Wat betalen als 18 jarige?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:18

Toen ik 17 was ben ik aan mijn HBO opleiding begonnen. Ik kreeg stufi (basis) en zorgtoeslag. Tot mijn 18e kreeg ook ook de alimentatie, daarna stopte dit. Ik werkte daarnaast 1,5e dag in de week in de keuken en deed af en toe PGB werk. Kreeg in het begin zakgeld/kleedgeld maar afhankelijk van mijn inkomsten en toen ik wat ouder werd is dit ook veranderd/stopgezet.
Ik moest mijn school/boeken (ong. 160 p.m. , zorgverzekering 120,-, telefoon 30,- ) en gewoon alles wat ik zelf nodig had zoals kleding, leuke dingen, cadeautjes, vakanties) en betalen. Hoe ouder ik werd hoe meer er verwacht werd dat ik bv ook mijn eigen verzorgingsproducten betaalde. Later moest ik bv ook het sporten zelf gaan betalen. Hoefde pas kostgeld te betalen toen ik afgestudeerd was.
Rijbewijs heb ik zelf voor moeten werken.

Moet zeggen dat ik heel trots ben dat ik grotendeels altijd hard gewerkt heb voor alles.
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 21-05-13 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:22

Spytgnieskje schreef:
Ik vind het zo'n raar fenomeen 'kostgeld'. Je ouders kiezen er toch voor om kinderen te nemen? Dan moeten ze toch ook voor je zorgen totdat je uit huis bent? Natuurlijk kun je alle 'luxe' dingen zelf wel betalen zoals kleding of een mobiele telefoon. Maar de gewone standaard dingen..

Is ook weer afhankelijk van de situatie en vind niet dat je dit gewoon zo makkelijk kunt zeggen.. mijn ouders zijn gescheiden, mijn moeder is in de bijstand terecht gekomen. Hier weer uitgekrabbeld met haar nieuwe man nu. Het inkomen was niet royaal en het was voor mijn moeder best lastig om fatsoenlijk rond te komen met 3 studerende kinderen. Ik kan ook gewoon werken en mijn steentje bijdragen. Van mijn vader werd verwacht toen ik 18 werd dat hij mij zou ondersteunen ivm zijn hogere salaris want ik kreeg daarom de basis beurs en geen aanvullend. Maar mijn vader betaalde dit toen niet. Het word verwacht maar is het niet verplicht. Tsja dan word het werken :)

Daarbij als ik kijk, mijn zus is nu 23 en woont nog steeds thuis. je bent dan imo volwassen en mag best jes teentje bijdrage.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:23

Ik ben nu net 18 geworden. Mijn ouders betalen mn paarden omdat die aan huis staan+ collegegeld. Ik krijg 300 stufi per maand en zorgtoeslag, ik werk in de vakanties en op zaterdag. Daar moet ik mn rijbewijs, boeken, kleding, uitgaan en de rest van betalen. Ik betaal geen kostgeld, maar omdat ik op het bedrijf van mn ouders werk schrijf ik mn uren ook niet altijd zodat ik toch wat bijdraag.

kevinsky

Re: Wat betalen als 18 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:28

Ik ben sinds eind vorige jaar 18 en moet best veel zelf betalen. School, kleding, ziektekosten enz..
Mijn ouders betalen het stalgeld, hoefsmid en club lessen voor mijn paard. Verder betaal ik alles zelf van mijn studfi en ik werk in de vakantie's.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:28

xWildrose schreef:
Het klopt toch dat je naast de studiefinanciering nog iets aanvullend kan krijgen voor collegegeld etc?

Het collegegeld-krediet. Maar dat is altijd een lening. Alleen je beurs (dus 90 euro p/m) wordt een gift als je binnen 10 jaar een diploma haalt. Lees vooral de duo-site goed door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:29

Wat krijgt iedereen veel stufi! Is dat pas vanaf je 18e?
Ik ben 17 en kreeg voor dit hele schooljaar €600.

