Nationale Herdenking moet alleen over WOII gaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:57

Hij zet de Joodse gemeenschap wel echt als de slachtoffers neer die het het ergste hebben gehad... Er waren ook Sinti, Roma, gehandicapten en vele andere "groepen" die slachtoffers waren. Ook de Militairen verdienen absoluut een herdenking, want die hebben ook veel leed meegemaakt.

Aan de ene kant ben ik het wel met hem eens, dat het alleen over de tweede wereldoorlog moet zijn. Dat is toch echt een hele speciale periode geweest. Daarbij vind ik ook niet echt dat er een herdenking hoeft te zijn voor de mensen die in Nederlands-Indië de mensen daar onderdrukten, vermoorden en verkrachten. Wat dat betreft zijn wij Nederlanders in de 4 jaar na de oorlog ook ontzettend fout geweest!

Aan de andere kant vind ik weer dat we de echte slachtoffers in Nederlands-Indië moeten herdenken. Ook vind ik dat we alle Nederlandse slachtoffers die met goede bedoelingen ergens zijn omgekomen zeker herdacht moeten worden, of het nu 70 jaar geleden was, of vandaag gebeurd. En ook vind ik dat we alle slachtoffers die wij gemaakt hebben in de voormalige kolonien, en met de slavenhandel moeten herdenken.

We moeten dit niet beperken tot 70 jaar geleden, maar ook van verder terug in de tijd, en van tijden die nog kunnen komen. Zeker ook om ons er even aan te laten denken, dat wij ook niet altijd zo'n geweldig aardig volk zijn/waren. Om ons even op onze plek te zetten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:59

BraveSpots schreef:
Kleinschaliger wil toch niet zeggen minder erg?

Ik snap het ook niet dat de Joden altijd zo gepikeerd zijn als het om iemand anders zijn dood gaat. Ze hebben inderdaad geen alleenrecht op verdriet en op herdenking.

Je mag het nooit zeggen, maar soms vind ik dat de Joden te veel in de slachtoffer rol blijven hangen. Natuurlijk is het vreselijk wat er is gebeurt, maar life goes on. Je kan niet eeuwig blijven roepen "Ja maar wij hebben de holocaust gehad".

Elke dood is er 1 te veel, en of die persoon nou blauwhelm/jood/zigeuner/homo/gehandicapte etc. was zou niet uit moeten mogen maken.

vuurneon

Ik vind het geen goede zaak als het alleen maar om WO 2 mag draaien. Elke burger, elke militair die er gevallen is, is er 1 teveel. Ongeacht de oorlog. Of het nou de verzetstrijder is van WO 2 of de militair die in Afghanistan voor de vrijheid van anderen vocht en het leven heeft gelaten. Voor mij zijn beide belangrijk.

Winged

Fiffill schreef:
Plus dat het toch niet zou moeten uitmaken wat er nou "erger" is, daar gaat het toch helemaal niet om?

Inderdaad. Aan wie is het om te beoordelen of het ene leven meer waard is dan het ander?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:01

Wendy schreef:
lieveli schreef:
Toch kun je dat niet vergelijken met de systematische uitroeiing van de joden. Sorry.

Jawel hoor, dat gaat prima. Maar misschien moet je je eens inlezen. In bijvoorbeeld Rwanda hebben ze er alleen wat meer haast achter gezet, waardoor de aantallen minder waren (gelukkig) http://nl.wikipedia.org/wiki/Rwandese_genocide
En dan ga ik het maar niet hebben over wat er al jaren aan de gang is in Israel, nota bene door de Joden zelf -O-

Nee sorry, je hebt me niet overtuigd. En ben over het algemeen prima ontwikkeld en ingelezen.

En wat er nu aan de hand is in Israel staat los van de joden uit de 2e Wereldoorlog. Bovendien zijn niet alle joden in Israel zo zionistisch. Gelukkig niet zeg.

