Schooien op straat voor goede doelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Schooien op straat voor goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:13

Hier komen ze de laatste weer vaak aan de deur. Laatst iemand voor kinderen in een bepaald land naar school te krijgen, voor 7 euro per half jaar. Dus ik zei nee geen behoefte aan. En hij bleef maar doorzeuren en ik had niks over voor andere mensen. En ik was asociaal bezig. Dus toen gezegd: Zodra ze mijn schoolgeld van 1000 euro elk jaar gaan betalen, dan wil ik er nog eens over nadenken. En toen droop hij eindelijk af.

Ik betaal alleen aan doelen waarvan ik zeker weet dat het geld goed word gebruikt :j

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:43

Ik vind het kopen van levensmiddelen voor de voedselbank dan wel weer een goed alternatief. Dan weet je ook zeker dat het terecht komt bij de mensen die het nodig hebben. Met geld kunnen organisaties heel andere dingen doen, maar een fles ranja of pak koffie levert ze verder niet zoveel op.
Wel moeten de inzamelaars gewoon blij zijn met alles wat ze krijgen, lelijk kijken naar wat je voor jezelf koopt is gewoon idioot, je doet het wel vrijwillig!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:49

Wat mij ook altijd heel erg verbaast is dat je MINIMAAL een x bedrag moet doneren als je doneert. Je mag niet €1 doneren, nee minimaal €8 (bv), dat is toch ook belachelijk? Wees blij met elke cent die je krijgen kan ipv een minimum opleggen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:49

Ohja heel vervelend, maar ook aan de deur altijd, ze kunnen dan zo lekker op je schuldgevoel gaan inpraten ik moet dan echt leren meteen Nee geen interesse te zeggen, maarja dat vind ik dan weer zo onaardig maar je moet wat he :') Op straat vind ik het dan weer een stuk makkelijker inderdaad geen oogcontact maken en als mensen dan toch zo brutaal zijn om tegen je aan te gaan praten dan wil ik best een botte reactie geven.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:54

saskiakefie schreef:
Ohja heel vervelend, maar ook aan de deur altijd, ze kunnen dan zo lekker op je schuldgevoel gaan inpraten ik moet dan echt leren meteen Nee geen interesse te zeggen, maarja dat vind ik dan weer zo onaardig maar je moet wat he :') Op straat vind ik het dan weer een stuk makkelijker inderdaad geen oogcontact maken en als mensen dan toch zo brutaal zijn om tegen je aan te gaan praten dan wil ik best een botte reactie geven.
Wij hebben één keer een werver aan de deur gehad en ik was de gelukkige die de deur opendeed, nadat ik benadrukte dat we nergens aan gebonden willen zijn en incidenteel wel wat geld overmaken, haakte hij vrij gauw af. :))

Als ik ze bij het station tegenkom gooi ik het altijd op het 'student, no moneyz'-excuus en nee, ook niet als het om "maar" 5 euro per maand gaat. :)) Nou sluit mijn bus meestal heel krap aan op de trein, dus moet ik toch vaak al rennen, knappe verkoper die mij dan tegenhoudt.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:57

Het grappige is dat die werknemers ZELF ongelooflijk veel verdienen. Naast allerlei uitjes etc. Ken het omdat een vriendin van mij het doet. En dan denk ik; tsja je doet het toch vooral voor het goede doel? Maar dat boeit ze niks hoor.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:06

Och hou dr over op !

Word gek van die gasten.
Aan de deur, in de stad of reclames brr
Het ergste vind ik nog als je meermalen hebt gezegd geen interesse te hebben en ze dan nog door gaan.
Ook een sticker op de deur dat je geen interesse hebt houd ze niet tegen.

Voor een tijd terug stond zo'n figuur hier bij de super.
Was samen bet de buuf en we waren boodschappen aan het inladen.
Je raad het al die gast kwam er bij staan.
Na zeker 4 keer tegen hem gezegd te hebben dat we geen interesse te hebben, heb ik haar fijn uitgelegd waarom ik nu niet dan niet en nooit niet zou gaan doneren.
(wat er oa gebeurd met het geld wat hij in zamelt en dat wij het ook niet breed hadden)

Dus na zeker 10 min vriendelijk hem af poeieren is ie na 5 min geïrriteerde uitleg afgedropen en naar huis gegaan.
Kon die gast wel wurgen bah.

