1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:19

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:19

Marjoow schreef:
Oh en heb je gezien hoe de mestvarkens erbij zitten?? Grotere groepen samen in kleinere stallen, waar de zieken of bijna dode gewoon blijven liggen?

Dan ben je niet bij een goede boer geweest. Een goede boer haalt zijn zieke en dode dieren namelijk uit de groep.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:20

Marjoow schreef:
Ja sinds kort nog maar. Geloof dat dat sinds 1 april 2013 zo is, en dan nog staan ze grotendeels vast.
Ze staan tijdens inseminatie een week vast en tijdens de zoogperiode ook. Enkel daartussen zitten ze in gezamelijke ruimtes.
Oh en heb je gezien hoe de mestvarkens erbij zitten?? Grotere groepen samen in kleinere stallen, waar de zieken of bijna dode gewoon blijven liggen?
[/quote]
Dit is pertinent een leugen!
Of je bent inderdaad bij eentje geweest die je nu moet aangeven bij de aid omdat hij depresief is oid en het allemaal niet meer kan bol werken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:21

imd schreef:
Jolliegirl schreef:
Ik betaal rustig de werkelijke prijs voor het vlees, dus ik verwijt mezelf niets in dit verhaal.

Maar idd, als de consument meer zou betalen worden leefomstandigheden van de dieren ook beter.

Dus waarom dan direct keihard de boer aanvallen? Denk je dat die dit gewild had, hij werkt keihard voor z'n dieren en ook hij is erbij gebaat als de dieren zo gezond en goed mogelijk gehouden worden hoor..

Maar ondertussen werken wel ''alle'' boeren mee aan de bio-industrie! *\o/*

Een cirkel is rond he.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 12:22

little_king schreef:
Marjoow schreef:
Ja sinds kort nog maar. Geloof dat dat sinds 1 april 2013 zo is, en dan nog staan ze grotendeels vast.
Ze staan tijdens inseminatie een week vast en tijdens de zoogperiode ook. Enkel daartussen zitten ze in gezamelijke ruimtes.

Dit is pertinent een leugen!
Of je bent inderdaad bij eentje geweest die je nu moet aangeven bij de aid omdat hij depresief is oid en het allemaal niet meer kan bol werken.

Ik heb meerder varkensstallen gezien voor mijn opleiding. Bij de meeste zag ik zieke dieren gewoon in de groep staan. Bij eentje lag er eentje zó enorm te pendelen dat ie niet kort daarna gewoon is dood gegaan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:22

Ja voor jou en mijn stukje vlees werken ze daar aan mee.
En daar is weinig mis mee, op een enkele uitzondering na, want de dieren hebben het gewoon goed.

Wil je dat niet geloven prima, maar zeker ook nooit een stukje vlees bij de slager of supermarkt kopen. Pas dan heb je recht van spreken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:23

Marjoow schreef:
little_king schreef:

Ik heb meerder varkensstallen gezien voor mijn opleiding. Bij de meeste zag ik zieke dieren gewoon in de groep staan. Bij eentje lag er eentje zó enorm te pendelen dat ie niet kort daarna gewoon is dood gegaan.

Ik heb eerder een topic van je gelezen daarover en mag ik zeggen dat ik je daar ook al niet geloofde?
net als jij ben ik ook bij meerdere stallen geweest en zag dat nooit. Apart zeg.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 12:24

little_king schreef:
Marjoow schreef:

Ik heb eerder een topic van je gelezen daarover en mag ik zeggen dat ik je daar ook al niet geloofde?
net als jij ben ik ook bij meerdere stallen geweest en zag dat nooit. Apart zeg.

Ben toch wel benieuwd welk topic je bedoelt. Ik kan niets veranderen aan hetgeen wat ik zie, als jij dat niet wilt geloven is dat jouw probleem.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 20-06-13 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:24

Ooit aan biologisch vlees gedacht? :)

En als je iedereen de mond maar moet snoeren die niet bio eet , dan blijft er weinig over.
Iedereen mag zijn/haar mening uitspreken.

Ik zou die stallen graag anders zien, net zoals veel vleeskoeien ook nog altijd opgepropt binnen staan.
Hier heb ik recentelijke ervaring mee.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:26

little_king schreef:
Ja voor jou en mijn stukje vlees werken ze daar aan mee.
En daar is weinig mis mee, op een enkele uitzondering na, want de dieren hebben het gewoon goed.

Wil je dat niet geloven prima, maar zeker ook nooit een stukje vlees bij de slager of supermarkt kopen. Pas dan heb je recht van spreken.