BraveSpots

Re: Nationale Herdenking moet alleen over WOII gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:03

Echt lieveli? Jij kunt onderscheid maken tussen de verschillende volkerenmoorden?

Op basis van wat dan precies?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:04

@lieveli: ik hoef je toch niet te overtuigen? Gaat me namelijk toch niet lukken. Ik ben het alleen fundamenteel niet met je eens :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:04

Vanaf 1961 word het al op deze manier gedaan en nu, 52 jaar later vind deze meneer dat het ten nadele van de joden is om alle doden te herdenken wegens het opkomende antisemitisme. Heel eerlijk, elke oorlogsdode is er één te veel, jood, duitser, wie dan ook. De joden gedragen zich in israel ook niet bepaald netjes en in de rest van de wereld maar weer zielig doen, laten ze ook de hand eens in eigen boezem steken en in vrede met iedereen samen gaan leven. Ik ben niet tegen herdenkingen maar dan voor alle gedode mensen, en ja, ook ik heb familie verloren in de concentratiekampen dus zou je misschien een andere mening verwachten maar ik ben het oprakelen en zielig doen zo verschrikkelijk zat.
Joodse organisaties doen soms net of ze uitverkorenen zijn die het exclusieve alleenrecht op sommige dingen hebben, prima maar niet in onze maatschappij, zo , dat is eruit.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:06

Oh nee, je moet me geen woorden in de mond leggen. Maar laten we eerlijk zijn, de hele tactiek van Hitler is verbazingwekkend en groots geweest. 16 miljoen joden, zoveel landen. Het is toch bizar en waarachtig?

Maar lees ook even mijn eerste post, ik vind niet dat 4 mei uitsluitend voor de joden bestemd is. Net zoals dat er aan de Duitse kant ook mensen gedwongen werden aan de verkeerde kant te staan. Niets is ooit echt zwart of echt wit.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:08

Dus een land, 1 miljoen doden, 100 dagen, dat is niet bizar en waarachtig?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:09

Is het niet aan iedereen zelf wat die wil herdenken? Als mensen er maar bij stil staan dat het vermoorden of zelfs maar veroordelen van een ander om wat hij of zij gelooft of om waar hij of zij voor staat niet zou moeten gebeuren.
Ik kan mij voorstellen dat mensen vanuit een bepaalde gemeenschap dan hun gedachte richten aan de Joodse slachtoffers van WOII en weer een ander dit breder trekt. Waarom zou het één beter zijn dan het ander? Eerlijk gezegd vind ik het veroordelen van die keuze niet echt in de geest van dodenherdenking. Daarnaast denk ik dat er vanaf 1961 een generaties opgroeiden, voor wie WOII een andere betekenis heeft. Dan is het niet gek dat 4 mei een ander gevoel krijgt.

Kortom, ik vind dat iedereen mag herdenken wat die wil herdenken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:09

Dat zeg ik niet geloof ik. :)

Maar ik weet van mijn Chinese vrienden dat Hitler daar als held wordt gezien, als super-strateeg. Het is zo doordacht en goed gespeeld...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:10

Nee, geen 16 miljoen, maar 5.7 milj
In totaal zijn er rond de 72 miljoen mensen omgekomen in de WOII! Zie wikipedia
20 miljoen chinezen
23 miljoen russen

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:11

lieveli schreef:

Maar ik weet van mijn Chinese vrienden dat Hitler daar als held wordt gezien, als super-strateeg. Het is zo doordacht en goed gespeeld...

Chinees alleen? Kijk eens in eigen continent. Bovendien is anti-semitisme niet van Hitler :n

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:12

yarrah schreef:
Nee, geen 16 miljoen, maar 5.7 milj
In totaal zijn er rond de 72 miljoen mensen omgekomen in de WOII! Zie wikipedia
20 miljoen chinezen
23 miljoen russen

Yes je hebt gelijk! Excuus!!

mayniac_val schreef:
lieveli schreef:

Chinees alleen? Kijk eens in eigen continent. Bovendien is anti-semitisme niet van Hitler :n

Ok nevermind. Ik denk niet dat je mij hoeft te vertellen dat er genoeg antisemitisme is in NL. Maar goed, we praten een beetje langs elkaar heen en ik heb geen zin om een discussie te volgen op basis van jouw aannames.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:13

Sterker nog, Hitler had een joodse moeder... Hij is zosnel aan de macht gekomen door een zondebok te kiezen: En wat was nou een betere zondebok dan Joden? Die hebben in de loop van de geschiedenis heel wat meegemaakt aan moorden enzo. En ook hebben ze vaak de schuld gekregen van dingen. En de hele Holocaust was Heinrich Himlers idee. Dat was misschien nog wel een gevaarlijkere man dan Hitler.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 01-05-13 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:13

lieveli schreef:

Maar het was ook gruwelijk goed doordacht en gespeeld. Op een vreselijke manier, zoveel mensen die het niet door hebben gehad.
Maar vlak de Chinezen zelf ook niet uit op dat vlak. Die hebben zelf ook niet bepaald schone handen als het gaat om landen als Mongolie en Tibet. Niet echt een fijn referentiekader zou ik zeggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:14

Wij leven in een land van vrijheid, dan vind ik het echt apart dat diegene aan komt zetten met; ja maar liever alleen WO 2 gedenken. Wat in mij opkomt is; mag iedereen dat fijn zelf in vrijheid bepalen? Hoe breder hoe beter, beetje apart om op 4 mei beperkingen op te leggen met wat je moet gedenken...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:15

Wendy schreef:
lieveli schreef:

Maar het was ook gruwelijk goed doordacht en gespeeld. Op een vreselijke manier, zoveel mensen die het niet door hebben gehad.
Maar vlak de Chinezen zelf ook niet uit op dat vlak. Die hebben zelf ook niet bepaald schone handen als het gaat om landen als Mongolie en Tibet. Niet echt een fijn referentiekader zou ik zeggen.

Nee, mijn Chinese vrienden zijn niet voor niets hun land ontvlucht. Een van hen wil nog steeds niets negatiefs zeggen over China. Hij is bang dat hij wordt afgeluisterd door de Chinese regering en dat zijn familie gearresteerd wordt.

Zijn zusje krijgt bijvoorbeeld geen paspoort zolang hij in NL is.

Hoe dan ook, ik weet het, maar bedankt voor het vertellen!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:49

heidy_wilco schreef:
Sterker nog, Hitler had een joodse moeder...

Ehm...
Heb je een bron hiervan?

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:02

heidy_wilco schreef:
Aan de ene kant ben ik het wel met hem eens, dat het alleen over de tweede wereldoorlog moet zijn. Dat is toch echt een hele speciale periode geweest. Daarbij vind ik ook niet echt dat er een herdenking hoeft te zijn voor de mensen die in Nederlands-Indië de mensen daar onderdrukten, vermoorden en verkrachten. Wat dat betreft zijn wij Nederlanders in de 4 jaar na de oorlog ook ontzettend fout geweest!

Aan de andere kant vind ik weer dat we de echte slachtoffers in Nederlands-Indië moeten herdenken.

Ik ben het daar niet helemaal mee eens, Nederland trok, uit naam van de koningin jongens uit dorpjes die nog nooit buiten de gemeente grenzen waren geweest. Stuurden ze als helden op pad en lieten ze uit naam van de koningin allerlei wreedheden uitvoeren en haalden ze terug en noemden ze criminelen. Nederland was daarin fout, de aansturing e.d. niet alle mensen die werden gestuurd waren fout. Daarnaast vind ik dat Nederland heel veel verplicht is tegenover KNIL strijders.

Ik vind persoonlijk dat er gewoon meer herdacht mag worden als enkel (joodse) WOII slachtoffers. Ik vind bijvoorbeeld ook die ophef over het langs de graven van gesneuvelde Duitsers lopen onnodig. Die mogen ook herdacht worden.

Wij zullen nooit de joodse slachtoffers uit het oog mogen verliezen, de grondige uitroeiing van een ras was natuurlijk bizar en dat mag ook nooit meer voorkomen. Maar iedere oorlogsdode is er wat mij betreft één te veel.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:03

Annemiek80 schreef:
heidy_wilco schreef:

Ehm...
Heb je een bron hiervan?

Ik wou een bron opzoeken, maar nu krijg ik hele andere antwoorden... Sorry foutje, ik had gelezen dat hij half Joods was, maar blijkbaar was dat niet zo. Weet ik dat ook weer.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:04

Annemiek80 schreef:
heidy_wilco schreef:

Ehm...
Heb je een bron hiervan?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler
Citaat:
Zowel van vaders- als moederskant was de familie van Hitler afkomstig uit het Oostenrijkse Waldviertel, een streek tussen de Donau en het huidige Tsjechië. Uit genetisch onderzoek dat de journalist Jean-Paul Mulders onder verwanten van Hitler liet uitvoeren zou zijn gebleken dat Hitler behoorde tot de haplogroep E1b1b, die weinig voorkomt in Duitsland en West-Europa, maar bij 50 à 80 procent van de Noord-Afrikanen voorkomt, met name bij Berbers, Somaliërs en Asjkenazische Joden.

Moeder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Klara_P%C3%B6lzl (geen duidelijke vermelding van Joods)

Edit: http://www.complot-samenzwering.nl/was- ... ler-joods/

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:11

Ik ben het daar niet helemaal mee eens, Nederland trok, uit naam van de koningin jongens uit dorpjes die nog nooit buiten de gemeente grenzen waren geweest. Stuurden ze als helden op pad en lieten ze uit naam van de koningin allerlei wreedheden uitvoeren en haalden ze terug en noemden ze criminelen. Nederland was daarin fout, de aansturing e.d. niet alle mensen die werden gestuurd waren fout. Daarnaast vind ik dat Nederland heel veel verplicht is tegenover KNIL strijders.

Ik vind persoonlijk dat er gewoon meer herdacht mag worden als enkel (joodse) WOII slachtoffers. Ik vind bijvoorbeeld ook die ophef over het langs de graven van gesneuvelde Duitsers lopen onnodig. Die mogen ook herdacht worden.

Wij zullen nooit de joodse slachtoffers uit het oog mogen verliezen, de grondige uitroeiing van een ras was natuurlijk bizar en dat mag ook nooit meer voorkomen. Maar iedere oorlogsdode is er wat mij betreft één te veel.[/quote]

Wat betreft Nederlands-Indië: Je hebt gelijk, verkeerd geformuleerd. Maar nog vind ik niet dat je ze als helden hoeft te gedenken. Gewoon stilstaan bij het feit dat ze zijn omgekomen of wat dan ook, maar niet gaan zeggen dat het helden waren ofzo.

Ik ben zelf ook echt niet boos op de Duitsers. De meesten wouden het niet. Zelfs Nazi's, waaronder veel hoofdpersonen waren tegen de hele holocaust. En de Duitsers hebben nog steeds spijt van wat er toen gebeurd is. Ik had een lerares die uit Duitsland komt, ze is niet eens in dat tijdperk geboren, maar zij heeft er zelf nog steeds spijt van dat het is gebeurd. Dat haar land dit heeft kuennen doen. En onze prins Bernard heeft de vrijheidsverklaring van Nederland getekend, nou en dat was toch ook echt een Duitser. Er word weleens gedaan of heel Duitsland fout is geweest, maar dat is niet zo. Het zijn ongeloofelijk goede mensen, maar ook zij hadden rotte appels er tussen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:15

@ Winged

Die familiegeschiedenis is wel bizar zeg. Zo had zijn halfbroer 2 zoons die ook halfbroers waren en vocht de ene Hitler aan de Amerikaanse kant en was de ander Hitler een fanatieke nazi in dienst van zijn oom.