Uitbraak mazelen door niet inenten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:21

Vrije keuze, maar dan ook zelf de consequenties dragen. En val anderen er niet mee lastig (wat heel moeilijk is bij een besmettelijke aandoening!)
Vraag me af of deze "fanatiekelingen" wel een ziektekostenverzekering hebben, of dat dat ook door de gemeente wordt gedragen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:23

Anoushka, de insteek van het topic is niet enten vanuit een geloofsovertuiging, niet niet enten om een andere reden.
Feit is nl wel dat mazelen nu heerst in/op de biblebelt en bijv Groningen nergens last van heeft....

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:24

Margreet schreef:
Vrije keuze, maar dan ook zelf de consequenties dragen. En val anderen er niet mee lastig (wat heel moeilijk is bij een besmettelijke aandoening!)
Vraag me af of deze "fanatiekelingen" wel een ziektekostenverzekering hebben, of dat dat ook door de gemeente wordt gedragen.

Tja, dat kunnen we nog veel verder doortrekken dan. Rokers hebben geen recht op medische hulp bij aandoeningen aan hun longen en mensen die alcohol drinken hebben geen recht op medische hulp bij aandoeningen aan hun lever.

Ik weet niet of je mij ook schaart onder "fanatiekeling", ik heb immers andere entingen wel gegeven en ben niet gelovig. Maar ik heb inderdaad een goede en uitgebreide verzekering die ik zelf betaal.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:25

Hier zit ik trouwens ook als het (bijna) enige niet gelovende tussen alle gelovenden, maar ik hoor hier niks over niet enten.

Ik kan er echt serieus niet bij dat mensen denken dat er iets is wat ze wel beschermd tegen ziek worden. En zodra ze ziek worden, is dat een straf van god. Juist, wat heeft mijn buurjongetje dan fout gedaan dat hij er over een jaar niet meer is? Ik hoor mensen soms fluisteren dat het vast door zijn ouders kwam, jeukende handjes krijg ik er van :r

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:25

Denken jullie nu echt dat die gelovige mensen denken dat hun kind NIET ziek word? en dat ze daarom niet enten?
Nee hoor hun geloven zelfs dat iedereen ziek kan worden of je nu in God geloofd of niet. Ziekte is er door de zonde gekomen. De mens heeft zelf de zonde veroorzaakt, en is nog altijd geneigd het verkeerde te doen. Zolang de mens het heft in eigen hand heeft zullen er mensen ziek worden, zullen er oorlogen, natuurrampen en dergelijke zijn.
en iemand die in God en Jezus geloofd is net zo "slecht of goed" als iemand die niet in God geloofd.

De christen geloofd alleen dat het eens beter wordt als Jezus terug komt op aarde om alles goed te maken.
En tja de ene christen is vrijer dan de andere christen.
De ene ziet het dat je ingrijpt in het leven als je iets in je lichaam spuit wat je een beetje ziek maakt, om je daarna te beschermen. de ander vind dat dat best kan.
De ene christen geloofd dat je de bijbel op de letter moet volgen, De ander heeft meer zoiets de bijbel is een leidraad die we moeten volgen, maar we hebben een eigen verstand gekregen om daar wat mee te gaan doen.

Tja een christen is net een mens. en elk mens is en denkt anders.
1 ding hebben alle christenen gemeen, het geloof!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:26

LadyMadonna schreef:
Anoushka, de insteek van het topic is niet enten vanuit een geloofsovertuiging, niet niet enten om een andere reden.
Feit is nl wel dat mazelen nu heerst in/op de biblebelt en bijv Groningen nergens last van heeft....

Zoals ik al zei vaccineren de meeste gereformeerden die ik ken wel. Dus ik heb niet het idee dat het door geloofsovertuiging komt. Maar het is natuurlijk wel heel makkelijk om hun de schuld te kunnen geven van de uitbraak.
Laatst bijgewerkt door Anoeska27 op 01-07-13 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:27

Ik vind het probleem met name het risico voor anderen. Kinderen die door hun ouders wel netjes geent worden, worden in gevaar gebracht door andere ouders die om ongefundeerde redenen (of dat nou geloof of niet wetenschappelijk bewezen propaganda is) niet enten.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:27

Jans schreef:
Ik vind het enorm sneu, want de kinderen kunnen dit zelf dus niet kiezen. Die moeten maar ziek worden omdat hun ouders imo nalatig zijn in de verzorging van hun kinderen.

Daarnaast vind ik inderdaad ook dat de zorgkosten bij een besmetting die had kunnen worden voorkomen geheel uit eigen zak betaald dienen te worden.

Daarnaast omdat dit topic ingezet is als een discussie verplaats ik hem naar NM.

[MW] > [NM]

In mijn ogen onzin dat de zorgkosten dan uit eigen zak betaald moeten worden, zo ken ik er nog wel een paar: iedereen die rookt, drinkt, overgewicht heeft, niet gezond leeft, een gevaarlijk sport doet (ehmm paardrijden ;-) ), te hard werkt en daar door ziektes door stress oploopt etc. etc. mag ook zijn eigen zorgkosten betalen!

Ieder zijn eigen keuzes, en ik vind dat je daar ook respect voor moet opbrengen ook al kan je de beweegredenen zelf niet volgen!
Als ik kinderen had zou ik hen waarschijnlijk ook laten enten. Maar je kan dit niet verplichten. Ik vind het ook vreemd dat medische zorg wel mag achteraf, maar niet preventief. Dat zal God dan toch ook wel zo hebben gewild dat de mensen entingen hebben ontwikkeld? Maar ook al snap ik het dus niet, ik vind wel dat je ieders persoonlijke keuzes moet respecteren! En ik denk dat de discussie hier ook iets respectvoller zou mogen (zonder de krachttermen die ik voorbij zag komen...)

Volgens mij kunnen we ons beter druk maken over obesitas bij kinderen... dat is pas onverantwoord gedrag van de ouders.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:27

Anoeska27 schreef:
Margreet schreef:

Tja, dat kunnen we nog veel verder doortrekken dan. Rokers hebben geen recht op medische hulp bij aandoeningen aan hun longen en mensen die alcohol drinken hebben geen recht op medische hulp bij aandoeningen aan hun lever.

Ik weet niet of je mij ook schaart onder "fanatiekeling", ik heb immers andere entingen wel gegeven en ben niet gelovig. Maar ik heb inderdaad een goede en uitgebreide verzekering die ik zelf betaal.

Moet je wel kunnen bewijzen dat bijv roken de daadwerkelijke oorzaak is. Er zijn genoeg mensen die longkanker krijgen zonder te roken, er zijn genoeg rokers die geen longkanker krijgen...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:28

Anoeska27 schreef:
Er zijn echter ook ieder jaar kinderen die heel ernstig ziek worden of zelfs overlijden na de toediening van het BMR vaccin en daar hoor je niemand over. Want daar valt geen geld aan te verdienen.

Denk je dat nu echt? :)
Hoeveel weet je van het ontwikkelings- en registratietraject van een vaccin en de registratie van bijwerkingen?

Je doet nogal een uitspraak. Als je dat kunt onderbouwen dan zijn ze daar bij het RIVM best in geinteresseerd!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:28

Anoeska27 schreef:
LadyMadonna schreef:

Zoals ik al zei vaccineren de meeste gereformeerden die ik ken wel. Dus ik heb niet het idee dat het door geloofsovertuiging komt. Maar het is natuurlijk wel heel makkelijk om hun de schuld te kunnen geven van de uitbraak.

Is idd makkelijk, maar hoe wil je dit niet doen als de feiten er liggen dat de uitbraak zich beperkt in de biblebelt?

LadyMadonna

Re: Uitbraak mazelen door niet inenten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:30

Sprintje: moet je deze eigen keuzes ook respecteren als je daarmee anderen in gevaar brengt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:32

Sprintje schreef:
In mijn ogen onzin dat de zorgkosten dan uit eigen zak betaald moeten worden, zo ken ik er nog wel een paar: iedereen die rookt, drinkt, overgewicht heeft, niet gezond leeft, een gevaarlijk sport doet (ehmm paardrijden ;-) ), te hard werkt en daar door ziektes door stress oploopt etc. etc. mag ook zijn eigen zorgkosten betalen!

