Melkpoeder (baby voeding)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: Melkpoeder (baby voeding)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 16:41

Kimberley, ben ik met je eens hoor. :j
Aan de andere kans weer pure winst natuurlijk..

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:50

Ik geef mijn dochtertje nu Nutrilon 4 (opvolg peutermelk vanaf 1 jaar). Hoor van een vriendinnetje die Friso4 geeft (dus ook vanaf 1) dat die vaak op is. Maar ik heb werkelijk nog nooit voor een leeg schap gestaan hier. En heb hier op het winkelcentrum een DA drogist, een Kruidvat, een Jumbo. En al die winkels hebben altijd voldoende babyvoeding eigenlijk.

Maar ik snap wel dat het erg vervelend is dat de Nederlanders zelf hier geen babyvoeding meer kunnen krijgen omdat de Chinezen het allemaal opkopen. Erg lastig.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 16:53

Ik zie hier vooral nutrilon/ friso 1 en 2 langskomen... Dus echt voornamelijk voor baby'tjes. 3 komt ook regelmatig langs maar toch minder.
Je ziet hier eigenlijk alleen maar nederlanders lopen die een hoger cijfer mee nemen. (Kan ik het zo noemen?:+) ook heb ik hier nog nooit een chinees gezien die zo'n half potje mee nam, of eentje voor de nacht.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:02

Nutrilon 1 is voor baby's tot 6 maanden. Nummer 2 is t/m 10 maanden. En 3 tot 12 maanden volgens mij zeg ik zo uit m'n hoofd. Dan nr. 4 is vanaf 1 jaar. En nr. 5 is vanaf 2 jaar.
Vanaf 1 jaar mogen kindjes gewone koemelk hebben.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:09

Ik woon in de hoofdstad van Drenthe en wij hebben laatst toch echt stad en land moeten afzoeken naar nog een Friso babyvoeding. Ik heb de fillialen laten bellen naar andere fillialen. Nou daar sta je dan hoor.

Natuurlijk moeten alle baby's te eten krijgen, ook de Chinese. Maar laat ik even lekker egoïstisch zijn, de mijne eerst :j

Overigens mijn kindje is nu over op koemelk.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:15

Bij wit poeder dat de grens over gaat verwacht je toch heel wat anders. :+
Bizar dit, hier in Oostenrijk nergens last van.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:18

Vanuit mijn ooghoeken zag ik het schap vol staan vanmiddag.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:25

Nog nooit mensen melkpoeder zien kopen bij de kassa eigenlijk :')

Een deal sluiten tussen nederlands melkpoeder en China lijkt me dan het logisch? :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:37

We hebben niet genoeg babymelk om zowel Nederland als China van melk te voorzien, koeien kunnen niet opeens het 5-voudige gaan produceren dus de fabrieken ook niet.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:56

Ik werk in een kleine buurtwinkel ( Spar ) en daar staat altijd genoeg nutrilon etc. Zoek het vooral bij de kleine winkels!

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:58

Het wil ook helpen om juist niet in de grotere steden te zoeken. In Delft schijnen een hoop studenten het allemaal voor een extratje op te sturen naar China. In Delft is het dus echt schaars. Terwijl je er in Spijkenisse makkelijker aan kunt komen :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 20:23

@meloen, dat is ook wta in de krant stond idd.. :j

@LynnDenise, ik woon in den haag, werk in ypenburg en hier ook hoor.
Word hier heel veel verkocht en aan het einde van de dag is t vak leeg

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:04

Ik denk dat er vooral in de wat grotere steden, tekort aan babymelk te koop is....Hier hebben we er gelukkig niet zo heel veel last van. Wel staan er overal kaarten dat je maar 1 pak per persoon mag kopen, en als je er meer wilt, dat je dan naar personeel moet gaan, die dan met je meeloopt naar het magazijn..

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:18

Renaatt92 schreef:
Ik werk in een kleine buurtwinkel ( Spar ) en daar staat altijd genoeg nutrilon etc. Zoek het vooral bij de kleine winkels!

Woehoe Spar rules! :D haha ik werk ook in buurtwinkel spar.

