Stilstaan tijdens de dodenherdenking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:06

Ik kan me van vroeger herinneren dat echt al het verkeer stilstond op de wegen. Indrukwekkend vond ik dat altijd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 20:16

janouk schreef:
Stilstaan langs de snelweg mag nu niet meer.

Voor de jongeren onder ons:
tot zo'n 20 jaar geleden was het heel normaal dat iedereen op de snelweg stilstond om 20.00 u. Het hele leven stond even stil. Zo langzamerhand is dat wel veel minder geworden.

janouk schreef:
Ik kan me van vroeger herinneren dat echt al het verkeer stilstond op de wegen. Indrukwekkend vond ik dat altijd.

Zie je wel, ik wist het wel. Mijn opa heeft vroeger eens met mij stilgestaan langs de kant van de snelweg. Rond 19.55 zag je echt iedereen naar de vluchtstroken rijden en daar stil gaan staan, om rond 20.04 weer verder te rijden. Kan me idd nog herinneren dat ik dat zo indrukwekkend vond.

Overigens voel ik me hier nogal aangevallen omdat ik een (in mijn ogen doodnormale) vraag stel. Ik werk pas sinds dinsdag bij deze instelling, dit was pas mijn 2de keer werken en ik heb gewoon nog geen flauw idee van mijn route, dus ook geen flauw idee van waar er parkeerplaatsen ed. zitten. En bij mijn weten is het ook niet meer dan normaal dat iedereen rond 20.00 stopt met autorijden, met fietsen of met wat dan ook, en 2 minuten stil staat en stil is. Dan kun je om 20.00 op de vluchtstrook dus ook geen ongeluk krijgen of iemand in de weg staan, want iedereen staat stil. Ik heb me nooit gerealiseerd dat er mensen zijn die dat niet doen.

Maar ik heb mijn werk er turbo tempo doorheen gedouwd en doordat het verkeer mee zat ben ik om 19.57 thuis naar binnen gevlogen, tv aangezet en op de bank 2 minuten stil geweest.

Anoniem

Re: Stilstaan tijdens de dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:39

TS in mijn ogen zeggen de aanvallende reacties meer over de personen die ze schrijven dan over jou. Niet te persoonlijk aan trekken joh. :) Ik vind het erg netjes en respectvol dat je hier over na denkt.
Als ik rond deze tijd op de snelweg zou rijden zou ik hier ook zeker over na denken en zou in eerste instantie hier ook geen antwoord op hebben gehad.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 06:44

Gisterenavond met vrienden uit eten bij japanner. Heel netjes ging om 20.00u de muziek uit en het hele restaurant was stil. Zeker 50 gasten waren respect vol 2 mjnuten stil.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 06:56

janouk schreef:
Gisterenavond met vrienden uit eten bij japanner. Heel netjes ging om 20.00u de muziek uit en het hele restaurant was stil. Zeker 50 gasten waren respect vol 2 mjnuten stil.

En zo hoort het.. Een kennis van mij moest in de stad werken en die zag nog gewoon mensen voorbij rijden, lopen en praten en kinderen spelen. Ik vind dat echt respectloos :Y)
TS hoewel het inderdaad gevaarlijk is om stil te staan op de vluchtstrook vind ik het inderdaad een doodnormale vraag..
en ik snap sommige tonen en reacties hier dan ook niet..

Heb je nu een parkeerplaats opgezocht gister?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:41

Bij ons op het werk gaat om acht uur heel het personeel naar buiten en is daar 2 minuten stil. Wat de gasten moeten doen, moeten ze zelf weten. Muziek is er bij ons sowieso niet, dus die hoeft niet uit.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:56

Ik wist ook nog helemaal niet dat 't niet meer mocht...
Gelukkig zat ik thuis en niet in de auto.
Maar trek je inderdaad maar niks aan van degene die allemaal zo aanvallend reageren,
Waar je je allemaal wel niet druk over kan maken zeg.
Ze kunnen zich beter afreageren op degene die niet even 2 minuten stil kunnen zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:06

Susyb schreef:
janouk schreef:

Een kennis van mij moest in de stad werken en die zag nog gewoon mensen voorbij rijden, lopen en praten en kinderen spelen. Ik vind dat echt respectloos :Y)

Tja ik probeer er ook rekening mee te houden en ben zo goed als altijd even stil, maar als ik op de fiets of in de auto zou zitten denk ik dat ik ook gewoon doorrijd. Stil staan bij de doden kan ook al rijdende.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:07

Ik wist ook niet dat dat niet meer mocht :) Kijk als iedereen stilstaat is het niet gevaarlijk, maar dat zal het punt wel net zijn ;)

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:10

Volgens mij mag het nog wel.
Je zal er iig geen boete voor krijgen.

