Discussie 'het is maar een dier'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 00:48

Het zinnetje 'Het is maar een dier' vind ik bij het verlies van een dier de pijnlijkste die er is.
Verdriet is persoonlijk en dit hoeft niemand met zo'n uitspraak te bagatelliseren. Natuurlijk heb je niet met elk dier een band maar bij elk bericht waarin ik lees over het overlijden ben ik, afhankelijk van hoe dichtbij ik sta, in meer of mindere mate geraakt. Ik zou dan ook nooit denken in deze uitspraak.

Ik heb vaak het idee dat deze uitspraken ook van degene komen die het verliezen van een dier nog nooit hebben meegemaakt. Of dat het dier een minder belangrijke plaats inneemt in het leven van die persoon. Dat kan en mag uiteraard, maar een beetje inlevingsvermogen bij iemand die meer waarde hecht aan zijn dier lijkt mij dan toch wel op zijn plaats.

Daarnaast snap ik nooit waarom een dier en een mens vergeleken moeten worden om vervolgens te discussieren over wat nou eigenlijk erger is om te verliezen. Ook dat is iets wat voor iedereen persoonlijk is en afhankelijk van de plaats die het dier/persoon inneemt in je leven. Het verliezen van een dier heeft bij mij iig een veel grotere impact gehad dan het verliezen van een familielid.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 01:20

Ik vind een dier niet minder dan een mens. Het is dan ook absoluut niet 'maar' een dier voor mij.
Als ik zou moeten kiezen zou ik het stiekem echt moeilijk vinden. Ik kan dan ook niet zeggen waarvoor ik zou kiezen want dat ligt volledig aan de situatie en de betrokkenen..
Een mens die een dier vermoord voor de lol is in mijn ogen net zo goed een moordenaar als een mens die een mens vermoord.
Maar ja, ik heb best wel een hekel aan mensen dus ik denk anders dan een doorsnee persoon.. :(

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 02:12

Pas stelde iemand mij de vraag stel je kind ligt in het water en je kat , wat doe je, ik zeg ik red eerst mn kind en dan kijken of ik de kat kan helpen ik laat hem niet aan zn lot over zo mogelijk.

amyz

Re: Discussie 'het is maar een dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:54

Wat een rotuitspraak, bah.
Mijn dieren zijn mijn alles en hebben meer voor mij gedaan dan menig mens ooit zou kunnen doen.

Heeft maanden geduurd voordat ik het verlies van mn hond echt had verwerkt, twee jaar verder kan ik pas aan haar terug denken zonder een knoop in mn maag te krijgen. Mn oom is in dezelfde periode overleden en hoewel dat echt wel verdriet deed, deed het me geen pijn zoals het verlies van mn hond.

Er zijn absoluut mensen die mij net even dierbaarder zijn dan mn dieren, maar het zijn er niet veel.

Echter denk ik dat het in het aangehaalde topic vooral een enorm gebrek aan empathie betreft.... Als een vaag bekende komt te overlijden zeg ik niet `goh, jammer, maar t was maar een mens` . Ik ben heel nuchter en echt geen softie, maar gelukkig beschik ik nog altijd over gevoelens en empathisch vermogen. Het gaat er namelijk, bij `buiten de deur` , niet om wat jij met dier/mens in kwestie had, maar wat de betrokkenen ermee hadden.

Op een paardenforum zeggen `het is maar een dier` vind ik.....bijzonder. Hoewel ik de gedachte erachter (mbt doorzetten programma ) begrijp vind ik een dergelijke uitspraak ronduit smakeloos.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:57

tja, lastig.
ik persoonlijk vind dieren belangrijk, maar mensen natuurlijk ook.
gisteren toevallig nog een discussie gehad met mijn moeder waar ik de opmerking maakte "moet ik kiezen tussen mijn kind en mijn paard, dan kies ik voor mijn kind. Moet ik kiezen tussen mijn man en mijn paard, dan kies ik voor mijn paard." dat is hier denk ik ook wel van toepassing.
Ik denk dat ik het mens zou laten overlijden, ondanks dat veel mensen daar tegen zouden zijn, maar ik weet het natuurlijk nooit zeker

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:03

Ligt aan het dier en aan de persoon.

Er is brand en ik kan een wild vreemd dier redden of Robert M.
Dat wordt echt het dier zonder seconde van twijfel.

Een wild vreemd dier en een mens zonder misbruik verleden oid.
Dan kijk ik eerst naar de mens en probeer zeker later dat dier ook nog.

