Geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:32

Als ik iets met vrienden ga doen, of dat nu autorijden, eten of stappen is, we bespreken áltijd van te voren hoe we het met geld doen. We zijn (arme) studenten, dat scheelt misschien ook. Ik ben wel huiverig met geld uitlenen want ik vind het moeilijk om het terug te vragen.

Waar ik wél echt een gloeiende hekel aan heb is als mensen vragen hoe ik mijn appartement/nieuwe tas/whatever betaal. 'Waar doe je dat van'. Dat is zo onbeleefd!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:35

Ik wil gerust tegen half de wereld verkondigen hoeveel ik verdien in de maand hoor. Of hoeveel wij moeten afbetalen in de maand. Hier lig ik echt niet wakker van.
Kijk, benzine betalen om mee te rijden wordt hier eigenlijk ook niet gedaan. Als je met iemand meerijdt en ze vragen geen benzine en je gaat iets eten of drinken dan neem je dat toch voor je?
Wij gaan echt niet tot op de km uitrekenen hoeveel iemand benzine zou moeten betalen? Als je vrienden bent, moet dat toch kunnen? Zeker als je vaker wat samen doet.
Met een pot uitleggen doe ik enkel mee als ik zelf ook alcohol wil drinken, anders ga ik ook niet voor een ander zijn drinken betalen. Met uit eten te gaan betaalt ook ieders (of per koppel) zijn eigen deel of gewoon als iemand deze keer betaald, dan de volgende keer de andere persoon (of koppel). Dan kijk je toch ook niet of je 2 euro teveel of minder betaald hebt dan de andere?

Of denk ik er nu gewoon makkelijk over? :D

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:39

19marjo90 schreef:
maykie schreef:
Als iemand met mij een gezamelijk cadeau zou willen doen, zou ik nu nee zeggen en zelf iets halen, zou hier wel eerlijk in zijn. Die 10 euro pp kan ik namelijk NIET missen en zou ik als krenterig beschreven worden.

Ik bedoel mijn reactie niet als aanval op mensen die het niet kunnen missen. Ik begrijp dat heus wel. Maar inderdaad, zoals jij doet: zeg dat dan gewoon en doe niet zo eigenwijs.
Hoe jij ertegenover staat vind ik juist knap. Dan zou ik er juist begrip voor hebben en dan zou ik als jarige extra blij zijn met het feit dat ik een vriendin had die, ondanks dat ze het moeilijk heeft, wel de moeite doet om toch iets leuks voor mijn verjaardag te verzinnen.

Maar omdat ik weet dat die vriendin van mij absoluut niet krap bij kas zit en wel regelmatig op vakantie naar weet ik wat voor zonnig oord gaat, heb ik daar niet zo veel begrip voor.

Misschien geeft zij der geld liever aan andere dingen uit?
Ik kan soms best wel moe worden van mensen die denken dat je niet krap bij kas zit door dingen die je doet. Toen ik mijn auto kocht heb ik ook heel vaak gehoord dat ik prima mee uit kon, naar de efteling, weekendjes weg etc want ik had immers geld om een auto te kopen. Men snapt dan niet dat dat een flinke investering is en dat er geen geldboom bij mij in de tuin groeit en vonden het raar dat ik zei dat ik niet meeging omdat ik er gewoon simpelweg niet genoeg geld voor had.
Soms moet je dingen laten om andere dingen te doen welke je echt graag wilt. Niemand heeft het recht om over een ander te bepalen hoeveel geld hij/zij uitgeeft aan een bepaald iets.
Ik vind dat persoonlijk met kerst ook zo vervelend, dat er dan vooraf een bedrag wordt afgesproken in dit geval bij mijn schoonfamilie en dat je dat dan via via moet horen. Of je het nu wel of niet kan missen dat is hun probleem niet. Ik vind dat persoonlijk niet kunnen en als je er dan wat van zegt en uitlegt dat je het niet kan missen kijken ze je raar aan, want je hebt immers een auto en een paard. :+
Als ik uit eten ga(met vrienden, met familie is het anders) betaal ik mijn eigen eten en drinken. Als ik uit ga, gebeurt niet vaak :+ betaal ik mijn eigen drankjes, maar neem ook niets van iemand aan. Ja van mijn vriend, maar dat vind ik dan toch weer wat anders, als ik met hem ergens heen ga doen we afwisselend dingetjes betalen, en ik ga me er ook zeker niet druk over maken bij hem hoeveel geld ik nog van hem zou moeten krijgen, andersom doet hij dat ook niet.
Maar met vrienden heb ik een duidelijke grens en dat is gewoon ieder voor zich.

