CNN spreekt over verkrachters alsof zij de slachtoffers zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 18:21

Verkrachting is toch verkrachting? :?

Als ik iemand zou vermoorden op straat en dan zou zeggen dat het me speet en dat die persoon er wel erg om vroeg, en dat ik eigenlijk dronken was en die persoon ook, zou je dan vinden dat ik strafvermindering moet krijgen? Je blijft gewoon met je tengels van iemand af, no matter what the circumstances. Punt.

diddletje

Re: CNN spreekt over verkrachters alsof zij de slachtoffers zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:30

stel:
Jij hebt een broer. Hartstikke leuke jongen die over het algemeen geen vlieg kwaad doet. Hij heeft wel een stoornis waardoor hij zijn impulsen moeilijk kan negeren. Normaal is hier nooit een probleem mee. Hij slikt netjes medicatie en die werkt over het algemeen prima. Echter op een vrijdag avond gaat hij uit, hij drinkt 2 biertjes die deze keer reageren met de medicatie, zodat deze werking verliest. Hij wordt opgehitst door een paar vrienden over dat meisje wat hij zo leuk vind. Alles bij elkaar komt het er p neer dat hij haar verkracht. Ookal is het zijn stoornis die hier werkt toch is hij helemaal kapot van spijt later.
Jij gaat mee naar de rechtszaak en hoort dat hij precies dezelfde straf heeft als een man die verklart het voor de lol gedaan, en het zo weer zou doen.
Zou jij dit rechtvaardig vinden?
Ik kan niet voor een ander spreken maar als ik in een land zou wonen waar zo recht gesproken wordt zou ik me diep schamen.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 18:35

Daar heb je inderdaad een mooie nuance aangebracht diddletje. :j toch weet ik dan niet zo goed wat ik daarmee moet, heb een sterk rechtvaardigheidsgevoel, en om nou dan bijvoorbeeld geen straf te geven...je geeft iemand wel levenslang een trauma.

Bij deze twee jongens was het trouwens puur voor de lol, foto's en filmpjes gemaakt en die zijn op internet beland. Absoluut hartstikke fout.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:38

Maar niemand heeft het toch over geen straf?
Ze verdienen straf. En na die straf verdienen ze een eerlijke kans om alsnog een goede toekomst op te bouwen. Niet omdat zij nou zo geweldig zijn maar omdat het beter voor de maatschappij is als ze gewoon netjes werken en belasting afdragen en zich aan de regels houden.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 18:40

DaniBanani, ik ging in op een voorbeel dat Diddletje ging. Ik gaf een voorbeeld, ik zou namelijk niet goed weten in welke mate je dan de straf zou moeten/kunnen verminderen. :)

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:43

Ik ben opgehouden met kijken toen die jongen ging huilen.
Je had voordat je dat arme meisje verkrachtte maar moeten bedenken wat voor gevolgen het voor je toekomst zou hebben. Dan moet je niet achteraf gaan janken en zeuren.

Arm meisje, haar 2 verkrachters worden de hemel in geprezen en wat krijgt zij? Het gevoel dat die jongens haar verkracht hebben en dat de media hun toekomst erger vind dan dat?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:46

Urbiezira schreef:

Dat is makkelijk gezegd maar niet voor iedereen hetzelfde. Het is niet zo zwart-wit.

Stond aantal weken terug een stuk ook over in de Volkskrant. "Een erectie heeft geen geweten" http://ashatenbroeke.nl/2013/02/18/een-erectie-heeft-geen-geweten/ Ik denk wel zeer interessant in deze kwestie.
Is seks hebben met iemand die te dronken of te stoned is om nee te zeggen verkrachting? Ook als dat je vriendinnetje is?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 18:53

Ja, dan is het verkrachting in mijn mening. Als jij niet zeker weet of iemand wel of niet sex met je wil hebben, ook als die persoon te dronken is, kan je erectie nog zo veel willen maar vind ik je fout bezig als je het gewoon toch doet. Ook bij je vriendin. Zou mijn vriend moeten flikken zeg.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:54

Urbiezira schreef:
Ja, dan is het verkrachting in mijn mening. Als jij niet zeker weet of iemand wel of niet sex met je wil hebben, ook als die persoon te dronken is, kan je erectie nog zo veel willen maar vind ik je fout bezig als je het gewoon toch doet. Ook bij je vriendin. Zou mijn vriend moeten flikken zeg.

Totaal mee eens.
Als mijn vriend me dat zou flikken dan zwaait er wat hoor.
Niet dat hij dat ooit zou doen, want hij heeft zat respect voor me en zou nooit iets doen tegen mijn wil in.