Heb ooit eens een heer in de taxi gehad die me haar fijn heeft uitgelegd waar het geld allemaal heen gaat (was met de tsunami waar overigens het geld ook niet bij de mensen is gekomen) .
Om een erg lang verhaal kort te maken is dat nog geen 3% van jou donatie bij de hulpbehoevenden terecht komt.
Hij heeft voor verschillende organisaties gewerkt en er is geen een die beter is dan de ander.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:56

Ik vind het heel interessant om dit even te volgen.. Zelf doe ik altijd alsof ik nét een telefoontje krijg en neem dus gewoon op en gebaar/glimlach vriendelijk naar de persoon die me benaderd van: tja sorry, spijtig, telefoon. Of zeg inderdaad gewoon netjes: dank je wel, maar ik sponser/doneer al, wat in mijn geval ook echt zo is.
Verder loop ik zelf de collecteweek van de kankerbestrijding en van de maag-lever-darm stichting dit jaar. Daarbij probeer ik altijd vriendelijk en enthousiast te zijn maar het vooral niet overdrijven, en mensen die niets geven ook te bedanken voor hun tijd en wens ze een fijne middag/avond. Groot voordeel is dat dit gewoon met een collectebus aan de deur is en mensen niet open hoeven te doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:59

StillAngel schreef:
Het grappige is dat die werknemers ZELF ongelooflijk veel verdienen. Naast allerlei uitjes etc. Ken het omdat een vriendin van mij het doet. En dan denk ik; tsja je doet het toch vooral voor het goede doel? Maar dat boeit ze niks hoor.

Nou, ongelooflijk veel valt wel mee hoor :Y)
Maar mogen mensen niet veel verdienen dan als ze voor het goede doel werken? Heb je alleen recht op een normaal salaris als je niet voor een goed doel werkt :? Dat snap ik nooit, waarom mensen daar over vallen.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:03

De mensen die dit doen, doen het puur voor het geld. Ik zelf heb dit werk ook gedaan maar dan voor Veronica en Telegraaf. Je mag niet zomaar overal staan en daarom loop je als verkoper de kans om op een locatie weggestuurd te worden. Dat die mensen niet altijd nee accepteren komt omdat zij een bepaalde verkopers training krijgen waarbij zij leren dat je altijd moet proberen. Uitschelden daarentegen mag gewoon niet en als iemand door loopt mag je daar ook niets tegen doen. Die vervelende mensen staan ook maar gewoon hun geld te verdienen. Neemt niet weg dat ik het zelf ook irritant zou vinden!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:23

Ik heb van mijn moeder vroeger altijd gehoord dat je als je geen oogcontact maakt met rust gelaten word. Heeft echt jaren gewerkt, nooit last gehad van opdringerige types.

Tot ik een paar weken geleden met m'n fiets door de stad liep, ik had ze al zien staan. Kijk dus dwars door ze heen. Heb ik er ineens eentje voor m'n fiets staan -_- . Echt zo dat als ik doorliep ik hem aan zou rijden. Die heb ik niet zo vriendelijk verzocht om plaats te maken...

Daarbij moet ik zeggen dat ik het geld ook gewoon niet heb.
Ben uitwonend student met een eigen paard. 6 dagen in de week om kwart voor 6 opstaan om de krant te bezorgen. Hele zomervakantie werken.
Totdat ik klaar ben met studeren geef ik het of uit of ik spaar het op. Als ik later een goede baan heb, dan mag Brooke wel bij mij aankloppen.
Laatst bijgewerkt door Naskapower op 31-05-13 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:26

vooral als je heerlijk denkt te gaan winkelen zijn ze er altijd :(

heb er zelf een grote hekel aan. als ik wil doneren kom ik zelf wel naar iemand toe.
Ja maar mevrouw, Nee ik heb geen interesse, Ja maar.. NEE
Ben naar Ierland op vakantie geweest en daar kwamen ze ook van Amnesty en vriendelijk gezegd dat we geen interesse hadden.
Oke, have a nice day. Was gewoon verbaasd over de vriendelijkheid van 't volk :j

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:31

Inderdaad erg irritant.. Maar waar ik me ook aan erger zijn die brieven inclusief acceptgirokaart erbij met een sneu verhaaltje en of je ALSJEBLIEFT wilt doneren. Ik snap dat die doelen geld nodig hebben om te kunnen blijven doen wat ze doen maar toch.. Dan weer een brief van het asiel, waarvan wij al donateur zijn voor 25,- per jaar, vandaag weer een brief van Stichting AAP en zo gaat het al een paar weken. Als we willen doneren hebben we daar echt geen brief voor nodig, dat zouden we dan sowieso wel doen want wij zijn echt de beroerdste niet. Maar dat stalkerige vind ik toch zó irritant :=

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:33

hmm die krijgen wij hier niet..
maar ik werk in de thuiszorg. Als ik zie hoeveel brieven ze daar krijgen :+ Ik lees ze vaak met de mensen als ze iets niet begrijpen. En we vernietigen samen de rommel. zo vaak van die bootreisjes (waar je gewoon producten aangesmeerd krijgt) mensen die al met 4 loten meespelen en dat ze een 5e lot moeten kopen om bij een bepaald spel mee moeten doen := bah bah bah

