Internaat voor kleuters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Internaat voor kleuters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 13:21

Volgens mij is die 24/7 gewoon een kinderopvang en geen internaat als ik het zo lees?

Eventjes uitleg.
Internaat is maandagochtend brengen en vrijdagavond ophalen voor het weekend.
Normaal wordt dit pas gedaan bij kinderen van basisschool leeftijd omdat het belangrijk is dat het kind de eerste jaren een band opbouwt met de ouders.

Even over de schipperskinderen:
'Nederlandse schipperskinderen zijn leerplichtig vanaf vijf jaar. De meeste walkinderen gaan echter met vier jaar naar school. Voor varende kinderen geldt een uitzondering op de leerplichtwet. Alle schipperskinderen moeten vanaf 1 augustus volgend op hun zevende verjaardag naar de reguliere basisschool. '

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:31

Ik ben als schipperskind nooit naar een echte school gegaan voordat ik 6 was. Alleen af en toe naar de schipperskleuterschool als ik bij oma bleef. Wel hadden we de kleuter aan boord map met werkjes en opdrachtjes, maar dat kan je niet echt "school" noemen. Nu ben ik dan al wel 20 en weet niet of de regels veranderd zijn.

Maar ik volg je even niet. Leerplicht vanaf 5 jaar, maar vanaf 1 augsutus volend op hun 7de verjaardag naar reguliere basisschool. Wat moeten ze in die tussentijd dan?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:35

pizza64 schreef:
Te gek voor woorden :( , maar 11,50 per dag?? dat is dan wel heel goedkoop.

Elke dag 4 boterhammen met onbekend merk pindakaas. s'avond frikandellen met friet zonder mayo.
En een week lang de zelfde kleding aan, dat scheelt in de kosten!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:35

Poe ,wat een negativiteit hier weer! aAsof dit alleen is voor luie ouders met meer centen dan gevoel.
Ik vermoed zo dat het niet per se van maandag tot vrijdag moet maar dat je het ook kan gebruiken als je bijv nachtdienst hebt als alleenstaande ouder en 1 nacht opvang nodig hebt, of eens een weekje. Dat zou je je kind bijvoorbeeld van 'savonds 19 tot 'sochtends 12 kunnen laten opvangen. Er zijn verschrikkelijk veel beroepen waarbij je niet altijd overdag werkt en veel mensen zijn tegenwoordig alleenstaand ouder. Daarvoor is het natuurlijk ideaal!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:38

Dat vraag ik me af troi. Het is wel door mijn hoofd gegaan, maar dan mag het geen internaat heten.

Een kostschool of internaat is een onderwijsinstelling waar de studenten niet alleen studeren, maar ook kost en inwoning genieten. Dat doe je niet 'parttime' of alleen even als het nodig is. Je zit in internaat, of niet.

Dan moeten ze het uitgebreide opvang noemen, of zoiets. Zolang dit internaat genoemd wordt, ja, dan ben ik vrij negatief ja.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:39

Only in Limburg _O-

Als ik me niet vergis hebben we het hoogste percentage aan seksueel actieve jongeren, drug gebruikende jongeren, werkeloze jongeren en volwassenen en go on. Daarbij ligt het niveau hier redelijk laag -> ondoordachte beslissingen -> spijt, kind word gedumpt.
Enerzijds snap ik het best, werk is moeilijk te krijgen, stel je krijgt de kans hoor je die met beide handen aan te grijpen, en als je kind dan maar naar het internaat moet, tja, als ze daar baat bij hebben...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:39

Uhm.... in Belgisch Limburg dan wel he...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:41

Hmm, ik dacht dat Lanaken nog net in Nederland lag, blond. Ik zei toch dat het niveau laag is. :')

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:53

Verbazingwekkend .......