Maar inderdaad: Niet zeker weten? Niet dat 3e been volgen dan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:58

IndyPeanut schreef:
Je had voordat je dat arme meisje verkrachtte maar moeten bedenken wat voor gevolgen het voor je toekomst zou hebben. Dan moet je niet achteraf gaan janken en zeuren.

Een dronken 17-jarige kán op dat moment juist niet goed bedenken dat zijn hele toekomst naar de klote kan gaan hierdoor. Dat is nu net de hele clou van puber zijn én van alcohol: verminderde impulsbeheersing en verminderd zicht op lange-termijn-consequenties. Die jongen maakt in een dronken bui een vreselijke (stomme, nare, hele erge!) fout en beseft zich dan achteraf pas dat nu zijn hele leven verpest is en hij uitschot is geworden. Natuurlijk ga je daarvan huilen. Het zou pas schokkend zijn als hij 't ijskoud aan zat te horen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:01

Dat is wat heel veel vrouwen zeggen en ook geleerd krijgen... maar lees het stuk maar eens... dat is niet wat die jongens geleerd hebben.... kijk maar naar films en naar videoclips... hoe vrouwen worden getoond...
in die link die ik gaf eindigt met een foto met deze tekst "In need feminism because my university teaches 'how to avoid getting raped' instead of 'don't rape' at freshmen orientation"

En dat al... dat er eigenlijk vooral geleerd wordt hoe je seksueel geweld voorkomt geeft aan dat het een zaak is van vrouwen en dat we eigenlijk als vrouw verantwoordelijk zijn... en dat we dus erom vragen als we dronken halfnaakt op een feestje zijn (en nee... dit is niet MIJN mening... ik vind het belachelijk... maar ik kijk wel goed uit dat ik niet dronken en halfnaakt op een feestje kom... en eigenlijk zou dat dan niet hoeven)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:01

Niet dat ik niet snap dat er grijze zones zijn hoor. :) Ik snap absoluut dat er ook zat situaties zijn waarin de jongen niet weet wat voor signaal er nou wordt afgegeven. Maar bij twijfel, expliciet vragen en anders niet doen. Is niet moeilijk. Het is altijd maar de vrouw die zich zo aan moet passen, en er zullen ongetwijfeld heel veel mensen zijn die zeggen dat de "grijze zone" een vrouwenprobleem is en dat als ze verkracht worden ze maar duidelijker hadden moeten zijn. Dat vind ik echt twisted.

Een reactie van iemand op facebook of twitter, weet ik even niet meer:
The worst a dude expects when he passes out drunk at a party is maybe a few dicks Sharpied on his face. But women should just anticipate rape?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:03

DaniBanani schreef:
IndyPeanut schreef:

Een dronken 17-jarige kán op dat moment juist niet goed bedenken dat zijn hele toekomst naar de klote kan gaan hierdoor. Dat is nu net de hele clou van puber zijn én van alcohol: verminderde impulsbeheersing en verminderd zicht op lange-termijn-consequenties. Die jongen maakt in een dronken bui een vreselijke (stomme, nare, hele erge!) fout en beseft zich dan achteraf pas dat nu zijn hele leven verpest is en hij uitschot is geworden. Natuurlijk ga je daarvan huilen. Het zou pas schokkend zijn als hij 't ijskoud aan zat te horen.

En hij zal ook best oprecht spijt hebben en zich heel naar voelen. :j maar he, kom op, als je goed genoeg bij zinnen bent om iemand te drogeren, van feestje naar feestje te slepen, meerdere malen met meerdere mensen te verkrachten, het te filmen en dat dan ook nog op internet te zetten? Zo dronken waren ze dus niet.

Edit: Evelijn ben het compleet met je eens. :j als ik naakt over straat zou willen rennen zou ik dat moeten kunnen doen zonder verkracht te worden. Of het verstandig is is een heel ander verhaal, maar er is gewoon iets mis in hoe society verkrachting ziet. Als je kijkt naar het aantal mensen dat nog steeds zegt dat verkrachting vaak niet echt is, je er niet zwanger van kan raken, je er net zo goed van kan genieten als het je toch overkomt en dat als je er wel zwanger van raakt het geen verkrachting was want je lichaam kan zo iets dan uitsluiten? Sommige mensen hebben echt rare gedachtekronkels.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:18

Ik heb het hele filmpje bekeken maar ik kijk er geloof ik een beetje anders tegenaan dan anderen. Ik zie eigenlijk gewoon zes minuten verslaggeving van een uitspraak in een rechtszaak. Iets theatraler dan wat we in Nederland als norm beschouwen, maar verder gewoon een verslag van een uitspraak. Waarbij ik trouwens de rechter zelf hoor zeggen dat de detentie minimaal 1 jaar en maximaal tot hun 21ste bedraagt (en gezien hun leeftijd kan dat dus oplopen tot meer dan 2 jaar).

Ik zou ook niet weten waarom in een verslag van de uitspraak uitgebreid aandacht zou moeten worden geschonken aan het slachtoffer, ik kan me zo voorstellen dat die er helemaal niet op zit te wachten dat aan het einde van de rechtszaak wéér uitgebreid moet worden opgerakeld wat er precies is gebeurd.

Zoals ik kijk en luister kan ik evenmin ophemelen van die jongens ontdekken. Tenzij ze helemaal geen goed presterende footballers waren, maar dan zou het nog steeds geen ophemelen zijn maar gewoon liegen. Mij lijkt het in het kader van vooroordelen eigenlijk alleen maar heel erg goed om te benadrukken dat de daders hier jonge jongens zijn die het goed doen op school, goed in de sport en die goede kansen op een mooie toekomst binnen handbereik hadden. Omdat er helaas nog steeds veel mensen zijn die geloven dat zulke nette jongens (naar ik begrijp zijn de high-school footballhelden in Amerika een soort halfgoden) zulke dingen niet doen en dat, als er toch iets gebeurt, het meisje er wel om gevraagd zal hebben. Deze zaak doorbreekt dat beeld, verkrachters zijn dus niet alleen sneue ongewassen viezeriken maar ook kansrijke succesvolle jongens. Als bonus dan ook nog de afwezigheid en drankproblemen van de vader van een van de daders en dan is de tragiek waar Amerikanen dol op zijn compleet.

Misschien ben ik wat nuchterder dan anderen of kijk ik verkeerd, maar ik zie in dit filmpje echt geen enkele aanleiding om een petitie tegen CNN te gaan beginnen of te tekenen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:23

@maura... ik zie ook geen reden om petitie te tekenen... en doe dat ook niet. Ik zie wel mooie aanleiding om de discussie over man-vrouw en hoe er met seks om wordt gegaan in de maatschappij eens opnieuw te bekijken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:41

Weetje wat het is. Een slachtoffer heeft al levenslang. Dat gevoel gaat nooit meer weg. Je bent bang in groepen, je bent bang om alleen te zijn, je durft je niet te binden, je durft geen sex te hebben, je ziet sex niet meer als iets wat voor liefde is enz/enz.

Ik ga niet meevoelen met een stel daders. Al was je nog zo dronken, al werd je nog zo opgehitst, al kon je je nog zo niet beheersen. Verkrachting is verkrachting. Je hebt ergens beneden de 13 al geleerd dat het niet okee is om zomaar iemand aan te raken. Doe je dat toch, dan mag je daar van mij de consequentie voor dragen. Het feit dat je daarna nog een keer de foto's deelt (en die persoon gewoon nog is verkracht, want eens op het internet, altijd op het internet). Ja dan mag je van mij een duw krijgen voor het leven.

Wie zegt mij dat je over 10 jaar niet nog is doet wanneer je dronken bent, druk krijgt van een vriendje en een leuk meisje ziet?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:50

@ Maura, ik ben het helemaal met je eens

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:52

maura schreef:
Misschien ben ik wat nuchterder dan anderen of kijk ik verkeerd, maar ik zie in dit filmpje echt geen enkele aanleiding om een petitie tegen CNN te gaan beginnen of te tekenen.

Ik ben het met je eens. Het is ook maar een uitsnede, geloof me maar, CNN heeft het slachtoffer haar situatie en het hele debat rond de jeugdcultuur waarin ze denken dat dit probleem thuis hoort ook veel aandacht gegeven. Zoals ze alles wat kijkers boeit met genoeg drama veel te veel aandacht geven.
Bovenop komt ook een totaal andere televisiecultuur, ze gaan er van uit dat hun programma's doorlopend op de achtergrond van mensen hun leven afspelen (en dat is zeker meer het geval als in Europa) en iedereen dus alles over een bepaald nieuwsitem dus wel op een gegeven moment te zien krijgt (voor hen is dit geen fragment maar een stukje verhaal).
Theatraal is het inderdaad, misplaatst theatraal naar onze Europese normen (en CNN krijgt eigenlijk ook wel Amerikaanse kritiek hiervoor).
Maar petitie? Nah..
Je kan beter wat aandacht besteden aan het echte probleem dan, in plaats van aan de zend-ethiek van CNN.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:53

Urbiezira schreef:

Tot de Hoge Raad een paar dagen geleden een uitspraak deed, was een gedwongen tongzoen ook verkrachting. Er zijn dus ook mensen voor verkrachting veroordeeld door het dwingen tot tongzoenen.
Moet je dan iemand die jou tijdens het uitgaan een gedwongen tongzoen geeft even hard straffen als iemand die je in het park van je fiets trekt en dwingt tot seks?
Er worden al een hoop nuances gegeven, en verkrachting en verkrachting kunnen twee verschillende dingen zijn.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:59

Ik heb het filmpje nog niet bekeken, maar ik vind dat er gewoonweg geen excuses zijn voor een verkrachting. Dronken zijn, een grijze waas, een stoornis, nee dat is gewoon niet goed te praten.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:07

Dat niet-kunnen-beheersen verhaal.. Er valt wat voor te zeggen.
Al vind ik: waarom moet je dan weer zoveel alcohol drinken dát je je niet kan beheersen?
Foto's maken vind ik écht niet kunnen. En een meisje van feestje naar feestje slepen óók niet.
Daar ben je toch echt zelf verantwoordelijk voor. Alcohol de schuld geven vind ik niet oké, je had ook kunnen kiezen om niet te drinken.