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:46

Handige tips is dit topic, die met de telefoon ga ik ook proberen. Ik heb ook als student op straat gestaan om mensen te werven (was er best goed in; gewoon een kwestie van mannen uitzoeken, diep in de ogen kijken en veel lachen haha) dus ik heb wel met ze te doen, vooral als het slecht weer is.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:53

StillAngel schreef:

Dat is dus dikke onzin. Ik heb zelf voor Streetwise gewerkt, zie Szan haar post, en veel verdiende ik niet. In de tijd dat ik er werkte verdiende ik 3,- per donateur die ik geworven had, naast het uurloon... Maar het uurloon is het minimale van het minimale. Soms waren er ook dagvergoedingen in plaats van uurloon, en dan was het nog minder. Daarnaast sta je urenlang op straat of ga je deur aan deur, ook met slecht weer; koud en regen.. En dan zijn 80% van de mensen die de deur opendoen zeer onbeleefd. Of zaten ze in de woonkamer en deden ze gewoon de deur niet open :') Ik was altijd heel blij met de beleefde mensen en ook al werfde ik dan alsnog niemand, dan had ik wel een leuk gesprekje gehad en dat doet je dan zeer goed in dat werk.

Szan schreef:
Of ze aan regels gebonden zijn? Jawel hoor :j

De meeste straatwervers werken niet voor het goede doel dat ze 'verkopen', maar voor een sales bureau. Grote bureaus zijn bijvoorbeeld Peperminds en Streetwise. Vanuit die bureaus worden mensen op straat gezet om een goed doel te verkopen. Vanuit die bureaus hebben verkopers wel regels meegekregen over wat ze wel en niet kunnen maken naar voorbijgangers. Als je je echt ergert aan iemand, zou je een klacht neer kunnen leggen bij het bureau waar ze voor werken. Zij zijn echt niet blij met verkopers die te opdringerig zijn namelijk.

Dat ze veel mensen aanspreken is niet gek, want ze verdienen per geweerde donateur. Als ze niemand werven, verdienen ze bijna niets (€20 per dag was dat een paar jaar geleden). Een goede 'verkoper' spreekt overigens echt niet iedereen aan, maar selecteert potentiële donateurs uit voorbijgangers en spreekt alleen mensen aan die in de doelgroep van het goede doel vallen.

En verder zijn de meesten zo erg nog niet. Ik maak er regelmatig een praatje mee, koop niets en als je ferm nee zegt, dan houden ze meestal wel op bij mij.
Er zitten altijd rotte appels tussen natuurlijk. Zo vind ik verkopers van Streetwise vaak vele malen brutaler dan die van Peperminds :)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:57

Ik heb inderdaad ook wel medelijden met de "wevers" als het slecht weer is. Ik zie wel eens van die jongens met kranten staan die ze dan "gratis" mogen weg geven maar dan krijg je hem alleen mee als je een abonnementje afsluit.. Staan ze dan in de regen voor de appie, waar ze niet naar binnen mogen (als ze aan het verkopen zijn).. Maarja ik lees geen krant (ik heb een app en sta dagelijks op met Jan de Hoop) dus helaas..

Waar ik me trouwens ook enorm aan kan storen is het winkelend publiek als er mensen iets staan uit te delen ter promotie van een merk.. Zo ontzettend asosiaal als het nederlandse volk (enkeling uitgezonderd) kan worden als er wat gratis wordt weggegeven.. niet te geloven! heb dan ook groot respect voor een vriendin die dat soort promotiewerk deed.. mensen die dingen uit je handen rukken zonder iets te zeggen, die tientallen keren langslopen ondanks dta er 1 p.p. wordt aangegeven, schelden, dringen etc.. echt té sneu vind ik dat :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:03

Aaargh straatschooiers alsjeblieft! Liep een tijdje geleden in de stad en werd aangesproken door een verkoper voor het goede doel. Ik besteed niks aan goede doelen, vind ontwikkelingssamenwerking een taak van de regering aangezien er veel geld heen gaat uit het potje. Kreeg ik een rare blik omdat ik wel Starbucks kon kopen en niet een goed doel kon steunen. Waarvan ik niet eens weet of mijn geld wel goed terecht komt. Ik ga dan nog liever zelf naar Afrika toe om eten en drinken te brengen dan weet ik zeker dat de mensen eten krijgen ipv het aan de managers daar te geven. Ze zijn gewoon te opdringerig af en toe.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:04

Rchell schreef:
Ik heb inderdaad ook wel medelijden met de "wevers" als het slecht weer is.