Ontopic; ik word volgend jaar maart 18. Heb het er nog niet over gehad met mn ouders. Ze betalen nu de pony voor me (stalgeld) dingen die ik wil kopen moet ik wel zelf betalen (zoals dekjes, dekens etc.) Geen idee wat ik straks zelf moet gaan betalen. Ik heb geen baantje dus dat word wel een beetje lastig.
Wat is eigenlijk een normaal bedrag voor zorgverzekering per maand?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:36

De goedkoopste zorgverzekering ligt nu rond de 100 euro (ik heb een studentenverzekering). Mijn ouders betalen ruim 20 euro meer geloof ik.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:41

amoj schreef:
Wat krijgt iedereen veel stufi! Is dat pas vanaf je 18e?
Ik ben 17 en kreeg voor dit hele schooljaar €600.

Ontopic; ik word volgend jaar maart 18. Heb het er nog niet over gehad met mn ouders. Ze betalen nu de pony voor me (stalgeld) dingen die ik wil kopen moet ik wel zelf betalen (zoals dekjes, dekens etc.) Geen idee wat ik straks zelf moet gaan betalen. Ik heb geen baantje dus dat word wel een beetje lastig.
Wat is eigenlijk een normaal bedrag voor zorgverzekering per maand?

Stufi is afhankelijk van de inkomsten van je ouders. Als je ouders heel weinig verdienen dan kun je een aanvullende beurs krijgen. Maar verdienen ze gewoon 'normaal' volgens de normen van het DUO dan krijg je gewoon alleen de basis :)

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 21:42

Shadow0 schreef:
xWildrose schreef:
Het klopt toch dat je naast de studiefinanciering nog iets aanvullend kan krijgen voor collegegeld etc?

Het collegegeld-krediet. Maar dat is altijd een lening. Alleen je beurs (dus 90 euro p/m) wordt een gift als je binnen 10 jaar een diploma haalt. Lees vooral de duo-site goed door.

Maar mijn moeder heeft geen inkomsten dus volgens mij kom ik dus wel in aanmerking voor zo'n aanvullende beurs ofzoiets.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:44

Tenzij je vader een enorm hoog salaris heeft, dan heb je alsnog pech. Ik zou zeggen, bereken het even op de site van DUO.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:47

Wildrose: ik zou het nakijken maar ik denk het niet, omdat je vader wel alimentatie kan betalen. Als je moeder niet kan rondkomen zonder kostgeld wordt de situatie trouwens wel anders natuurlijk: dan kan het toch nodig zijn om wel wat bij te dragen thuis door bij te lenen of meer te werken. Als het niet anders kan, dan moet het natuurlijk.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:54

Kirsha schreef:
Tenzij je vader een enorm hoog salaris heeft, dan heb je alsnog pech. Ik zou zeggen, bereken het even op de site van DUO.

Inderdaad, dit was bij mij het geval. Er word er vanuit gegaan dat je vader een bijdrage leverd. Hij is dit niet verplicht. Doet hij dit niet dan krijg je toch alsnog alleen de basisbeurs.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:58

Ik ben nu 20. Zorgverzekering betalen m'n ouders, krijgen ook de toeslag ervoor. Kleed/zal geld krijg ik niet meer, stufie (90,-) houd ik zelf. Daarvan betaal ik mijn sportschool, telefoonabonnement en scooterverxekering. Studie betalen ouders, boeken betaal ik dan weer zelf(geleend zegmaar) . Ook betaal ik de 'bijkomende' koste van m'n paard, ouders betalen dan weer zelf de stalling.
Zolang ik nog studeer geen kostgeld oid, wel afgesproken dat ik volgend jaar als ik 21 wordt, de helft van het stalgeld (=80,-) ga betalen. En na de studie is mijn plan nog een jaar thuis te blijven wonen en daarmee de studieschuld af te lossen, om vervolgend een eigen huis te kopen :)

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 22:02

Hmm, binnenkort gaan we er dus maar mooi even aan zitten hoe dat allemaal zit met collegegeld etc.

