iPad scholen valt goed voor de kamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:53

Volgens mij kan het werken met een Ipad heel veel voordelen hebben in een klas maar het gaat -natuurlijk- wel om de manier waarop je hem inzet. En laat dat laatste nou alsjeblieft aan de professionals ( leraren ) over. Die weten echt wel waarvoor ze die dingen wel of niet kunnen inzetten. En ja, die hebben in hun opleiding ook geleerd dat sociale en motorische vaardigheden belangrijk zijn.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:53

Leuk voor de ouders die daar het geld niet voor hebben...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:54

Nayomie schreef:
verootjoo schreef:

Nou en? Denk je echt dat we over tien/twintig jaar nog met een pen schrijven? Ik niet :n

Dus als je even iets achter wilt laten voor je voorganger, moet je je iPad even op tafel laten liggen? :+ Opa's en oma's zie je niet met een smartphone oid lopen, dus als de kleinkinderen dus al niet kunnen schrijven terwijl ze zorg verlenen aan hen, lijkt me erg onhandig om een berichtje achter te laten.

En met een verjaardag even een appje sturen. Vind ik best minderwaardig :o
Euhm...ik werk in een verpleeghuis en hier zijn veel opa's en oma's met een ipad hoor ;)

En hoe briefjes dan geschreven worden weet ik niet, maar 50 jaar geleden kon ook niemand zich voorstellen dat brieven niet met de hand worden geschreven en er geen postzegel voor nodig is en hij binnen 1sec bijj de ontvanger is :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:56

Dat de schrijfstijl verdwijnt is echt geen probleem hoor. Dat is vasthouden om het vasthouden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:57

Klopt Verootjoo, maar ik vind het gewoon een deel van je opvoeding. Schrijven is nu eenmaal menselijk, en vind niet dat computers dit van je over moeten nemen.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:57

Ojajoh schreef:
En wat is het verschil met de vele computer lessen die ze nu hebben dan? Dacht je dat ze nu niks op de pc deden daar??

Het is ruimte en kostenbesparend!

Dat verschilt echt per school. En vaak zijn er niet genoeg computers beschikbaar om alle kinderen aan het werk te zetten.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:58

Ik zit dus op zo'n school en ben gelukkig een jaar te vroeg op deze school gekomen, ik heb heel snel hoofdpijn van het werken met laptops/computers/tablets/etc. en daarbij hebben ze bij ons op school nog maar heel weinig licenties waardoor je ook nog met boeken zit.

En dit klopt niet, want bij ons kan je er tot 16.30 in en tot 16.45 uit als leerling...
Citaat:
De school moet wel van 7.30 tot 18.30 uur open zijn, maar leerlingen zijn bijvoorbeeld niet meer gebonden aan schoolvakanties.

Het schrijven klopt trouwens niet, want er wordt nog ontzettend veel schriftelijk gedaan, tenzij ze compleet overstappen

Anoli schreef:

Vind ik ook, bij ons ben je verplicht zelf een verzekering af te sluiten
Laatst bijgewerkt door xNK op 10-06-13 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:58

Ja, precies Verootjoo..... endat je met weet niet hoeveel paardenliefhebbers uit het hele land tegelijk kan kletsen ( over Ipads bijvoorbeeld)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:59

Anoli schreef:

Onze iPads zijn in principe van school, dus worden ook niet door ons betaald. We hebben alleen een verzekering af hoeven sluiten, maar dat was zeker niet meer dan wat je voor boeken betaalt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:00

Nayomie schreef:
Klopt Verootjoo, maar ik vind het gewoon een deel van je opvoeding. Schrijven is nu eenmaal menselijk, en vind niet dat computers dit van je over moeten nemen.

Dat vonden mensen vroeger ook, dat een balpen de kroontjespen niet over moest nemen, en het schrift de lei niet... En email was alleen voor informele brieven, je vrienden sprak je alleen live en anders niet, daarna via de telefoon, msn en nu op whatsapp.
Alles verandert...;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:01

xNikitaaa schreef:
Anoli schreef:

Onze iPads zijn in principe van school, dus worden ook niet door ons betaald. We hebben alleen een verzekering af hoeven sluiten, maar dat was zeker niet meer dan wat je voor boeken betaalt.

