Israëlisch-Palestijns conflict

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:49

LoveBodin

Re: Israëlisch-Palestijns conflict

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:53

Volgens mij ook omdat het hun "beloofde land" is, toch?
Neem aan datt de Japanners Belgie niet als beloofd land hebben :+

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 20:41

LoveBodin schreef:

Chinezen wel :+

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:42

tsja, dan heb je denk ik geluk dat je in Europa woont, en dat België nu echt een eigen, dichtbevolkt land is :Y)
*is blij dat ze in Nederland woont*

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:38

2a54z6e45r6r schreef:
LoveBodin schreef:

Chinezen wel :+

Hahahaha _O-

Straks of morgen de linken van Nic eens lezen :)
En LoveBodin, dat de Japanners niks met BE hebben snap ik, het was ook maar een voorbeeld :P Maar ik denk dat de oorspronkelijke bewoners van Palestina weinig boodschap hebben aan het beloofde land van een ander, dat dan toevallig hun land is. Misschien wordt dat me duidelijker als ik die links heb nagekeken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:53

xHaithi schreef:
Wat ik nog altijd niet snap is waarom de Joden zomaar in Palestina gedropt zijn? Als er ooit 1 of andere dwaas bedenkt om alle Japanners in België een eigen staat te geven, daar zou ik ook allesbehalve tevreden mee zijn. Waarom moet Palestina het maar pikken dat die Joden daar een eigen staat krijgen, in hun land? Ik zie de logica daar echt niet achter.

Eerder in het topic zei iemand, dat teruggaan tot de middeleeuwen niet genoeg was.
Teruggaan naar het jaar 70 van onze jaartelling heeft zin:
- wat wij nu israel/ palestina noemen, was een onderdeel van het romeinse rijk. De plaatselijke bevolking kwam in opstand, dat mislukte (= de romeinen wonnen) en de romeinen hebben vervolgens de bevolking verbannen.
Dat leverde niet alleen de ellende op, die hoort bij alle neergeslagen opstanden,verloren oorlogen en huis en haard moeten verlaten vanwege wapengeweld - maar ook een religieus trauma.
De plaatselijke bevolking waren Joden, die ooit "dit land beloofd hadden gekregen van God" - en nu waren ze het weer kwijt. (Iets, dat al vaker was voorgekomen. Zo ongeveer de hele bijbel is geschreven, toen men in babylon in ballingschap leefde...)
Dat de hevig vervolgde Joden anno 1946 bij de VN aanklopten om op DEZE plek een eigen staat te mogen beginne, was dus geen ''random'' plek.

En vanaf het jaar 70 van onze jaartelling is men blijven "wachten" tot het weer mogelijk was, om terug te keren naar "het beloofde land". Ik zet aanhalingtekens bij wachten, omdat men uiteraard sinds 0070 heel erg veel gedaan heeft, geleefd, gefeest, getreurd, hoe het allemaal maar uitkwam, wachten klinkt dan zo passief.
Maar ook anno 2013 zijn er Joden, die de hele staat Israel niet erkennen, omdat "de VN en Ben Gurion nu eenmaal niet de messias zijn - en het zou de Messias zijn, die ons ons land zou teruggeven".

(Vanuit Palestijns standpunt zou dit wellicht zo gek nog niet zijn: wellicht zou/ zal de Messias het beter, netter, zorgvuldiger, menswaardiger doen dan de VN en Ben Gurion...)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:19

De geschiedenis is erg subjectief. Iedereen heeft een eigen variant die hem het beste uitkomt.

Ik ben zelf joods, half israelisch en bekeerd tot de islam. Ik heb danook een eigen visie op het conflict. Ik heb me goed in het conflict verdiept en durf te zeggen dat mij niet een persoon op de wereld bekend is die alle kanten van het conflict kent. Je hebt een orthodox joodse visie, een zionistische visie, een joods seculiere visie, een christelijke visie, een nazi visie, een engelse visie, een europese visie, een palestijnse visie, een arabische visie, een bedouine visie en nog veel meer. En dan nog verschillende geschiedenissen, heb je het over de oorlogsgeschiedenis, over de migratie geschiedenis, WO II, religieze geschiedenis en ik kan nog wel even door gaan.

Wat mij opvalt is dat iedereen nogal eenzijdig naar het probleem kijkt. Er zijn daders en slachtoffers en iedereen interpreteerd deze weer anders. Volgens mij is bijna iedereen slachtoffer, en is het hele Israel-Palestina tragedie van vandaag (dus niet van 100 jaar geleden) veroorzaakt door de zionisten (dus niet joden) en het westen (waaronder vooral de nazi's en de britten). Het is het simpele verdeel en heers verhaal, waarbij de joden en de palestijnen tegen elkaar op zijn gezet van bovenaf, om elkaar kapot te maken. Ondertussen is europa verlost van de joden (niet helemaal). Joden en moslims zijn altijd goed met elkaar geweest, religieus is het conflict danook niet. Dit gebied is gedoemt tot de messiach zal komen.

Een interresant boek wat ik tegen ben gekomen is the transfer agreement: http://www.youtube.com/watch?v=OCX62OpL ... 1366019306.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 12:15

Ja idd, geschiedenis wordt altijd door de overwinnaars geschreven

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:20

En altijd met standplaatsgebondenheid..
Maarr dat is met alles.

Mag ik vragen hoe jij dit hele verhaal uitgelegd heb gekregen, vanuit jouw standpunt dus, Daphna?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:46

Ik ben opgegroeid met jaarlijks familie bezoek naar Israel. Dit heeft niets met conflict te maken, ik heb er danook niet veel van mee gekregen. Met het joodse onderwijs ben ik met de visie van de Nederlandse joden in aanraking gekomen. Dit is in het algemeen vrij zionistisch in de zin van dit is ons land. Er is een joods spreekwoord dat is ongeveer 'twee joden, drie meningen', iedereen heeft dus zijn eigen ideeen. Toch moet Israel onvoorwaardelijk gesteund worden. Over mensenrechten schendingen naar de palestijnen wordt niet veel gesproken.

Later ben ik een aantal maanden naar Israel gegaan, en ben ik veel verschillende mensen tegen gekomen. Van moslim haters tot joodse homo's die gek zijn op arabieren. Ook op een politieke reis ben ik veel mensen verschillende mensen met verschillende achtergronden tegen gekomen. Ik ben er zo achter gekomen dat het conflict voor iedereen erg persoonlijk is. Iedereen wordt op zijn eigen manier getroffen, sommige mensen doordat ze een familielid verliezen, doordat ze niet bij familie op bezoek kunnen, of doordat ze iedere dag naar hun werk uren bij een checkpoint moeten wachten. Andere moeten met pijn in hun hart hun kinderen het leger in sturen, en anderen weigeren het leger in te gaan waardoor ze de rest van hun leven niet als voorwaardig burger worden gezien en dus nooit een baan of rijbewijs kunnen krijgen. Anderen radicaliseren en schieten leiders dood, of gaan de 'vijand' persoonlijk slachten. Sommige mensen sturen hun kinderen het leger in, terwijl hun eigen dorp al meer dan 30 keer gesloopt is. Het is vrij hopeloos allemaal en toch heb ik genoeg strijdbare mensen gezien, van beide kanten die het goede willen namelijk rustig leven in vrede.

Zoals ik het nu zie willlen de meeste mensen rust. De extemisten van beide kanten verpesten dit. Ik heb wel een mening over het conflict, en dat is dat het te ingewikkeld is. Ik kan er uren over praten, maar wordt er alleen verdrietig van omdat ik erachter ben gekomen dat mensen gewoon slecht zijn en elkaar niets gunnen.
Het is moeilijk te accepteren, maar zo staat het ook geschreven in de geschriften. Ik leg me er maar bij neer. Toch geloof ik ook dat het ieders verplichting is om zijn verantwoordelijkheid te nemen naar God, daarom ga ik toch proberen om bij te dragen aan vrede op mijn eigen manier.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 14:07

Daphna schreef:
...Ik kan er uren over praten, maar wordt er alleen verdrietig van omdat ik erachter ben gekomen dat mensen gewoon slecht zijn en elkaar niets gunnen...

Ja idd :/