xHaithi schreef:Wat ik nog altijd niet snap is waarom de Joden zomaar in Palestina gedropt zijn? Als er ooit 1 of andere dwaas bedenkt om alle Japanners in België een eigen staat te geven, daar zou ik ook allesbehalve tevreden mee zijn. Waarom moet Palestina het maar pikken dat die Joden daar een eigen staat krijgen, in hun land? Ik zie de logica daar echt niet achter.
Eerder in het topic zei iemand, dat teruggaan tot de middeleeuwen niet genoeg was.
Teruggaan naar het jaar 70 van onze jaartelling heeft zin:
- wat wij nu israel/ palestina noemen, was een onderdeel van het romeinse rijk. De plaatselijke bevolking kwam in opstand, dat mislukte (= de romeinen wonnen) en de romeinen hebben vervolgens de bevolking verbannen.
Dat leverde niet alleen de ellende op, die hoort bij alle neergeslagen opstanden,verloren oorlogen en huis en haard moeten verlaten vanwege wapengeweld - maar ook een religieus trauma.
De plaatselijke bevolking waren Joden, die ooit "dit land beloofd hadden gekregen van God" - en nu waren ze het weer kwijt. (Iets, dat al vaker was voorgekomen. Zo ongeveer de hele bijbel is geschreven, toen men in babylon in ballingschap leefde...)
Dat de hevig vervolgde Joden anno 1946 bij de VN aanklopten om op DEZE plek een eigen staat te mogen beginne, was dus geen ''random'' plek.
En vanaf het jaar 70 van onze jaartelling is men blijven "wachten" tot het weer mogelijk was, om terug te keren naar "het beloofde land". Ik zet aanhalingtekens bij wachten, omdat men uiteraard sinds 0070 heel erg veel gedaan heeft, geleefd, gefeest, getreurd, hoe het allemaal maar uitkwam, wachten klinkt dan zo passief.
Maar ook anno 2013 zijn er Joden, die de hele staat Israel niet erkennen, omdat "de VN en Ben Gurion nu eenmaal niet de messias zijn - en het zou de Messias zijn, die ons ons land zou teruggeven".
(Vanuit Palestijns standpunt zou dit wellicht zo gek nog niet zijn: wellicht zou/ zal de Messias het beter, netter, zorgvuldiger, menswaardiger doen dan de VN en Ben Gurion...)