Inderdaad. Niet alleen met het vingertje naar de boer wijzen, maar ook hand in eigen boezem houden. Je krijgt voor wat je betaalt. Maar hey, NL wil alles zo goedkoop, straks krijgen we vlees uit Roemenië. Hebben we helemaal goed zicht op wat er met de dieren gebeurd. Alles voor de eigen spaarrekening, maar wel heel hard mekkeren dat het zo slecht is gesteld.

Dat een ventilatiesysteem kapot gaat: Dat kan gebeuren. Helaas is het hier gebeurd in die ene paar dagen dat het bloedheet was, waardoor ammoniak sneller effect heeft. Was dit in de winter gebeurd of met een temperatuur van 20 graden dan hadden deze dieren waarschijnlijk wél kans gehad.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:29

Ja daar heb ik aan gedacht en kan dat niet betalen. En wil ik niet betalen omdat ik niet tegen de bio-industrie ben.

Maar gezien de meeste bij de gewone slager en gewone supermarkt kopen hebben ze geen recht van spreken als het om zielig zijn gaat, simpelweg omdat ze dat zelf zo houden.

marjoow ik heb geen probleem,maar vind jou niet geloofwaardig. Die mening mag ik toch wel hebben? Net jij treft meerdere slechte stallen? Neeh.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:32

Ik vraag mij af hoeveel mensen van jullie één of twee dagen in de week geen vlees of vis eten en als er vlees wordt gegeten hoe vaak dit dan biologisch is.
Ik vind het zo hypocriet dat er gelijk naar de boer wordt gewezen. Tuurlijk zitten er altijd rotte appels bij maar over het algemeen hebben de meeste boeren het goed voor met hun dieren en zorgen ze er goed voor. Ze houden zich aan de regels maar zijn ook genoodzaakt om te kijken naar hun eigen inkomsten. Dat is logisch en terecht. Je kunt niet van hun verwachten dat ze voor het kleine beetje geld wat ze betaald krijgen de kwaliteit van leven geven van biologisch vlees.
En het werk als boer is echt hard en zwaar, ik denk dat vele van jullie zich dat niet realiseren. Ik heb groot respect voor de boeren. Loop maar eens een paar weken mee op een dergelijk bedrijf en je praat wel anders.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 12:32

little_king schreef:
Ja daar heb ik aan gedacht en kan dat niet betalen. En wil ik niet betalen omdat ik niet tegen de bio-industrie ben.

Maar gezien de meeste bij de gewone slager en gewone supermarkt kopen hebben ze geen recht van spreken als het om zielig zijn gaat, simpelweg omdat ze dat zelf zo houden.

marjoow ik heb geen probleem,maar vind jou niet geloofwaardig. Die mening mag ik toch wel hebben? Net jij treft meerdere slechte stallen? Neeh.

Dus. Ik heb een opleiding Paraveterinair afgerond, doe nu Applied Animal Sciences aan Hogeschool van Hall Larenstein waar we een hele periode aan varkens hebben besteed, daar hebben we meerdere varkensstallen gezien en ik ben ongeloofwaardig?
Best, wat jij wilt joh :')

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:35

Er zijn bepaalde stikstof richtlijnen opgesteld vanuit europa op de zogeheten Natura2000 gebieden. Een veehouderij mag maar een bepaald aantal ammoniak uitstoten en dat mag niet boven deze richtlijn komen. Hierdoor worden er bijvoorbeeld ook luchtwassers toegepast etc. een luchtwasser werkt alleen maar als de stal 'dicht' is.

Het is dus puur voor de mensen en het millieu dat de stallen dicht moeten zijn.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:35

Ja dat ben je. Fijn dat ik dat mag van je.
Je kan gooien met wat je bent, maar denk je dat dat indruk maakt? Bij mij niet.
Andere hebben ook bedrijven gezien en gezien dat het daar goed is. En net jij treft alleen maar slechte???

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:36

Marjoow schreef:
Er zijn al zoveel mooie innovaties op het gebied van melkveestallen, ik vraag me werkelijk af waar de varkenssector blijft...

die innovaties zijn de flatstallen... hoe nog meer varkens bovenelkaar stapelen... nu met 3 verdiepingen...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:39

PocoGaucha schreef:
Er zijn bepaalde stikstof richtlijnen opgesteld vanuit europa op de zogeheten Natura2000 gebieden. Een veehouderij mag maar een bepaald aantal ammoniak uitstoten en dat mag niet boven deze richtlijn komen. Hierdoor worden er bijvoorbeeld ook luchtwassers toegepast etc. een luchtwasser werkt alleen maar als de stal 'dicht' is.

Inderdaad.
Dat gaf ik net ook al aan, maar daar wordt overheen gepraat door de dames van alles is zielig.
En als de stroom dan uitvalt en het alarmsysteem toevallig ook, op een van de heeste dagen van het jaar, krijg je een verhaal als waar het topic mee begon.

Geen zielige dieren in het algemeen, maar net een rotte manier van samenloop van omstandigheden.
In een bedrijf wat zich houd aan de geldende wetgeving.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:39

Het is verschrikkelijk en ook verschrikkelijk voor de boer.

Het is helaas het systeem (verplichtingen en regels enz. enz.), kan de boer niets aan doen.

Er is grote vraag naar varkensvlees over de hele wereld en dan kan je zoiets hier en daar verwachten, dat er ook weleens iets verkeerd gaat.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 12:40

XLeandrosX schreef:
Ik vraag mij af hoeveel mensen van jullie één of twee dagen in de week geen vlees of vis eten en als er vlees wordt gegeten hoe vaak dit dan biologisch is.
Ik vind het zo hypocriet dat er gelijk naar de boer wordt gewezen. Tuurlijk zitten er altijd rotte appels bij maar over het algemeen hebben de meeste boeren het goed voor met hun dieren en zorgen ze er goed voor. Ze houden zich aan de regels maar zijn ook genoodzaakt om te kijken naar hun eigen inkomsten. Dat is logisch en terecht. Je kunt niet van hun verwachten dat ze voor het kleine beetje geld wat ze betaald krijgen de kwaliteit van leven geven van biologisch vlees.
En het werk als boer is echt hard en zwaar, ik denk dat vele van jullie zich dat niet realiseren. Ik heb groot respect voor de boeren. Loop maar eens een paar weken mee op een dergelijk bedrijf en je praat wel anders.

Wij thuis eten zo veel mogelijk biologisch. Zo veel mogelijk want heel veel biologisch vlees is er helaas niet. We eten wel zo'n beetje elke dag vlees, maar we eten ook wel vleesvervangers in bv de nasi.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:41

er zijn Juist veel innovaties op het gebied van varkens.

bv prodromi kraamhok:
http://www.youtube.com/watch?v=o9D_6QqobdU

Hier staat de zeug in het begin van de lactatie nog vast om dood liggen te voorkomen, maar ze kan bijvoorbeeld dan wel met de neus bij de biggen. Als de biggen wat ouder zijn dan kunnen de hekken groter worden gezet en kan de zeug losstaan met de biggen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:41

heb me er gisteravond zo ontzettend kwaad over gemaakt toen we het op het nieuws zagen!!!
Wat een verschrikkelijke dood zijn die beestjes gestorven.....................
Walgelijk dat er blijkbaar zo weinig controle op de dieren is, aangezien het vermoeden bestond dat het systeem de avond ervoor al was uitgevallen -O- (je zou er toch vanuit gaan dat zéker met de temperaturen van afgelopen dagen, je je beestjes wat beter in de gaten houdt?!?!)
Vind het zo'n onzin dat het het systeem is, ben laatst nog op een boerenbedrijf geweest en als je hoorde hoe vaak de boer bij z'n beesten langs liep!!!

little_king

Re: 1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:43

Als de boer om 10 uur in de avond er is geweest en daarna is gaan slapen en toen was nog alles goed?
Jij wilt dat hij midden in de nacht ook nog 3 keer gaat kijken?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 12:43

little_king schreef:
Ja dat ben je. Fijn dat ik dat mag van je.
Je kan gooien met wat je bent, maar denk je dat dat indruk maakt? Bij mij niet.
Andere hebben ook bedrijven gezien en gezien dat het daar goed is. En net jij treft alleen maar slechte???

Je begrijpt zeker zelf wel hoe stom je bezig bent hoop ik?? Ik weet toch wat ik heb gezien of niet :Y) Mijn hemel zeg :')

PocoGaucha schreef:

Dus! Minder beesten, grotere stallen... Ik ben voor :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 12:43

little_king schreef:
Als de boer om 10 uur in de avond er is geweest en daarna is gaan slapen en toen was nog alles goed?

's ochtends bij d eerste ronder? 10 uur 's avonds, 8 uur 's ochtends? :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:44

little_king schreef:

Er zitten heel wat uren tussen de volgende ochtend en pas 's middags......