Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:19

Van mij mag hij dat bedrag krijgen. Voor dat geld zou ik ECHT NIET willen doen wat hij doet....

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:23

Schandalig!!!
En dat terwijl heel Nederland moet bezuinigen en in crisis is!
Ik ga ook tekenen!!

@Amanda, 24/7 werken????
Echt niet!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:25

Inkorten?, Nee.

Belasting betalen zoals de rest van Nederland?, Ja.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:28

Wat betreft dat 24/7 en je hele leven in dienst staan van... Eens. Maar dan nog kan zo'n bedrag wel in verhouding staan, zeker ook wanneer je kijkt naar de financiele situatie waarin je land zich bevind. Wanneer het om zulke bizarre bedragen gaat vind ik het een hele goede zaak dat de TK zich hier eens over buigt. Hopelijk komen ze aan de benodigde handtekeningen, mijn strm hebben ze :)

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:29

Zag het vanochtend op het nieuws, wat een geld! En wat scheef als je naar die andere bedragen kijkt. Ik vind dat het bedrag zeker gehalveerd mag worden en dan belasting erover heen. Zou ook absoluut tekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:30

Liefst ook inkorten maar belasting betalen zou al een hele stap vooruit zijn.
Het is niet eerlijk dat je geen belasting moet betalen omdat je toevallig van Oranje heet.
Daarnaast moeten we wel bezuinigen maar daar mag niet op bezuinigd worden. Dan liever op de zorg want dat is toch minder belangrijk he :7

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:32

Ik zou ook niet met hem willen ruilen, ook niet voor zoveel geld := maar het is wel erg hoog zeker als je alles meeneemt wat er nog bij komt.

Wel las ik de vergelijking tussen WA en Obama. Obama heeft misschien maar korte tijd deze functie, maar hij doet er wel veel meer voor. De rol van het koningshuis is de afgelopen decennia behoorlijk afgenomen en overgenomen door de regering...

Overigens vind ik dat ze gewoon belasting zouden moeten betalen en op moeten draaien voor hun eigen geneugten (bv: schip a 47.000 pj aan onderhoud, of eigen vliegtuig, wat echt niet nodig is).....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:33

Ik ben het ook zeker wel eens met bezuinigen en/of belasting. Maar 150.000 voor zo'n functie vind ik echt niet reëel. :n

En ja, 24/7. Zelfs op vakantie moeten ze persmomenten inplannen, anonimiteit zit er niet in, je moet altijd beschikbaar zijn voor je land. En dat voor ongeveer je hele leven.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:36

Ja ze mogen ook hun steentje bij dragen als het om de belasting gaat maar daar blijft het ook bij, hij is zijn hele leven al bezig om op dit punt te komen en daar mag wel wat tegen overstaan vind ik.

Het leven van een majesteit gaat echt niet over rozen daar komt meer bij kijken dan wij denken :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:37

Amanda: Al zou het de helft zijn van hetgene wat hij nu verdient.... Hij krijgt een megabedrag omdat hij toevallig lid is van een bepaalde familie. (overigens, met die link die werd gegeven zie je nog meer megabedragen...)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 11:39

Wat ik me nou oprecht afvraag: wat moet je met 68.000,- per maand? Dat is meer dan mijn jaarsalaris!

Wat móet je ermee?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:39

Onafhankelijk van het bedrag dat ze krijgen:

Belasting betalen vind ik een beetje onzinnig eigenlijk... het geld dat ze krijgen komt uit de schatkist, beetje suf om eerst wat uit die kist te krijgen, en dat vervolgens weer terug te stoppen in die kist...beetje overbodige handeling :P

Als je 10 euro uit die kist haal en dan weer 5 euro teruggeeft....dan kun je beter meteen gewoon 5 euro krijgen. En wellicht krijgen ze dat nu al, is dat zo berekend :P (belasting laten betalen zou wel goed voor de moraal kunnen zijn van Jan Modaal die het maar raar vindt :) )

Zolang je niet hoort hoe men bij dat bedrag aan salaris gekomen is (er zit vast wel een berekening achter neem ik aan) kun je niet zeggen of het niet deugt...ook al voelt het aan als idioot veel.

Ik geloof overigens ook wel dat hun leven echt zo slecht niet is. Ze worden redelijk met rust gelaten en de dingen die ze doen worden lang van tevoren ingepland volgens mij, denk niet dat ze vaak op stel en sprong ineens ergens op hoeven komen te draven of hele moeilijke beslissingen hoeven te nemen over het wel of niet indrukken van een rode oorlogs-knop ofzo, zoals een Obama :P

Zitten leuke vakanties en tripjes tussendoor.

Maar toch...je leven staat wel "in het teken van" en dat is best pittig.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-04-13 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:40

Zijn salaris heeft natuurlijk niets met de staatsschuld te maken, een paar ton zorgt echt niet voor een miljardentekort. En ook ik zou niet willen ruilen, al zou hij nog 10 keer zoveel verdienen. Mijn privacy is me veel waard. Verder is het gerust niet altijd leuk werk en denk ik dat het ook een behoorlijk zware baan is omdat er een enorme feitenkennis van je wordt verwacht en je altijd in dienst van je land moet staan.

Maar het is wel veel geld en ik denk dat hij prima toe kan met minder. Zeker omdat hij lang niet alles uit eigen zak hoeft te betalen. Het zal écht geen substantiële invloed hebben op de begroting en wij gaan er heus niet allemaal ineens op vooruit, maar als een heel land moet bezuinigen siert het een (toekomstig) troonhoofd wel om dat te erkennen en het symbolische belang in te zien van zelf óók inleveren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:41

Wat moet hij in vredesnaam met al dat geld? Tijd om het uit te geven heeft ie niet...
Serieus: wat mij betreft mag het zeker minderen, hoewel ik €150.000 idd aan de lage kant vind.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:45

Winged schreef:
Amanda: Al zou het de helft zijn van hetgene wat hij nu verdient.... Hij krijgt een megabedrag omdat hij toevallig lid is van een bepaalde familie. (overigens, met die link die werd gegeven zie je nog meer megabedragen...)

En daar horen ook bepaalde verplichtingen bij die de meeste families toch niet hebben.
Nogmaals: eens met minderen, maar het moet wel in verhouding zijn met wat ze doen.
En ja, ik vind dat dat boven de Balkenendenorm mag zijn.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:48

Blue_Eyes schreef:
Van mij mag hij dat bedrag krijgen. Voor dat geld zou ik ECHT NIET willen doen wat hij doet....

Ik ben het helemaal met je eens :j . Ik ga dan ook zeker niet tekenen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:48

spicegirl schreef:
dit verdient ie niet, dit krijgt hij.verdienen doe je door hard werken.
alle kosten voor onderhoud/huizen ,personeel en beveiliging valt er buiten. die worden ook door ons betaald. want daar "verdient "ie niet genoeg voor.
overigens krijgt Maxima ook nog een aardig bedrag..

Denk dat ze harder werken dan de gemiddelde nederlander.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:49

Amanda schreef:
Ik ben het ook zeker wel eens met bezuinigen en/of belasting. Maar 150.000 voor zo'n functie vind ik echt niet reëel. :n

En ja, 24/7. Zelfs op vakantie moeten ze persmomenten inplannen, anonimiteit zit er niet in, je moet altijd beschikbaar zijn voor je land. En dat voor ongeveer je hele leven.

en als je dit dan uitruekend met die 825000 krijgt hij ongeveer 95 euro per uur (24/7) als je uitgaat van balkenendewnorm (150000) en uitgaat van een 40 uurige werkweek(en geen vakanties ed) dan zit je op 72 euro/uur (bruto dan wel).
zeg dat over dat bedrag ongeveer 50% belasting wordt betaald en je zit op 36 euro per uur..

naar mijn mening is die 95 euro nog niet eens heel verkeerd, als je kijkt naar wat hij voor nederland doet (verantwoordelijkheid, reputatie van nederland, politieke onderhandelingen (oa ook met buitenland) enz. enz)
en inderdaad ook het nooit eens spontaan een middagje weg kunnen gaan, weinig privacy, altijd mensen om je heen, veel op reis en daardoor relatief weinig tijd voor gezin eigenlijk inderdaad leven voor het land, niet voor zichzelf.