Ik ben zelf van mening dat als je kinderen wil, je er ook voor moet zijn.....
In mijn visie is zo een internaat dus not done

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:01

Als tijdelijke oplossing voor alleen staande ouders die soms korte periodes op reis zijn kan ik me er wel iets bij voorstellen. Maar kinderen vanaf 3 voltijd in een internaat is natuurlijk niet wenselijk.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:28

Als het een opvang is, waar ze niet verplicht van ma t/m vrij moeten zijn. Dus alleen als de ouders even echt niks ander kunnen regelen. Zie ik het probleem niet.
Je wordt tegenwoordig wel in een positie gezet dat het niet meer lukt in een gezin om maar eenverdiener te hebben. Je moet vaak wel met zijn twee werken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:59

Het is geen opvang verplicht van maandag tot vrijdag, want een van de ouders zei dat ze haar kind op woensdag al zou halen maar dat het de andere dagen makkelijker was en meer regelmaat gaf omdat het kind anders "dan bij die en dan bij die" moest overnachten owv werk van de ouders.

Ik vind het heel dubbel. Ik denk dat het voor sommige ouders of alleenstaanden een goede oplossing kan zijn op momenten dat ze echt niet meer anders kunnen. De meeste gezinnen moeten nu eenmaal met 2 gaan werken en als alleen de mensen die geen enkele opvang nodig hebben kinderen mochten hebben dan waren we heel snel aan het uitsterven.

Maar ik had graag gezien dat ze het internaat alleen zouden openstellen voor mensen die daadwerkelijk met een opvangprobleem zitten (en ook hopelijk niet van ma tot vrij maar voor een of slechts een paar dagen) en voor wie het een noodoplossing is. Ik hoop niet dat internaat gebruikt wordt door koppels die eens graag door de week "tijd voor elkaar" willen hebben en 's weekends "het kind er dan maar bijnemen". Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ouders die 's avonds beide thuis zouden zijn hun kind op dat moment op een internaat willen hebben, je wil zo'n kleine kleuter toch zo veel mogelijk zelf bij je hebben? Wat voor moedergevoel heb je anders?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:00

Ragdollcat schreef:
Maar voor de scheepsouders, kan ik het wel begrijpen.

nou, dat vindt ik een hele bijzondere....voor mijn kind is het zielig en onbegrijpelijk maar scheepkinderen mag je hier mee afschepen(sorry,...kon het niet laten :D )
Zou je tegen die mensen ook niet moeten zeggen: je moet maar geen kinderen krijgen? Voor die kinderen is het toch net zo vervelend?

Ik heb niets tegen kinderopvang maar dit zou mij ook te ver gaan...ik wil zelf met ze eten, in bad stoppen en iedere avond voorlezen...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:03

Ik denk niet dat het voor scheepsouders is hoor, ik kan me niet voorstellen dat er in Lanaken veel scheepskinderen wonen... :) Lijkt me meer iets voor bv Antwerpen Haven.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:18

Voor slechts 250,- pm hoef je alleen nog in het weekend je kind te vermaken :+
Nee ik snap niet waarom je dan aan kinderen begint.... Leen dan je buurmeisje een dagje ;).

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:03

en dan gaan ze klagen dat ze niet meer luisteren als ze thuis zijn en dat ze de verkeerde vrienden krijgen etc..
mensen die niet voor kinderen kunnen zorgen moeten zich alles er uit laten halen (verplicht)
zo'n mensen vind ik, geen recht op kinderen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:57

NatasjavE schreef:
Ragdollcat schreef:
Maar voor de scheepsouders, kan ik het wel begrijpen.

nou, dat vindt ik een hele bijzondere....voor mijn kind is het zielig en onbegrijpelijk maar scheepkinderen mag je hier mee afschepen(sorry,...kon het niet laten :D )
Zou je tegen die mensen ook niet moeten zeggen: je moet maar geen kinderen krijgen? Voor die kinderen is het toch net zo vervelend?

Ik heb niets tegen kinderopvang maar dit zou mij ook te ver gaan...ik wil zelf met ze eten, in bad stoppen en iedere avond voorlezen...

Ja snap je het niet? ze moeten toch naar school en met eigen leeftijdgenoten omgaan ivp heel leven alleen maar mammie en pappie te zien en onderwijs ervan krijgen, dat is toch geen leven en vader moet gewoon werken en zijn kost verdienen, als het niet anders kan dan vind ik dit zeer terecht.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:58

Ashley5760 schreef:
Voor slechts 250,- pm hoef je alleen nog in het weekend je kind te vermaken :+
Nee ik snap niet waarom je dan aan kinderen begint.... Leen dan je buurmeisje een dagje ;).