Mijn eigen dier en een wildvreemd mens?? Dat is een nadenkertje om eerlijk te zijn.
Mijn eigen dier en een vreemd kind zou ik wel voor kind gaan.

Even zo theoretisch, want wat iemand echt doet in een benarde situatie weet je toch niet.
Maar het is maar een dier, nee het is een dier met ook gevoel. Ook angst in een benarde situatie.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:04

ik vind het zeker geen fijne opmerking. dieren zijn voor mij ook heel veel waard en daarom zou ik zo'n zin dan ook nooit gebruiken.
ja, tuurlijk kan je het gaan vergelijken met een mens en dan tot de conclusie komen dat je de mens belangrijker vindt, dat vind ik niet meer dan logisch.
maar ik vind het bij zo'n topic totaal niet nodig om het te gaan vergelijken, waarom zou je?
het blijft voor eventuele eigenaren heel erg en dat zinnetje zal het verdriet niet minder maken.
ik ben zelf een week niet naar school gegaan omdat mijn paard overleed, omdat ik van mijn paard hield en ze heel veel voor me betekende. dat zinnetje 'het is maar een dier' laat een dier klinken als iets dat onbelangrijk is en ook niet veel waard, iets dat er alleen is ten behoeve van de mens. in ieder geval voor mij zijn dieren zoveel meer. ze zijn in mijn ogen heel belangrijk en zonder hen zouden mensen niet eens bestaan, dieren zijn er veel langer dan de mensen, dus enig respect verdienen ze wel. en ik vind dat ze dat veel te weinig krijgen.
en ik bedoel dan niet in letterlijke zin zeggen: 'paard, ik respecteer je' maar wel dat we op een eerlijker en respectvolle manier met dieren zouden om moeten gaan. dieren worden over het algemeen nog steeds in hele slechte omstandigheden groot gebracht, omdat het de meeste mensen niet kan schelen hoe hun stuk vlees op hun bord is gekomen.
Ik vind het verkeerd om dieren, die de enige reden zijn dat er ook mensen zijn, er van uitgaande dat we van de apen afstammen, zo te behandelen en als zoiets minderwaardigs te zien.

ik ben trouwens niet tegen vlees eten op zich, ook al ben ik dan zelf al sinds m'n 7e vegetariër, maar wel tegen de manier waarop er, niet alleen in de vleesindustrie, met dieren omgegaan wordt.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:07

Ik vind mens-dier evenveel waard.
Hoezo je eigen soort meer waard vinden? Puur omdat je dat zelf bent? Vind ik persoonlijk best egoïstisch.
Maar in sommige gevallen, wanneer je oog in oog staat met een leeuw ofzo (en dat gebeurt natuurlijk hartstikke vaak :p ) en ik zou iets bij de hand hebben als een geweer zou ik het wel gebruiken.. Zo egoïstisch ben ik dan wel weer..

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:15

Mensen zijn ook dieren :+ Maar ik vind dat dieren even veel rechten hebben als mensen. Maar mensen blijven natuurlijk het belangrijkste. Ik ben het ook eens met jasz, het klink heel erg respectloos om te zeggen dat het 'maar' dieren zijn. (Ik ben trouwens ook al jaaaaaren vegetariër

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:17

ZeSteigert schreef:
Hoezo je eigen soort meer waard vinden? Puur omdat je dat zelf bent? Vind ik persoonlijk best egoïstisch.
Maar in sommige gevallen, wanneer je oog in oog staat met een leeuw ofzo (en dat gebeurt natuurlijk hartstikke vaak :p ) en ik zou iets bij de hand hebben als een geweer zou ik het wel gebruiken.. Zo egoïstisch ben ik dan wel weer..

ja maar dat is logisch, dat is zelfbescherming en zelfbehouding die de meeste mensen en alles dieren hebben. alle dieren (waaronder mensen) zijn ingesteld om ten alle tijden te overleven, zodat de soort kan blijven bestaan. Daarom kiezen mensen en dieren in noodsituaties ook voor zichzelf.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:18

Lottie00 schreef:
Mensen zijn ook dieren :+ Maar ik vind dat dieren even veel rechten hebben als mensen. Maar mensen blijven natuurlijk het belangrijkste. Ik ben het ook eens met jasz, het klink heel erg respectloos om te zeggen dat het 'maar' dieren zijn. (Ik ben trouwens ook al jaaaaaren vegetariër

leve de vegetariërs hahah ( :+ )

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:20

Ben ik de enige die zich verbaasd over het feit dat er al 2 pagina's gediscussieerd wordt over het feit of het erger is als een mens of een dier dood gaat.. :?

Beide is het erg voor degene die er dichtbij staan. Voor iemand die er wat verder vanaf staat is het gewoon moeilijker om in te leven hoe iemand zich voelt. Iemand verliezen is voor niemand makkelijk, laat deze mensen gewoon in hun waarde. Medeleven betuigen kan altijd en als je niks vriendelijks te zeggen hebt, zeg dan niks.

Wil wel toevoegen dat in dit geval van het paard, ik het vreselijk vind voor de eigenaren dat ze hun paard verloren zijn, maar aan de andere kant, het dier heeft niet (lang) geleden.
Het blijft rot voor de mensen, maar het heeft op mij geen invloed whatsoever, dus nee ik kam me hier niet druk over maken. Het gebeurt.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:22

Allereerst, mensen zijn ook dieren ;-)

Hoeveel het dier ook voor me zou betekenen, bij mij hebben mensen voorrang.
Keuze tussen een eigen dier en een vreemd mens redden bij een brand is voor mij heel makkelijk. Ik
zou eerst het mens redden en vervolgens kijken of ik mijn dier ook nog kan helpen.

Dieren betekenen veel voor mij, maar door mijn boerenafkomst ben ik gewend om dieren gewoon als dieren te blijven zien. Ook geldt dat voor mijn eigen dieren.. De koeien zijn voor het vlees (belgisch blauwe), hond voor het waken, schapen om het dijkje kaal te vreten en daarnaast nog voor het vlees en de konijnen hebben in dit geval geen doel :+

Ik verzorg ze zo goed als ik kan en zorg ervoor dat ze een dierwaardig leven hebben! De 8 konijnen lopen bijvoorbeeld op een stuk grond van 150 m2 met groot nachthok verdeeld in compartimenten (zodat ze elkaar als het nodig is uit de weg kunnen) ze hebben een soort "heuvel" waar ze heerlijk kunnen graven als ze daar behoefte aan hebben en verder onbeperkt hooi en water + 1x daags een bakje brok.
Ook aan de medische behoefte wordt voldaan.

Sterft er een dier waar ik een band mee heb dan ben ik treurig. Maar sterft er een mens die ik goed ken, dan blijft dat niet bij treurig zijn.. Nee, dan steekt er een dolk recht door mijn hart, en dat gevoel is nog erger dan verdriet.

Ik zou nooit zeggen: Het is maar een dier. En zeker niet wanneer er net een dier waar iemand een sterke band mee heeft is overleden.

Maar als ik de keuze moet maken tussen mens en dier, vind ik een mens toch belangrijker!

Daarom: Eens, het is maar een dier!

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:24

Hier heb ik zo vaak een discussie over met verschillende mensen, kan er mezelf ook zo kwaad om maken. '' het is máár een dier '' -:(-
Voor mij is een dier veel meer dan een mens en vooral een die ik niet ken, betekent niet dat ik niet om mensen geef (Harstikke veel zelfs) maar als ik zou moeten kiezen tussen mens(onbekend) en dier zou ik ook voor dier kiezen!

Alleen al een heel stom voorbeeldje, zitten we thuis een film te kijken oorlog o.i.d. vind ik heel erg om te zien maar kan er niet om huilen maar gaat er bij wijze van een muis dood zit ik te huilen als een klein kind.
Laatst bijgewerkt door FemkeUtah op 14-05-13 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:25

jasz schreef:
ZeSteigert schreef:

ja maar dat is logisch, dat is zelfbescherming en zelfbehouding die de meeste mensen en alles dieren hebben. alle dieren (waaronder mensen) zijn ingesteld om ten alle tijden te overleven, zodat de soort kan blijven bestaan. Daarom kiezen mensen en dieren in noodsituaties ook voor zichzelf.

Klopt. Denk dat het daar ook wel vandaan komt.
Mijn eigen dier redden gaat bij mij eigenlijk altijd voor. Vind hem zéker niet minder waard dan een mens. Maar meer. Net zoals het ene mens voor mij meer betekent dan een andere, of een dier betekent mijn dier meer dan een mens of ander dier. Mensen zijn ook dieren :j

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:29

Ik vind het bijna bizar dat er mensen zijn die zeggen dat een dier meer waard is dan een mens. Een beetje realiteitszin is niet verkeerd. Natuurlijk is de dood van een dier erg, maar ik neem aan dat de meesten hier wel weten dat in theorie een mens een dier overleeft, je met een mens een totaal andere band hebt en dat een dier ons als mens ook totaal niet als gelijke of soortgenoot ziet. Ik zou er vreselijk verdriet van hebben als ons paard dood gaat, schiet al vol bij de gedachte. Maar daarom kan ik het nog wel relativeren.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:30

voor mij zijn dieren belangrijk. ze worden naar mijn mening vaak op een verkeerde manier behandeld of verwaarloosd zoals proefdieren bijvoorbeeld. de uitspraak 'het is maar een dier' komt in mijn woordenboek niet voor. een dier heeft bijna geen invloed op het feit dat hij goed-of slecht wordt behandeld en daarom vind ik het des te belangrijker dat er goed naar dieren word omgezien.
Laatst bijgewerkt door bestekhaha op 14-05-13 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:30

piet333, wrs staat heel je huis vol met levensmiddelen, medicijnen, verf etc die op dieren zijn getest.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:31

chevax,

tja, missgien is dat wel zoo...helaas! :( maar wat ik zo raar vind is dat ze ook make-up testen op dieren. make-up is helemaal geen basisbehoefte. kijk, dat ze kankermedicijnen testen vind ik niet fout, maar bijvoorbeeld make-up vind ik wel raar om te testen. zelf draag ik ook geen make-up, maar ik heb wel nagellakpotjes, eerlijk gezegd.
.
Laatst bijgewerkt door bestekhaha op 14-05-13 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:32

chevax: Als je een hongerige leeuw en een mens bij elkaar zet weet ik wie er levend uit komt. Niet het mens. Ik vind het bizar dat iemand een mens standaard meer waard vindt dan een ander dier.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:33

Wat is dat nu weer voor rare vergelijking?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:34

EliseBrouwer schreef:

Keuze tussen een eigen dier en een vreemd mens redden bij een brand is voor mij heel makkelijk. Ik
zou eerst het mens redden en vervolgens kijken of ik mijn dier ook nog kan helpen.

Dieren betekenen veel voor mij, maar door mijn boerenafkomst ben ik gewend om dieren gewoon als dieren te blijven zien. Ook geldt dat voor mijn eigen dieren.. De koeien zijn voor het vlees (belgisch blauwe), hond voor het waken, schapen om het dijkje kaal te vreten en daarnaast nog voor het vlees en de konijnen hebben in dit geval geen doel :+

Ik verzorg ze zo goed als ik kan en zorg ervoor dat ze een dierwaardig leven hebben! De 8 konijnen lopen bijvoorbeeld op een stuk grond van 150 m2 met groot nachthok verdeeld in compartimenten (zodat ze elkaar als het nodig is uit de weg kunnen) ze hebben een soort "heuvel" waar ze heerlijk kunnen graven als ze daar behoefte aan hebben en verder onbeperkt hooi en water + 1x daags een bakje brok.

Sterft er een dier waar ik een band mee heb dan ben ik treurig. Maar sterft er een mens die ik goed ken, dan blijft dat niet bij treurig zijn.. Nee, dan steekt er een dolk recht door mijn hart, en dat gevoel is nog erger dan verdriet.

Ik zou nooit zeggen: Het is maar een dier. En zeker niet wanneer er net een dier waar iemand een sterke band mee heeft is overleden.

Maar als ik de keuze moet maken tussen mens en dier, vind ik een mens toch belangrijker!

Helemaal eens :j
Goed verwoord, zoals ik het ook zou doen :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:35

"Het is maar een dier" is zo'n dooddoener zin en word in mijn omgeving vaak uitgesproken door mensen die nooit zijn opgegroeid met dieren of nooit dieren hebben gehad. Echter zijn mijn dieren zo belangrijk voor mij dat ze op sommige mensen zelf hoger staan in mijn "important lijst". Dus de vraag: een persoon ligt in het water en je dier, welke red je? zou door mij beantwoord worden met; wie is die persoon? Want bij een aantal zou er nog een baksteen achter aan gaan bij wijze van spreken. :+

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:35

mijn beesten zijn voor mij heilig.
het is voor mij niet `het is maar een dier/beest`!
als mijn paard of poezebeest overlijd ben ik echt ontroostbaar.
als mijn vader overlijd tja sorry dan zal het mij niet zoveel boeien.
overlijd mijn moeder is het een ander verhaal.
maar mijn dieren staan vrijwel bovenaan.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 16:36

Carolaaxxxx schreef:
EliseBrouwer schreef:

Helemaal eens :j
Goed verwoord, zoals ik het ook zou doen :)

Hier ben ik het dus ook helemaal mee eens.