Vanaf mijn 18de zal mijn vader de alimentatie aan mij betalen dus hij blijft wel een bijdrage leveren, daar hebben we het al over gehad.

Wat ik me af vraag, als je 17 ben en je gaat studeren, mag je dan ook echt pas vanaf je 18de de alimentatie krijgen? Ik bedoel stel ik ga uit huis, dan zou ik het moeten krijgen(Mits mijn vader dat wilt natuurlijk, maar in dit geval is dat zo). Maar ik las ergens dat het officieel pas mag van 18, dat is dan toch heel cru, want als ik niet meer thuis zou wonen gaat mijn vader natuurlijk niet geld geven aan mijn moeder haha.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:05

Nibud :
Wat zijn geen redenen voor een wijziging van de alimentatie?
Het alimentatiebedrag verandert niet als uw kind gaat studeren of naar de middelbare school gaat. Hogere kosten vanwege een studie zijn geen reden voor een verhoging van de kinderalimentatie.
Hogere kosten voor een kind zijn in principe geen reden voor verhoging van de kinderalimentatie. Voor oudere kinderen ontvangen ouders een hogere kinderbijslag. Alleen in uitzonderlijke gevallen waar de verhoging veroorzaakt wordt door speciale zorg voor het kind, kan er reden zijn tot verhoging.

Wanneer stopt de kinderalimentatie?
De alimentatieplicht voor kinderen blijft bestaan tot de kinderen financieel zelfstandig zijn (als ze minimaal het minimum maandjeugdloon verdienen), of 21 jaar worden. Vanaf de 18de verjaardag, mag de jongere zelf de alimentatie ontvangen. Hierover moeten de alimentatieplichtige ouder en de jongere zelf afspraken maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:25

Ik ben nu sinds een paar maanden 18 en hoef niet heel veel zelf te betalen. School, zorgverzekering en rijbewijs betalen mijn ouders. Voor de rest hoef ik geen kostgeld of iets dergelijks te betalen. Als ik op stap wil gaan of voor de rest iets wil kopen moet ik dat van mijn eigen geld doen. Telefoonabonnement betaal ik ook zelf. Verder werk ik op dit moment 1 dag en loop ik 40 uur (betaald) stage in de week.

Ik heb wel een afspraak met mijn ouders gemaakt. Ik hoef de zorgverzekering niet te betalen als ik kan laten zien dat ik kan sparen. Dus iedere maand gaat mijn zorgtoeslag en stufi naar de spaarrekening. Als ik dat niet doe, dan moet ik de zorgverzekering zelf gaan betalen.

Voor de rest krijg ik wel geregeld iets van mijn ouders.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:30

Ik woon nog thuis en hoef niets te betalen. (ben btw 18)

Ga volgende maand samen wonen en komt er per maar 300 bij ik betaal 107 aan me ziektekosten en me paarden komen er per maand bij,

Ik studeer ook, nu nog 2 dagen en 2 dagen stage maar vanaf volgend schooljaar word dit 5 dagen, ik werk nu in het weekend overdag op de manege en op woensdag,donderdag,vrijdag, zaterdag en zondag savonds in het café, zo kan ik nu nog alles betalen plus ik krijg studifinancering en heb ooit geld geleend bij DUO wat ik nu tussendoor aan het afbetalen ben.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:10

Jongvolwassenen (tussen de 18 en 21 jaar) zijn zelf verantwoordelijk voor hun zorgverzekering, moeten zelf een beurs aanvragen, zorgtoeslag regelen en misschien een ‘tegemoetkoming scholieren’. De onderhoudsplicht van de ouders gaat nog wel door tot ze ‘echt’ volwassen zijn op hun 21ste verjaardag.
Het hangt van de situatie af.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:15

ik hoef geen kostgeld te betalen maar krijg ook al jaren geen zakgeld of kleding geld. ik betaal verder vrij weinig, ik werk, maar kom net aan de 600 euro... en ik betaal mijn rijbewijs zelf (a 2000 euro) en natuurlijk mijn uitjes, reiskosten die ik maak enzovoort. Hoop wel zo snel mogelijk uit huis te kunnen... ik heb het wel goed getroffen