En die 2 minuten stil zijn, ik hecht er heel veel waarde aan en ik ben blij dat er toch heel veel meneer respect mee om gaan.
Toen ik nog late dienst draaide stonden wij ook stil.
Ik werk bij de ns als hoofdconductrice en de treinen staan ieder jaar 2 min stil.
Proberen op een station maar als dat niet mogelijk is gewoon op de vrije baan.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:14

Ik doe het niet altijd om 20:00, voorheen was ik dan altijd aan het melken en deed ik het gewoon een uurtje later.. Het is geen verplichting namelijk, maar ik vind het wel respectvol om daar (minstens!) een keer per jaar bij stil te staan. Het mooiste is natuurlijk heel Nederland tegelijk, maar dat is niet altijd mogelijk.. Bij ons op het industrieterrein (Delfzijl) gaan de ploegendiensten ook gewoon door.. Deze machines worden maar 1x per jaar stilgezet, en dat is tijdens de bouwvak. Deze mensen doen het dan ook eerder of later.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:01

zat gister ook om 20.00 uur in de auto en ben even van de snelweg afgegaan en ben gestopt maar in die twee minuten kwamen er wel 12 andere autos voorbij :(

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:10

Waarom wordt er nu zo afgegeven op mensen die niet bewust stilstaan bij dodenherdenking? Ik voel me nu net een misdadiger... Ik vind dodenherdenking ergens heel hypocriet, er vallen nog dagelijks slachtoffers in andere oorlogen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:15

Heino schreef:
Waarom wordt er nu zo afgegeven op mensen die niet bewust stilstaan bij dodenherdenking? Ik voel me nu net een misdadiger... Ik vind dodenherdenking ergens heel hypocriet, er vallen nog dagelijks slachtoffers in andere oorlogen.

Ja dat is zeker waar.. en daar sta ik ook bij stil in die 2 minuten.
Wat echter zo is, is dat die oorlogen nog in het journaal komt etc. en dus niet zomaar 'vergeten' word.
En als ik na een generatie jonger als mijzelf kijk (ben 22) zie ik dat kinderen vergeten hoeveel mensen er wel niet gestorven zijn voor 'onze' vrijheid!
Weet niet of je wel eens naar een militairen herdenkingsplaats/begraafplaats van de 2de wereldoorlog geweest bent.
Nou ik heb een grote waffel maar daar word je stil! Ik ben hier in Normandie geweest en ondanks dat ik geen enkel van die mensen ken kreeg ik gewoon kippenvel. Als je bedenkt dat al die mensen die ik dus niet ken allemaal gestorven zijn zodat ik in een vrij land kan wonen.

En omdat ik die mensen niet ken denk ik daar niet elke dag bij na.. maar sta ik er wel extra bij stil op 4 mei.
We mogen niet vergeten wat die mensen in het verleden allemaal hebben doorstaan voor de generaties na hen. Dat vind ik respectloos!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 12:33

Ik werk zelf in een bejaardentehuis en ik mag zowel gisteren als vandaag werken en eerlijk gezegd vind ik dit de 2 meest geweldige dagen van het jaar om te mogen werken :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:44

Heino schreef:

Voor mij is het belangrijk omdat mijn vader het nog meegemaakt heeft toen die kind was(die is nu 76). Die heeft heel wat horror verhalen te vertellen. Hij heeft ook heel wat mensen dood zien gaan. Mensen die hem lief waren, maar ook vreemde mensen die voor zijn ogen op straat werden neergeknald..

Op 4 mei herdenkt hij de mensen die hij en anderen in die tijd hebben verloren. Op 4 mei gaat hij even terug naar die tijd en verteld hij me alle verhalen en dingen waar hij zelfs nu, jaren later, nog nachtmerries van heeft.

Voor hem is het belangrijk en daarom ook voor mij.

Daarnaast vind ik het ook best wel belangrijk dat de mensen die het niet hebben meegemaakt, het niet vergeten. Dat ze horen te weten wat de gruwelen van oorlog zijn. De tweede wereldoorlog, maar ook alle andere oorlogen, waaronder ook de recente. Zodat ze er nooit licht over zullen denken... Dat ze allemaal oorlog als iets verschrikkelijks en slechts zien. Van generatie op generatie, zodat er hopelijk nooit een generatie komt waar geschiedenis zich kan herhalen..

Geschiedenis is een perfect voorbeeld van hoe het niet moet soms... En van fouten leert men alleen maar... Leert men het beter te doen.

En om dus beter te zijn, vind ik het belangrijk dat geschiedenis niet word vergeten.

Verder vind ik het ook geen rare vraag van TS. Zelfs ik, met mijn 22, herinner me nog de beelden van dat mensen stil stonden op de wegen rond 20:00.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:48

Ik vind het belangrijk om de geschiedenis niet te vergeten, maar ben heel on-symbolisch ingesteld.
Voor mij is de 2 minuten van geen waarde, sta er sowieso vaak genoeg bij stil.
Ik zal dus voor mijzelf niet zo snel stil gaan staan en vergeet het ook op zo'n moment, maar als ik in een omgeving ben met meedere mensen dan doe ik uit respect voor anderen ook mee. Vergelijkbaar met stil zijn als iemand wil bidden voor het eten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:52

Gisteravond zat ik toevallig op de weg met de dodenherdenking. En er waren veel mensen die op de vluchtstrook stil stonden. Ik ben doorgereden maar heb wel mijn mond gehouden(anders zong ik mee met de radio). En ik stond ook zeker stil bij de doden...

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:58

Ik ken het ook van vroeger uit inderdaad. Het stilstaan op vluchtstrook bij de twee minuten stilte.
En bovendien, ik had het zelf ook gedaan als ik in auto had gezeten.

Ik vind het onrespectvol als men niet stilstaat op 4 mei om 20.00 bij datgene wat zich ca. 70 jaar geleden heeft afgespeeld. Deze mensen zijn gesneuveld voor ons. Hebben er voor gezorgd dat wij in een land kunnen leven waar vrijheid is.
Natuurlijk, denk ook gerust aan andere oorlogen. Maar sta ook hier bij stil.

Wil je dat niet doen, die twee minuten? Gebrek aan normen en waarden. En gemis bij je opvoeding.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:00

Tegenwoordig kun je zelfs een boete krijgen voor het parkeren op de vluchtstrook.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:01

Heino schreef:

Ook word er stil gestaan bij de Nederlandse slachtoffers in andere oorlogen.
Hoezo hypocriet, het gaat om de herdenking van Nederlanders die voor onze en andere hun vrijheid hebben gestreden.
Ik vind het niet meer dan normaal om daar bij stil te staan.
Het juist hypocriet om dit vanzelfsprekend te vinden!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:08

purny schreef:
Tegenwoordig kun je zelfs een boete krijgen voor het parkeren op de vluchtstrook.

Denk je werkelijk waar dat er ook maar 1 agent is die op dat tijdstip gaat controleren of er mensen stil staan op de vluchtstrook? Echt niet, die hebben allemaal netjes een parkeerplek opgezocht om zelf stil te staan.

Wij vlaggen ieder jaar en zijn ook 2 minuten stil. Ik heb mijn dochter dit gisteren ook uitgelegd. Er dringt nog niet veel tot haar door, ze is pas 1, maar ik vind het belangrijk dit met haar opvoeding mee te geven. Wat er is gebeurt mag gewoon niet vergeten worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:12

Hoewel het wat afgaat van het oorspronkelijke topic, vind ik het wel jammer dat de herdenking steeds smaller wordt. Steven de Jong schreef er een goed stuk over: http://www.nrc.nl/stevendejong/2013/05/ ... aar-4-mei/

Wat mij betreft heeft de herdenking alleen maar zin als we ook blijven zien hoe dichtbij dergelijke dingen nog steeds zijn. Hoe een wereld die ook toen vermoedelijk bestond uit redelijk goedwillende mensen toch zo uit de hand liep. Het eenvoudig opdelen in daders vs slachtoffers, Nederlands vs niet-Nederlands, goed en fout, doet de situatie geen recht.

Steven de Jong zegt dat zo:
"Hoe sterk moet je zijn om in de moeilijkste omstandigheden medemensen te verdedigen? Hoe moet je denken om de signalen van naderende mensenrechtenschendingen aan te zien komen? Ben ik een haar beter dan de meelopers van toen?

Herdenken is voor mij het overpeinzen van het menselijk tekort, het besef dat de klootzakken van WOII niet zo geboren, maar zo geworden zijn. Dat ik ook zo kan worden. Dat ik ook bevangen kan worden door blinde haat. En dat ik dat niet wil."

En dat is waar het voor mij om gaat. Ik denk daarover zelf na, en wil me niet verbinden aan de manier waarop de 4-mei-herdenking nu wordt ingevuld.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:13

Misschien wat offtopic, maar jaren geleden viel bij ons dodenherdenking op een vrijdagavond, en precies rond acht uur hadden wij altijd carousseltraining.
Was toch wel erg indrukwekkend: 16 paarden in formatie die doodstil stonden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:14

Dinniej schreef:
Ik zag gisteren op zo'n mededelingsbord van Rijkswaterstaat iets staan in de trant van "2 minuten stilte? Zoek een parkeerplaats." Ik denk dat dat dus het idee Rijkswaterstaat is. :j

En dat zegt dus iets over hoeveel het vroeger werd gedaan en dat is dus wat de ts zich afvroeg.