Wij hadden vandaag nog 6 potten staan, die zijn meegenomen door 1 meneer. We gaan toch verbouwen dus m'n baas wou van de hele lading af.
Normaal gesproken ook 2 per persoon. We krijgen wel genoeg binnen, maar mijn baas besteld grandioos veel en krijgt dus relatief heel weinig binnen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:28

Wij hebben in de Jumbo ook voldoende melkpoeder (ondertussen teveel door megabestellingen!).
Het is nu heel lastig voor de moeders die de kinderen poedermelk geven, maar op de lange termijn is dit ontzettend goed voor onze economie en de veehouders!

Nederlandse melk is altijd al heel geliefd bij chinezen. Wij mogen er hier ook heel trots op zijn dat in ons land melk wordt geproduceerd van hele hoge kwaliteit! Na dat schandaal in China komen ze daarom ook speciaal naar Nederland omdat onze kwaliteit onwijs goed is!

Ze gaan speciaal een melkpoederfabriek neer laten zetten voor export naar China. Voor de veehouders komt dit mooi uit! Het melkquotum verdwijnt in 2015 waardoor er meer melk geleverd mag worden.
De kans dat de melkprijs daardoor daalt is erg groot! Maar doordat er meer export naar China (en mogelijk in de toekomst ook andere landen) gaat komen zal dit positieve gevolgen hebben voor de veehouders en de Nederlandse economie in het algemeen!

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:29

Hier ook veel te weinig poeder. Friso is hier nog vrij veel eigenlijk, dus daar doen wij niet zo moeilijk over en mogen de klanten er gewoon 3 meenemen (3 was hier al de max). Nutrilon is echt heel schaars. Krijgen per week zo'n 8 potten binnen als we geluk hebben. En dat in een groot nieuwbouwwijk met heel veel baby's.
De meeste ouders zijn gelukkig wel begripvol, natuurlijk wel gefrustreerd, maar nu het in het nieuws is geweest zijn de reacties gelukkig wat begripvoller.
Heb trouwens het idee dat Nutrilon veel populairder is dan Friso of Kruidvat. Zit daar dan ook nog veel verschil in?

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:54

In feite zit er tussen alle merken babyvoeding (zowel a-merken als huismerken) maar heel weinig verschil, er zijn wettelijk vastgelegde normen voor waardoor de samenstelling van verschillende merken gewoon niet veel van elkaar kán afwijken. Echter is het maar net aan welk poeder je kindje gewend is en wat je daardoor fijn vindt te gebruiken (zo gebruik ik Friso en uit gemakzucht stap ik ook niet over op een ander merk). Maar goed, een ieder is vrij om te gebruiken wat hij/zij wil, en wil je aan de Nutrilon/Friso, moet dat ook gewoon beschikbaar zijn.

Echter denk ik dat een groot deel van het 'probleem' (zoals eerder aangehaald valt het wel mee, daar geloof ik ook in) al opgelost kan worden door de verdeling van winkels onderling aan te passen. Je kunt mij niet wijs maken dat er in de AH in Lutjebroek net zoveel babyvoeding doorheen gaat als in de AH in Chinatown Den Haag/Amsterdam... Ik woon op de grens van Schiedam/Rotterdam, best multicultureel, en ik grijp zelden mis. En als ik al mis grijp loop ik 200 meter verder naar de volgende supermarkt/drogist en vind ik het daar wel.

Babyvoeding op aanvraag uit het magazijn halen zou kunnen werken, maar dan zou ik het fijn vinden als dat aangegeven wordt bij het schap... Ik ben dan namelijk net als de Chinees die TS omschrijft: staat het niet in het schap dan ga ik er vanuit dat het op is en ga ik naar de volgende winkel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:34

Ik heb de oplossing; gewoon een regel instellen dat je je baby mee moet nemen naar de winkel, anders krijg je geen melkpoeder. Geen baby = geen melkpoeder.
:D

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:41

De supermarkt waar ik werk hebben we tegenmwoordig ook al bordjes hangen cat. Je niet meer dan 2 potten mee mag nemen. Chinezen valen hier wel mee := Schappen zijn dus niet vaak helemaal leeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:31

Nu snap ik het :P Laatst bij de Jumbo stonden 3 chinezen acher me in de rij met geld klaar en allen 2 potten (zal het max wel zijn) en zag de kassamiep alweer zuchten..

