Wss 5 jaar voor ex-TBS'er, moordenaar Ximena

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:13

Douraque schreef:
Maar hij heeft niet alleen vanwege autisme TBS nodig, hij heeft ook een dissociative disstressorder waardoor hij niet met mensen om kan gaan. Hij heeft een dermate geestelijke achterstand dat hij soms vragen niet begrijpt of als er één ding verkeerd wordt gezegd hij uit zijn slof schiet.

Bijv. gisteren bij de rechtszaak zei het OM dat zijn ouders gescheiden zijn. Waarop hij antwoordde: Nee, mijn ouders zijn getrouwd geweest.

Hiermee wil ik zeggen dat hij een geestelijk vermogen van een jonger iemand heeft, dat icm autisme en zijn disstressorder maakt hem een gevaar voor de maatschappij. En dat maakt de TBS de logische keuze ipv een lange gevangenisstraf

KIjk, dat dissociative disstressorder had ik gemist. Ik vond het namelijk erg vreemd om iemand voor alleen asperger tbs te geven.
Het is de combinatie, dan snap ik het heel goed.

Douraque

Re: Wss 5 jaar voor ex-TBS'er, moordenaar Ximena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:17

En daarom vind ik het raar dat in Nederland de behandeling in een TBS kliniek pas begint nadat de gevangenisstraf is uitgezeten. En daar ben fel op tegen, maar niet alleen ik maar ook veel strafpleiters zijn het hierover eens. Iemand met zulke geestelijke problemen moet je niet eerst willen opsluiten zonder begeleiding, pas na 7 jaar de juiste begeleiding geven.

Maar dit alles maakt het niet minder voor de nabestaanden. Ik begrijp ook hoe zij zich voelen en dat hun gerechtigheid willen. Ik vind het ook vreselijk dat zo'n jong meisje slachtoffer is geworden

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:18

Douraque schreef:
En daarom vind ik het raar dat in Nederland de behandeling in een TBS kliniek pas begint nadat de gevangenisstraf is uitgezeten. En daar ben fel op tegen, maar niet alleen ik maar ook veel strafpleiters zijn het hierover eens. Iemand met zulke geestelijke problemen moet je niet eerst willen opsluiten zonder begeleiding, pas na 7 jaar de juiste begeleiding geven.

_/-\o_

Amen,

De gevangenisstraf kan zijn gedrag alleen maar erger maken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:21

Douraque schreef:
Vreselijk wat er gebeurd is en vreselijk voor jou om dit mee te maken.

Maar juridisch gezien is door zijn autisme/dissociative distressorder sterk verminderd toerekeningsvatbaar. Dat betekend dat men wel iemand in de gevangenis kan stoppen, maar dat kan deze persoon niet helpen aangezien hij ziek is. En zieke mensen moeten worden behandeld.

Dat het OM 7 jaar aan gevangenisstraf eist vind ik persoonlijk nog hoog. Je moet rekening houden dat de behandeling van hem pas begint nadat de gevangenisstraf erop zit. Dus deze persoon krijgt 7 jaar lang geen hulp om met zijn geestesgesteldheid om te gaan, met zijn drang om mensen neer te steken. De TBS maatregel die hij heeft opgekregen is perfect, hieraan zit iemand eigenlijk zijn gehele leven vast. Iemand die zulke ernstige stoornissen heeft, komt (ook al heeft hij TBS) nooit meer vrij. En de TBS klinieken in Nederland kan je vergelijken met een gevangenis, aangezien de mensen in volledige beperkingen zit. Ik vind het te gek voor worden dat er, als er gevangenisstraf icm TBS wordt opgelegd, er niet meteen begint met behandelen.

Maar vanuit een menselijk, non-juridisch, perspectief vind ik het ook te laag. Maar dat neemt de juridische werkelijkheid niet weg.

Duidelijk geschreven!
Ik wist trouwens niet dat TBS levens lang was/ kan zijn. Daar kom ik in dit topic nu dus pas achter.
En die 5 tot 7 jaar dat hij niet geholpen word.. Laat hem eerst maar lekker gek worden in de bak. Dan is zijn geestgesteldheid (wat een woord!) zo ver heen, dat hij niet meer buiten komt. (even een emotionele reactie dit denk ik.. Of stiekem wat wraakzuchtig

Voor degene die zelf ook iemand verloren zijn (die heb ik ook gelezen, maar kwam er niet doorheen met mijn bericht =$) vind ik het ook heel erg.

Ik had een discussie met een vriend van mij. Hij was 'vrienden' met de jongen Richie die door een politie agent neer geschoten is op Den Haag Hollandspoor.
Richie had een strafblad, en mocht op dat tijdstip niet buiten zijn. Daarbij was hij ook op een plek waar hij niet mocht komen, en was hij vuurwapengevaarlijk.
De jongen maakte een beweging waardoor de bewuste agent dacht dat hij een wapen uit zijn zak wilde halen. Hij schoot, en Richie was (volgens mij) in zijn nek geraakt, en overleed.
De agent had (vind ik) in zijn been moeten schieten, maar een fout in zo'n spannende situatie is natuurlijk zo gemaakt. Die vriend van mij heb ik om Richie's dood zien huilen, maar hij is wel meteen met volle 100% tegen politie. Ik moest maar blij zijn dat Stanley A. een straf gekregen had, en moest niet zeuren dat het maar 5 jaar was. Die agent liep namelijk nog op vrije voeten. Hij beseft zich niet dat die agent vast ook veel negatieve reactie's naar zijn hoofd gekregen heeft, en dat die agent waarschijnlijk ook flink geschrokken is. Ik vind zo'n situatie niet met elkaar te vergelijken, aangezien het om een agent in functie gaat, en bij Xiem om een bewuste moordenaar...

@ Wanted, wat is precies de twitteraccount? Dan ga ik eens kijken!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:22

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:22

vuurneon schreef:
Douraque schreef:
Maar hij heeft niet alleen vanwege autisme TBS nodig, hij heeft ook een dissociative disstressorder waardoor hij niet met mensen om kan gaan. Hij heeft een dermate geestelijke achterstand dat hij soms vragen niet begrijpt of als er één ding verkeerd wordt gezegd hij uit zijn slof schiet.

Bijv. gisteren bij de rechtszaak zei het OM dat zijn ouders gescheiden zijn. Waarop hij antwoordde: Nee, mijn ouders zijn getrouwd geweest.

Hiermee wil ik zeggen dat hij een geestelijk vermogen van een jonger iemand heeft, dat icm autisme en zijn disstressorder maakt hem een gevaar voor de maatschappij. En dat maakt de TBS de logische keuze ipv een lange gevangenisstraf

Verbaast mij ook dat ze hem eerst nog zo lang in de reguliere cel stoppen, lijkt mij erg onwenselijk; ook voor de mede gedetineerden. Zal zijn persoonlijke toestand ook niet verbeteren en mogen ze in de tbs eerst gaan 'puin ruimen'...

Dat gebeurd wel meer.
De ex van een vriendin van mij zit ook in de 'gewone' cel vast, terwijl hij verstandelijk beperkt is en functioneert op het niveau van een 12 jarige.
Dat is echt van de zotte!
Want een gevangenisstraf is voor niemand een pretje, maar voor zo iemand is het nog erger.
Ik bedoel, denk maar eens in hoe het voor je is als alles voor je bepaald wordt, wanneer je naar buiten mag, weer naar binnen moet etc.

Maar er zit wel meer krom in elkaar, ik heb een tijdje bij de reclassering gewerkt. En ik vergeet 1 zaak nooit meer.
Gewapende overval, hij was verstandelijk beperkt en makkelijk te overtuigen door zijn vrienden omdat hij heel loyaal naar ze was. Daardoor was hij meegegaan naar die overval zonder dat hij wist wat er precies ging gebeuren.
Ik wilde hem een bepaalde training laten doen waarbij hij zou leren nee, te zeggen, grenzen aan te geven, grenzen voor zichzelf te stellen etc.
Echter kon die training alleen gegeven worden i.c.m. ondertoezichtstelling. Maar vooraf wisten we dat hij niet elke 2 weken kon komen, omdat hij simpelweg geen geld had en geen treinreis van 2 uur kon betalen. Dus dan zou hij binnen no time 3 keer niet gekomen zijn en zijn voorwaardelijke straf uit moeten zitten. En van de gevangenisstraf werd hij absoluut niet beter, maar was de kans dat hij na zijn straf nog meer in de problemen zou komen veel en veel groter.

Tsja, wat moet je dan...? -O-

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:24

@ Wanted, heel erg bedankt!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:27

Saskia doet verslaggeving voor de Telegraaf van alle grote zaken, op dit moment zit ze bijv. bij de Amsterdam Zedenzaak.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:32

Hoi Meis,
first things first: verschrikkelijk, om een vriendin te verliezen aan moord. Om te huveren.

En idd: aan TBS zit geen enkele beperking: als de psychiaters dat vinden, kan hij de rest van zijn leven achter de tralies van de TBS inrichting doorbrengen. Nadat hij eerst nog is gestraft: de eis is 7 jaar gevangenis (plus dus tbs).

Maar idd: een en ander hangt dan af, van het oordeel van artsen. Ieder 2 jaar opnieuw evaluatie.
Zegt een rechter, dat het 30 jaar gevangenis is, dan weet je, dat hij die tijd (in praktijk: 2/3 bij goed gedrag) achter tralies zit, punt uit. En zou hij worden veroordeeld tot levenslang (want dit is zijn 2e moord, het openbaar ministerie heeft het als moord aangemerkt, dus het kan, levenslang - alleen is het gezien "minder toerekeningsvatbaar" niet waarschijnlijk) weet je, dat hij de rest van zijn leven achter tralies van een gvangenis zit.
(Itt. onze zuiderburen, waar nota bene marc du Tr. vraagt, of hij weervrij mag komen, in NL kan dat dus niet eens: levenslang is bij ons levenslang.)

LoveUggs schreef:
De uiteindelijke uitspraak is 20 Maart, maar ik kijk er enorm tegenop, omdat ik weet dat het me tegen zal vallen..

Sterkte!!
En zorg goed voor jezelf!!!

Rust zacht lieve Ximena!
...en moge ook je nabestaanden rust kennen!!!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-03-13 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:36

Bedankt voor je bericht!
Ik heb Saskia een tweet gestuurd of ze mij per mail een kort verslag zou willen sturen omdat ik het liever niet aan vriend/ familie vraag die er wel bij waren..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:37

vuurneon schreef:
Tbs is géén strafvermindering; juist tbs maakt het mogelijk dat hij levenslang kan krijgen. Er zitten echt meer mensen met autisme in de tbs, niet als excuus maar wel als reden waarom ze in de tbs zitten en niet levenslang in een gewone gevangenis.
Als hij zeg 20 jaar gewone celstraf had gekregen, kwam hij vrij na die 20 jaar. Nu kan het heel goed zijn dat hij echt voor de rest van zijn leven vastzit.

Waarom denk je dat er veel criminelen niet willen meewerken aan het Pieter Baancentrum onderzoek? Omdat tbs geen houdbaarheidsdatum kent; ze willen liever toerekeningsvatbaar worden erkend en in een gewone cel zitten dan misschien wel gedwongen voor altijd in de tbs.

Maar er zijn evenzogoed veel TBS-ers die "genezen" zijn verklaard en weer op de maatschappij worden losgelaten en vervolgens opnieuw in de fout gaan (omdat ze bijvoorbeeld hun medicijnen niet meer nemen, weer alcohol/drugs gaan gebruiken, niet meer naar hun therapie gaan o.i.d.)
In het geval van Stanley dragen ook de hulpverlenende instanties schuld. Als ik het goed heb begrepen destijds, had Stanley een paar keer bij jeugdzorg aan de bel getrokken dat het niet goed met hem ging en is daar niet adequaat op gereageerd. Mensen met dermate grote psychische stoornissen zijn niet te genezen, maar kunnen wel met medicatie / therapie / begeleiding na hun straf en behandelperiode aan het gewone leven gaan deelnemen. Maar daar gaat het vaak mis, doordat het volgsysteem niet goed functioneert. Als er bij iemand al eens een keer jeugd TBS heeft gehad en nota bene zelf aangeeft dat het niet goed gaat niet wordt ingegrepen, dan heeft iemand naar mijn mening toch heel erg zitten slapen en heeft net zoveel schuld.
Ik vind het heel erg voor Ximena en nabestaanden, maar ook vind ik het triest voor die jongen die blijkbaar tussen wal en schip is gevallen.

Maar ook, (niet dat je dan maar vermoord mag worden) maar s nachts alleen op straat is niet een plek waar je als jong meisje moet zijn.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 16:05

Ik lees net dat Xiem haar telefoon leeg was na het feestje. Ze zou bij een vriendin blijven slapen maar die was al weg (of er nou wel of geen ruzie was weet ik niet). Xiem dr ouders hebben haar geprobeerd te bellen/ smsen, maar omdat haar mobiel leeg was kregen die geen antwoord. Xiem wou buiten op een bankje gaan liggen, en dat is waar Stanley A haar vond en mee nam. Ik vind het idd erg dat de instanties hem niet geholpen hebben, maar dannog. Die hebben niemand vermoord. Er zou ongetwijfeld een reden geweest zijn..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:10

Babootje schreef:
vuurneon schreef:
Tbs is géén strafvermindering; juist tbs maakt het mogelijk dat hij levenslang kan krijgen. Er zitten echt meer mensen met autisme in de tbs, niet als excuus maar wel als reden waarom ze in de tbs zitten en niet levenslang in een gewone gevangenis.
Als hij zeg 20 jaar gewone celstraf had gekregen, kwam hij vrij na die 20 jaar. Nu kan het heel goed zijn dat hij echt voor de rest van zijn leven vastzit.

Waarom denk je dat er veel criminelen niet willen meewerken aan het Pieter Baancentrum onderzoek? Omdat tbs geen houdbaarheidsdatum kent; ze willen liever toerekeningsvatbaar worden erkend en in een gewone cel zitten dan misschien wel gedwongen voor altijd in de tbs.

Maar er zijn evenzogoed veel TBS-ers die "genezen" zijn verklaard en weer op de maatschappij worden losgelaten en vervolgens opnieuw in de fout gaan (omdat ze bijvoorbeeld hun medicijnen niet meer nemen, weer alcohol/drugs gaan gebruiken, niet meer naar hun therapie gaan o.i.d.)
In het geval van Stanley dragen ook de hulpverlenende instanties schuld. Als ik het goed heb begrepen destijds, had Stanley een paar keer bij jeugdzorg aan de bel getrokken dat het niet goed met hem ging en is daar niet adequaat op gereageerd. Mensen met dermate grote psychische stoornissen zijn niet te genezen, maar kunnen wel met medicatie / therapie / begeleiding na hun straf en behandelperiode aan het gewone leven gaan deelnemen. Maar daar gaat het vaak mis, doordat het volgsysteem niet goed functioneert. Als er bij iemand al eens een keer jeugd TBS heeft gehad en nota bene zelf aangeeft dat het niet goed gaat niet wordt ingegrepen, dan heeft iemand naar mijn mening toch heel erg zitten slapen en heeft net zoveel schuld.
Ik vind het heel erg voor Ximena en nabestaanden, maar ook vind ik het triest voor die jongen die blijkbaar tussen wal en schip is gevallen.

Maar ook, (niet dat je dan maar vermoord mag worden) maar s nachts alleen op straat is niet een plek waar je als jong meisje moet zijn.

Ik vind niet dat wij ( werk in de psychiatrie) daar de schuld van horen te krijgen. Wij bieden een persoon hulp aan en door allerlei wetgevingen kan een persoon soms niet langer blijven. Onze behandeling is bijvoorbeeld minimaal 3 maanden max 9 maanden. En na 9 maanden zijn ze verplicht om weg te gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:48

LoveUggs schreef:
Ik lees net dat Xiem haar telefoon leeg was na het feestje. Ze zou bij een vriendin blijven slapen maar die was al weg (of er nou wel of geen ruzie was weet ik niet). Xiem dr ouders hebben haar geprobeerd te bellen/ smsen, maar omdat haar mobiel leeg was kregen die geen antwoord. Xiem wou buiten op een bankje gaan liggen, en dat is waar Stanley A haar vond en mee nam. Ik vind het idd erg dat de instanties hem niet geholpen hebben, maar dannog. Die hebben niemand vermoord. Er zou ongetwijfeld een reden geweest zijn..

Hoi Meis,

wat moet dat vreelijk wrang zijn voor iedereen, dat het zo gelopen is.
Dat zo'n klein "foutje" of hoe zeg je da, zo'n banketstaaf ding dat even fout loopt - de mobiel is leeg - gemaakt heeft, dat het Ximera zo vergaan is.

Heel naar!!!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:51

quera schreef:
Ik vind niet dat wij ( werk in de psychiatrie) daar de schuld van horen te krijgen. Wij bieden een persoon hulp aan en door allerlei wetgevingen kan een persoon soms niet langer blijven. Onze behandeling is bijvoorbeeld minimaal 3 maanden max 9 maanden. En na 9 maanden zijn ze verplicht om weg te gaan.

Joh, trek het je niet aan.

Verplicht hulp kent idd wettelijke grenzen en dat is maar goed ook.

Stanley A. trok op gegeven moment zelf aan de bel, dat klinkt mij naar vrijwillige hulpverlening in de oren. En dat hij toen geen gehoor heeft gekrgen, dat is heel erg.
En daar zijn wel degelijk mensen schuld aan - maar dat gaat dan eerder over de beleidsmakers, de lui die wachtlijsten laten ontstaan, dan over de mensen op de werkvloer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:08

quera schreef:

Ik vind niet dat wij ( werk in de psychiatrie) daar de schuld van horen te krijgen. Wij bieden een persoon hulp aan en door allerlei wetgevingen kan een persoon soms niet langer blijven. Onze behandeling is bijvoorbeeld minimaal 3 maanden max 9 maanden. En na 9 maanden zijn ze verplicht om weg te gaan.[/quote]

En daarom moeten er dingen veranderen. Desnoods dan maar een elektronisch volgsysteem met enkelband of zoiets, dat als iemand wordt gemist als hij ergens op therapie of controle (bijv. voor alcohol/drugs gebruik) moet verschijnen en wegblijft er een waarschuwing af gaat en iemand meteen weer kan worden opgepakt. Zeker als er al sprake is geweest van TBS (in het geval van Stanley jeugd TBS) had er toch iemand moeten ingrijpen.
Dit zijn schokkende gebeurtenissen, maar het is niet de eerste keer en als er niets gebeurt aan het hele systeem zal het ook niet de laatste keer zijn.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:12

Dan mag je je eerst wel eens in de psychiatrie gaan verdiepen voordat je zulke uitspraken doet ;) want dit heeft met de BOPZ te maken. Hier moet je een RM( rechterlijke machtiging ) of IBS( in bewaring stelling) voor hebben. En zelfs dan mogen dat soort dingen niet. Als mijn client elke avond uit z'n plaat gaat moet ik elke avond met de psychiater bellen of hij de AR ( afzonderings ruimte) in mag. Zelfs al gebeurt dit dagelijks. Dingen zijn niet zo Makkelijk als het lijkt. Deze client heeft een RM trouwens.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 17:21

En wat houden al deze termen in als ik vragen mag? =$ (ben pas 18 dus heb daar geen verstand van)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:31

Ik heb wel een nare smaak in mijn mond van het autisme verhaal moet ik zeggen.
Alsof iedereen met autisme een randdebiel is zeg!
Steekt wel behoorlijk moet ik zeggen, ik heb Asperger. -O-

Ik vind het feit dat ze op een bankje is gaan liggen ergens ook wel een soort van kwalijk.
Iedereen heeft met zijn tengels van zo'n meisje af te blijven op zo'n moment maar het is wel link natuurlijk.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:38

moonfish13 schreef:

Ik vind het feit dat ze op een bankje is gaan liggen ergens ook wel een soort van kwalijk.
Iedereen heeft met zijn tengels van zo'n meisje af te blijven op zo'n moment maar het is wel link natuurlijk.

Daarom zei ik ook sommige mensen met autisme. De ene autist is de andere niet :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:41

Babootje schreef:
quera schreef:

En daarom moeten er dingen veranderen. Desnoods dan maar een elektronisch volgsysteem met enkelband of zoiets, dat als iemand wordt gemist als hij ergens op therapie of controle (bijv. voor alcohol/drugs gebruik) moet verschijnen en wegblijft er een waarschuwing af gaat en iemand meteen weer kan worden opgepakt. Zeker als er al sprake is geweest van TBS (in het geval van Stanley jeugd TBS) had er toch iemand moeten ingrijpen.
Dit zijn schokkende gebeurtenissen, maar het is niet de eerste keer en als er niets gebeurt aan het hele systeem zal het ook niet de laatste keer zijn.

Daar zit iets in Babootje, maar svp 1 ding tegelijk.

Wat ik vreselijk vind, is dat Stanley A. aan de bel trok, maar geen gehoor kreeg. Dat klinkt mij in de oren naar personeelsgebrek, te weinig "bedden" (opname plaatsten), wachtlijsten - enzovoorts.
Dat dat "goed fout" is, ben ik met je eens.
Juist mensen die ooit jeugdTBS oid. hebben gekregen, zouden direct gehoor moeten krijgen. (Maar dan moeten er dus wel hulpverleners, bedden, etc.etc en dus geld zijn!!!)

Dngen als electronisch volgen met enkelbanden en wat al niet zijn aan juridische eisen gebonden. Dat vind ik ook terecht. Maar bij Stanley gold dat niet.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 17:42

moonfish13 schreef:

Ik weet dat autisme er is in verschillende vormen. Ik heb ook in mijn beginpost gezet dat ik niemand wil kwetsen en dat laat ik ook duidelijk in mijn berichten terug zien.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:43

Weet ik hoor, is ook niet persé naar jou. :)
Overigens één ding waar veel mensen met autisme over struikelen.
Iemand hééft autisme, dat is iets anders als een autist zijn.

Voor mij maakt het niet uit, maar er zijn er genoeg die er goed over struikelen.
De Nederlandse Vereninging Autisme heeft er zelfs nog voor naar Rutte geschreven omdat hij het ook zo zei. :=
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 07-03-13 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 17:45

moonfish13 schreef:
Weet ik hoor, is ook niet persé naar jou. :)

Ik denk ook niet dat andere het zo bedoelen :)
Vervelend dat het je steekt -O- Dat is vast van niemand de bedoeling.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:47

Het is gewoon geen fijn gevoel.
Zelfde als dat je van marrokaanse afkomst bent, je hard werkt en vervolgens voor uitkeringstrekker of crimineel uitgemaakt wordt ofzo. :)