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:48

Ik betaal geen kostgeld maar betaal voor de rest alles zelf, rijbewijs, paarden, sport, uitgaan, kleren etc.
Buiten school om kun je prima wat werken.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:57

Ik heb van mij 18e tot 21ste 250 euro in de maand gekregen van mijn ouders. Daarbij betaalde ik alles zelf (paardenspullen, collegegeld, rijvereniging, wedstrijden, zorgverzekering, kamer, boeken) Paarden stonden aan huis, dus dat betaalden mijn ouders. Zij vonden destijds dat ik de finananciele zaken zelf moest beheren, maar vonden het niet nodig om mij te laten lenen bij de DUO.
Daarnaast werkte ik op zondag in de horeca (gemiddeld 75 euro per week) en ontving in stufie uitwonende beurs (ongeveer 250).

Na mijn 21ste heb ik alles zelf moeten betalen en heb ik inderdaad geld moeten lenen van de DUO om rond te komen. :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:00

Ik ben 21 en woon nog thuis. Tot vorig jaar ben ik altijd fulltime naar school gegaan en werkte ik alleen in weekenden, avonden en vakanties. Mijn ouders betaalde toen alles voor mij behalve mijn paarden. Toen ik gezakt was voor een paar vakken door mijn eigen schuld heb ik het jaar daarna zelf mijn boeken moeten betalen.

Sinds ik niet meer naar school ga betaal ik alles zelf (zorgverzekering/kleding/paarden) maar geen kostgeld ofzo. Ik doe wel eens de boodschappen als het zo uit komt. En de brandstof voor mijn auto word door mijn vader betaald.

Ik heb trouwens vanaf mijn 18de niets meer gekregen aan kleding of zakgeld. Maarja omdat mijn ouders bijna alles betaalde was dat ook niet nodig.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:05

Ik ben 20 en studeer, woon nog thuis bij mijn ouders.
Mijn telefoon betaal ik zelf, net als kleding. Alhoewel mijn moeder af en toe wel iets voor me koopt als we samen gaan winkelen.
Verder, stappen, concerten, vakantie, rijkleding etc. betaal ik zelf.
School betalen mijn ouders, net als de schoolboeken.
Kostgeld hoef ik niet te betalen, maar ik koop vaak wel de boodschappen o.i.d.
Studiefinanciering krijgen mijn ouders, daar betalen ze mijn zorgverzekering van en hebben een buffer voor als ik over 2 jaar naar het HBO ga.
Ik heb geen eigen paard. helaas
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 23-05-13 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:06

Ik betaal ook alles zelf, collegegeld, boeken, kleding, vakanties, zorg, boodschappen etc. Ik werk ongeveer 15u per week en leen ook nog bij! Studeren en op jezelf wonen is erg duur. Ik heb trouwens nooit alimentatie gekregen terwijl mijn ouders wel gescheiden zijn.. Heb ik pech gehad en is dit standaard procedure? Of is dat bij elk ouderpaar anders geregeld?

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:09

Ik ben sinds december 18 en ik heb stufi, zorgtoeslag en m'n loon. Ik heb twee spaarrekeningen, 1 voor mezelf en 1 waar ik op spaar voor school. De spaarrekening waar ik schoolgeld op spaar (boeken etc, geen schoolgeld dat betalen mijn ouders) daar moet ik elke maand mijn zorgtoeslag heen storten (de verzekering betalen mijn ouders) mijn stufi mag ik houden en mee doen wat ik wil, maar dat zet ik elke maand naar mijn eigen spaarrekening (voor vakantie etc,).

Ik had gespaard voor mijn rijbewijs, maar omdat ik al twee keer gezakt ben zit ik daar al ruim over heen en houd ik nu dus meestal niet veel geld meer over, want die rijlessen betaal ik nu gewoon van mijn loon (rond de 200 euro in de maand kosten de lessen).