16-jarige jongen uit Urk verdronken......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:17

Menino schreef:
Ik denk idd dat ze denken dat god het zo gewild heeft...

iig zat ik gisteren knever & van den brink te kijken en daar ging het over inenten. Die man was er heilig van overtuigd dat rampen, ziektes en tegenspoed allemaal de wil van god waren en dat je je daar dus niet tegen moet weren.
Verschrikkelijk vind ik dat, als iemand zo moet lijden terwijl het makkelijk voorkomen had kunnen worden. Mja.

Zal die man dan ook nooit naar de dokter gaan? Nooit medicijnen slikken als hij ziek wordt? Zou die man nooit naar de dokter gaan als hij een breuk oploopt? Of als zijn kind dat overkomt? Dat zou toch allemaal de wil van God zijn! Het is toch van de zotte dat mensen bepaalde, mogelijk levensreddende, handelingen niet doen. omdat dat tegen de 'regels van één of andere God' zou gaan!

Heeft 'die God' er dan niet ook voor gezorgd dat er mensen op de wereld zijn die oplossingen bedacht hebben om pijn/ziekte/ongelukken te voorkomen? Is het dan niet ook 'de wil van God' om mensen die oplossingen aan te bieden, uit voorzorg, of uit noodzaak? Sterker nog.. Heeft die God niet ook mensen op de wereld gezet die niet in hem geloven? Waar komen die dan vandaan? Is er nog iemand die mensen op de wereld zou kunnen zetten? Wie heeft ervoor gezorgd dat mensen bijvoorbeeld verslaafd raken aan drugs? God dan toch?!

Laat het even duidelijk zijn dat ik iedereen in zijn waarde wil laten en niemand persoonlijk aan wil vallen. Maar ik begrijp het zelf oprecht niet dat mensen zichzelf of hun kinderen dingen onthouden die levensreddend kunnen zijn, omdat er 'iemand' zou zijn die dat lijden allemaal zo zou willen. En nee.. Ik geloof niet, maar dat was denk ik al duidelijk.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:18

ja, ok, niet helemaal eiland, maar wel VEEL water in de buurt :)
Ik woon op een woonboot. Stel dat ik me zou voortplanten dan leren mijn kinderen eerst zwemmen, dan lopen. :j

vind het gewoon in en in triest, en vooral onnodig.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:20

vanLotje schreef:
ja, ok, niet helemaal eiland, maar wel VEEL water in de buurt :)
Ik woon op een woonboot. Stel dat ik me zou voortplanten dan leren mijn kinderen eerst zwemmen, dan lopen. :j

vind het gewoon in en in triest, en vooral onnodig.

Ik mag toch hopen dat hij de zelfde week nog zijn kinderen op zwemles zet anders is hij echt zot in de kop!!

Ja wij hebben hier ontzettend veel water daarom kan ik er ook gewoon niet bij met mn hoofd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:26

Raar dat zowel gelovigen als atheisten in een waterland als Nederland niet kunnen zwemmen.

Hoewel ik sterk van mening ben dat iedereen zijn of haar eigen geloofsovertuiging er op na mag houden, ben ik wel van mening dat het de bevolkingsgezondheid niet mag schaden. Het is, naar wat ik uit de OP begrijp de keuze van de ouders geweest dat het jongetje niet kan zwemmen. Net als dat het de keuze van ouders is kinderen niet te laten enten. Als zij zichzelf daarmee in gevaar willen brengen, prima. Maar op deze manier breng je je kinderen in gevaar, en kinderen van anderen. Daar ben ik het bijzonder mee oneens.
Als je wil leven naar je eigen ideeen, als je je niet wil laten enten en je kind in gevaar wil brengen door het niet op zwemles te laten (geldt ook voor atheisten), dan ga lekker op een apart stukje Nederland wonen.
(ik wilde eiland typen, maar icm niet kunnen zwemmen is dat wellicht niet zo handig).

Ook op economisch gebied schaden zij Nederland. Veel kinderen worden ernstig ziek door de mazelen en mogen vervolgens wel in het ziekenhuis geholpen worden of andere medicijnen krijgen. Wanneer een kind niet kan zwemmen moeten er allerlei hulptroepen uitrukken om een kind uit het water te vissen.
Triest.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:29

Hem misschien wat hard maar als je dan uit geloofs overwegingen niet leert zwemmen en je raakt onverhoopt te water, waarom dan. Wel accepteren dat er zo,n grote readings actie op touw wordt gezet.?

Eentje waarin medemensen zichzelf in gevaar brengen? Lijkt me dat als het allemaal zo voorbestemt was die ouders dat dan ook niet geaccepteerd zouden hebben.

Let wel ik zeg niet dat men hem maar moet laten verdrinken hoor, maar het is wel dubbel in mijn ogen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:31

Rowdine, ik denk dat mensen die niet (van hun ouders/God mogen) leren zwemmen, beter in een land kunnen gaan wonen waar of droogte heerst, of een land met bergen, waar ze hoog en droog kunnen vertoeven. De vooruitzichten zijn nou eenmaal dat Nederland steeds meer last zal krijgen van het water, door de opwarming van de aarde.

Zelfs mensen die wél kunnen zwemmen zouden bij overstromingen kunnen verdrinken, laat staan de mensen die niet kunnen zwemmen. Al zal dat volgens de gelovigen (die zwemlessen niet vinden kunnen) wel de wil van God zijn..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:34

:oo
ik heb altijd gedacht dat minimaal A diploma verplicht was in nl. Wij kregen ook zwemlessen via school?
Iig sterkte aan familie en vrienden

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:49

lepolight schreef:
Wat ik raar vind is dat die jongen (wetend dat hij niet kan zwemmen) gaat varen met de boot zonder reddingsvest . Als je met een boot vaart bestaat de kans altijd dat je in het water valt , toch ?

Ja inderdaad, dat begrijp ik ook niet. Je kunt die ouders wel van alles verwijten, maar er verdrinken ook mensen die wel kunnen zwemmen.

BigOne

Re: 16-jarige jongen uit Urk verdronken......

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:06

Tja, ondanks het etiket zwaar gelovig, dat al jaren op Urk betrekking heeft, is het drugs en alcoholgebruik daar al jaren zeer hoog. Ik krijg dan altijd het gevoel dat de jeugd wil ontsnappen aan het dagelijkse leven van alles moeten en niets mogen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:06

hmmm is dit ergens ook echt gezegd dat het door het geloof kwam? Nou ben ik geen gelovige maar ik denk dat het niet alleen het geloof is
er zijn ook niet gelovige die niet kunnen zwemmen.....
tegenwoordig vooral: * Te duur, latenw e wel wezen als je naar de voedselbank moet dan is zwemmen al helemaal geen optie met de entreeprijzen van tegenwoordig
*Ongezond. Als je bepaalde fora's en mama/baby sites moet geloven is elke week zwemmen schadelijk voor je kindje ivm het chloor. Dus tja hoe dan? een meer inspringen en het zelf maar leren?

Nou ben ik voorstander van zwemles en mijn dochter krijgt het elke week en kan als 2 jarige al super zonder bandjes in het water boven komen. Maar goed ik geloof niet in dat "ongezonde' gedoe en ik kan het betalen...
Ik snap dat mensen op die 2 punten een andere keuze (moeten) maken

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:32

Gelovig/religieus of niet je moet maatregelen treffen als je het water op gaat al helemaal als je weet dat je niet kunt zwemmen!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 14:28

http://www.opurk.nl/nieuws/algemeen/237 ... -overlijdt

De 16-jarige Henk van Veen (Molenkamp 10) is maandagavond om het leven gekomen, nadat hij overboord was gevallen aan de buitenkant van de Meeuwendam. Na een urenlange zoektocht werd zijn lichaam om tien voor elf gevonden. Hulpdiensten waren sinds half negen naar hem op zoek. De jongen viel rond kwart over acht overboord, toen hij op een klein bootje voer. Omdat hij niet kon zwemmen, verdween hij vrijwel meteen onder water. De zoektocht werd uitgevoerd door KNRM en brandweer, ondersteund door diverse anderen.

De jongen zat op een klein bootje, dat gesleept werd door een groter jacht. Bij een manoeuvre verloor hij zijn evenwicht, terwijl hij voorop het bootje zat. Hij viel in het water. Zijn gespartel werd opgemerkt door mensen van de zeilvereniging, die op de Meeuwendam waren. Zij waarschuwden de opvarenden van het jacht, die in eerste instantie niets gemerkt hadden.
Toen mensen vanaf de kant de jongen enkele minuten later dachten te zien, sprong watersporter Geert Snijder in het water. Maar ook die actie haalde niets uit.
Duikers en vrijwilligers van de KNRM gingen te water in de hoop de jongen te vinden. Een politiehelikopter bekeek het gebied vanuit de lucht. Rond kwart over negen begon een boot die met sonar is uitgerust in het zoekgebied heen en weer te varen. Duikers reageerden als er iets opmerkelijks onder water was te zien.
Hulpverleners van FRS, ambulance en traumahelikopter stonden al die tijd werkeloos aan de kant.
Op aanwijzing van de bemanning van de sonarboot ging een duiker van de brandweer vlak voor elven nog een keer te water. Hij trof het lichaam van de jongen aan, waarna hij via de KNRM-reddingsboot Kapiteins Hazewinkel geborgen kon worden. de vindplaats lag middenin het zoekgebied. De Stichting Opsporings Apparatuur Drenkelingen (SOAD) was toen inmiddels ook met zoeken gestart.
Alom is met grote verslagenheid gereageerd op het ongeval. ,,Een zeer tragische gebeurtenis", zei Gerrit Post, die als loco-burgemeester snel ter plaatse was.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 06:16

Ik vroeg me al af waarom die jongen niet kon zwemmen, maar dat word hier duidelijk gemaakt...Vreselijk, ik wist niet dat er mensen zijn die dat vanuit hun geloofsovertuiging 'zondig' vinden :\
Gelukkig denkt het merendeel van de urkers daar anders over, ik ken ook alleen urkers die hun kleintjes al heel jong op zwemles doen. Triest dit..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:19

Papegara schreef:
Niks tegen Urk hoor.. Ik heb er 2 jaar een relatie gehad met een jongen en heb er vrienden zitten.
Maar ze slaan wel door met het geloof.

Dat vind ik absoluut niet. De echte doorgewinterde 'zware' garde is denk ik 5% van de hele gemeente.
Volgens mij was het ook niet vanuit religieus oogpunt dat deze jongen nooit heeft leren zwemmen. Ik heb ook nooit een officieel zwemdiploma gehaald, maar het mezelf aangeleerd.

Wel heel triest, vooral omdat het in principe heel dicht bij de kust was en iemand die kan zwemmen had het hoogstwaarschijnlijk al zwemmend wel naar de kust gehaald.

Eileen_ schreef:
ik heb altijd gedacht dat minimaal A diploma verplicht was in nl. Wij kregen ook zwemlessen via school?

Ze kunnen je niets verplichten aangezien de kosten op jezelf verhaald worden.
Als ze het zouden vergoeden dan kan het verplicht worden.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:27

Matheno schreef:
Eileen_ schreef:

Ze kunnen je niets verplichten aangezien de kosten op jezelf verhaald worden.
Als ze het zouden vergoeden dan kan het verplicht worden.

Ze verplichten je het toch ook om jezelf te kunnen legitimeren? Dat moet je toch ook zelf bekostigen?

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:33

Als ze echt zo gelovig zijn, kennen ze de bijbel waarschijnljk van haver tot gort.
Is het ze nooit opgevallen dat veel van die wetten ter preventie van ongevallen/ziektes waren?

Een balustrade om je dak heen bouwen zodat iemand er niet vanaf kon vallen en dood kon gaan bijvoorbeeld. Of de hygiëne wetten zoals je handen wassen en zels jezelf helemaal reinigen nadat je dode lichamen had aangeraakt, uit de buurt blijven van mensen die de besmettelijke ziekte melaatsheid hadden.... en ga zo maar door.
Het lijkt me toch dat uit die wetten blijkt dat onze Schepper wil dat we zuinig op ons leven zijn en voorzorgsmaatregelen nemen om ons leven zo goed mogelijk te beschermen. leren zwemmen is een zo'n voorzorgsmaatregel.

Als hij echt vanwege geloof niet kon zwemmen, dan lijkt het me dat ze gewoon negeren wat de bijbel ons leert over wat God van ons verwacht en dat ze meer waarde hechten aan door mensen bedachte overleveringen/bevelen/regels.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:17

Carolaaxxxx schreef:
Ik las het op fb bij een nichtje van de jongen in kwestie. Vreselijk. Maar zouden die ouders nu niks hebben van een schuld gevoel? Hun hebben er misschien wel bewust voor gekozen, maar door die keuze is hun zoon wel (hoogstwaarschijnlijk) overleden. Of denken ze; zo had God het gewild?
Ik snap dat hele geloof niet, wat mensen geloven moeten ze zelf weten maar ze kunnen ook echt te ver gaan.

Ik kan er niet bij met mn hoofd :n
Wat moet die jongen een vreselijke dood zijn gestorven, vechtend tegen het water maar niet weten hoe hij moest vechten. Ontzettend veel sterkte voor alle bekenden.

Heel vaak denken ze inderdaad: zo heeft god het gewild...

Over zonder zwemvest: mensen die zo gelovig zijn geloven er ook in dat god hen beschermd tegen die ongevallen etc. Gordel hoeft ook niet, god beschermt ons. Verzekeren hoeft niet, god beschermt ons. Te hard rijden kan ook met gladheid, god beschermt ons. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Vreselijk en heb er geen woorden voor.

Eileen_ schreef:

Ik heb ook geen diploma's, ik durfde niet te duiken maar dus wel zwemlessen gehad (en ben nogsteeds bang in diep water, zoals meren en de zee). Kan me prima redden in water en weet hoe te overleven (tenzij bv. stroming te erg is). Maar op zee trek ik ook een zwemvest aan...

storrum schreef:
lepolight schreef:
Wat ik raar vind is dat die jongen (wetend dat hij niet kan zwemmen) gaat varen met de boot zonder reddingsvest . Als je met een boot vaart bestaat de kans altijd dat je in het water valt , toch ?

Ja inderdaad, dat begrijp ik ook niet. Je kunt die ouders wel van alles verwijten, maar er verdrinken ook mensen die wel kunnen zwemmen.

Door zwemlessen had het misschien voorkomen kunnen worden... We praten over levens.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:06

lepolight schreef:

Precies, dat vind ik nog veel erger. Of ze hun wel of niet leren zwemmen moeten ze dan helemaal zelf weten, maar zet hem dan niet op een bootje zonder zwemvest. -O-
Neemt niet weg dat het natuurlijk verschrikkelijk is voor de familie...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:51

Wat erg om zo je kind te moeten verliezen.
Ik snap niet waarom je van God niet mag leren zwemmen? Ik ben zelf ook gelovig opgevoed. Maar moest toch wel degelijk van mijn ouders naar zwemles! En we mochten gewoon zwemmen, overal. Ook op zondag.
Maar Urk schijnt er best extreem in te zijn. Heb daar niks tegen hoor, maar uitspraken als 'zo heeft God het bedoeld'... tja dat kan ik dan weer niet begrijpen.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:06

Ik dacht al, wie heeft dit dan geplaatst....

Het is inderdaad raar dat ie niet kon zwemmen... Het zijn gewoon van die farizeese wetjes die ze zelf gemaakt hebben... Er wordt helemaal vergeten waar het geloof om draait, waarom je gelooft en in wie. In plaatst daarvan proberen ze God te behagen met allemaal regeltjes.

Gelukkig is niet iedereen zo hier op Urk en heb ik wel lekker op zwemles gezeten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:08

karlli schreef:
Zo he, dat is schrikken!

Wil familie en vrienden dan ook veel sterkte wensen.

Verder vind ik het inderdaad naar mijn mening niet kunnen om je kind niet te leren zwemmen, net zoals het geen vaccinaties te geven, maar dit blijft de keuze van de ouders.

Het is de keuze van de ouders, dan ook niet gaan janken als je kind komt te overlijden door verdrinking. Waarom is het toegestaan te gaan varen als ie toch niet mag en kan zwemmen???

Vraag je toch eigenlijk erom.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 05-07-13 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:08

suikermeisje schreef:
Door zwemlessen had het misschien voorkomen kunnen worden... We praten over levens.

Misschien wel, maar hij heeft waarschijnlijk wat onder water geraakt of is vast komen te zitten. Want volgens mij kun je echt wel blijven drijven, ook als je niet kunt zwemmen....

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:11

zippora schreef:
Als ze echt zo gelovig zijn, kennen ze de bijbel waarschijnljk van haver tot gort.
Is het ze nooit opgevallen dat veel van die wetten ter preventie van ongevallen/ziektes waren?

Een balustrade om je dak heen bouwen zodat iemand er niet vanaf kon vallen en dood kon gaan bijvoorbeeld. Of de hygiëne wetten zoals je handen wassen en zels jezelf helemaal reinigen nadat je dode lichamen had aangeraakt, uit de buurt blijven van mensen die de besmettelijke ziekte melaatsheid hadden.... en ga zo maar door.
Het lijkt me toch dat uit die wetten blijkt dat onze Schepper wil dat we zuinig op ons leven zijn en voorzorgsmaatregelen nemen om ons leven zo goed mogelijk te beschermen. leren zwemmen is een zo'n voorzorgsmaatregel.

Als hij echt vanwege geloof niet kon zwemmen, dan lijkt het me dat ze gewoon negeren wat de bijbel ons leert over wat God van ons verwacht en dat ze meer waarde hechten aan door mensen bedachte overleveringen/bevelen/regels.

Amen!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:13

Dat vroeg ik mij ook af. Is er niet een oerinstinct in je dat je in ieder geval boven water blijft?

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:22

Ja dat lijkt me wel toch...
Het lijkt me dan logischer dat hij wat heeft geraakt onder water, bijvoorbeeld met zijn hoofd.. Of dat ie vast kwam te zitten. Wat lijkt me dat erg om mee te maken.. Wetend dat je gaat verliezen..