Hahaha ja precies.

Waarom dan aan kinderen beginnen? onbegrijpelijk gewoon.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:00

Het is natuurlijk hartstikke fijn dat dit soort instanties bestaan, maar waarom zou je als ouder een kind nemen om hem/haar vervolgens de hele week uit te lenen? Daar ging bij mij de logica eigenlijk mis.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:02

Bij de Scientology Church kunnen kinderen vanaf 7 jaar naar een internaat (boot)..... |(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:20

Cil_ schreef:
Bij de Scientology Church kunnen kinderen vanaf 7 jaar naar een internaat (boot)..... |(

Dat is heel anders. Dat is een ziekelijke sekte dat kinderen helemaal hersenspoeld en ze van alles en iedereen weghouden.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:25

Dit was vorige week in de media hier in België. Ik hoorde toen op de radio een interview met een directrice van zo’n school, die vertelde dat het internaat voor kleuters er gekomen is op vraag van ouders en voornamelijk omdat kleuters meewilden met hun oudere broers of zussen die op internaat gingen van maandag tot vrijdag.
Zoals ik het begreep ging het echt om een internaat, dus van maandag tot vrijdag. In België gaan de meeste kinderen naar de kleuterschool vanaf hun 2,5 jaar. Zo’n internaat is dus een kleuterschool waar de kinderen na schooltijd blijven eten en ’s nachts blijven slapen. Het is geen opvang / crèche o.i.d. Dat bestaat trouwens ook volgens mij, crèches die ook ’s nachts opvang aanbieden (al denk ik wel dat er zo niet veel zijn maar ik dacht eens gelezen te hebben dat er in onze buurt zo één zit), voor – 2,5 jarigen dus.
Persoonlijk kan ik mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat ik mijn kinderen op zo’n internaat zou doen.

Amaris schreef:
Ine23 schreef:
Ik hoorde het vorig jaar. In België is er een internaat waar je je kleuter ev mee op internaat kan sturen met oudere broer/zus.
Was een vader waarvan de moeder de kinderen bij hem had achtergelaten en hij zat voor z'n job in het buitenland door de weeks, waardoor hij had gekozen voor deze optie. Op die manier snap ik het wel, net als bij scheepskinderen. Als je beiden gewoon thuis bent savonds vind ik het not done.

Inderdaad, er zijn altijd uitzonderingen te bedenken waarvoor dit wel een oplossing kan zijn.

Maar voor de standaardgezinnen kan ik er geen greintje begrip voor opbrengen.

Zelfs in zo’n geval vind ik het niet ok. Er zijn jobs genoeg waarvoor je niet naar het buitenland moet en die dus te beter te combineren zijn met alleenstaande papa zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:31

Een internaat is redelijk gebruikelijk in België. Aan vrijwel elke school is een internaat verbonden. Het internaat is alleen geen onderdeel van de school maar staat hier los van. Het bedrag is landelijk vastgesteld en betaalt elke ouder voor een kind op internaat.

Mijn dochter van 15 zit ook op internaat. Niet omdat ik te lui ben om voor haar te zorgen maar omdat haar school bijna 130 km. van ons huis af is. Zij doet een middelbare schoolopleiding waar een paardensportopleiding aan vast zit. Zij wilde dolgraag naar deze school alleen ligt deze school in Belgisch Limburg terwijl wij in de kempen wonen. Bij haar op internaat zitten ook basisschoolkinderen, zelfs vijfjarigen. Daar had ik echt niet aan moeten denken. Ik vind het al erg genoeg om haar elke zondagavond weer op de trein te zetten en haar pas vrijdagavond weer te zien. Ik ben er nu wel aan gewend geraakt en het kan gewoonweg niet anders. Veel van haar schoolgenoten zitten ook op het internaat omdat er kinderen uit heel België op die school zitten.

