Sotsji wil zwerfdieren uitroeien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Re: Sotsji wil zwerfdieren uitroeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:04

LoveBodin en San 87, natuurlijk werkt die berekening twee kanten op. In de OP staat echter dat het plan is om de zwervers uit te roeien. Dat is niet hetzelfde als een deel van de populatie afmaken. Als alle zwervers weg zijn (dat is dus uitgeroeid), krijg je zonder verdere maatregelen een plaag van de prooidieren. Maar goed, misschien hebben ze wel in Sotsji wel ijverig zitten rekenen en weten ze nu al dat die plaag pas na de afsluitingsceremonie merkbaar wordt, maar daar heb ik toch wat twijfels bij. Of misschien zijn ze bij het AD de VanDale kwijt en wordt er helemaal niet uitgeroeid maar eigenlijk alleen maar willekeurig afgemaakt, dat kan natuurlijk ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:07

Of er komt gewoon helemaal geen plaag omdat de muizen en ratten meteen mee uitgeroeid worden (tot op zekere hoogte).

Zwerfkatten en honden moet je gewoon binnen de perken houden, ook zij kunnen uitgroeien tot ongediertje.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:13

Dat humaan kan je echt wel vergeten.
Veel van deze dieren zullen nog bij bewustzijn zijn als ze in de verbrandingsoven of iets anders worden gegooid.
Dit wordt echt een naar en stressvol verhaal voor deze arme dieren.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:16

:?
Hoe wou je iets tot op zekere hoogte uitroeien? En hoe wou je muizen en ratten überhaupt uitroeien?
En als er inderdaad meteen iets wordt gedaan om te voorkomen dat muizen en ratten tot een plaag uitgroeien, dan is dat toch gewoon antwoord op mijn vraag óf er aan gedacht is?

Aangezien de zwerfkatten en -honden blijkbaar in dermate grote getale en opvallend aanwezig zijn dat ze voor de OS uit het beeld gepoetst moeten worden, mogen we aannemen dat Sotsji tot op heden niet in staat is geweest om de aantallen binnen de perken te houden. Tegen die achtergrond denk ik dat die 'uitroei' actie voor de OS niets meer zal zijn dan een ordinaire en willekeurige afmaakactie en daar zal niets humaan aan zijn. Maar ik hoor het graag als er toch een doordacht plan blijkt te zijn, met een combinatie van maatregelen tegen de te grote aantallen zwerfdieren die er nu zijn, tegen een explosie van aantallen ratten en muizen en een lange termijn plan voor na de OS.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:17

_San87_ schreef:
Of er komt gewoon helemaal geen plaag omdat de muizen en ratten meteen mee uitgeroeid worden (tot op zekere hoogte).

Zwerfkatten en honden moet je gewoon binnen de perken houden, ook zij kunnen uitgroeien tot ongediertje.

1. Wat is het verschil tussen ´zwerfdieren´ en ´natuur´?

2. Waarom zijn die dood beter af? Zoals ík dat zie heeft menig zwerfdier meer kwaliteit van leven dan een triest groot aantal huisdieren; paarden inclusief.

3. Geldt dat ook voor zwerfmensen? Daklozen? Voor de OS werden armenwijken opgeruimd. Wat er met de resulterende daklozen gebeurd is, is niet bekend.

Het is simpel een kwestie dat bestuurders ze (in de weg levende mens en dier) niet willen voor de schone schijn van de OS; het GELD! en ze opruimen. Ethisch niet te verkopen. De rest is geneuzel.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-04-13 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:19

Ik denk ook niet dat wij iets kunnen beginnen tegen het wel of niet humaan uitroeien. Vergeet niet dat negen van die tien dieren vermoedelijk ziektes meedragen / aggressief zijn zodat ze ook nog eens een gevaar vormen voor degenen die er mee bezig zijn / ze af gaan maken. Dan kan het maar beter massaal gebeuren denk ik zo..

