Jongeren aan steeds meer alcohol?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:14

Def schreef:
Mijn ouders zeggen altijd: jullie generatie is hartstikke braaf ...

Idem hier, hoor ik ook wel vaak van mijn ouders. Maar inderdaad is het wel zo dat er dan sommigen zijn die er absurd hard over gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:15

ivda schreef:
De ouders doen er naar mijn idee dan ook weinig aan, want hoe komen deze jongeren aan genoeg geld, aangezien ze niet werken.

Ik heb wel eens met ouders gesproken en die zeiden letterlijk: 'ach ik ben ook jong geweest en ben ook groot geworden' :+
Dan sta je vreemd te kijken als ze hun laveloze kind op halen die nog niet eens mag drinken volgens de wet.
(Gelukkig ook met ouders te maken gehad die er heel anders tegenaan keken :D)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:18

Ik zie hier al op een fuif jongeren rondlopen van 13-14 jaar die er behoorlijk dronken uitzien. Ik vind het te belachelijk voor woorden... Is het om stoer te doen en om er zo bij te horen?
Ik drink zelf wel, ik word volgende week 18, maar ik ga nooit echt ver.

Zelfs met schooluitstappen gaan ze op café als de leerkrachten ons een vrij momentje geven... Dat snap ik toch niet hoor :n

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:19

Bij ons is de 'lol' van veel drank er eigenlijk al weer af (4VWO), iedereen is nu legaal dus dan is het vast niet spannend meer haha! Maar nee, ik merkte het ook heel erg, met name vorig jaar :j

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:21

ivda schreef:
Chinas en finnens, nog een extra vraagje, wonen jullie in de randstad of daarbuiten, misschien heeft dat er ook mee te maken denk ik nu..
Ikzelf woon echt in de randstad, naast Amsterdam.
.

Ik woon in de stad groningen. Hier dus ook de mogelijkheid om flink te zuipen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:23

Er is echt geen verschil met vroeger.
Mijn buurjongen vertelde 20 jaar geleden ook al hoe hij dronken van de regenpijp was gevallen :')

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:23

vuurneon schreef:
Ik heb wel eens met ouders gesproken en die zeiden letterlijk: 'ach ik ben ook jong geweest en ben ook groot geworden' :+
Dan sta je vreemd te kijken als ze hun laveloze kind op halen die nog niet eens mag drinken volgens de wet.

Pff, dat is ook wat zeg! Dan leren ze het ook nooit...

xAnthea schreef:
Ik zie hier al op een fuif jongeren rondlopen van 13-14 jaar die er behoorlijk dronken uitzien. Ik vind het te belachelijk voor woorden... Is het om stoer te doen en om er zo bij te horen?
Ik drink zelf wel, ik word volgende week 18, maar ik ga nooit echt ver.

Zelfs met schooluitstappen gaan ze op café als de leerkrachten ons een vrij momentje geven... Dat snap ik toch niet hoor :n

Ze doen het om 'lol te hebben'..
Gelukkig gaan ze nog geen drank halen als ze een vrij moment hebben, nee, dan roken ze een extra Jointje... |o

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:26

vuurneon schreef:
ivda schreef:
De ouders doen er naar mijn idee dan ook weinig aan, want hoe komen deze jongeren aan genoeg geld, aangezien ze niet werken.

nou ik ben van mening dat je als ouder je kind never niet moet gaan verbieden te drinken (zeker niet als ze het al wel mogen). ik merk altijd dat de mensen die het niet mochten het ook altijd ergst waren. Mijn ouders hebben me altijd op de gevaren gewezen, maar me niks verboden, en dan is er ook niet veel spannends aan

Chinas

xAnthea schreef:

Hier ook hoor. Op een schoolfeest van 3 jaar geleden voor de onderbouw (12-14 jaar) werden er flessen drank in de toiletten gevonden terwijl het feest uiteraard drankvrij hoorde te zijn...
Laatst bijgewerkt door Chinas op 06-04-13 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

ik dronk voor het eerst toen ik 14 was en op mn 15e voor het eerst dronken := best erg eigenlijk... nu een jaar later wanneer het pas officeel mag drink ik eigenlijk nauwelijks meer. afentoe een wijntje als we met vriendinnen gaan eten...

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:30

loesje166 schreef:
vuurneon schreef:

nou ik ben van mening dat je als ouder je kind never niet moet gaan verbieden te drinken (zeker niet als ze het al wel mogen). ik merk altijd dat de mensen die het niet mochten het ook altijd ergst waren. Mijn ouders hebben me altijd op de gevaren gewezen, maar me niks verboden, en dan is er ook niet veel spannends aan

Mijn ouders idem dito, maar ik vind wel dat er een verschil is tussen verbieden en je kind half in coma moeten ophalen van een feest elke week..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:41

loesje166 schreef:

Het ging mij ook niet over het wel of niet verbieden, maar over een compleet nonchalante houding op het moment dat wij bepaalde ouders moesten bellen om hun straalbezopen kind op te halen. Want daar zit wel een probleem; als je als ouder het werkelijk geen barst uit maakt hoeveel je kind drinkt en dat ook uitstraalt (want het is niet wat je zegt dat indruk maakt, maar wat je doet als ouder) en ernaar handelt, vergroot je wel de kans dat het kind maar blijft zuipen en zijn hersencellen letterlijk verwoest -O-
Nog erger, een ouder die vrolijk mee zuipt met het kind... (Zijn excessen gelukkig!)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:41

:= Je lijkt je er aardig druk om te maken TS!

7 jaar geleden was het behoorlijk hetzelfde... Pubergedrag heeft te maken met grenzen op zoeken, zo ook bij alcoholgebruik. Comazuipen gaat mij dan weer te ver, maar goed.

Citaat:
'ach ik ben ook jong geweest en ben ook groot geworden'

Daar ben ik het wel mee eens :j Je kan wel heel hard roepen dat ze het niet mogen, maar 3 keer raden wat er dan gebeurt... :Y)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:47

Doubtless schreef:
Citaat:
'ach ik ben ook jong geweest en ben ook groot geworden'

Daar ben ik het wel mee eens :j Je kan wel heel hard roepen dat ze het niet mogen, maar 3 keer raden wat er dan gebeurt... :Y)

Daar ging het niet eens om, om het verbieden :) maar een uiterst nonchalante houding van een aantal ouders, die gebeld werden om hun kind op te halen die echt straal bezopen was. Verbieden heeft geen zin, maar als ouder een houding hebben van 'het zal mij een zorg zijn' werkt ook niet.

Enige dat je kan doen is als ouder zelf een goed voorbeeld geven, kind hopelijk weerbaar genoeg maken tegen groepsdruk en informatie geven. Puberteit is nu eenmaal een vreemde periode :') en je moet vooral maar hopen op het beste haha

De jaren '60-'70 werden hier al eerder genoemd. Dat was pas een ruigere periode wat dat betreft; geslachtsziektes kwamen toen echt op :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-04-13 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:48

vuurneon schreef:
loesje166 schreef:

Het ging mij ook niet over het wel of niet verbieden, maar over een compleet nonchalante houding op het moment dat wij bepaalde ouders moesten bellen om hun straalbezopen kind op te halen. Want daar zit wel een probleem; als je als ouder het werkelijk geen barst uit maakt hoeveel je kind drinkt en dat ook uitstraalt (want het is niet wat je zegt dat indruk maakt, maar wat je doet als ouder) en ernaar handelt, vergroot je wel de kans dat het kind maar blijft zuipen en zijn hersencellen letterlijk verwoest -O-
Nog erger, een ouder die vrolijk mee zuipt met het kind... (Zijn excessen gelukkig!)

Maar weet jij wat er thuis gebeurd, praten jullie daar ook over?

Mijn vader zou precies zo reageren, mijn ouders waren ook meer van het waarschuwen en niet het verbieden. Zo mocht ik best iedere week op stap en als het niet vertrouwd was om alleen naar huis te gaan dan mocht, nee moest, ik altijd bellen, echter was het wel iedere zondagochtend gewoon op tijd eruit en je dieren verzorgen, je mag doen wat je wilt, maar je zult wel de consequenties (kater) merken. En nu ga ik trouwens ook regelmatig met mijn ouders ergens naartoe om een drankje te doen, nu wil ik dat geen zuipen noemen maar toch. :P

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:50

dat verschil tussen "niet" en "extreem veel" valt mij ook op inderdaad,
denk dat de leeftijdsgrens ook daarom verhoogd wordt, ik zit er gelukkig tussen in en vind het ook wel jammer daarom.
Bij ons is het altijd precies gezellig, maar in discotheken zijn altijd wel van die buitensporige kotsende mensen te vinden.
Snap niet goed waarom mensen perse dronken willen zijn om het "dronken zijn".
Ik heb samen met mijn vrienden/vriendinnen ontzettend gezellige avonden, maar helaas zoeken sommige dronken jongens het geweld op en dat loopt nog wel eens uit de hand.

Ik zou me zelf absoluut niet fijn voelen als ik niet meer wat er gebeurt/is gebeurt.
Ik denk ook dat door programma's als oh oh cherso het gedrag van comazuipen extremer is geworden,
terwijl het vroeger echt niet veel minder zou zijn geweest.

Vind ook dat je andermans feest goed kan verpesten door je te misdragen of te kotsen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:52

Depende: zou jouw vader zich geen zorgen maken, als een compleet onbekende hem opbelt dat jij vast hebt gelegen op het toilet, je nergens op reageerde en jezelf onder kotste en nog steeds amper reactie vermogen hebt? Want dat was wat er gebeurde...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:52

Depende schreef:
vuurneon schreef:

Maar weet jij wat er thuis gebeurd, praten jullie daar ook over?

Agree. Kan natuurlijk nonchalant overkomen en public (ook vanwege schaamte ipv onbezorgdheid) en vervolgens thuis, wanneer kind weer in nuchtere toestand is, de situatie aanpakken.

Doubtless

Re: Jongeren aan steeds meer alcohol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:54

Vuurneon: Misschien was het niet de eerste keer dat vaders z'n kind in die toestand op kwam halen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:55

Doubtless schreef:
Vuurneon: Misschien was het niet de eerste keer dat vaders z'n kind in die toestand op kwam halen...

Was het wel.

Maar goed, dat zeg ik; het zijn excessen goddank. Meeste ouders pakken het ook thuis goed op als kind nuchter is (heeft ook totaal geen zin om een rationeel gesprek te hebben met een dronken persoon :') al doen sommige dronken mensen wel hun best :') )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-04-13 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:55

Dat durf ik niet te beweren Vuurneon, want ik ben nog nooit zo dronken geweest, maar je zorgen maken over iets hoef je niet per se te laten blijken op dat moment met een vreemde erbij. Zo'n grappig bedoelde opmerking kan ook een 'masker' zijn.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:56

[quote="Doubtless"]:= Je lijkt je er aardig druk om te maken TS! [quote]
:o Ik word nogal fanatiek met dit soort dingen, kan me er inderdaad druk om maken, ook al gaat het mij eigenlijk weinig aan :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:57

Depende schreef:
Dat durf ik niet te beweren Vuurneon, want ik ben nog nooit zo dronken geweest, maar je zorgen maken over iets hoef je niet per se te laten blijken op dat moment met een vreemde erbij. Zo'n grappig bedoelde opmerking kan ook een 'masker' zijn.

Je sais, maar toch... Het komt echt heel vreemd over als zowel aan de telefoon als in het echt iemand zo nonchalant reageert. Dan hoop je ook echt van harte dat het goed komt, want het is absoluut niet gunstig voor een jong persoon om zo vreselijk dronken te zijn en dan hoop je echt dat het bij die ene keer blijft.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-04-13 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:58

vuurneon schreef:
Depende: zou jouw vader zich geen zorgen maken, als een compleet onbekende hem opbelt dat jij vast hebt gelegen op het toilet, je nergens op reageerde en jezelf onder kotste en nog steeds amper reactie vermogen hebt? Want dat was wat er gebeurde...

Denk dat je dan ook niet blij bent als ouders nee,
Ik heb het er nooit zo over met mijn ouders, m'n moeder zegt wel eens; niet drinken he?
M'n ouders weten wel dat ik wel eens wat drink en denk ook niet dat ze het erg vinden want anders hadden ze het wel gezegd denk ik?
Ik ben ook nooit echt bezopen thuis gekomen, en heb daar ook geen behoefte aan..

ik vind dat je als kind zelf zijnde ook wel zo wijs genoeg moet zijn om te bepalen hoe veel je drinkt.
Helaas zijn er onzekere kinderen die snel overgehaald zijn door anderen, en het ligt vaak ook aan je vriendengroep valt me op..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:59

Moet wel zeggen dat de meeste drank incidenten toch echt met de volwassen zijn, vooral groepen studenten zijn goede consumenten :Y)
Ach, goed voor de economie, dat dan weer wel haha