Is een mens wel een omnivoor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:44

Kuggur schreef:
Geen probleem, doe ik onmiddelijk.
Als jij onder je eigen vage redenering een maandje op uitsluitend hooi wil leven, je ben toch herbivoor?.
Onze naaste verwanten in de natuur (chimpansees en bonobo´s, waarmee we zo´n 98% DNA overeenkomst mee hebben) zijn omnivoren, eten insecten, en jagen zelfs actief op zoogdieren (waaronder andere apen).

Mensen kunnen prima overleven als herbivoor, ik ben al 13 jaar het levende bewijs. Dat wil niet zeggen dat je kunt overleven op hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:45

Ik leef al op uitsluitend plantaardig voedsel, Kuggur.

Maar wel rauw eten dan, hè? Je bent macho of je bent het niet 8-)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:46

die vreemde kop van een foto, je zette erbij dat het een zwijn is, maar het heeft een lichaam van een vis? dat is ook te zien ergens op het internet. Een afschuwelijke foto.

Mensen zijn geen planteneters maar gewoon omnivoor, maar heeft geen zulke hoektanden nodig ivm dat het kan nadenken en gereedschap maken kan.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:46

Focussed schreef:
Humans are classic examples of omnivores in all relevant anatomical traits. There is no basis in anatomy or physiology for the assumption that humans are pre-adapted to the vegetarian diet. For that reason, the best arguments in support of a meat-free diet remain ecological, ethical, and health concerns.

Deze conclusie vind ik erg vreemd. Mensen zijn geen herbivoren, maar gezondheidsredenen zijn wel een belangrijk argument? :)) Overigens ben ik het er wel mee eens dat ethische argumenten het belangrijkst zijn.

Shadow0 schreef:
Appelmoes_11: die theorie ken ik niet, en geloof ik ook niet zo eigenlijk. Ik weet wel dat het geldt voor enkele sporenelementen en mineralen, maar B12 wordt volgens mij door planten helemaal niet opgenomen uit de bodem.

Volgens de theorie wordt het ook niet opgenomen, maar zit het erop. Dan moet je niet je groentes gaan wassen natuurlijk, dus ik zou het tegenwoordig toch afraden. Doe mij maar een suppementje inderdaad :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:47

musiqolog schreef:
Koper schreef:
Snap je niet wat :Y) betekent? Mijn post was sarcastisch bedoeld slimmerik.

Sorry, ik ken iets te veel fanatieke vegetariërs die dat soort onzin in alle ernst roepen. (Ik ken er trouwens meer die wél voor rede vatbaar zijn, even voor alle duidelijkheid.)

Neem me niet kwalijk. Ik zal voortaan [sarcasme][/sarcasme] tags gebruiken.

Ook :Y) of course.

Appelmoes, ga je ook nog even inhoudelijk reageren op de rest wat focussed schrijft? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, wat jij daar van vindt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:49

Yamcha schreef:
Ik leef al op uitsluitend plantaardig voedsel, Kuggur.

Oh sorry, om te "bewijzen dat je een omnivoor bent moet je dus stront eten (je eigen voorbeeld anus en alles), maar als "herbivoor" mag je de aardappeltjes schillen en de boontjes doppen.
In jullie redenatie ben je geen echte herbivoor als je de kokosnoot niet mét schil eet, loop toch gauw heen!
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 25-03-13 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:49

Yamcha schreef:

Hmmmm carpaccio :Y)
(Oké, oké het is al in plakjes gesprongen :+)

Zou niet goed komen als ik alleen plantaardig ga eten :n

Ik ben een echte omnivoor :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-03-13 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:50

Yamcha schreef:
Maar wel rauw eten dan, hè?

Dat rauw eten is ook nog een puntje: wij koken onze groente omdat we het zelf maar moeilijk kunnen verteren. Verwarmen knapt al een deel van dat werk voor ons op. En dat is dan wel weer een aanwijzing richting de omnivoren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:52

Vjestagirl schreef:
Mensen kunnen prima overleven als herbivoor, ik ben al 13 jaar het levende bewijs. Dat wil niet zeggen dat je kunt overleven op hooi.

En honden en katten ook blijkbaar. Maakt ze dat ook herbivoor?

musiqolog

Appelmoes_11 schreef:
Deze conclusie vind ik erg vreemd. Mensen zijn geen herbivoren, maar gezondheidsredenen zijn wel een belangrijk argument? :)) Overigens ben ik het er wel mee eens dat ethische argumenten het belangrijkst zijn.

Gezondheidsredenen kunnen een belangrijk argument zijn omdat we

* Veel minder bewegen dan onze voorouders;
* Méér vlees eten dan onze voorouders;
* Onze voorouders vermoedelijk meer vis en insecten in het dierlijke deel van hun dieet hadden.

Wij worden dik en krijgen gezondheidsproblemen. Op zo'n moment kan vegetarisme een goede keus zijn, hoewel dat voor oermensen ("oengah! toenga!!!") anders lag.

ruitje

Ik heb een partij hoektanden, die zijn echt niet bedoeld voor sla blaadjes.... Chocola, daar doen ze het goed op :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:53

Iris82 schreef:
Vjestagirl schreef:

En honden en katten ook blijkbaar. Maakt ze dat ook herbivoor?