Wist niet dat het een probleem was...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 01:18

Moet ik toch maar eens een handeltje beginnen, staan hier 30 pakken Friso :') Nee zonder gekheid, bij de AH hebben wij er ook last van, helaas is de communicatie niet zo je van het en gaf ik een Chinees voor 150 euro aan melkpoeder mee. Later die dag hoorde ik dat er een enorm tekort aan is. Ja hoe moet ik dat weten := Maar goed schappen zijn al weken leeg en er komt bijna niets binnen. Klanten reserveren zelfs poeder wanneer het binnenkomt. Ik snap de Chinezen maar het is van de zotte want nu krijgen alleen de kinderen van welvarende ouders de goede melkpoeder. Zal wel flink geld aan verdiend worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 01:23

Ik zie het probleem niet zo. Fijn voor de Chinezen dat ze zo wel aan goede kwaliteit melkpoeder kunnen komen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 01:24

De reden dat er vanuit hier melkpoeder naar China gaat is omdat daar een paar jaar geleden iets in de melk zat waardoor baby's vergiftigd zijn. Daarom vertrouwen ze hun eigen melk niet meer, en word het dus vanuit hier gehaald.

En daarbij, als ze hier melk in kopen, kunnen ze het daar met heel wat winst verkopen.

Wij zelf hebben nog niet zo heel erg vaak gelukkig zonder melk poeder gestaan!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 09:32

Hier mag maar 1 pot per klant mee genomen worden. Geld dus ook voor de nederlandse klanten, wil je er meer moet je opnieuw in de rij gaan staan. Gelukkig kan ik de nederlandse klanten rustig uitleggen waarom wij die regel hebben, en ik ze dus niet meer dan 1 pot per keer mag verkopen. Hier gaan ook rustig 4 chinezen allemaal met een pot Nutrilon en een pot Friso allemaal in een andere rij staan, en vervolgens op elkaar wachten. (Want Nutrilon en Friso combineren mag dan weer wel) Mij zie je ook zuchten hoor, als ik er weer 2 in mijn rij heb staan. Vooral als ik net begin, want dan ben ik vaak meteen 100 euro aan wisselgeld kwijt. Gelukkig zie ik nu steeds minder briefjes van 50 langs komen en betalen ze vaak precies het bedrag dat er gevraagd word, en nog word ik gek van ze.. Knetterhard chinees praten met elkaar door de winkel heen, uitgebreid telefoneren aan je kassa, of gewoon dom houden en doen alsof ze je niet verstaan/ geen engels kunnen.

Anthea, het probleem is omdat de Chinezen hun melkpoeder niet meer vertrouwen (wat uiteraard logisch is) wij steeds weer met legen schappen staan, en moeders die melkpoeder aan hun kindjes geven, met lege handen staan.. Nu wij ook de regel hebben, 1 pot per klant, gaat het minder hard. Op drukke momenten gaan ze er na 1 pot vandoor, maar als het rustig is, gaan ze rustig met zijn 4en 4x in de rij staan. Ik vind dat gewoon een beetje te gek voor woorden, dat je in het land waar het vandaan komt alle schappen leeg koopt, waardoor moeders hier geen/ amper gebruik kunnen maken van onze eigen baby melk. Dat is het probleem.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:46

Punt is dat de Chinese fabrikanten de verpakking van N en F namaken. Chinesen vertrouwen dus niet op de kwaliteit van pakken die door eender welke fabrikant in China geleverd worden, ook niet als dat een NL fabrikant is.

Het is een bijzonder lucratieve handel natuurlijk. Handelaren verdienen tonnen hieraan. De pakken worden daar veel duurder verkocht aan rijkere Chinezen.

Borstvoeding wordt ook daar gestimuleerd door de overheid, maar de werkgevers werken niet mee. Meeste moeders gaan na een paar weken weer aan het werk en laten hun kindjes achter bij familie, vaak de hele werkweek. En die bedraagt daar geen 40 uur en er is ook geen kolfrecht ofzo.