Ik hoop, en dat heb ik al eens eerder gezegd, van harte dat deze beesten niet naar Nederland gehaald worden. Net als dat ik hoop dat er een stop komt op het algeheel importeren van zielige dieren uit het buitenland / instanties die zich daarmee bezig houden. Want zo verplaats je het probleem van daar naar hier, terwijl er hier ook al een overschot is in de asielen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:24

Jans schreef:
Dan kan het maar beter massaal gebeuren denk ik zo..

Waarom?
Het is allemaal opdat de grote bedrijven veel geld kunnen verdienen aan de OS.
Dat is imo niet ethisch acceptabel te maken.
Het is gewoon weer een voorbeeld van dat de weerlozen opgeofferd worden aan rijkdom vergaren.
Dat is zoals het is en niet goed, wel triest voor die weerlozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:28

Waarom vraag je?

Misschien dat ik te praktisch denk, maar als jij graag wil dat de beestjes stuk voor stuk geholpen worden ga je daar toch heen? Komen ze in ieder geval niet hierheen ;)

Ik zie geen problemen in ze in grote getalen tegelijk in laten slapen nee / af laten maken. Beter dat dan verspreiding van ziektes, mensen die gewond kunnen raken oid. Een mensenleven is mij meer waard dan het leven van een willekeurige zwerfhond. Of dat nou in Rusland is of hier.

Dat er daar een andere cultuur heerst betekent nog niet dat het geen mensen meer zijn? Het zal daar voor de dieren sowieso nooit zo worden als hier omdat de mentaliteit daar dus niet naar is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:30

Tja, het is beter voor de dieren, het zijn geen wilde dieren. En als niemand voor ze zorgt en ze een overlast zijn of wat dan ook. Dat ze opgeruimd worden, maar dan moet het wel op een nette humane manier gaan.

De meesten zullen niet gezond zijn en wat mankeren en ze zullen wel een zwaar leven hebben.

Ik vind niet dat ze onvruchtbaar gemaakt moeten worden dat doen ze maar bij de huisdieren die wel goed hebben en verzorgd worden, want dan verleng je het lijden alleen maar, ze worden heus niet liefdevol behandeld door de mensen daar als ze elkaar tegenkomen.

Gewoon in laten slapen en klaar. Dan kunnen ze lekker in de eeuwige katten en hondenparadijzen leven en plezier hebben.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 22-04-13 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:31

maura schreef:
:?
Hoe wou je iets tot op zekere hoogte uitroeien? En hoe wou je muizen en ratten überhaupt uitroeien?
En als er inderdaad meteen iets wordt gedaan om te voorkomen dat muizen en ratten tot een plaag uitgroeien, dan is dat toch gewoon antwoord op mijn vraag óf er aan gedacht is?

Aangezien de zwerfkatten en -honden blijkbaar in dermate grote getale en opvallend aanwezig zijn dat ze voor de OS uit het beeld gepoetst moeten worden, mogen we aannemen dat Sotsji tot op heden niet in staat is geweest om de aantallen binnen de perken te houden. Tegen die achtergrond denk ik dat die 'uitroei' actie voor de OS niets meer zal zijn dan een ordinaire en willekeurige afmaakactie en daar zal niets humaan aan zijn. Maar ik hoor het graag als er toch een doordacht plan blijkt te zijn, met een combinatie van maatregelen tegen de te grote aantallen zwerfdieren die er nu zijn, tegen een explosie van aantallen ratten en muizen en een lange termijn plan voor na de OS.

Waarom denk je dat ik 'tot op zekere hoogte' tussen haakjes erachter heb gezet?

En bij die 'uitroeiactie' heb ik ook mijn twijfels, voornamelijk over de manier waarop. Maar ik sta niet per definitie negatief tegenover het afmaken van het zwerfdierbestand.

Huertecilla schreef:
_San87_ schreef:

1. Wat is het verschil tussen ´zwerfdieren´ en ´natuur´?

2. Waarom zijn die dood beter af? Zoals ík dat zie heeft menig zwerfdier meer kwaliteit van leven dan een triest groot aantal huisdieren; paarden inclusief.

3. Geldt dat ook voor zwerfmensen? Daklozen? Voor de OS werden armenwijken opgeruimd. Wat er met de resulterende daklozen gebeurd is, is niet bekend.

Het is simpel een kwestie dat bestuurders ze (in de weg levende mens en dier) niet willen voor de schone schijn van de OS; het GELD! en ze opruimen. Ethisch niet te verkopen. De rest is geneuzel.

Het verschil is dat gedomesticeerde dieren geen onderdeel meer uitmaken van 'de natuur', hoe natuurlijk het gedrag ook is dat ze vertonen, zij zijn geen inheemse soorten en horen dus ook niet in de natuur thuis, imo. Het is toch wel algemeen bekend wat een uit de hand gelopen gedomesticeerde populatie in de natuur kan aanrichten? Neem als voorbeeld konijnen die zijn uitgezet in Australië.

Waarom zijn zwerfdieren dood beter af dan levend... Dit is natuurlijk niet per definitie zo, maar in veel gevallen imo wel omdat ziekte en inteelt hoogtij viert in voornamelijk kattenpopulaties. Je wilt niet weten hoeveel sterk vermagerde en uitgedroogde zwerfkatten wij binnen krijgen, katten die ziek zijn en niet geholpen worden, katten met afwijkingen, is dat kwaliteit van leven? En dan heb ik het alleen nog maar over Nederland. Je vergeet geloof ik even dat zwerfdieren eerst huisdieren waren en dus een bepaalde mate van zorg gewend waren, valt dat weg, dan kan er van alles gebeuren en dat is niet altijd positief.

Wat hebben zwervers te maken met het in de perken houden van zwerfdieren?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:38

Jans schreef:
Waarom vraag je?

Misschien dat ik te praktisch denk, maar als jij graag wil dat de beestjes stuk voor stuk geholpen worden ga je daar toch heen? Komen ze in ieder geval niet hierheen ;)

Ik zie geen problemen in ze in grote getalen tegelijk in laten slapen nee / af laten maken. Beter dat dan verspreiding van ziektes, mensen die gewond kunnen raken oid. Een mensenleven is mij meer waard dan het leven van een willekeurige zwerfhond. Of dat nou in Rusland is of hier.

Dat er daar een andere cultuur heerst betekent nog niet dat het geen mensen meer zijn? Het zal daar voor de dieren sowieso nooit zo worden als hier omdat de mentaliteit daar dus niet naar is.

Ik vind dat ze helemaal niet geholpen hoeven te worden.
Laat ze gewoon met rust.
Jij haalt er allemaal smoezen bij om de échte reden; dat de bestuurders ze niet in het straatbeeld bij de OS willen, te verdoezelen.

Hier worden massaal dieren afgemaakt voor een tijdelijk fraaier ogend straatbeeld tijdens de OS.
Wat er daarna gebeurd met de voorspelbare plagen van de dieren waar de katten/honden van leven is helemaal geen punt. Dat lossen de bewoners dan maar op. Volksgezondheid is geen prioriteit namelijk; imago; geld wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:39

Ik vind dat je erg zwart-wit kijkt HC. Jij denkt dat alleen de bestuurders het willen, maar wie weet is er ook een noodkreet vanuit de bewoners zelf?

Wij krijgen hier niet alle informatie. Dus vind ik ook niet dat we zo zwart-wit moeten kijken. Kennelijk zijn de beesten een probleem, en een probleem moet je oplossen. Goedschiks lukt niet: men staat daar vermoedelijk niet open voor opvang oid, anders hadden die beesten nooit op straat gekomen. Waarom dan niet afmaken? Dan hebben die beesten rust, mensen weer blij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:41

_San87_ schreef:
Het verschil is dat gedomesticeerde dieren geen onderdeel meer uitmaken van 'de natuur', hoe natuurlijk het gedrag ook is dat ze vertonen, zij zijn geen inheemse soorten en horen dus ook niet in de natuur thuis, imo. Het is toch wel algemeen bekend wat een uit de hand gelopen gedomesticeerde populatie in de natuur kan aanrichten? Neem als voorbeeld konijnen die zijn uitgezet in Australië.