zeker nu met de crisis zou het erg netjes van hem zijn als hij (al dan niet tijdelijk) een deel van zijn salaris in zou leveren, maar als je kijkt naar zijn verantwoordelijkheid vind ik niet dat hij genoegen zou moeten nemen met hetzelfde loon als rutte oid, daar zit simpelweg een te groot verschil in wat betreft tijd wat erin steekt en verantwoordelijkheden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:51

Nou, voor dat geld zou ik nooit koning willen zijn hoor. En voor 150.000 euro mogen ze ook een ander zoeken als minister president, want ik zou het niet doen. Mijn hemel, voor al dat formele gedoe en gezeik.... En dat staat los van hard werken. Een stratenmaker werkt zo hard dat hij op zijn 40e versleten is, maar krijg echt geen kapitaal per steen om die reden hoor. Kijk maar eens naar de serie "Drekwerk", banen die niemand zou willen doen en die zijn ook niet rijk ;)

Ik vind echter wel, dat ze er dan ook belasting over moeten betalen en dat onderhoud van "extra zaken" daar vanaf moet. Dat er een staatsvliegtuig is, extra beveiliging etc dat snap ik, maar 10 luxe auto's = onderhoud uit eigen zak.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:51

Inkorten misschien, maar belasting betalen sowieso.

Waarom zo anders behandelen dan de rest, hij kan dan wel verplichtingen hebben, maar dat heeft ieder ander ook op werk.
Neem bijv de zorg wat zo laag uitbetaald word. Dat mag dan ook meer in verhouding gebracht worden.

Armen worden armer, en de rijke worden rijker, en dan verwachten ze dat als we uit de crisis willen komen we meer moeten gaan kopen. Hoe dan?!

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:53

Ja ik zou ook tekenen, vind het echt belachelijk dat hij zoveel gaat verdienen en er niet eens belasting over hoeft te betalen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:55

ik ga zeker protest aan tekenen
zodat hij gekorten kan worden en belasting betalen

van zo en bedrag een geen personeel kunnen betalen ?? onderhoud kan ik nog wel begrijpen gezien de vele huizen

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:04

Van mij mag dat hele koningshuis weg.. vind het echt een bak geld hoor.. Ze kunnen ook afstand doen van de troon als ze dat hele gebeuren niet willen. Een heel stuk minder zou ik op zn plaats vinden. Iedereen wordt gekort en zij krijgen het nog belastingvrij ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:05

ingedebruijn schreef:
Van mij mag dat hele koningshuis weg.. vind het echt een bak geld hoor.. Ze kunnen ook afstand doen van de troon als ze dat hele gebeuren niet willen. Een heel stuk minder zou ik op zn plaats vinden. Iedereen wordt gekort en zij krijgen het nog belastingvrij ook!

Schijnt dat NL er wel veel mee verdient hoor :) Meer dan dat er aan uitgegeven wordt. Al vind ik het ook iets wat toch al behoorlijk uit de tijd is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:09

Gezien dat belasting-gebeuren iedereen een doorn in het oog lijkt te zijn, zou ik zeggen: geef ze het dubbele, en laat ze dan de helft weer teruggegeven....iedereen blij :P Koningshuis blijft hetzelfde verdienen maar het volk is gerustgesteld want ze betalen ook belasting :roll:

Wanneer de 1 na de ander afstand doet van de troon vanwege een schamele vergoeding dan staat dat wel een beetje armoedig naar "buiten" toe, het hele koningshuis moet wel wat uitstralen natuurlijk :=

Daarmee halen we ook geld binnen vanuit het buitenland, ze zijn toch het visite-kaartje van Nederland, halen de banden aan met andere landen en het zou me niet verbazen als ze hun eigen kosten weer terugverdienen voor ons land op die manier. Een duurzaam visite-kaartje in de vorm van een koningshuis spreekt vaak toch wat meer aan dan een minister of president die regelmatig vervangen wordt door een ander.