Ook al is het een uitsnede, ik vind dat het toch best lijkt op ophemelen. En ja, ik snap dat ze ook willen laten zien dat mensen uit 'hogere klasse' of hoe je het ook wilt noemen, dit soort dingen doen. Maar kunnen ze dat dan niet even anders brengen ofzo? Meer in de trant van: 'zelfs zij..'
Waar ik het meeste problemen mee heb, zijn dingen in de trant van:
"how emotional it must have been, sitting in the courtroom"
En
".. what happened as these two, young men, that had such promising futures, starfootball players, very good students litteraly watched as they believed their life fell apart.."

Daar val ik echt over. Dat is toch niet meer normaal? Ze hebben het zelf gedaan. Verkrachting gebeurt niet per ongeluk, hoe je het ook zegt, zij hebben de keuzes gemaakt, niet het slachtoffer, niet de alcohol. En dat hun leven in elkaar stort, is echt hun eigen fout.

Edit: xConnie, helemaal met je eens!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:31

Waarom zou je mensen uit de hogere klassen moeten omschrijven als "zelfs zij" terwijl zij ook regelmatig de fout in gaan, zeker als het om jonge jochies gaat die lokaal sterren zijn, zoals footballspelers?

En het blijft een Amerikaanse verslaggeving, geen Nederlandse. Daar hebben ze een heel andere TV-cultuur dan wij hier.

Even over het topic zelf: Het zijn jongens die juist geleerd wordt dat er bijna geen grenzen zijn. Er wordt alles aan gedaan om ze klaar te stomen voor het echte werk, en vol te gaan voor wat ze willen en weerbaar te zijn voor de veroordelende mensen/ media die op ze staat te wachten mochten ze succesvol worden als speler. En dat staat toch ietwat haaks op een meisje dat "nee" zegt. Ik kan me goed voorstellen dat het heel verwarrend is, en dan werkt alcohol, groepsdruk en zo op een feestje nou niet bepaald mee om de situatie overzichtelijker te maken.

Dit is niet het goedpraten van wat er is gebeurd, maar wel een realiteit.

En laten we eerlijk zijn (en nu ga ik tegen heel veel schenen trappen), de meeste vrouwen/ meisjes die te maken hebben gehad met (seksueel) geweld, komen er uiteindelijk wel weer bovenop of vinden een manier om ermee om te gaan.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:39

Omdat ik dacht uit het hele verhaal op te maken dat dat de strekking was: dat het niet uit maakt uit welke klasse je komt, overal is geweld. Maar dat veel mensen denken dat het alleen in lagere klassen voorkomt.
Staat er een beetje dom inderdaad.

Maar niet alle meisjes/vrouwen helaas. Ik ken verhalen van mensen die er na 40 jaar nog steeds last van hebben. Helaas.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:44

Wow. Die laatste opmerking liet me even sprakeloos achter. Niet te geloven dat je zo simpel zo'n zware opmerking kunt plaatsen. JIj hebt geen enkel recht om over iemands kwaliteit van leven te oordelen, en al helemaal niet in een dergelijke zaak. Juist na seksueel geweld is er niet zoiets als 'er bovenop komen'. Een manier om er mee om te gaan, prima, maar overleven is nog altijd wat anders dan leven. Iemand die zo ongenuanceerd zo'n opmerking kan plaatsen heeft wat mij betreft weinig plek in een gevoelige discussie als deze.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:49

Killyenn schreef:
Wow. Die laatste opmerking liet me even sprakeloos achter. Niet te geloven dat je zo simpel zo'n zware opmerking kunt plaatsen. JIj hebt geen enkel recht om over iemands kwaliteit van leven te oordelen, en al helemaal niet in een dergelijke zaak. Juist na seksueel geweld is er niet zoiets als 'er bovenop komen'. Een manier om er mee om te gaan, prima, maar overleven is nog altijd wat anders dan leven. Iemand die zo ongenuanceerd zo'n opmerking kan plaatsen heeft wat mij betreft weinig plek in een gevoelige discussie als deze.

Ik hoop toch niet die van mij?