Ok dat is dan wel weer netjes dat het vanuit school komt.
Maar nog niet alles is digitaal, dus dan zul je als ouders zijnde én boeken én verzekering voor de ipad moeten betalen?

Of hebben jullie alle boeken digitaal?

Fenrir

Ik vraag me af waarom iedereen zo op dat schrijven blijft hameren maar niet naar de rest kijkt - dat lijkt mij veel belangrijker. Wat ik net al noemde, onregelmatige tijden, kinderen die geen vaste docent/lokaal meer hebben en een stuk minder tijd op school hoeven door te brengen. Ik vind dat geen verbetering. En ik heb het hier over basisscholen met name, hier in de buurt is het ook een basisschool die (deels) op dit programma over gaat.

Anoniem

Ik houd wel van iets "ouderwets". Ook wil ik op een toets gewoon lekker zelf kunnen schrijven, dan heb ik nooit de angst dat ik net op een verkeerd toetsje heb gedrukt. Geef mij maar gewoon lekker een pen, een iPad is om mee te internetten enzo.

Ook zal het aantal hipsters waarschijnlijk behoorlijk stijgen (wat imo niet erg is).

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:02

Gebruik van Ipad, laptops etc op scholen, prima. Dat zullen de kinderen moeten leren.. Maar plan dan computerlessen in en ga niet de hele studie op zo'n scherm doen...

En deze quote vind ik al helemaal geen fijne ontwikkeling voor een basisschool

Citaat:
Bij scholen die helemaal om zijn is aanwezigheid op school bovendien niet meer de hele dag nodig. Ook een vast lokaal en eigen leerkracht zijn niet meer aan de orde.

Juist kinderen hebben volgens mij baat aan structuur, vaste tijden en vaste leraren.. En ook persoonlijke zorg door die vaste leraar. Waar is het zicht als ze het 'systeem' van de middelbare, telkens een andere leraar en lokaal, zo vroeg al invoeren.. Brr.

Sowieso vind ik het al niet handig, al die 20 verschillende school systemen en stijlen. Iedere school met hun eigen lesmethode en eigen lesboeken.. Dat geeft elk kind een hele andere start. Ik ben van mening dat, op een paar scholen na voor kinderen met een rugzakje, kinderen die hoger zijn dan hun klasgenoten of juist niet meekomen, het lessysteem van elke school gewoon zo veel mogelijk gelijk moet.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 19:04

verootjoo schreef:
Nayomie schreef:

Dat vonden mensen vroeger ook, dat een balpen de kroontjespen niet over moest nemen, en het schrift de lei niet... En email was alleen voor informele brieven, je vrienden sprak je alleen live en anders niet, daarna via de telefoon, msn en nu op whatsapp.
Alles verandert...;)

Dat vind ik iets anders. Wat je nu geeft is een stuk vrije tijd, daar ben ik eenmaal ook in mee, heb ik geen problemen mee, maar ik zit niet te wachten op een toets dat ik via de iPad krijg :=
Onderwijs is nu eenmaal iets anders dan vrije tijd.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:04

Anoli schreef:
Maar nog niet alles is digitaal, dus dan zul je als ouders zijnde én boeken én verzekering voor de ipad moeten betalen?

Nee, alle bedrijven zijn druk bezig met het digitaliseren van boeken en het verbeteren van hun apps. Wij zitten in een pilot klas en hebben nu dus inderdaad beide.

Maar ja, over een paar jaar wordt hij wel van ons en daar hoeven we dan niks extra's voor te betalen, als het goed is.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:05

verootjoo schreef:
Nayomie schreef:

Alles verandert...;)

Precies, of je het leuk vindt of niet, over een tijdje weet je niet anders dan dat een iPad of iets anders in die richting er in de klas bij hoort.
Wij krijgen op de Pabo nu ook lessen over iPads in de klas en hoe je ze in kunt zetten, omdat ze verwachten dat alle scholen over een paar jaar met iPads (of een ander soort tablet) werken.
Eerst was ik er ook wat sceptisch over maar ik ben er nu wel van overtuigd dat het veel voordelen heeft.

Nayomie

Re: iPad scholen valt goed voor de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 19:06

Ik denk trouwens ook niet dat zo'n scherm gezond is voor de ogen. Als je daar continu naar kijkt

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:06

ElineS schreef:
Gebruik van Ipad, laptops etc op scholen, prima. Dat zullen de kinderen moeten leren.. Maar plan dan computerlessen in en ga niet de hele studie op zo'n scherm doen...

En deze quote vind ik al helemaal geen fijne ontwikkeling voor een basisschool

Citaat:
Bij scholen die helemaal om zijn is aanwezigheid op school bovendien niet meer de hele dag nodig. Ook een vast lokaal en eigen leerkracht zijn niet meer aan de orde.

Juist kinderen hebben volgens mij baat aan structuur, vaste tijden en vaste leraren.. En ook persoonlijke zorg door die vaste leraar. Waar is het zicht als ze het 'systeem' van de middelbare, telkens een andere leraar en lokaal, zo vroeg al invoeren.. Brr.

Sowieso vind ik het al niet handig, al die 20 verschillende school systemen en stijlen. Iedere school met hun eigen lesmethode en eigen lesboeken.. Dat geeft elk kind een hele andere start. Ik ben van mening dat, op een paar scholen na voor kinderen met een rugzakje, kinderen die hoger zijn dan hun klasgenoten of juist niet meekomen, het lessysteem van elke school gewoon zo veel mogelijk gelijk moet.

Die basisscholen bestaan allang hoor... Kijk maar naar het Montessori onderwijs.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:07

Anoli schreef:

Op onze school is alles 'gratis', de iPad en de boeken komen van school uit, dus alleen de verzekering en de ouderlijke bijdragen (excl. excursies) moeten worden betaald

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:08

Montessori onderwijs (bijv, noem nu even dit omdat dat hierboven genoemd werd) werkt voor een hoop kinderen niet, ik vind het niet erg dat er verschillende soorten onderwijs zijn dan kun je tenminste nog kiezen wat het beste aansluit bij jou/je kind.
Regulier onderwijs lijkt mij bijv helemaal niks :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:09

@Liekess: Ja, dat weet ik.. En ik vind het verschrikkelijk, maar dat bedoel ik ook, met dat er wat mij betreft veel te veel verschillende school systemen zijn. Met Montessori heb ik ook absoluut niets. Een kind zijn eigen lesstof en toetsen laten inplannen. Toch van de zotte. Voor sommige kinderen zal het misschien werken, maar dan moeten het al kinderen zijn met heeeel veel verantwoordelijkheidsgevoel. Voor het gewone middelbare kind is het meestal niets. Leren er alleen maar door uitstellen en het systeem omzeilen :+
Laatst bijgewerkt door ElineS op 10-06-13 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:10

@ElineS Een soort staatsprogramma dus? In landen waarin scholen en leraren zelf mogen kiezen, worden veel betere resultaten behaald. En daarnaast: onderzoek toont uit dat niet de methode het verschil maakt, maar de leerkracht. Dus verschillen werken we alleen weg als we dan ook nog leerkrachten gaan klonen.
Laatst bijgewerkt door berthe op 10-06-13 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:10

Resistance schreef:
Ik houd wel van iets "ouderwets". Ook wil ik op een toets gewoon lekker zelf kunnen schrijven, dan heb ik nooit de angst dat ik net op een verkeerd toetsje heb gedrukt. Geef mij maar gewoon lekker een pen, een iPad is om mee te internetten enzo.

Ook zal het aantal hipsters waarschijnlijk behoorlijk stijgen (wat imo niet erg is).

En jij zit zeker nog niet op het hbo, waar vrijwel alle toetsen allang via de computer gaan... Komt geen pen aan te pas.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 19:11

ElineS schreef:
@Liekess: Ja, dat weet ik.. En ik vind het verschrikkelijk, maar dat bedoel ik ook, met dat er wat mij betreft veel te veel verschillende school systemen zijn. Met Montessori heb ik ook absoluut niets. Een kind zijn eigen lesstof en toetsen laten inplannen. Toch van de zotte. Voor sommige kinderen zal het misschien werken, maar dan moeten het al kinderen zijn met heeeel veel verantwoordelijkheidsgevoel. Voor het gewone middelbare kind is het meestal niets. Leren er alleen maar door uitstellen en het systeem omzeilen :+

Oei, daar schrik ik van eigenlijk. Je kunt toch later ook niet zeggen dat je het wel eventjes wat later gaat doen, omdat het je dan beter uit komt? Nee, zo werkt dat niet :n