nationale feestdag???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: nationale feestdag???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 21:14

:D De gemeente krijgt het druk als ze weer open gaan. Net als de banken... Heb er weer genoeg mensen naar verwezen vandaag.
En half Nederland was misschien aan het boodschappen doen, er waren er ook nog genoeg die andere dingen aan het doen waren zoals hun administratie waardoor ik en mijn collega´s het gewoon echt druk hadden vandaag.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:11

Anne_GTI schreef:
Straks wordt deze regel ook toegepast als koningsdag toevallig op donderdag valt... Ja, we doen de deur maar dicht op vrijdag want iedereen is aan een lang weekend begonnen of ligt nog met een kater in bed.

Ik vind het een arbeidsethos van lik-me-vesje.

Ik heb 10 mei ook vrij en dit jaar ook 29 april. De dag voor de laatste koninginnedag.

En ik ben geen ambtenaar :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:17

Ja dat denk ik wel ja als Koningsdag op een donderdag valt dat dan de vrijdag verplicht vrij is. Als dat zo in de CAO geregeld is dan is dat zo. Dat heeft helemaal niets met arbeidsethos te maken, maar dat is gewoon een financieel besluit.

Ik werk op een universiteit en daar kun je wel eigenwijs zo'n brugdag 'open' houden, maar wat denk je dat dat kost aan overhead als maar de helft (of nog minder) van het personeel er is?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:34

Ik ben (rijks)ambtenaar maar moet op Goede Vrijdag, 29 april en 10 mei gewoon werken (of verlof opnemen als ik vrij wil). Mijn partner was bijv. in de grafische industrie wel altijd verplicht vrij op de vrijdag na hemelvaart. Is dus niet perse ambtenaar-gerelateerd, dat vrij zijn op 'handige' dagen voor de werkgever.
En er zijn dus ook ambtenaren die wel werken op dergelijke dagen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 18:50

Waar komt die willekeur vandaan? Is dat alleen CAO gerelateerd?

Hoe gek wil je het hebben; concurrent was gesloten dus gingen klanten van de concurrent bij ons hun vragen stellen. Aantal daarvan wilden zelfs in november wel de aanbieding voor het nieuwe jaar vrijblijvend ontvangen. Dus met een beetje geluk heeft een vrije dag in maart voor ons als gevolg nieuwe klanten erbij. Prima :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:01

Niets is denk ik CAO gerelateerd maar bedrijfsmatig.

Als de meerderheid van het personeel op die dagen vrij wil en er geen hond komt snijdt het mes aan twee kanten, ze hoeven het gebouw niet open te gooien (wat ook geld kost) en ze hoeven mensen niet verplichten te werken.

Soms is ook alleen de publieksbalie dicht, dan zijn mensen wel aan het werk, maar je kan niet terecht voor vragen. Door de balie dicht te gooien krijgen de mensen die vrij willen daar alle ruimte voor en degenen die willen werken kunnen dat gewoon doen.

Ik ben toevallig ambtenaar en wij draaien gewoon door, ik vrees alleen dat het erg stil is die dagen omdat de meesten wel vrij zijn. Ik heb gelukkig een functie waarbij het niet noodzakelijk is dat er bezetting is en kan dus vrij nemen als ik dat zou willen zonder al teveel gepuzzel. Voor andere functies is dit lastiger en is het elke keer weer een heel gedoe om de bezetting rond te krijgen op dit soort dagen. Ik kan daarom ook begrijpen dat bedrijven of instanties dan de boel gewoon maar dichtgooien.

Persoonlijk, ik zou me er niet druk om maken, een ieder heeft maar zoveel vrije dagen in het jaar, het houdt in feite in dat zij weer werken op een dag dat jij vrij bent, leven en laten leven!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:01

Dat je je druk gaat maken over op welke dagen bepaalde bedrijven dicht zijn...
Moeten ze toch helemaal zelf weten, zou ik zeggen. Ga je maar op een andere dag heen. Helemaal als het al van te voren is aangekonigd kun je er prima rekening mee houden.

Hier in Portugal hangen mensen met een winkeltje gewoon een bordje aan de deur met "ben zo terug" en dan moet je maar afwachten wanneer dat "zo" is.

Ook worden alle katholieke feestdagen gevierd en dan zijn veel instanties dicht, soms zomaar een hele week. (Ben inmiddels goed op de hoogte van katholieke feestdagen na meerdere keren voor een dichte deur gestaan te hebben).

Gewoon aanpassen, dan heb je geen frustraties.