Het gaat hier over een ´stadsecologie´.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:42

Nou ik weet dat zo'n stadsecologie hier in Nederland niet bestaat / ongewenst is. Dat dat in Spanje anders is okee, maar volgens mij zijn grote massa's zwerfdieren daar ook niet gewenst. het is niet voor niets dat al dat zielige-honden-gebeuren vanuit Spanje hier naar toe komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:46

Jans schreef:
Ik vind dat je erg zwart-wit kijkt HC. Jij denkt dat alleen de bestuurders het willen, maar wie weet is er ook een noodkreet vanuit de bewoners zelf?

Wij krijgen hier niet alle informatie. Dus vind ik ook niet dat we zo zwart-wit moeten kijken. Kennelijk zijn de beesten een probleem, en een probleem moet je oplossen. Goedschiks lukt niet: men staat daar vermoedelijk niet open voor opvang oid, anders hadden die beesten nooit op straat gekomen. Waarom dan niet afmaken? Dan hebben die beesten rust, mensen weer blij.

Interessant.
Je stelt dat we niet alle informatie niet hebben en daarom ben ik zwart/wit en is jouw dan dus net zo ongefundeerde mening correct.
Ah...

Dat ´dan hebben die beesten rust´ slaat hoe dan ook nerges op. Die leven gewoon een leven in vrijheid. Als natuur. Dat wíj het ´zwerfdieren´ noemen of vinden dat gedomesticeerde dieren niet in een stadsecologie horen is een subjectieve ménsenperceptie.
Die dieren leven gewooon als elk ´wild´ dier. Scarrelnden kun dagelijkse kostje bij elkaar, planten zich voort, willen overleven!.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:50

Jans schreef:
Nou ik weet dat zo'n stadsecologie hier in Nederland niet bestaat / ongewenst is. Dat dat in Spanje anders is okee, maar volgens mij zijn grote massa's zwerfdieren daar ook niet gewenst. het is niet voor niets dat al dat zielige-honden-gebeuren vanuit Spanje hier naar toe komt.

Wéér ga je totaal voorbij aan het dierenbelang.
Dat het door ménsen! in NL niet gewenst is dat er stadsecologie is, maakt dat voor de díeren nog niet goed!
Nederland is gewooon een extreem voorbeeld van door de mens naar menselijke maatstaven georganiseerd en opgeruimd. Zelfs de ´natuur´ is strak beheerd park.

Onder de streep worden zwerfdieren massaal afgemaakt voor de OS.
Ik vind dat :r
Mijn mening en die mag ik hier weergeven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:53

Humaan??? Dat gaat echt niet gebeuren.

Dieren worden gevangen en vergast!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:54

Huertecilla schreef:
_San87_ schreef:

Het gaat hier over een ´stadsecologie´.

Jij stelt de vraag wat is het verschil tussen 'zwerfdieren' en 'natuur', dat mijn antwoord er dan een is waar jij geen argument op hebt, is geen reden om er opeens een 'stadsecologie' van te maken, he :D.

Dat maakt namelijk geen verschil. Ook in steden heb je te maken met de natuur en natuurlijk evenwicht, inheemse soorten die er voorkomen omdat zij daar zijn gaan leven omdat ze op die plek kunnen floreren (inheemse soorten) en soorten die zijn geïntroduceerd als huisdier en dus gedomesticeerd zijn. Honden en katten vallen onder die laatste soort en zijn dus geen inheemse soort en je moet ze dus ook niet zo zien, daarom moet je als mens ingrijpen als het in die populatie mis dreigt te gaan :).

En dat heeft imo niks te maken met imago. In Nederland loopt al jaren een programma om de zwerfkattenstand terug te dringen. En waarom ook niet, katten horen niet in de wilde natuur, honden evenmin.

Huertecilla schreef:
Jans schreef:

Interessant.
Je stelt dat we niet alle informatie niet hebben en daarom ben ik zwart/wit en is jouw dan dus net zo ongefundeerde mening correct.
Ah...

Dat ´dan hebben die beesten rust´ slaat hoe dan ook nerges op. Die leven gewoon een leven in vrijheid. Als natuur. Dat wíj het ´zwerfdieren´ noemen of vinden dat gedomesticeerde dieren niet in een stadsecologie horen is een subjectieve ménsenperceptie.
Die dieren leven gewooon als elk ´wild´ dier. Scarrelnden kun dagelijkse kostje bij elkaar, planten zich voort, willen overleven!.

Ze horen ook niet in een stadsecologie thuis. Niet als zijnde wild dier, in ieder geval.

Zwerfkatten en zwerfhonden is geen 'natuur', het is pure zieligheid. Die dieren zien er niet uit, zijn vaak ziek, zitten onder het ongedierte, zijn vaak ondervoed en dus mager, uitdroging komt ook vaak voor, zoals al vaker aangehaald. Maar daar ben jij dan weer blind voor, want ze leven in vrijheid! Whooptie-fiets-doo, Huertecilla, wat een leven in vrijheid!

Je neemt als mens verantwoordelijkheid voor de gedomesticeerde dieren die je zelf ergens heen hebt gehaald, vooral als het uit de hand loopt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:12

Ik heb even wat Russische sites bekeken over het probleem.
Sinds het begin van de bouw van Olympische stadions lijkt het probleem van zwervende roedels honden explosief toegenomen (of dit echt zo is is natuurlijk moeilijk te zeggen zonder cijfers en zou ook heel goed een manier kunnen zijn om mensen te bespelen). Hoe dan ook werd met name de zwerfhonden problematiek afgelopen jaar al breed uitgemeten in Sotsji lokale en sociale media.
Ze zwerven o.m. in Blinov in Sotsji en de roedels zijn zeer succesvol met zeer goede overlevingskansen voor de pups.

Ze veroorzaken veel overlast, verspreiden ziektes, vechten veel en vervuilen de boel. Mensen kunnen hun eigen honden niet meer veilig uitlaten, omdat deze geregeld worden aangevallen door meerdere verwilderde honden. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het alleen maar kommer en kwel is.

Sotsji heeft wel asiels, maar die nemen alleen herplaatsbare dieren op. Honden worden ook door mensen aangevallen omdat ze overlast veroorzaken, maar de roedels kunnen gevaarlijk zijn. Het gaat hier om nogal verwilderde dieren die doorgaans ook niet voor adoptie in aanmerking komen, maar ook niet zomaar verplaatst kunnen worden. Veel van de honden in Blinov zijn vanuit andere woonwijken daarheen getrokken.
En jawel, in Rusland beklagen zich zeer zeker een boel mensen over het lot van deze dieren en vinden ze dat de dieren, zoals in het Westen gebruikelijk is, gesteriliseerd moeten worden en/of in opvangcentra (asiels) moeten worden opgevangen. Vreselijk triest dat Sotsji stelt dat hun budget daar niet op berekend is, maar ook erg herkenbaar gezien de ophef in bijv. China rondom de OS 2008 en het WK voetbal in Zuid-Afrika in 2010 waarbij complete woonwijken moesten wijken, niet alleen beesten. En in geval van de overlast in Sotsji: hier werd al meer dan een jaar geleden flink over geklaagd door de lokale bevolking die vond dat er iets op humane wijze ondernomen moest worden om de overlast tegen te gaan.

Chippen is in Rusland niet verplicht, maar er zijn ook absoluut eigenaren die hun hond of kat hebben laten chippen die in Sotsji wonen. Dierenartsen in Sotsji bieden deze dienst ook zeer zeker aan. Het is ook een cultureel probleem, trouwens, want op elke straathoek mogen pups te koop worden aangeboden (maar goed, in hoeverre dat zo anders is dan marktplaats...) en kopen mensen een pup als wegwerpartikel voor hun kinderen om het beest niet lang daarna te dumpen op straat.

De procedure zoals deze er nu voorstaat is dat er als het ware een wedstrijd is uitgeschreven door de gemeente. Degene die de efficiëntste methode en goedkoopste offerte geeft voor destructie van de honden en katten krijgt de opdracht (op welke manier is niet gespecificeerd dus of het humaan zal zijn is de grote hamvraag). Het gaat om 2028 dieren. Zie hier de oproep van de gemeente: http://rostender.info/region/krasnodars ... i/14019231 (Russisch).
Dierenrechtenorganisaties in Rusland hebben uiteraard de standaardmethodes voorgelegd als humaan euthanaseren, asiels aanleggen, massale sterilisatie...

Sommige mensen hebben het heft al in eigen handen genomen en gif verspreid, wat ook weer voor allerlei gevaren zorgt. Op het moment is de veronderstelde methode gif (met name voor de katten) en afschieten (honden).

De gemeente stelt dat het budget niet toereikend is voor asiels en sterilisatie en is bereid 1,7 miljoen roebel uit te geven (zie link) maar staat open voor andere opties die voor dat budget toereikend zijn.
Op 13 april zijn organisaties en lokale burgers bij het gemeentehuis gaan protesteren met slogans als "stop het doden van dieren" en "afschieten - nee! sterilisatie - ja!"
Ze hebben een petitie afgegeven voor het oprichten van een asiel speciaal voor deze zwerfdieren.

Er zijn ook burgers die op eigen initiatief en kosten zwerfdieren hebben laten steriliseren. Ook deze dieren staan gewoon op de dodingslijst.
De staat Krasnodar, waar Sotsji onder valt, is het weliswaar niet eens met de methode die de gemeente nu voordraagt (wedstrijd sloot 11 april) maar ziet het als een snelle, effectieve manier om van het probleem af te komen. Een woordvoerder stelde dat het humaner is om asiels op te richten maar dat ze daarnaast ook een verantwoordelijkheid hebben naar de internationale gemeenschap dat er geen zwerfdieren op straat horen. Dat probleem moet worden opgelost, maar humane methodes zijn wat hun betreft nog geen gesloten boek.

Velen zien dit niet als een goede oplossing, niet alleen omdat sterilisatie blijvender is maar ook omdat ze bang zijn voor een rattenplaag. Naar schatting moeten zich dagelijks 5 tot 10 mensen laten behandelen voor beten door deze zwerfdieren in Sotsji. Het lijkt dus wel degelijk een reëel probleem te zijn, maar de omstandigheden rondom de OS zijn uiteraard bepaald niet toevallig.
Eerder was er ook al ophef ontstaan rondom het plan om 7000 honden af te maken in Kazan naar aanleiding van de Universiade 2013. Om dus bij voorbaat te gaan roepen over veronderstellingen van "Rusland dit" en "Rusland dat" vind ik nogal onwetend met het oog op de zwerfdierenproblematiek in Rusland en Rusland in het algemeen. Zo was er laatst op dit forum ook al een topic over het inhumaan slachten van paarden in Rusland en werd er van alles geroepen zonder enige kennis van zaken over de omstandigheden of de reacties in Rusland zelf.

Ik begrijp ook niet goed de discussiewaarde van dit onderwerp, want in Nederland is de gevestigde methode rondom zwerfdieren pertinent anders en de problematiek ook bij lange na niet zo groot als in bijv. grote Russische steden (waar in Moskou tientallen zwerfhonden gewoon met het openbaar vervoer reizen en bovendien gevoerd worden door toeristen en inwoners). Dat is hoe dan ook niet te vergelijken met de zwerfdieren problematiek in West-Europa, en ergens zelfs niet met die in Oost-Europa, op allerlei fronten niet, niet alleen cultureel. En ja, het is uiteraard allesbehalve toevallig dat Kazan en Sotsji dergelijke problematiek aanpakken met het oog op internationale (sportieve) evenementen. Dan hoef je je ook niet af te vragen wat hieraan ten grondslag ligt, lijkt mij. En nee, dit wordt dus niet zomaar geaccepteerd door de lokale bevolking, ook dat mag duidelijk zijn.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:54

JoSav, dank voor de toelichting.
De discussiewaarde van dit onderwerp is dezelfde als van ieder ander zieligedierennieuwsitem op Bokt toch? Niet-bestaand en best te vermijden tenzij je echt geen zin hebt in wat je eigenlijk zou moeten doen of zulke tenenkrommend domme uitspraken leest dat je je niet kunt inhouden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:32

Graag een combinatie van humaan slachten en starten met het voorkomen van nieuwe zwerfdieren.
Anders is het dweilen met de kraan open.