Veel kinderen op jonge leeftijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 07:36

Ik ken zelf ook zulke mensen en ik moet zeggen dat ik het knap waardeloos vind.
Het feit blijft toch dat zo gauw ze opgroeien ze ook steeds meer gaan kosten, ook is er vaak geen geld voor een oppas.
Wat ik wel vind is dat mensen die het breder hebben de kinderen veel te veel verwennen, die zijn nergens meer blij mee.
Dat is dus met die kinderen van het minder inkomen niet.
Het gezin wat ik ken is zwanger van nummer 3 en daar wringt toch de schoen voor mij.
Ben nou toch eens blij met twee gezonde kinderen en zie in dat zonder inkomen en zonder werk, het gewoon heel moeilijk wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:04

jesito schreef:
Ben nou toch eens blij met twee gezonde kinderen en zie in dat zonder inkomen en zonder werk, het gewoon heel moeilijk wordt.

Ben ik het wel mee eens. Vaak zie je dat er maar aangefokt wordt, even grof gezegd en er maar uitkering en toeslagen getrokken worden.
Ik ben ook voor afschaffing of flinke korten op de kinderbijslag en andere toeslagen. Mensen denken er echt te makkelijk over op deze manier. En vaak zijn dit inderdaad de laag opgeleiden.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:24

jesito schreef:
Wat ik wel vind is dat mensen die het breder hebben de kinderen veel te veel verwennen, die zijn nergens meer blij mee.
Dat is dus met die kinderen van het minder inkomen niet.

Dat is wel weer het andere uiterste, ik kom uit een gezin dat het 'breder' heeft. En zit ook op een school met veel van die mensen (stedelijk gymnasium, dan heb je dat snel), maar bijna iedereen, uitzonderingen daargelaten, heeft gewoon een baantje. Vakken vullen, oppassen, training geven, etc. En ik kan je vertellen dat iedereen ook gewoon zelf zijn vakantie/abonnement/uitgaan/kleding (deels) zelf moet betalen en dat het echt niet allemaal vanuit je ouders komt.

Daarnaast, bijstand ouders moeten ook gewoon kinderen kunnen krijgen, hoezo zou jij daar over mogen oordelen? Of het altijd slim is? Tsja, voordat ik een kind krijg wil ik een stabiel onderdak kunnen bieden, met voldoende geld voor luiers, eventuele ziektes, fruit en groente, etc. Als ik dat niet zou hebben zou ik er wel 2x over nadenken, maar als het je droom is? Waarom niet, dan maar roeien met de riemen die je hebt.

Dat dit deels opleidingsafhankelijk is (slimheid is erfelijk en dus zullen de gesprekken aan tafel met je ouders en het voorbeeld van je ouders ook anders zijn), dat denk ik ook, maar met alleen maar uitkering vragen kom je er ook niet hoor. Er zijn allemaal plichten zoals solliciteren, meteen beschikbaar zijn etc. Daarnaast, hoeveel mensen die een WO studie gedaan hebben komen op dit moment ook niet aan werk? Dat getal ligt schrikbarend hoog, er is nou eenmaal een crisis. Maar mogen die dan wel kinderen krijgen?

Kirov

Re: Veel kinderen op jonge leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:12

Leven en laten leven is wel heel makkelijk gezegd. Mensen die verstandigere keuzes maken betalen uiteindelijk voor deze mensen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:24

Ik ben de dochter van uitkeringstrekkers en ik ben heel goed terecht gekomen hoor :')
Iemand met een uitkering hoeft ook niet dom te zijn, mijn vader is hoogbegaafd, maar door zijn jeugd is hij erg slecht terecht gekomen. Mijn moeder is lichamelijk gehandicapt.

Ik vind het altijd heel bijzonder als mensen die in een goed gezin zijn geboren zo vreselijk oordelen over mensen die het veel minder hebben. Waarom is dat nodig? Zitten ze niet al laag genoeg?

Trouwens, over het geen geld hebben voor een studie voor hun kind: Wie gaat jouw boodschapjes afrekenen? Wie gaat de toiletten schoonmaken? Vaak zijn dat toch mensen die het niet gered hebben volgens het ideaalplaatje, maar ze zijn net zo hard een superbelangrijk onderdeel van het systeem.
We kunnen niet allemaal rijk zijn en een superbaan hebben, dat gaat economisch gezien gewoon niet.

En als je wil dat er meer 'intelligente' mensen op de wereld komen, moet je dus harder fokken dan de uitkeringstrekkers. Maar ja, 'intelligente' mensen willen vaak geen kinderen, of vinden dat de tijd nog niet daar is :Y)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:40

grinnik! +:)+

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:53

phormicola schreef:
En als je wil dat er meer 'intelligente' mensen op de wereld komen, moet je dus harder fokken dan de uitkeringstrekkers. Maar ja, 'intelligente' mensen willen vaak geen kinderen, of vinden dat de tijd nog niet daar is :Y)

Moet zo aan het liedje van korn denken... Evolution:

Ik vind het een lastig onderwerp..

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:56

ik ben blij dat ik nooit mac donalds heb gekregen.. puur vergif :r
Maar dat terzijde, de rest vind van de discussie vind ik te achterlijk om op in te gaan...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 11:25

Depende schreef:
is het toch niet een levensbehoefte voor een kind; McDonalds is toch troep dus dat hoef je een kind helemaal niet te geven

Ik bedoel enkel dat zo een kind niet beloond kan worden, krijgt een kind van een jonge (!) bijstand moeder wel voldoende fruit? Krijgt die wel genoeg...

Ik vind het altijd zo vreemd, waarom zou je op 18, 19 jarige leeftijd met een baby willen rondlopen?

Alles word met het jaar harder en harder, mijn studie? Word niet betaald door de overheid, ja ik krijg een lening, jottem, kan ik tot mijn 30e werken om het af te betalen.
OV? Nee jong krijg je nauwelijks vergoed, ga maar op de fiets.

Opzich niks mis mee, maar ik zou het persoonlijk mijn kind niet aandoen, als ik er nu over na denk.
Geen vakanties, af en toe een weekendje weg. Dure hobby? Ga maar buiten spelen, is goedkoper. Als ik een kind wil, wil ik in hun toekomst kunnen 'investeren', goed (op)voeden, wilt die voetballen? Zorgen voor goede les en misschien een 'opleiding' bij een voetbalclub. Wilt ze paardrijden? Wederom zorgen voor goede les, veel les etc.

Citaat:
Daarnaast, bijstand ouders moeten ook gewoon kinderen kunnen krijgen, hoezo zou jij daar over mogen oordelen? Of het altijd slim is? Tsja, voordat ik een kind krijg wil ik een stabiel onderdak kunnen bieden, met voldoende geld voor luiers, eventuele ziektes, fruit en groente, etc. Als ik dat niet zou hebben zou ik er wel 2x over nadenken, maar als het je droom is? Waarom niet, dan maar roeien met de riemen die je hebt.

Je zegt zelf even later dat slimheid erfelijk is, als twee 'domme' mensen een kind maken, creëer je toch eigenlijk weer een bijstandskind dat nergens aangenomen zal worden, want ja, dat basis/kader diploma is nog te laag om bij de McDonnalds aan de slag te kunnen.

Vind het zo egoïstisch, omdat jij het leuk vind om een kind te hebben, maak je er maar een terwijl je weet dat de kans enorm groot is dat het kind het zelfde harde leven als jij gaat hebben, zonder kans op beter.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:33

Ik vibd het wel een klein beetje een vooroordeel, hoewel ts bij sommige mensen wel een punt heeft :j
Ik ken er ook een paar, maar wie ben ik om te zeggen, dit mag niet en dat mag wel?

Ik zelf heb ook een kinderwens voor later met mijn vriendin, maar ik wil wel dat alles goed op orde is!
Momenteel werk ik maar 3 dagen vanwege een chronische ziekte en ik ga kijken wat ik in de toekomst erbij kan werken qua uren :j
Lukt dat niet dan heb ik het in ieder geval wel geprobeerd! Dit weerhoud mij er dan ook niet van om geen kinderen te nemen, het ligt er alleen wel aan als het haalbaar is natuurlijk!

Ik ken het ook andersom, de kinderen die verwend zijn tot op het bot.. ik denk ook niet dat dat zo leuk is..

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:36

Ts bijstand is niet perse voor domme mensen, bahh wat erg ben jij zeg met die vooroordelen! :n

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 11:40

knetterhard schreef:
Ts bijstand is niet perse voor domme mensen, bahh wat erg ben jij zeg met die vooroordelen! :n

Ik zeg 'Bijstand doordat ze geen diploma hebben en dus nergens kunnen werken', ik heb het over de 'domme' helft in de maatschappij.

Mijn moeder krijgt ook uitkering, heeft bij Defensie een goede functie gehad, maar is door mijn oudste broer even uit het werkwereldje moeten stappen en kwam er erna niet meer in, vreselijk veel last van migraine, vaak twee keer op een dag. Mijn moeder is nu ook niet dom.

Broer zelfde verhaal, diploma gehaald van VO en erna zijn opleiding gehaald, maar toen ziek geworden, kan niet aan het werk erdoor -> Wajong, wederom niet dom.

Maar ik heb het echt over de mensen die dom zijn en dus eigenlijk al vrij weinig kans maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:44

Hoewel ik het een beetje gevaarlijk vind hoe TS een en ander in haar openingspost verwoord - want niet iedereen die een uitkering heeft is een profiteur! - begrijp ik wel een beetje wat ze wil zeggen. Maar je moet even nuanceren dat je het over een bepaalde groep, vaak laag opgeleide mensen hebt, en dat het in principe niet met leeftijd te maken heeft. Net zoals de bevolkingsgroep die lager opgeleid is vaker overgewicht heeft en ongezonder eet, zo wordt ook in die groep wat minder aan voorlichting gedaan en het zal je verbazen maar er zijn nog genoeg jongeren die denken dat je van de eerste keer niet zwanger wordt, of die er gewoon helemaal niet over na denken.
Ik kom vanwege mijn werk veel jonge mannen tegen die problemen hebben met justitie, niet of nauwelijks werken (lukt vaak niet om een baan te vinden of te behouden), niet met geld om kunnen gaan en vaak (niet altijd) uit zg probleemgezinnen komen. Negen van de tien heeft wèl een paar kinderen op de wereld gezet, de ene woont bij die ex en de andere bij die ex en zelf hebben ze überhaupt geen zelfstandige woonruimte. Tja ik moet ook wel eens heel diep zuchten als ik dat weer hoor, denk toch na, plan een beetje... Maar ik probeer niet te oordelen, wèl bewust te maken; zij hebben een ander referentiekader dan ik. Daarmee doe ik het niet per definitie beter, ook al is het maatschappelijk wel meer aanvaardbaar.

MacDonalds is denk ik geen serieus onderdeel van deze discussie, het was denk ik maar een voorbeeld van TS. Het is natuurlijk niet relevant of je wel of niet en op welke leeftijd wel eens bij de Mac bent geweest. Gaat om het totaalplaatje.

xSlvna: het is terecht dat jij gaat werken om je studie te betalen. Of moet de stratenmaker die vanaf zijn zestiende hard aan het werk is en nooit zoveel zal verdienen als jij als je afgestudeerd bent, meer belasting betalen om jouw studiebeurs op te brengen? Lijkt me niet erg eerlijk!
Ik moet wel een beetje lachen om jouw opmerking dat twee "domme" mensen een "dom" kind krijgen. Dit slaat werkelijk nergens op. Er zijn ook kinderen waarvan de ouders het syndroom van down hebben en de kinderen hebben een normale intelligentie en een prima leven opgebouwd. Beetje dom is het wèl dat jij als zestien jarige (volgens mij las ik dat dat je leeftijd is?) denkt te kunnen oordelen over anderen... er zijn genoeg mensen die van een klein inkomen wel rondkomen en hun kinderen een prima opvoeding geven. Je moet niet zo generaliseren. Het kan jou later ook overkomen dat je in een situatie raakt dat je een uitkering aan moet vragen en wees dan maar blij dat we zo een sociaal stelsel hebben en dat je niet op straat hoeft te gaan bedelen.

Je laatste opmerking: "ik heb het over mensen die dom zijn en weinig kans maken" gaat steeds meer terugslaan op jezelf... De domste opmerkingen komen tot nu toe van jou af... Intelligentie is niet alleen hoge cijfers halen op school, maar omvat hoe je totaal in het leven staat. Denk er maar eens over na, dommertje :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:45

xSlvna schreef:
Alles word met het jaar harder en harder, mijn studie? Word niet betaald door de overheid, ja ik krijg een lening, jottem, kan ik tot mijn 30e werken om het af te betalen.
OV? Nee jong krijg je nauwelijks vergoed, ga maar op de fiets.
.

Euhm... Jouw studie wordt voor het grootste deel wel door de overheid betaald.... En wees blij anders had je nog veel meer moeten werken.

Ik vind het wat overdreven, wil je nu serieus een inkomensgrens stellen vanaf wanneer je kinderen mag krijgen oid? Jezelf voortplanten is natuurlijk. En ik ben het met je eens dat sommige keuzes in mijn ogen ook niet helemaal slim zijn, maar wie zijn wij om over andermans keuzes te oordelen?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 09-05-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:46

Mensen die 'dom' zijn kunnen ook nog steeds prima aan de slag. Werk genoeg waarbij diploma's niet per se een vereiste zijn. Kom je wel op enorm iq-loos werk uit maar dat maakt niet uit, want het is wel eerlijk werk en dat vind ik persoonlijk beter dan mensen die thuis werkloos op de bank hangen en niets uitvoeren 'want werk is toch niet te vinden'.

Verder vind ik dit een belachelijke discussie, vol met vooroordelen en ik ga er verder dus ook niet meer op in, maar dit wilde ik even kwijt.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:47

@TS: Gaat je topic nu over mensen die op jonge leeftijd kinderen krijgen? Of over minder intelligente / minder welgestelde mensen die kinderen krijgen? Het één hoeft het andere namelijk niet te betekenen hé.... Een vriendin van me is moeder van 2 op haar 25ste. Maar zij heeft wel een universitaire studie afgerond, is getrouwd met een man met 2 universitaire diploma's, ze hebben een huis en hebben beide een voltijdse (goede) job. Om maar een voorbeeld te noemen.

Probeer eens voorbij de clichés te kijken meid. Ga eens praten met één van die mensen die je hier zo steenhard veroordeeld. Achter die mensen zit een verhaal, waardoor de puzzelstukjes vaak iets logischer in elkaar lijken te passen. Weet ook dat mensen er niet voor kiezen om "dom" te zijn..... net zoals mensen er niet voor kiezen om ziek te zijn, of om een ongeluk te krijgen. Weet ook dat je zelf door hier zo'n vooroordelen neer te schrijven, er niet intelligenter op overkomt....

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:47

Ik werd bewust zwanger toen ik 22 was! Heerlijk jong moeder opleiding afgemaakt en beiden een vaste baan...

Mijn moeder daar in tegen jong zwanger getrouwd papa werkt zij was thuis! En toen elf jaar na de beslissing overlijd mijn vader! Weg inkomen werk proberen te vinden uiteindelijk uitkering weet ik het wat allemaal... Daardoor heeft mijn broer ook zijn hele opleiding moeten lenen is die echt niet slechter van geworden!

Wil hiermee zeggen ookal heb je alles op een rijtje als je besluit kinderen te nemen dat het ook daarna kan mislopen. Iedereen heeft recht op een kind als diegene dat wilt en als die gelukkig is met een uitkering of een vriend die de hele dag op de bank zit tja dat is hun keuze! Het ideaal beeld voor jou en misschien niet het ideaal beeld voor een ander.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:48

Tsja ik ben 25 jaar en mijn vriend wordt over twee maanden 25. Ik werk 15 uren in de week, mijn vriend krijgt op dit moment een ziektewetuitkering en hij kan eigenlijk niet terug zijn oude beroep in omdat hij dan binnen 5 jaar zijn knieen helemaal aan barrels heeft geholpen. Het uwv kan/mag/wil momenteel ook niet veel doen. Toch zitten wij er wel sterk over na te denken, als al mijn strippen op zijn om te stoppen met de pil en zien waar het schip strand, we hebbe het nu ook niet heel slecht. Elke keer hebben wij afspraak gemaakt stop dan en dan maar met de pil, we hebben nu werk en mooi inkomen elke keer is dat weer in de soep gelopen. En ik (wij) zijn dat nu wel een keer zat. Ik heb ook nog eens vergrote kans op dat ik niet makkelijk zwanger ga worden of het kan gaan voldragen. Ik wil niet nog langer wachten met kans, dat het straks te laat is en ik de rest van mijn leven spijt ga krijgen en me doodongelukkig ga voelen.
Egoistisch ja, maar is dat zo en zo niet als je aan kinderen begint? Ik bedoel geen een kind heeft gevraagd om op de wereld te komen, jullie ook niet en we zijn er toch.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 11:50

Iemand zei erboven dat slimheid erfelijk is, dan zijn kinderen van twee domme mensen toch automatisch ook dom, of is dat zo een domme conclusie van mij?

Citaat:
maar wie zijn wij om over andermans keuzes te oordelen?

Ik vraag in mijn openingspost toch alleen wat jullie er van vinden, kinderen krijgen op jonge leeftijd terwijl je van een uitkering leeft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:50

En waarom moeten we wat vinden van andermans leven? Iedereen vult zijn leven in zoals hij/zij denkt dat het beste is. Dat dat jouw keuze nooit zal zijn, prima, maar laat dan anderen in hun waarde.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:51

xSlvna schreef:
Iemand zei erboven dat slimheid erfelijk is, dan zijn kinderen van twee domme mensen toch automatisch ook dom, of is dat zo een domme conclusie van mij?

Citaat:

Ik vraag in mijn openingspost toch alleen wat jullie er van vinden, kinderen krijgen op jonge leeftijd terwijl je van een uitkering leeft.

Onzin toch!! Mijn ouders waren ook niet hoogopgeleid! Me broer is hoogbegaafd en cumlaude afgestudeerd op de universiteit!! Elk persoon is uniek

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:52

Wat is er in hemelsnaam mis met kinderen krijgen als je ze niet meteen een kasteel kunt bieden? Het is juist het materialisme dat kinderen een totaal verkeerde mentaliteit geeft.
Mensen in de regering die zo makkelijk korten bij de mensen die niks hebben zijn precies dat soort kinderen geweest die alles maar kregen en hadden...

Er is ook niks mis met jong kinderen krijgen, integendeel.

Ik snap de aanklacht dus echt niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:55

Wemkelover: ik hoop van harte dat het jullie lukt! *\o/*
Egoistisch is niet het goede woord, natuurlijk doe je het voor jezelf, maar wel met de beste intenties voor je kindje. En zo neem ik een hond en heb ik ooit besloten mijn paard te kopen toen ik voor de keus stond, ondanks dat ik wist dat het financieel eigenlijk te zwaar zou zijn. Ieder maakt zijn eigen keuzes en het is fijn als die weloverwogen zijn maar sommige zijn ook impulsief. Het is niet aan een zestienjarige puber die nog nooit voor zichzelf heeft hoeven zorgen om daar over te oordelen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:55

Mijn ouders zijn trouwens ook niet hoogopgeleid en ik heb 2 zussen. Ik heb vwo gedaan, mijn jongere zus doet havo en mijn oudste dus heeft vmbo gedaan. Dan ben ik erg benieuwd onder welke categorie mijn ouders geschaald worden, als domheid blijkbaar overerft :')

Oh, en mijn ouders hadden mij genoeg te bieden, ook op financieel niveau. En toch ben ik al sinds mijn twaalfde aan het werk om alles rond te hebben elke maand. En zeker wil je als je 'klein' bent alles het liefst gewoon krijgen, maar ik ben nu erg blij dat ik er zelf voor heb gewerkt. Ik kan namelijk zeggen dat ik alles zélf heb bereikt en waar ik nog het meest blij mee ben is dat ik geen slachtoffer ben geworden van het hedendaags materialisme.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:58

xSlvna schreef:

Citaat:

Ja een domme conclusie idd
En je vraag in je op is te ruim gesteld, want de ene jonge moeder met uitkering is de andere niet, dus daar kan nooit een eenduidig antwoord op gegeven worden.
En eh, zorg je wel dat je nooit de pil vergeet of andere vb middelen gebruikt? Want het kan jou nog overkomen: zwanger worden met alleen een studielening als inkomen _/-\o_