Ik zou er zelf nooit voor gekozen hebben als er een geschikte schoolopleiding in de buurt zou zijn geweest.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:31

Eilandje schreef:
Dit was vorige week in de media hier in België. Ik hoorde toen op de radio een interview met een directrice van zo’n school, die vertelde dat het internaat voor kleuters er gekomen is op vraag van ouders en voornamelijk omdat kleuters meewilden met hun oudere broers of zussen die op internaat gingen van maandag tot vrijdag.
Zoals ik het begreep ging het echt om een internaat, dus van maandag tot vrijdag. In België gaan de meeste kinderen naar de kleuterschool vanaf hun 2,5 jaar. Zo’n internaat is dus een kleuterschool waar de kinderen na schooltijd blijven eten en ’s nachts blijven slapen. Het is geen opvang / crèche o.i.d. Dat bestaat trouwens ook volgens mij, crèches die ook ’s nachts opvang aanbieden (al denk ik wel dat er zo niet veel zijn maar ik dacht eens gelezen te hebben dat er in onze buurt zo één zit), voor – 2,5 jarigen dus.
Persoonlijk kan ik mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat ik mijn kinderen op zo’n internaat zou doen.

Amaris schreef:

Ik hoorde het vorig jaar. In België is er een internaat waar je je kleuter ev mee op internaat kan sturen met oudere broer/zus.
Was een vader waarvan de moeder de kinderen bij hem had achtergelaten en hij zat voor z'n job in het buitenland door de weeks, waardoor hij had gekozen voor deze optie. Op die manier snap ik het wel, net als bij scheepskinderen. Als je beiden gewoon thuis bent savonds vind ik het not done.

Inderdaad, er zijn altijd uitzonderingen te bedenken waarvoor dit wel een oplossing kan zijn.

Maar voor de standaardgezinnen kan ik er geen greintje begrip voor opbrengen.

Zelfs in zo’n geval vind ik het niet ok. Er zijn jobs genoeg waarvoor je niet naar het buitenland moet en die dus te beter te combineren zijn met alleenstaande papa zijn.

ik ben het helemaal met je eens! je weet wat voor baan je hebt en je weet dat een kind veel van je eist.
ik heb altijd gezegd als ik aan kinderen begin wil ik er fulltime voor ze zijn, en anders niet. het is mijn kind en het word door mij opgevoed en niet door een ander. en tenslotte als ik aan een internaat denk, denk ik aan een her opvoed instantie. veel wat ik zo ken hebben daar gezeten omdat ze uit huis zijn gekickt omdat mama of papa er gewoon geen zin meer in had om ze verder op te voeden en ze er nooit wat van hebben gemaakt
heb nog nooit iemand normaal uit een internaat zien komen, hebben zich allemaal aan de drugs vastgegrepen en leven op ONS belasting geld, wij werkende mensen

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:34

Percy schreef:
Een internaat is redelijk gebruikelijk in België. Aan vrijwel elke school is een internaat verbonden. Het internaat is alleen geen onderdeel van de school maar staat hier los van. Het bedrag is landelijk vastgesteld en betaalt elke ouder voor een kind op internaat.

Mijn dochter van 15 zit ook op internaat. Niet omdat ik te lui ben om voor haar te zorgen maar omdat haar school bijna 130 km. van ons huis af is. Zij doet een middelbare schoolopleiding waar een paardensportopleiding aan vast zit. Zij wilde dolgraag naar deze school alleen ligt deze school in Belgisch Limburg terwijl wij in de kempen wonen. Bij haar op internaat zitten ook basisschoolkinderen, zelfs vijfjarigen. Daar had ik echt niet aan moeten denken. Ik vind het al erg genoeg om haar elke zondagavond weer op de trein te zetten en haar pas vrijdagavond weer te zien. Ik ben er nu wel aan gewend geraakt en het kan gewoonweg niet anders. Veel van haar schoolgenoten zitten ook op het internaat omdat er kinderen uit heel België op die school zitten.

Ik zou er zelf nooit voor gekozen hebben als er een geschikte schoolopleiding in de buurt zou zijn geweest.

maar je kind heeft een doel voor ogen en zo leert je kind ook zelfstandig te zijn. het is voor haar absoluut niet slecht.
en als een internaat ook voor zoiets kan betekenen is het prima. dan stem ik voor