Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marjoow schreef:Blue_Eyes schreef:Dat duurt heeeeeel lang bij normaal gesproken 0.50 - 1.00 euro zakgeld per week... Dat kan dat kind niet overzien. Bovendien snappen ze vaak het verband echt niet. Natuurlijk moet je consequenties eraan verbinden als een kind doelbewust iets sloopt. Maar zakgeld inhouden tot de schade is terugbetaald is zinloos.
Blue_Eyes schreef:Kan allemaal. Maar ik geloof echt niet dat een kind van 7 het verband ziet tussen die klusjes en dat slopen. In het begin misschien wel, maar na een paar weken echt niet meer (en om echt flinke schade terug te moeten betalen, moet-ie wel een poos klusjes doen). Dus lijkt me tamelijk zinloos.
Nibud-richtlijn is 1 euro voor een 6-jarige. Dus dat is helemaal niet zo vreemd. Die van mij krijgt ook zoiets en doet er ook nooit wat mee, douwt 't in haar spaarpot. Waarom zou je ze dan 5 euro geven?
Blue_Eyes schreef:Sure. Dat snapt een jong kind echt niet. Ontwikkelingspsychologisch gezien is dat niet logisch, zo'n lange periode is niet te overzien voor een kind. Maar goed, die discussie kunnen we tot laaaaat in de avond blijven voeren - en bovendien wordt op zo'n jonge leeftijd ook gewoon bij expres slopen vergoed door de WA-verzekering. Dus het is helemaal niet van toepassing.
just_kiki schreef:Vind ik persoonlijk geen logische keus, kind leert er niet van
bakkabouter schreef:Dat is waar, maar een kind van 7 hoort zich ook niet in een situatie te bevinden waarin het bewust schade kan veroorzaken. Lees: het is nog te jong om 'alleen' te zijn, en hoort onder toezicht te staan.
just_kiki schreef:precies die kunnen we dagenlang houden![]()
Dus ' laat je het maar' omdat het toch vergoed word??
Vind ik persoonlijk geen logische keus, kind leert er niet van
kim_dura schreef:Hmm, interessant!
Hoe vinden jullie dit dan:
Een kindje van ongeveer 8 dwong van de week een kindje van ongeveer 5 om tegen een lage raam van ons huis aan te schoppen. Het jongetje van 8 was al de hele tijd vervelend, en was al meerdere keren gewaarschuwd, zowel door ons als door de buren. Nou had het jongste jongetje tóch tegen het raampje aangetrapt, die nu dus kapot is.....![]()
Wie staat nu dan waar? Wiens schuld is het nu?
Marjoow schreef:Nou, dat geld ontnemen zodat hij geen snoepjes kan kopen kan ook hard aankomen hoor
Sappos schreef:Wettelijk is het
Ouders voor kind
t/m 13 jaar: alleen ouder aansprakelijk
14+15 jaar: zowel ouder als kind aansprakelijk MAAR ouder niet aansprakelijk als ouder de daad niet kon beletten
16 en ouder: alleen kind aansprakelijk
Denk dat dit ook een mooie lijn is hoewel de regel voor 14-15 jarige kinderen wat vaag is. Als mijn kind een ruit ingooit had ik dat dan kunnen voorkomen? Gelukkig wordt schade gewoon door je WA-verzekering vergoed.
Mer1980 schreef:Ik zeg absoluut de ouders verantwoordelijk stellen, er zijn hier gelukkig wel mensen met normen en waarden die het onderling ook goed zouden regelen, maar er zijn bepaalde groeperingen / wijken / lagen van de bevolking die zich wat minder bezig houden met het in de gaten houden en opvoeden van hun kroost en er ook gewoon lak aan hebben wat voor schade en schande ze achter laten....