Menino schreef:Ik denk idd dat ze denken dat god het zo gewild heeft...
iig zat ik gisteren knever & van den brink te kijken en daar ging het over inenten. Die man was er heilig van overtuigd dat rampen, ziektes en tegenspoed allemaal de wil van god waren en dat je je daar dus niet tegen moet weren.
Verschrikkelijk vind ik dat, als iemand zo moet lijden terwijl het makkelijk voorkomen had kunnen worden. Mja.
Zal die man dan ook nooit naar de dokter gaan? Nooit medicijnen slikken als hij ziek wordt? Zou die man nooit naar de dokter gaan als hij een breuk oploopt? Of als zijn kind dat overkomt? Dat zou toch allemaal de wil van God zijn! Het is toch van de zotte dat mensen bepaalde, mogelijk levensreddende, handelingen niet doen. omdat dat tegen de 'regels van één of andere God' zou gaan!
Heeft 'die God' er dan niet ook voor gezorgd dat er mensen op de wereld zijn die oplossingen bedacht hebben om pijn/ziekte/ongelukken te voorkomen? Is het dan niet ook 'de wil van God' om mensen die oplossingen aan te bieden, uit voorzorg, of uit noodzaak? Sterker nog.. Heeft die God niet ook mensen op de wereld gezet die niet in hem geloven? Waar komen die dan vandaan? Is er nog iemand die mensen op de wereld zou kunnen zetten? Wie heeft ervoor gezorgd dat mensen bijvoorbeeld verslaafd raken aan drugs? God dan toch?!
Laat het even duidelijk zijn dat ik iedereen in zijn waarde wil laten en niemand persoonlijk aan wil vallen. Maar ik begrijp het zelf oprecht niet dat mensen zichzelf of hun kinderen dingen onthouden die levensreddend kunnen zijn, omdat er 'iemand' zou zijn die dat lijden allemaal zo zou willen. En nee.. Ik geloof niet, maar dat was denk ik al duidelijk.