Douraque schreef:Vreselijk wat er gebeurd is en vreselijk voor jou om dit mee te maken.
Maar juridisch gezien is door zijn autisme/dissociative distressorder sterk verminderd toerekeningsvatbaar. Dat betekend dat men wel iemand in de gevangenis kan stoppen, maar dat kan deze persoon niet helpen aangezien hij ziek is. En zieke mensen moeten worden behandeld.
Dat het OM 7 jaar aan gevangenisstraf eist vind ik persoonlijk nog hoog. Je moet rekening houden dat de behandeling van hem pas begint nadat de gevangenisstraf erop zit. Dus deze persoon krijgt 7 jaar lang geen hulp om met zijn geestesgesteldheid om te gaan, met zijn drang om mensen neer te steken. De TBS maatregel die hij heeft opgekregen is perfect, hieraan zit iemand eigenlijk zijn gehele leven vast. Iemand die zulke ernstige stoornissen heeft, komt (ook al heeft hij TBS) nooit meer vrij. En de TBS klinieken in Nederland kan je vergelijken met een gevangenis, aangezien de mensen in volledige beperkingen zit. Ik vind het te gek voor worden dat er, als er gevangenisstraf icm TBS wordt opgelegd, er niet meteen begint met behandelen.
Maar vanuit een menselijk, non-juridisch, perspectief vind ik het ook te laag. Maar dat neemt de juridische werkelijkheid niet weg.
Duidelijk geschreven!
Ik wist trouwens niet dat TBS levens lang was/ kan zijn. Daar kom ik in dit topic nu dus pas achter.
En die 5 tot 7 jaar dat hij niet geholpen word.. Laat hem eerst maar lekker gek worden in de bak. Dan is zijn geestgesteldheid (wat een woord!) zo ver heen, dat hij niet meer buiten komt. (even een emotionele reactie dit denk ik.. Of stiekem wat wraakzuchtig
Voor degene die zelf ook iemand verloren zijn (die heb ik ook gelezen, maar kwam er niet doorheen met mijn bericht =$) vind ik het ook heel erg.
Ik had een discussie met een vriend van mij. Hij was 'vrienden' met de jongen Richie die door een politie agent neer geschoten is op Den Haag Hollandspoor.
Richie had een strafblad, en mocht op dat tijdstip niet buiten zijn. Daarbij was hij ook op een plek waar hij niet mocht komen, en was hij vuurwapengevaarlijk.
De jongen maakte een beweging waardoor de bewuste agent dacht dat hij een wapen uit zijn zak wilde halen. Hij schoot, en Richie was (volgens mij) in zijn nek geraakt, en overleed.
De agent had (vind ik) in zijn been moeten schieten, maar een fout in zo'n spannende situatie is natuurlijk zo gemaakt. Die vriend van mij heb ik om Richie's dood zien huilen, maar hij is wel meteen met volle 100% tegen politie. Ik moest maar blij zijn dat Stanley A. een straf gekregen had, en moest niet zeuren dat het maar 5 jaar was. Die agent liep namelijk nog op vrije voeten. Hij beseft zich niet dat die agent vast ook veel negatieve reactie's naar zijn hoofd gekregen heeft, en dat die agent waarschijnlijk ook flink geschrokken is. Ik vind zo'n situatie niet met elkaar te vergelijken, aangezien het om een agent in functie gaat, en bij Xiem om een bewuste moordenaar...
@ Wanted, wat is precies de twitteraccount? Dan ga ik eens kijken!