Nee, katten moeten vlees eten omdat ze anders dood gaan. Ze kunnen niet zelf taurine aanmaken namelijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:54

musiqolog schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Gezondheidsredenen kunnen een belangrijk argument zijn omdat we

* Veel minder bewegen dan onze voorouders;
* Méér vlees eten dan onze voorouders;
* Onze voorouders vermoedelijk meer vis en insecten in het dierlijke deel van hun dieet hadden.

Wij worden dik en krijgen gezondheidsproblemen. Op zo'n moment kan vegetarisme een goede keus zijn, hoewel dat voor oermensen ("oengah! toenga!!!") anders lag.

We worden zo'n 70 jaar ouder dan onze voorouders, ik zeg: gaat best goed :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:54

@ Shadow0: Maar dan zou je geen moeite moeten hebben met rauw vlees. Schijnt dat als je dat verhit, dat de voedingsstoffen eruit zijn namelijk.

Iris: dat gaat niet prima, ze blijven in leven, maar in belabberde conditie. sommigen worden echt heel ziek en zwak, dus prima..... nah.

@ ruitje: dat zou ik nou wel willen, dat ik goed kon leven op uitsluitend chocola.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:55

Ik denk dat vegetarisch eten het vetpercentage van de gemiddelde Nederlander niet naar beneden zal halen.

Anoniem

Re: Is een mens wel een omnivoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:55

Waarom niet?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:57

Er zijn genoeg vegetariërs die zich volstouwen met patat, chips en chocolade :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:57

Omdat ik denk dat niet het vlees eten maar het eten van veel onverzadigde vetten het grote probleem is.
En daarnaast bergen suikers uit frisdranken, koekjes, snoep enz.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:58

Iris82 schreef:
Omdat ik denk dat niet het vlees eten maar het eten van veel onverzadigde vetten het grote probleem is.
En daarnaast bergen suikers uit frisdranken, koekjes, snoep enz.

En te weinig beweging.

Ik eet wel vlees, yamcha niet. En ik ben een stuk slanker. Ra ra?

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:59

Die foto van dat schwijn lijkt op een vis met enge tanden :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:59

We zijn wel degelijk alles eters. Herbivoren hebben namelijk ook een langere blinde darm zodat de cellulose kapot gemaakt kan worden. Wij hebben maar een inieminie uitstulpingkje. Daarbij zitten onze ogen voor op ons hoofd, net als bij een vleeseter. En ons gebit inderdaad. We hebben voortanden, hoektanden (minies, maar wel degelijk hoektanden) en kiezen. We hebben geen herbivoren gebit (kijk maar naar de hoektanden) en we hebben geen carnivoren gebit (kijk maar naar de kiezen). Dus zijn we omnivoren.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:01

Koper schreef:
Appelmoes, ga je ook nog even inhoudelijk reageren op de rest wat focussed schrijft? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, wat jij daar van vindt.

Ik wil daar best inhoudelijk op reageren, maar ik heb er weinig tegenin te brengen hé. Ik vind het geen sluitend bewijs dat we zowel vlees als planten moeten eten, er zijn ook kenmerken die we hebben die heel typisch herbivoor zijn (als je daarin geïnteresseerd bent, wil ik daar best over posten). Ik ben ook niet van het kamp dat beweert dat alle dierlijke producten uiterst ongezond zijn. Wat mij betreft zijn mensen heel flexibel in wat we wel en niet kunnen eten. Kijk maar eens rond in de supermarkt, de meeste van onze producten zouden voor de oermens überhaupt niet als eten herkend worden. Toch worden wij er 80 mee. Of we herbivoor of omnivoor zijn, of dat het hele herbi/omni/carni een veel breder spectrum is met veel grijze gebieden waarin grenzen vaag zijn, dat is een discussie die door de slimste biologen gevoerd wordt en daar ga ik me niet aan wagen. Zoals ik al zei, ethische (en ecologische) argumenten zijn in mijn ogen veel belangrijker.
Laatst bijgewerkt door Appelmoes_11 op 25-03-13 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:01

Yamcha schreef:
@ Shadow0: Maar dan zou je geen moeite moeten hebben met rauw vlees. Schijnt dat als je dat verhit, dat de voedingsstoffen eruit zijn namelijk.

Dat hebben we toch ook niet? Het meeste vlees is rauw prima te verteren. Dat we dat verhitten heeft eerder met hygiene te maken: bacterien zijn er ook dol op. Maar ook dan denk ik dat we eerder moeten kijken naar een achtergrond van vis dan van vlees, en vis is voor ons rauw prima te doen.

Verder bevat vlees vooral eiwit en vet, die voedingsstoffen verdwijnen niet met verhitten (eiwitten veranderen overigens wel van structuur. Wat dat precies voor gevolgen heeft weet ik niet.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:02

Ik heb begrepen dat vooral de verzadigde vetten het probleem zijn, de onverzadigde vetten zijn neit zo erg. En verzadigde vetten zitten in dierlijke producten.

Overigens denk ik idd dat je frisdranken, koek, chips, snoep ook beter kunt laten staan ja :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:03

Yamcha schreef:
Ik heb begrepen dat vooral de verzadigde vetten het probleem zijn, de onverzadigde vetten zijn neit zo erg. En verzadigde vetten zitten in dierlijke producten.

Maar ook in plantaardige producten :) noten bevatten ook verzadigde vetten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-03-13 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt