Diane-35 links laten liggen - mogelijk 10 doden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:45

Ik slik hem nu ook ongeveer 3 jaar, maar vindt het toch niet zo fijn idee eigenlijk... Zal ook even met HA en mn moeder (goh wat klinkt dat kinderachtig :') ) overleggen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:53

Ik heb trouwens deze:
ethinylestradiol/cyproteronacetaat 0,035 mg 2mg. Dit is de merkloze variant ervan hoorde ik toch? Maar mijn vraag, is deze pil dan ook risico groep?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:57

Wat maakt nou eigenlijk dat deze pil zo gevaarlijk is?
Ik heb van Sandoz de ethinylestradiol/levonorgestrel 0,03/0,15 mg. Deze bevat dus al 1 stof die hetzelfde is, geeft dat risico?
Ik snap er helemaal niks meer van.

boooo

Re: Diane-35 links laten liggen - mogelijk 10 doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:01

Volgens mij was het de stof die je bloed dikker maakt. (waardoor dus kans op trombose/bloedproppen) :)
Maar verder kan ik je niet helpen!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:06

Ja inderdaad, maar welke stof dat is weet ik zelf ook niet. Want dat wordt ook niet gezegd.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:10

Pff nou vandaag overgestapt op microgynon. 16.50 moest ik betalen voor 3 strips. :wow: . Slikte de diane voor acne maar daar ben ik wel vanaf. Dus overgestapt.

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:33

Ess_Ramona schreef:
Ik heb trouwens deze:
ethinylestradiol/cyproteronacetaat 0,035 mg 2mg. Dit is de merkloze variant ervan hoorde ik toch? Maar mijn vraag, is deze pil dan ook risico groep?

Ik slik precies dezelfde, ben een tijdje gestopt en net weer begonnen. Omdat dit eigenlijk gewoon de enigste werkende oplossing is voor mijn acné. Ik heb hem hiervoor al wel zo'n 2 jaar gebruikt en eigenlijk nooit klachten gehad.

Wat ik me nu dus afvroeg: Zijn er mensen die doorgaan met slikken of stapt iedereen over op een andere? Want ik ben heel erg aan het twijfelen....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:36

xxxJulia schreef:
Ess_Ramona schreef:
Ik heb trouwens deze:

Ik slik precies dezelfde, ben een tijdje gestopt en net weer begonnen. Omdat dit eigenlijk gewoon de enigste werkende oplossing is voor mijn acné. Ik heb hem hiervoor al wel zo'n 2 jaar gebruikt en eigenlijk nooit klachten gehad.

Wat ik me nu dus afvroeg: Zijn er mensen die doorgaan met slikken of stapt iedereen over op een andere? Want ik ben heel erg aan het twijfelen....

Ik kwam van mijn acné af door op mijn voeding te letten.
Je huid kan ook onzuiver worden door dingen die slecht verteerd worden.
Nu ben ik op gluten en melkvrij en ik ben er praktisch vanaf.

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:22

Ik slik de Minerva (ethinylestradiol en cyproteronacetaat) nu 7 jaar en nooit ergens last van gehad. Ben ooit een maand gestopt, maar kreeg toen meteen weer heel veel puistjes. Maar ben nu de pubertijd voorbij, dus denk dat ik opzich best kan overstappen op een andere pil. Snap alleen al die ophef niet over 4 doden in 25 jaar :o?

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:27

Nee dat snap ik ook niet. Ik heb nergens last van als ik de pil slik, ik krijg alleen mn acné veel erger terug als ik er weer mee stop. Maar iedereen waar mee ik het er over heb, die beginnen gelijk dat ik er mee moet stoppen. Dan denk ik echt van 'kom op, het gaat om 4 doden in 25 jaar, wat loop iedereen hier nou te doen als of hij zelf dokter is?'

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:52

Ik slik de Diana al denk ruim 15 jaar, en ga toch vrijdag eens overleggen met de huisarts.

Ik slik hem voor mijn acne, en kan eigenlijk ook niet zonder...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:37

Ik ga morgen even bellen, voor hoe of wat. Dus dan kan ik jullie meer verrtellen!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:42

Ik wordt kaal zonder deze pil, dus kies voor het risico.
Overigens al getest op aanleg bloedverdikking/zinking ivm erfelijk, maar geen verhoogd risico.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:00

xxxJulia schreef:
Nee dat snap ik ook niet. Ik heb nergens last van als ik de pil slik, ik krijg alleen mn acné veel erger terug als ik er weer mee stop. Maar iedereen waar mee ik het er over heb, die beginnen gelijk dat ik er mee moet stoppen. Dan denk ik echt van 'kom op, het gaat om 4 doden in 25 jaar, wat loop iedereen hier nou te doen als of hij zelf dokter is?'

Vandaar dat ik mij ook afvraag in welke tijdspanne die tien doden geteld zijn.
Want tien doden in 2012, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar tien doden op 25 jaar en zo'n grote hetze en paniek opeens terwijl het gewoon al jàrenlang geweten is dat de pil verhoogde kans geeft op allerlei niet fraaie dingen zoals tromboses...dan denk ik waarom zo'n grote paniek voor iets dat iedereen toch al wist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:08

Ik heb een tijdje geen Diane 35 genomen maar een andere lichtere pil en ik had net meer migraine, meer moodswings, meer acne (al was het niet zo erg veel verschil) en goh, lees eens de bijsluiter van andere pillen die wel als anticonceptie worden voorgeschreven. Heb je dezelfde bijwerkingen en risico's hoor. Die bij Diane is mss wat langer, maar tromboserisico heb je haast altijd erin staan.

Na al die jaren andere pillen heb ik zelf aan mijn gyneco gevraagd of ik de diane niet terug mocht starten. Hij was akkoord, heb nu de generische variant (is toch flink goedkoper) en voel me beter. ben zelfs paar kilo aangekomen, dat kon ik gebruiken. En mijn vrouwelijke vormen zijn er ook door verbeterd :D
Ga er van uit dat een arts iets niet opnieuw gaat voorschrijven als er echt zoveel verhoogd risico is.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:16

Ess_Ramona schreef:
Ik heb trouwens deze:

Ik had ook deze. Op het moment dat de eerste berichten vanuit Frankrijk naar buiten werden gebracht, een maand of twee (?) geleden, ontving ik een brief van mijn huisarts met daarin de gezondheidsrisico's die deze pil met zich kon meebrengen omschreven en de vraag of ik wilde over stappen op een alternatief. Ik ben toen direct op een andere pil over gegaan.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:17

Ik ben nu ook overgestapt. Voor de zekerheid.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:24

Ik slik deze pil ook, maar ben niet van plan over te stappen, slik hem al 3 á 4 jaar denk ik. Nooit ergens last van gehad.
Ik weet niet of er andere meiden zijn die ook gewoon deze pil blijven slikken?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:34

Ik slik m al 10 jaar, heb wel een tussenpauze gehad omdat ik toch even twijfelde of ik de zwaarte wel nodig had. Toen ik kaal werd gelijk maar weer teruggestapt op deze pil.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:38

Ik zou wel over willen stappen maar ben bang dat acnè terugkomt. Iemand tips voor een andere pil dan?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:50

De pest met trombose/bloedpropjes is, dat je jaaaaaren nergens last van hoeft te hebben. Het is een sluipmoordenaar. Mijn man zijn beste vriend is naast hem in de auto overleden doordat een bloedpropje zijn hartklep dichtdrukte. Had zich twee weken ervoor volledig medisch laten doorlichten in een kliniek. Vriendin van mij lag kantje-boord na een plotselinge longembolie. Heeft ook niets aan zien komen. Dus als door gebruik van deze pil de kans hierop ook maar enigzins verhoogd wordt, kies ik toch eieren voor mijn geld... Waarom niet een alternatief proberen met minder risico's?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:54

Momenteel is er veel ophef over deze Diane pil. Maar een aantal jaar geleden (op 23 jarige leeftijd) heb ik zelf trombose gekregen door de pil. En dit was niet de Diane. Uberhaupt de pil slikken verhoogd de kans op trombose ed. Staat ook in de bijsluiter, moest ook per direct stoppen. De pil wordt (naar mijn mening) maar klakkeloos voorgeschreven. Het is toch een behoorlijk risico, je slikt niet zomaar iets. Denk daar goed over na, het is wel je gezondheid.

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:11

Heb een aantal jaar geleden ook en longembolie gehad, ben toen ook helemaal doorgelicht, was niet erfelijk, rookte niet en had geen overgewicht. De pil bleef toen over als mogelijke veroorzaker, mag sindsdien ook geen pil meer. Er zijn misschien maar wat je noemt 'een klein aantal' doden, maar ik denk dat er een heleboel mensen zijn die wel trombose-achtige klachten hebben gehad, en die er net als ik goed vanaf zijn gekomen...die aantallen zou ik ook wel eens willen weten...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:13

SaskiaKa schreef:
De pest met trombose/bloedpropjes is, dat je jaaaaaren nergens last van hoeft te hebben. Het is een sluipmoordenaar. Mijn man zijn beste vriend is naast hem in de auto overleden doordat een bloedpropje zijn hartklep dichtdrukte. Had zich twee weken ervoor volledig medisch laten doorlichten in een kliniek. Vriendin van mij lag kantje-boord na een plotselinge longembolie. Heeft ook niets aan zien komen. Dus als door gebruik van deze pil de kans hierop ook maar enigzins verhoogd wordt, kies ik toch eieren voor mijn geld... Waarom niet een alternatief proberen met minder risico's?

Ik zou het heel eng vinden te experimenteren met een andere pil. Het duurt namelijk nogal lang voordat het haar weer een beetje terugkomt.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:24

Dat snap ik F_Orumster, maar misschien kan je met je arts overleggen of er een alternatief is waarin wel de stof om je haar mooi te houden, maar niet de schadelijke stof welke trombose kan veroorzaken?
Ik begrijp echt volkomen dat je bang bent om je haar te verliezen, maar je kan altijd eens een gesprekje aangaan, toch?
Laatst bijgewerkt door Ocean_Child op 04-03-13 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt