ze aanvallen, dan zijn de everzwijnen gevaarlijker, want die zijn wél agressief en vallen wél aan.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:01

Inderdaad sizzle... maar ook een volwassen persoon zou het wel eens niet na kunnen vertellen...beren gaan wolven ook uit de weg...

Geen roedel maar een enkeling? Het enkele mannetje hoeft maar toevallig een enkel vrouwtje tegen te komen... dan kan het opeens rap gaan :p

Zoek op youtube maar eens op wolves yellow stone parc documentary dan zie je wat wolven voor een prachtige maar zeer gevaarlijke dieren zijn... zet die in een dichtbevolkt land met slechts kleine stukken aaneengesloten natuur en je snapt dat ons vee en wijzelf dan niet meer veilig zijn
Laatst bijgewerkt door Neon op 06-07-13 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:03

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
De wolf is waarschijnlijk echt een wolf

Het dier dat donderdag dood werd gevonden langs de kant van de weg in Luttelgeest is vrijwel zeker echt een wolf. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd op de stoffelijke resten.

Het beest werd donderdag aangereden en was op slag dood. Direct ging al het gerucht dat het beest een wolf was. Maar met zekerheid durfde niemand dat te zeggen, het kon ook nog een wolfshond zijn. Daar was eerst een grondig onderzoek voor nodig.

Bij autopsie is nu in de maag van het beest een bever aangetroffen. Volgens Jan Loos van de website welkomwolf.be is dat een sterke aanwijzing dat het beest een wolf is en geen hond. Maar definitief uitsluitsel zal DNA-onderzoek moeten geven dat in Duitsland wordt uitgevoerd.

Terugkomst bijzonder
De terugkomst van de wolf is bijzonder. Het dier is eind 19e eeuw uit Nederland verdwenen als gevolg van de jacht. De laatste wolf werd in 1869 gezien bij Schinveld. Mogelijk liepen er enkele decennia later ook nog wolven in de buurt van het Brabantse Heeze, maar dat is niet zeker.

De laatste jaren is de wolf vanuit Rusland via Oost-Europa en Scandinavië weer aan een opmars bezig en heeft nu dus hoogstwaarschijnlijk ook ons land weer bereikt.

RTL Nieuws

Zo'n klein gat in Brabant, en dan ook nog het gat wat ik ken. :')
Grappig zeg...

Wat betreft de wolf terug in NL. Dubbele gevoelens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:05

Wolven in NL, is net zo iets als beren in Zwitserland.
Iedere keer als er een beer uit Italie overwandeld is de natuurbescherming helemaal gelukkig, daarna gaat de een na de andere schapenkudde eraan, vervolgens gaan de vuilnisbakken om.
Een maand later heeft het beest dan een 'naam' en is helemaal hot in het nieuws tot het een tuin inwandeld en afgeschoten wordt door boswachters.

Zo zie ik ook de wolf in NL

Eileen, lees de post boven je ook even.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:14

Ik heb redelijk gemixte gevoelens over de terugkeer van de wolven. Ik weet wel dat wolven meestal mensen zullen ontwijken, maar kleine kinderen? Of die wel zo veilig zullen zijn. Je moet ook maar eens een wolf tegenkomen met een enorme honger, of nog erger, hondsdolheid. Weet wel niet hoe het met hondsdolheid zit in NL, ben niet zo thuis in het dierenwereldje buiten paarden..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:15

met het we hoeven niets te vrezen ben ik het niet eens.
een kind zal maar "die leuke hond " willen aaien, en er zijn wel degelijk gevallen van aanvallen bekend. en voedsel genoeg aan de wilde paarden? die wilde paarden kunnen weet jij hoever rennen ... is een paard aan 4 kanten omringt met draad niet veel fijner? dus waarom niet onze huis-paarden? net als de schapen, veeeel makkelijker uit de wei te plukken, dan uit het wild.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:17

Ja, maar dat is wel een ander soort dan de Europeze he :)
Als ik wat google. kom ik tegen dat de Amerikaanse sneller mensen aanvalt dan de Europeze. Heb ik zelf ook wel eens van gehoord.
Ook als je naar de Saarloos wolfhond kijkt, valt ook niet snel aan en is voorzichtigerdan een 100% hond/ duitse herder. (Saarloos wolfhond is kruising wolf x Duitse herder)

Jaa, natuurlijk is het zo dat je niet moet denken 'oh laat ik m eens aaien'. -al denk ik datie dan al lang weg gerend is, maargoed-. Maarja, wat denk je van wilde zwijnen dan?
Denk dat mensen veel denken dat wolven bloeddorstige monsters zijn die alles eten wat op hun pad komt.

Ik denk ook heus wel dat als de wolf echt in NL is, er vast wel een keer iets gebeurd. Maargoed, dat gebeurd nu ook met zwijnen of andere dieren in het bos (wat denk je van teken!). Of je je daar nou zo veel zorgen om moet maken?
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 06-07-13 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:18

Ik had Emmen logischer gevonden dan Emmeloord (volgens de radio), maar mogelijk is het wel. Ik mag hier in drenthe deze zomer kritisch naar mijn omheining gaan kijken (en ontwerp kippenhok&ren), want naast eventuele wolven zijn de wilde zwijnen ook welkom (als in mogen niet meer meteen afgeschoten worden).

Mens en wolf kunnen best naast elkaar leven, mits de mens zijn vee en huisdieren goed beschermd, want wolven zijn 1e klas opportunisten als het om eten gaat en vee is een veel makkelijkere prooi dan wild.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:22

Het gaat er ook niet alleen om of je zelf bang bent voor een wolf, het gaat erom wat ze aan kunnen richten onder onze huisdieren en vee. Ik denk dat er niemand staat te juichen als bijvoorbeeld een roedel (als het al zover komt) wolven de paarden door de omheining jaagt om je pasgeboren veulentje te grijpen.
Ik ben er zelf niet echt huiverig voor, maar wel wat ze aan kunnen richten.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:31

Ik vind het toch wel interessant dus heb ik wat research gedaan over wolven en mensen, hier heb ik een stuke-je wat mij toch redelijk interessant lijkt:
http://www.welkomwolf.be/moeten-we-bang-zijn
Er wordt gezegd dat wij mensen, net zoals roofdieren, hele bewust zijn in wat we doen, wolven pikken die lichaamstaal goed op en zien dat wij roofdieren zijn en geen prooidieren, als wij geen agressief gedrag vertonen is er voor hen dan ook geen reden om ons aan te vallen.
Dat we op twee benen lopen laat ons ook tot de 'tweebeners' behoren, ene groep die de wolf het liefst vermijd.

Ik weet niet of het informatie is die hier van pas komt, maar het lijtk allemaal vrij logisch.

Wat het de dieren betreft zullen we voorzichtig moeten zijn, het allemaal goed in de gaten houden en zeker 's nachts op stal..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:36

Duidelijk geen schapenhouders hier op bokt. Maar altijd vermakelijk de meningen van stedelingen te lezen.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 06-07-13 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:37

Natsuki schreef:
Ik vind het toch wel interessant dus heb ik wat research gedaan over wolven en mensen, hier heb ik een stuke-je wat mij toch redelijk interessant lijkt:
http://www.welkomwolf.be/moeten-we-bang-zijn
Er wordt gezegd dat wij mensen, net zoals roofdieren, hele bewust zijn in wat we doen, wolven pikken die lichaamstaal goed op en zien dat wij roofdieren zijn en geen prooidieren, als wij geen agressief gedrag vertonen is er voor hen dan ook geen reden om ons aan te vallen.
Dat we op twee benen lopen laat ons ook tot de 'tweebeners' behoren, ene groep die de wolf het liefst vermijd.

Ik weet niet of het informatie is die hier van pas komt, maar het lijtk allemaal vrij logisch.

Wat het de dieren betreft zullen we voorzichtig moeten zijn, het allemaal goed in de gaten houden en zeker 's nachts op stal..

tja... die stal is hier dus niet aanwezig, en kan d'r vantevoren al afmaken als zij in de stal moet :n