Wedstrijd varkens vetmesten in Taiwan: 1000 kilo.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:23

Yamcha schreef:
Overigens heeft zelfs een hond die alle dagen in een kleine bench doorbrengt het beter dan mensen in de derde wereld landen...... vind je dat een echt een valide vergelijking? En zo ja, waarom?

Ik geloof dat ik het daar echt niet mee eens kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:43

mebianca schreef:
Hoe slecht is dat om deze traditie te vergelijken met wat er in Nederland gebeurt bij de veehouders! Denken dat koeien gedwongen worden om 60 liter melk te geven schei toch uit! Een koe wil alleen zoveel melk geven als ze zich op hun gemak voelen, een comfortabele stal hebben zoals matrassen waar ze op kunnen liggen massage borstels. Er is en reden waarom bijvoorbeeld ben & jerry hier hun melk halen, omdat hier de meeste vrijste en best behandelde koeien zijn te vinden.. Er zijn ontzettend veel regels waar elke veehouder zich aan moet voldoen. Ja alle stallen worden groter omdat elk beest meer m3 ruimte krijgt. De landbouwhuisdieren in Nederland hebben een beter leven dan mensen in derdewereldlanden... Maar daar staat niemand bij stil.

_/-\o_
Amen!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:49

Yamcha schreef:
@ mebianca: vertel mij eens of het natuurlijk is om 60 liter melk te geven per dag? En als je dan zou moeten concluderen dat in andere landen andere soorten koeien gemiddeld 15 tot 20 liter per dag geven, wat stomtoevallig (maar dat zal ongetwijfeld slechts toeval zijn) precies is wat een kalf nodig heeft, hoe zit het dan met de overige 45 liter? Is het mogelijk dat daar genetische manipulatie in het spel is (en dus geen dwang)? Zoals ik al zei ligt dit voornamelijk aan de omstandigheden waarin een koe leeft. En een als er een stier wordt gezocht wordt er o.a gekeken naar de uierkwaliteit/ melkgift hierdoor wordt de melkproductie indd. verhoogd. Maar al heb je de beste koe zolang ze niet gezond is je niet goed voor haar zorgt zal ze je ook niet het beste geven. En wat gebeurt er met al die kalveren die elk jaar geboren worden? De vrouwelijke kalveren blijven op het bedrijf en worden opgefokt tot melkkoe, de stiertjes gaan naar een mesterij (meestal) Is het wel goed voor een koe om ieder jaar te kalven? Is het wel goed om elk jaar met je paard/ hond te fokkken ? Hoe zit dat met extra calcium melk, als je na het melken niets meer aan de melk toe mag voegen? Hoe komt die extra calcium dan in de melk? De melk die nu in de schappen van de supermarkt ligt is inderdaad bewerkt. Maar niet door de veehouders. Men onttrekt vet aan de rauwe melk en later worden er weer stoffen als calcium aan toegevoegd. Elke veehouder levert ook andere melk aangezien het een natuurlijk product is. Om te zorgen dat je niet bij elk pak melk een andere smaak hebt bewerkt bijvoorbeeld campina de melk.
En wáárom in hemelsnaam zou je melk drinken als je de zuigelingen leeftijd voorbij bent? Wat is daar de toegevoegde waarde van? Het is niet voor niets dat melk in de schijf van 5 staat van het voedingscentrum Melk uit water, eiwitten, vet, en koolhydraten. En de volgende mineralen en vitamines: Calcium, fosfor,zink, magnesium, vitamine A, B1, B6, B12, D en foliumzuur. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/18853-hoe-gezond-is-melk.html En waarom van een diersoort die niet in de verste verte vergelijkbaar is met de jouwe? Heb ik geen antwoord op..

Overigens heeft zelfs een hond die alle dagen in een kleine bench doorbrengt het beter dan mensen in de derde wereld landen...... vind je dat een echt een valide vergelijking? En zo ja, waarom? Nou daar ben ik het niet mee eens. Ik kan wel een betoog houden over de verschillen maar denk dat het hier niet om gaat..toch?

Anoniem

Re: Wedstrijd varkens vetmesten in Taiwan: 1000 kilo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:52

Wauw, petje af, eerlijk!

Ik vind het echt voor een mens niet nodig om koemelk te drinken, maar heb respect voor je eerlijke antwoorden +:)+

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:01

Yamcha schreef:
Wauw, petje af, eerlijk!

Ik vind het echt voor een mens niet nodig om koemelk te drinken, maar heb respect voor je eerlijke antwoorden +:)+

Dankje ben blij dat we het vriendelijk houden :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 09:18

Wat betreft het niet mogen oordelen over deze traditie omdat het in Nederland ook niet allemaal geweldig is, eh. Ik weet het niet. Je zou kunnen stellen dat wat hier gebeurt ethisch erger is omdat niemand gelooft dat het geluk brengt - aan de andere kant spelen er natuurlijk veel meer dingen mee.

mebianca schreef:
De vrouwelijke kalveren blijven op het bedrijf en worden opgefokt tot melkkoe, de stiertjes gaan naar een mesterij (meestal)

Vraagje, als alle koekalveren blijven, krijg je dan geen overschot? :) Als we even uitgaan van een koe die een jaar of zes melk geeft (volgens mij het gemiddelde?) en dus drie vrouwelijke nakomelingen krijgt... of maak ik hier een rekenfout?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:49

[quote=""citaat]
Vraagje, als alle koekalveren blijven, krijg je dan geen overschot? :) Als we even uitgaan van een koe die een jaar of zes melk geeft (volgens mij het gemiddelde?) en dus drie vrouwelijke nakomelingen krijgt... of maak ik hier een rekenfout?[/quote]

volgens mij hebben we al een behoorlijk overschot aan koeien. Kijk eens maar hoeveel koeien hier zijn? En hoeveel koeien in een stal staan? Dit zijn enorm veel. Maar met koeien word over het algemeen niet zo moeilijk gedaan. Gebroken poot is meteen inslapen. Niet genoeg melk ook.. Ook als we oud worden word er niet echt moeilijk over gedaan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:53

Geloof en traditie daar draait het allemaal om %)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 09:56

xxpinczowxx schreef:
volgens mij hebben we al een behoorlijk overschot aan koeien. Kijk eens maar hoeveel koeien hier zijn? En hoeveel koeien in een stal staan? Dit zijn enorm veel. Maar met koeien word over het algemeen niet zo moeilijk gedaan. Gebroken poot is meteen inslapen. Niet genoeg melk ook.. Ook als we oud worden word er niet echt moeilijk over gedaan.

Ik denk dat koeien op stal eerder een teken is van de consumptiemaatschappij dan van een overschot. Datzelfde geldt voor het afdanken van de dieren zoals jij het omschrijft. Ik ben overigens ook van mening dat dat absoluut niet kan, maar het had niet veel met mijn vraag te maken. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:41

Appelmoes_11 schreef:
Wat betreft het niet mogen oordelen over deze traditie omdat het in Nederland ook niet allemaal geweldig is, eh. Ik weet het niet. Je zou kunnen stellen dat wat hier gebeurt ethisch erger is omdat niemand gelooft dat het geluk brengt - aan de andere kant spelen er natuurlijk veel meer dingen mee.

Maar als je daar een topic over opent leest niemand het - oh, daar is weer zo'n veganist die zijn mening moet spuien >;)

Grappig dat het ineens over koeien gaat. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:50

Sorry, mijn schuld :o

Mijn punt was vooral dat mensen erg snel lijken te veroordelen wat in andere landen gebeurt, maar min of meer blind zijn voor de ellende in eigen land.
Koeien dragend maken, en dan een groot deel van de kalveren vermoorden om dan de melk die voor de kalveren bestemd was, op te drinken, als volwassene, vind ik persoonlijk ook best wel gruwelijk, en gestoord ook, maar dat wordt hier wel als normaal gezien.
De plofkip vind ik ook wel vergelijkbaar met zo een varken, bijvoorbeeld, en het gemiddelde vleesvarken ook wel.

Maar ik wacht geduldig op de persoon die mij komt uitleggen dat die dingen niet erg zijn, en wat daar gebeurt wel :D

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:39

xxpinczowxx schreef:
[

Gebroken poot is meteen inslapen; klopt maar dat is niet veel anders dan met paarden. Hoe wou jij zo’n gewond dier verzorgen? Ophangen aan takels in een stal? Hoe ver wil je gaan..
Niet genoeg melk geven en slachten; Op een melkveebedrijf hebben ze koeien die melk moeten geven. Ze houden geen koeien voor de gezelligheid. Misschien flauw om zo te zeggen; maar omdat de consumenten (eigenlijk de afnemers) weinig willen betalen voor de melk moeten de veehouders zo duurzaam mogelijk met hun koeien omgaan. Het heeft geen zin om een koe op stal te houden die geen / te weinig melk geeft. Maar daardoor probeert dus wel een veehouder zo lang mogelijk de koe te houden. Koeien rond de 8 jaar zijn uitzondering meer. Redenen van afvoer van koeien op een melkveebedrijf zijn
1. gedwongen afvoer vanwege sterfte, ziekten, gebreken of ongemakken
2. vrijwillige afvoer vanwege te lage melkproductie
3. strategische afvoer vanwege andere dan genoemde redenen zoals een dreigende
overschrijding van het melkquotum, behoud van de herfstkalverstrategie, instroom van
nieuwe koeien (te veel jongvee aanhouden) en de marktontwikkelingen (b.v. export
vaarzen, vlees- en kalfprijzen).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:42

Yamcha schreef:
Sorry, mijn schuld :o

Mijn punt was vooral dat mensen erg snel lijken te veroordelen wat in andere landen gebeurt, maar min of meer blind zijn voor de ellende in eigen land.
Koeien dragend maken, en dan een groot deel van de kalveren vermoorden om dan de melk die voor de kalveren bestemd was, op te drinken, als volwassene, vind ik persoonlijk ook best wel gruwelijk, en gestoord ook, maar dat wordt hier wel als normaal gezien.
De plofkip vind ik ook wel vergelijkbaar met zo een varken, bijvoorbeeld, en het gemiddelde vleesvarken ook wel.

Maar ik wacht geduldig op de persoon die mij komt uitleggen dat die dingen niet erg zijn, en wat daar gebeurt wel :D

Sla jij even de spijker op zijn kop :D.

Wellicht verklaren ze ons in Taiwan wel voor gek om wat wij met koeien doen. Het is maar net wat je gewend bent. Waarmee ik nu dus niet het vetmesten goed wil praten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:46

Getverdemme... gekke mensen :r

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:45

*blablablablabla* is ook heel erg on-ethisch, maar daarnaast ook heel erg off-topic...

Om even terug on-topic te komen: arme, arme dieren -O-

Walgelijk wat mensen allemaal met dieren uitspoken, stel psychopaten bij elkaar zijn we toch :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:25

Yamcha schreef:
@ mebianca: vertel mij eens of het natuurlijk is om 60 liter melk te geven per dag? En als je dan zou moeten concluderen dat in andere landen andere soorten koeien gemiddeld 15 tot 20 liter per dag geven, wat stomtoevallig (maar dat zal ongetwijfeld slechts toeval zijn) precies is wat een kalf nodig heeft, hoe zit het dan met de overige 45 liter? Is het mogelijk dat daar genetische manipulatie in het spel is (en dus geen dwang)?
En wat gebeurt er met al die kalveren die elk jaar geboren worden? Is het wel goed voor een koe om ieder jaar te kalven? Hoe zit dat met extra calcium melk, als je na het melken niets meer aan de melk toe mag voegen? Hoe komt die extra calcium dan in de melk?

En wáárom in hemelsnaam zou je melk drinken als je de zuigelingen leeftijd voorbij bent? Wat is daar de toegevoegde waarde van? En waarom van een diersoort die niet in de verste verte vergelijkbaar is met de jouwe?

Overigens heeft zelfs een hond die alle dagen in een kleine bench doorbrengt het beter dan mensen in de derde wereld landen...... vind je dat een echt een valide vergelijking? En zo ja, waarom?

Als je een valide vergelijking wilt trekken moet je kijken naar de tijgers die worden gedood voor lustopwekkende middelen. Want een wedstrijdje varkens zo zwaar mogelijk mesten en beschilderen en dergelijke is gewoon menselijk entertainment.
Maar waarom constant het vergelijk, het is op zich al wreed genoeg dat dieren zo behandeld worden, ongeacht of men het hier in nederland beter of slechter doet. Wat hebben die beesten aan dat vergelijk, geen reet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:36

Ik wilde bewust een vergelijk maken met zaken die heel 'normaal' zijn in eigen land......
En dat is niet eens traditie. Wat is daar voor excuus voor?

Hopelijk zorgt het voor deen stuk bewustwording en verandering. Daar hebben de varkens daar niets aan, maar de koeien en varkens hier misschien wel, en dat zijn toch een hoop dieren die dan een beter leven hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:44

Yamcha schreef:
Ik wilde bewust een vergelijk maken met zaken die heel 'normaal' zijn in eigen land......
En dat is niet eens traditie. Wat is daar voor excuus voor?

Hopelijk zorgt het voor deen stuk bewustwording en verandering. Daar hebben de varkens daar niets aan, maar de koeien en varkens hier misschien wel, en dat zijn toch een hoop dieren die dan een beter leven hebben.

Daar is ook geen excuus voor. Dat is juist mijn punt.
Het ene leed wordt niet minder door het te vergelijken met ander leed.
Het wel en wee van vee in nederland verhelp je er niet mee door te vergelijken. Men vind het ook allemaal sneu, maar velen willen er geen dubbeltje meer voor betalen. Dus het wel en wee van de dieren hier heeft een hele andere uitgang, geen traditie, maar ordinaire centen.
Dat mensen uberhaupt zo met dieren omgaan is triest. Moeten we het dan ook maar niet meer hebben over walvisvaart, het doodknuppelen van zeehonden, het stropen van olifanten en neushoorns om hun ivoor, het afslachten van tijgers voor een langere erectie van de aziatische man? Maar alleen maar in ons eigen land rondkijken hoe de stand van zaken hier is? En zolan g het hier niet oke is geregeld, moeten we vooral maar niet over de grenzen kijken?

Het grootste kap mensen wil niet meer betalen voor een stukje vlees, dierenwelzijn vind men prima, zolang ze maar niet meer hoeven te betalen. Dat is een punt die maar lastig te verhelpen valt, want men vind dat men recht heeft op een stuk vlees immers? En het helpt toch niet volgens de meesten. Als je de instelling van de consument zou kunnen veranderen prima, maar ik zie daar niet het vergelijk in met het mishandelen van dieren voor de een of andere achtelijke traditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:51

Ik snap je punt, en ben het ookmet je eens.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:21

Wat een gekke dingen worden er toch gedaan met dieren... BAH