Ieder zijn eigen keuzes, en ik vind dat je daar ook respect voor moet opbrengen ook al kan je de beweegredenen zelf niet volgen!
Als ik kinderen had zou ik hen waarschijnlijk ook laten enten. Maar je kan dit niet verplichten. Ik vind het ook vreemd dat medische zorg wel mag achteraf, maar niet preventief. Dat zal God dan toch ook wel zo hebben gewild dat de mensen entingen hebben ontwikkeld? Maar ook al snap ik het dus niet, ik vind wel dat je ieders persoonlijke keuzes moet respecteren! En ik denk dat de discussie hier ook iets respectvoller zou mogen (zonder de krachttermen die ik voorbij zag komen...)

Volgens mij kunnen we ons beter druk maken over obesitas bij kinderen... dat is pas onverantwoord gedrag van de ouders.

Als er bewezen is dat ziek zijn komt door "roken / paardrijden / te hard werken / iets waar je zelf wat aan kan doen" ja, dan mag je dat van mij ook zelf betalen. Je kan namelijk er voor kiezen om niet te roken, niet te paardrijden, je niet de billen uit je broek te werken op je werk etc.. Maar dan maak je de keuze zelf. In eht geval van kinderen niet enten, bepalen de kinderen dat niet zelf maar wordt het voor ze bepaald..

Ik neeem aan dat elke weldenkende volwassene in ieder geval zelf alles eraan doet om niet ziek te worden? Ik althans wel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:32

Even buiten het geloofsding om vind ik dat mensen het recht hebben om niét te enten.
Ik geloof namelijk ook dat de stoffen die bij zo'n enting zitten niet misselijk zijn en zou het daarom dus niet doen.
Wat dat betreft gaat de hele wereld achter de farmaceuten aan, prima maar ik heb zo nu en dan wel mijn twijfels bij zaken.
Ik ken een stel met twee kinderen die beide geen enkele enting gehad hebben, kerngezonde kinderen.

En even over de mazelen, van griep kan je net zo goed dood gaan als je maar zwak genoeg bent voor de griep.
Dat is niet echt een argument in mijn ogen.
Verder moet je je ook bedenken dat een onderzoek naar eeen vaccin geld oplevert terwijl een onderzoek tégen vaccineren geld kost..
Wie gaat dat bekostigen? Niet de farmaceutische industrie denk ik.

Overigens struikel ik meer over de stoffen die bij zo'n enting zitten, niet zozeer over die mazelen die er in zit.

Margreet: Ach van de Mirena spiraal is er niet eens een punt wat die klachten serieus neemt.
Ze bleren alleen maar dat er geen bijwerkingen aan kunnen zitten nou er zijn toch heel veel vrouwen die dat er wél van hebben.
Maar daar is naar wat ik begreep dus geen oren naar.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:33

Anoeska schreef:
Ik vind het probleem met name het risico voor anderen. Kinderen die door hun ouders wel netjes geent worden, worden in gevaar gebracht door andere ouders die om ongefundeerde redenen (of dat nou geloof of niet wetenschappelijk bewezen propaganda is) niet enten.

Niet wetenschappelijk bewezen propaganda? Zo, jij slaat de plank behoorlijk mis. In Nederland misschien niet bewezen, maar in andere landen zijn ze op medisch gebied een heel stuk verder dan wij. Daar is bewezen dat er veel minder risico's verbonden zijn aan de BMR-prik als die pas na het 2e levensjaar toegediend wordt. Alleen wil onze overheid daar niet aan, want ze hebben erg veel geld geïnvesteerd in deze industrie en de vaccins zouden dan niet opkomen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:33

Mijn vraag over het wel/niet hebben van een ziektekostenverzekering was niet gericht op het "wie mag dat wel niet gaan betalen" vraagstuk hoor, dan geldt idd hetzelfde voor rokers etc. Maar er zijn mensen die zich principieel niet verzekeren (niet alleen ziektekosten, in het algemeen) en waarbij grote onkosten door de gemeente (= de geloofsgroep, niet de overheid als in "gemeente Staphorst") gedragen worden. Vroeg me dat gewoon af.
(Je zal er een aanrijding mee krijgen en ze moeten eerst met de pet rond om je schadeloos te kunnen stellen, ben je lekker mee...)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:35

LadyMadonna schreef:
Sprintje: moet je deze eigen keuzes ook respecteren als je daarmee anderen in gevaar brengt?

Ja ook dan moet je deze respecteren! Je kan een ander niet jouw wil opleggen, je kan het leven om je heen niet inrichten zoals jij dat wilt. Waar leg je de grens als je dit soort persoonlijke overtuigingen niet meer toestaat?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:35

Margreet schreef:
Anoeska27 schreef:
Er zijn echter ook ieder jaar kinderen die heel ernstig ziek worden of zelfs overlijden na de toediening van het BMR vaccin en daar hoor je niemand over. Want daar valt geen geld aan te verdienen.

Denk je dat nu echt? :)
Hoeveel weet je van het ontwikkelings- en registratietraject van een vaccin en de registratie van bijwerkingen?

Ja, wat ik weet van de registratie van bijwerkingen is dat die alleen mogen worden doorgegeven door (kinder)artsen of CB artsen. IIG was het een jaar geleden nog zo dat je zelf als ouder geen bijwerkingen mag doorgeven, ook alternatieve geneeskundigen mogen dat niet.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:36

Mensen die zich niet willen (of kunnen) verzekeren moeten een soort van "boete" betalen. Dit is een maandelijkse inleg waaruit dan eventueel kosten worden gedekt. En verder geloof me, in dit soort kerken is een hoop geld, en zodra het nodig geacht wordt dat er (veel) geld op tafel moet komen om iemand te helpen gebeurd dat gewoon! denk dat dat geld nog sneller bij elkaar is dan dat er gewacht moet worden op de verzekering!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:37

Margreet schreef:
(Je zal er een aanrijding mee krijgen en ze moeten eerst met de pet rond om je schadeloos te kunnen stellen, ben je lekker mee...)

Gelukkig zijn er in dat geval altijd nog juridische mogelijkheden om je geld te krijgen :)

Ik gaf al eerder aan dit gevonden te hebben:

BMR-vaccinatie is in verband gebracht met autisme, maar onderzoek wijst uit dat er geen connectie is. Het enige wetenschappelijk onderzoek dat beweerde dat er wel een connectie was, bleek frauduleus tot stand gekomen. In februari 2010 trok The Lancet het onderzoek (van Dr. Andrew Wakefield), dat een mogelijke verhoging van het risico voor autisme na de vaccinatie suggereerde, in.[1] Wakefield had het onderzoek ondeugdelijk gedaan, bleek zelf belanghebbend (hij had een alternatieve vaccinatie gepatenteerd) en bleek bovendien betaald te worden door een advocaat die een zaak voorbereidde tegen BMR-vaccinatie.[2][3]. Andrew Wakefield moest uiteindelijk zijn dokterslicentie inleveren.

Een andere belangrijke criticaster van BMR-vaccinatie was Professor John Walker Smith, die meende dat er een verband was tussen het BMR-vaccin, imflammatoire darmziekten en autisme, wat uiteindelijk leidde tot het afnemen van zijn dokterslicentie. Het Britse Hooggerechtshof concludeerde uiteindelijk dat dat laatste onterecht was.[4]

Met daarbij de bronnen:
http://www.nu.nl/wetenschap/2176102/wet ... el-in.html
http://darryl-cunningham.blogspot.nl/20 ... field.html
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... okken.html
http://www.independent.co.uk/life-style ... 43114.html

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:37

Jans schreef:
Als er bewezen is dat ziek zijn komt door "roken / paardrijden / te hard werken / iets waar je zelf wat aan kan doen" ja, dan mag je dat van mij ook zelf betalen. Je kan namelijk er voor kiezen om niet te roken, niet te paardrijden, je niet de billen uit je broek te werken op je werk etc.. Maar dan maak je de keuze zelf. In eht geval van kinderen niet enten, bepalen de kinderen dat niet zelf maar wordt het voor ze bepaald..

Ik neeem aan dat elke weldenkende volwassene in ieder geval zelf alles eraan doet om niet ziek te worden? Ik althans wel.

Ok helder :D Misschien wel een plan om door te voeren om de zorgkosten te drukken.
Maar ehmm, niet iedere weldenkende volwassenen doet er dus alles aan om niet ziek te worden. Als dat zo zou zijn zouden wij met zijn allen geen gevaarlijk sport uitvoeren, zouden er geen rokers meer zijn en zou iedereen een prachtig BMI hebben en gezond eetpatroon.... :Y)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:38

Anoeska27 schreef:
Ja, wat ik weet van de registratie van bijwerkingen is dat die alleen mogen worden doorgegeven door (kinder)artsen of CB artsen. IIG was het een jaar geleden nog zo dat je zelf als ouder geen bijwerkingen mag doorgeven, ook alternatieve geneeskundigen mogen dat niet.

Mis. kijk eens: http://www.lareb.nl

Citaat:
U kunt als zorgverlener en als patiënt zelf uw bijwerking melden. Daarmee draagt u bij aan de veiligheid van geneesmiddelen en vaccins. Ouders van kinderen die gevaccineerd worden in het kader van het Rijksvaccinatieprogramma kunnen ook direct een bijwerking van een vaccin melden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:39

LadyMadonna schreef:

Laat je maar eens beter informeren. Mazelen komen (momenteel) ook voor buiten de Bible Belt.

Jaarlijks sterven er meer mensen (en kinderen) aan de griep. Ook standaard voor gaan vaccineren? Hoe met waterpokken? Of het verkeer? Speeltuinen? School?!

Het leven an sich is een risico :)

Juist door vaccineren is het risico op complicaties naar aanleiding van de mazelen groter geworden voor de kinderen (want BMR pas vanaf 14 mnd) én volwassenen (want geboren voor mazelen werden opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma) die niet gevaccineerd zijn. Vroeger was een kind betere beschermd door zgn. kudde-immuniteit (antistoffen via placenta en borstvoeding) en een volwassene was 100% immuun doordat hij/zij de ziekte had doorgemaakt.

Moeders die gevaccineerd zijn geven minder en korter antistoffen door aan hun kindjes en mensen die gevaccineerd zijn zijn in slechts 80% van de gevallen beschermd. Complicaties van de mazelen zijn vaak ernstiger bij erg jonge kinderen (die dus voor de vaccinaties beter beschermd waren) en bij ouderen (die voorheen dus de ziekte doormaakten).

Aan "de mazelen" ga je trouwens niet dood. Je kunt (kleine kans) overlijden aan complicaties zoals hersenontsteking en longontsteking. Die complicaties komen vaak voor doordat ouders en artsen niet weten hoe ze om moeten gaan met mazelenpatienten! Koorts van mazelen moet je bijvoorbeeld níet onderdrukken.

betadine

Je kunt ook tegen alles gaan inenten, maar een klein percentage van de bevolking zal nog altijd sterven door ziekte. Snap echt niet dat mensen iedereen willen verplichten van hier aan mee te doen. Inenten moet een vrije keuze blijven en als je niet ziek wilt worden door anderen kun je ook een bunker bouwen en dan gaan bewonen, je handen elk kwartier met antibacteriele zeep wassen en ook dagelijks je kleding en lakens wassen. Vind het soms heel hypocriet al dat gedoe. Zich tegen alles willen beschermen en vervolgens op het vliegtuig stappen naar egypte en daar op een hotel met gigantische slecht onderhouden keuken (die je nooit vanbinnen zult zien) dingen eten die overvol bacterien zitten. Voor mij is ziekte een ongelukkig iets, net als een slechte val, auto-ongeluk of wat dan ook. Je poedersuiker je tegen alles gaan beschermen of gaan aanvaarden dat de wereld zal blijven draaien of je nu sterft aan mazelen of niet en dat je meer risico neemt door op je paard te stappen dan als niet inenter.

Anoeska

Anoeska27 schreef:
Anoeska schreef:

Niet wetenschappelijk bewezen propaganda? Zo, jij slaat de plank behoorlijk mis. In Nederland misschien niet bewezen, maar in andere landen zijn ze op medisch gebied een heel stuk verder dan wij. Daar is bewezen dat er veel minder risico's verbonden zijn aan de BMR-prik als die pas na het 2e levensjaar toegediend wordt. Alleen wil onze overheid daar niet aan, want ze hebben erg veel geld geïnvesteerd in deze industrie en de vaccins zouden dan niet opkomen.

Denk dat je de plank zelf een beetje misslaat. NL is zeker niet een achtergebleven landje op het gebied van geneeskunde. En oa de Lancet die gepubliceerd heeft over risico's aan enten is geen NL's blaadje, maar een internationaal wetenschappelijk tijdschrift.

Maar daar ging dit topic niet over. Excuus!