Is dat niet een beetje hun keus om daar te gaan staan? Ik heb er geen medelijden mee, hun kiezen voor dat werk.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:37

purny schreef:
Rchell schreef:
Ik heb inderdaad ook wel medelijden met de "wevers" als het slecht weer is.

Is dat niet een beetje hun keus om daar te gaan staan? Ik heb er geen medelijden mee, hun kiezen voor dat werk.

Volgens mij is het gewoon menselijk om een beetje medelijden te hebben met mensen die zeiknat en weggeregend hun werk staan te doen.. Ja we wonen nou eenmaal in nederland en ja ze kiezen ervoor dat werk te doen, maar dat maakt het niet minder vervelend.. Een moeder met twee kindjes op de fiets in de regen heb ik ook medelijden mee.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:55

ievie schreef:
Gewoon zeggen dat je nog geen 18 bent, dan mag je nog geen donateur worden ;)

je mag donateur worden op het moment dat je 16 bent, dan ben je financieel bekwaam voor bepaalde handelingen. Anders zou je voor je 18e ook geen brood mogen kopen ;)

ik heb dit werk zelf ook een poosje gedaan. Toen werd het net bij die stichting op gezet. Was altijd heel gezellig, ik sprak mensen aan, maakte een praatje en als ze nee zeiden was dat ook prima. Toen was het nog belangrijker om mensen te informeren en donateurs te werven. nu is het bij die stichting ook alleen maar om de donateurs te doen en blijkt nee ineens geen nee meer te zijn :? Hier kan ik me niet in vinden dus ben gestopt. Vind het opdringerige ook altijd erg vervelend, dus ik was zelf ook helemaal niet zo.
met betrekking tot in de regen staan, wij werden 'vroegah' altijd op binnen locaties gezet met slecht weer. Dus in winkelcentra of zo iets. Daar zie je niet alle mensen, dus nu wordt je gewoon midden op het stadsplein gedumpt met regen. Alles voor de donnies...alsof mensen blijven staan als het hard regent. Maar dat ziet de baas niet in. erg jammer.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:05

PineApple schreef:
ievie schreef:
Gewoon zeggen dat je nog geen 18 bent, dan mag je nog geen donateur worden ;)

je mag donateur worden op het moment dat je 16 bent, dan ben je financieel bekwaam voor bepaalde handelingen. Anders zou je voor je 18e ook geen brood mogen kopen ;)

ik heb dit werk zelf ook een poosje gedaan. Toen werd het net bij die stichting op gezet. Was altijd heel gezellig, ik sprak mensen aan, maakte een praatje en als ze nee zeiden was dat ook prima. Toen was het nog belangrijker om mensen te informeren en donateurs te werven. nu is het bij die stichting ook alleen maar om de donateurs te doen en blijkt nee ineens geen nee meer te zijn :? Hier kan ik me niet in vinden dus ben gestopt. Vind het opdringerige ook altijd erg vervelend, dus ik was zelf ook helemaal niet zo.
met betrekking tot in de regen staan, wij werden 'vroegah' altijd op binnen locaties gezet met slecht weer. Dus in winkelcentra of zo iets. Daar zie je niet alle mensen, dus nu wordt je gewoon midden op het stadsplein gedumpt met regen. Alles voor de donnies...alsof mensen blijven staan als het hard regent. Maar dat ziet de baas niet in. erg jammer.

Klopt, wij kregen als regel ook mee; pas als ze 3x nee hebben gezegd, dan is het nee en mag je stoppen met je pogingen. Belachelijk eigenlijk.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:09

Toen ik nog kranten liep bood ik die krantenmannetjes zelf altijd een krant aan... Was hilarisch, grappige gesprekken daardoor soms ook, en als ik daar dus juist geen zin in had was ik er ook zo vanaf. :D

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:11

Jeetje wat krom allemaal :n

Aan de deur ben ik heel makkelijk: 'We hebben al overgemaakt'. Of ze het geloven zal me een worst wezen, feit is wel dat ze die vaak niet zien aankomen en ook vaak beduusd afdruipen. Op straat word ik er ook steeds handiger in. 'Mag ik je wat vragen?' 'Nee'. Dieptepunt was iemand die op het station onderaan de trap naar de tram stond en me probeerde tegen te houden want 'je haalt die tram toch niet' uuhh hallo, er vertrekken er 4, dus dat zou jij weten? Die loop ik echt omver hoor, eigen schuld denk ik dan maar, je gaat daar toch niet staan :D

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:15

daarom loop ik niet door de stad,, en als ik dan toch door de stad loop en er komt zo'n gestoorde op me af en vertel ik hem wat ik er van vind, want meestal gaat het om die oh zo arme kindertjes in die arme landen..
mijn mening vinden ze nooit zo leuk haha