Ooit eens geld uitgeleent, was maar 3.50 maar ik was toen 12 jaar en dat was voor mij een heel hoop geld toen! Het heeft in totaal 5maanden geduurd voor ik het terug had, en heb er geloof ik 50x om gevraagd. Uiteindelijk heb ik haar moeder opgebelt en gezegd dat ik dat geld nodig had en of zij het desnoods maar kon voorschieten. Heb het dezelfde dag nog gekregen met heel veel verontschuldigingen van die moeder.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:47

roxxxiejjj schreef:
Ik kan soms best wel moe worden van mensen die denken dat je niet krap bij kas zit door dingen die je doet. .

en dat is voor mij de hoofdmoot waarom mensen lekker mogen gissen wat wij nou verdienen
niets is irritanter dan dit idd

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:49

Ojajoh schreef:
roxxxiejjj schreef:
Ik kan soms best wel moe worden van mensen die denken dat je niet krap bij kas zit door dingen die je doet. .

en dat is voor mij de hoofdmoot waarom mensen lekker mogen gissen wat wij nou verdienen

Mensen zien alleen wat je uitgeeft, niet waar je op bespaart. Ik maak in barre tijden vaak op maandag een grote pan soep, daar eet ik een week van!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:50

Als we bij ons met de hele vriendengroep uit eten gaan vragen we vaak van te voren al of het mogenlijk is om apart te betalen, juist omdat iedereen in een andere financiele situatie zit (studenten, mensen met eigen huis, fultime werkende die nog bij ouders wonen) de stokbroodjes vooraf worden vaak door de stelletjes op zich genomen (deel v groep is single, deel stelletjes). Daardoor dus gelukkig ook nooit gezeur over dat mensen te veel/duur eten/drinken bestellen oid.

Met bijvoorbeeld naar een cafétje gaan wordt er vaak een pot gemaakt die weer wordt bijgevuld als die leeg is. Ik doe daar eigenlijk nooit aan mee, ik drink alleen sapjes, dus relatief goedkoop en drink ook erg langzaam, in de tijd dat ik m'n appelsapje/ warme choco op heb hebben de heren al 2 biertjes op en staat de 3e er al. Hier maakt ook niemand een probleem van dat ik om deze reden dus niet mee doe aan de pot :) neem dan natuurlijk ook geen drankjes aan van geld wat uit de pot komt ;)

Met carpoolen voor paardrijden vraag ik per keer 1 euro pp. ben aan benzine per keer ongeveer 2 euro kwijt, als er dan 1 iemand meerijd betalen we dus beide de helft, rijden er meer mee dan rij ik als het ware gratis, of valt het onder de cattegorie onderhoudsgeld voor de auto. Afwisselen wie rijd gaat lastig aangezien ik de enige ben die een auto tot beschikking heeft
Ik heb dit een tijd terug een keer voorgesteld, en nu ik (een half jaar later oid) vaker de auto mee heb kwam er een van de meerijders mee dat ze best wat wou betalen voor de benzine, naar aanleiding van dat ik dat eerder dus eens had gezegd (was het zelf al lang weer vergetendat ik dat had voorgesteld)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:52

ik ben er zo een die het dus echt niet kan schelen he.
Iedereen mag weten wat ik verdien, wat 'mn huur/hypotheek is en waar ik het al dan niet van doe. Boeit me echt 0,0. En in barre tijden zeg ik dus ook gewoon 'ik sla over, barre tijden'. Schaam me nergens voor :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:52

Ojajoh schreef:
roxxxiejjj schreef:

Naar mijn idee zien mensen vaak niet wat je moet laten om de dingen te kunnen doen die je graag wilt doen.
Als voorbeeldje: Je werkt je het hele jaar zuur en zet elke cent die je kan opzij om ´s zomers een maand naar bijvoorbeeld curacao te gaan. Hartstikke leuk, hartstikke duur, bloed zweet en tranen. Als ik dan bijvoorbeeld in mei een verjaardag heb en niet mee kan doen met een gezamelijk cadeau van ongeveer 10/15euro per persoon en dat ik zelf wel iets kleins meeneem, ben ik dan krenterig? Omdat ik zelf heel graag op vakantie wil? Ik neem aan dat iedereen werkt voor zichzelf en niet voor een ander. En het zou raar zijn dat iemand zijn vakantie bijvoorbeeld moet wegstrepen omdat er elke twee weken/maand wel een verjaardag is.
Als ik bij alle verjaardagen zoveel zou inleggen dan gaat er een maandsalaris doorheen en dan te bedenken dat ik zelf mijn verjaardag niet vier en dus ook niets krijg, want ik vier het immers niet. Nou van dat maandsalaris kan ik heel leuk op vakantie gaan! :D

Stral

Re: Geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:02

Hier heel simpel: ik ben open over wat ik verdien, over hoeveel mijn huur is, en ik vraag het ook gewoon aan anderen omdat ik het interessant vind (net alleen gaan wonen, heel interessant te weten wat gemiddeld verbruik is, hoeveel je kan sparen,... dat kon ik echt niet inschatten toen ik de beslissing nam!). Ik ben ook zo iemand die getalletjes direct weer vergeet en dus echt niet onthoud hoeveel mijn vrienden verdienen... Dus vraag ik het maar 5x opnieuw :D Ik vind erover kunnen praten niet verkeerd.

Hier trouwens alles heel makkelijk en goed geregeld: verjaardagen doen wij meestal door iets te gaan eten, en dan betaalt jarige aperitief, en geven we cadeau van 10 euro, 't is ook niet de bedoeling 'winst' te maken ofzo, dus goed geregeld. Etentjes doen wij altijd elk het zijne betalen, of het moet al heel gelijk lopend zijn, persoonlijk ga ik nooit voorstellen de rekening gewoon te delen, juist omdat ik in maanden dat ik wat meer wil sparen, bewust het goedkopere van de kaart neem, en het dan niet echt eerlijk vind dan toch te moeten meebetalen van de scampi's van mijn overbuur waar ik OOK zin in had ;) Kan mij voorstellen dat dat met mensen die je minder goed kent moeilijk is, maar in mijn vriendengroep geen enkel probleem. Eerlijk duurt het langste ook hoor!

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:09

Dat is dus het verschil met mij. Iedereen doet dat anders.
Ik ga dit jaar inderdaad waarschijnlijk niet op vakantie. Ik ben zo veel geld kwijt aan andere dingen, zoals cadeautjes. Dan ga ik wel een weekje naar texel (ik ben namelijk ook niet bepaald rijk).
+ in het geval van die vriendin van mij: ik ga liever 5x per jaar ipv 6x per jaar naar Ibiza, gewoon om andere mensen terug te geven wat ze ook naar mij doen.
Zo zit ik dan weer in mekaar.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:14

Mwahh.. Ik ben ook best open over mijn financien, maar ik ga niet aan vreemden vertellen wat ik allemaal wel en of niet verdien of wat ik wel of niet doe daarmee als ik dat niet wil.
Op bokt heb ik het regelmatig geplaatst :j

Maar met familie en vrienden praat ik daar gewoon over.
Ook met mijn collegas bespreek ik het een en ander als we vragen hebben.

Ik snap dat het voor sommigen erg gevoelig ligt, maar ik denk dat dit met name de 'minder rijke' onder ons zijn.. (geloof ik).

Vaak vraag ik ook wat mensen huren (gezien mensen om mij heen nu eigen huizen krijgen ed).
Eten doen wij ook altijd delen, behalve als het verschil te groot is.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:17

19marjo90 schreef:
Dat is dus het verschil met mij. Iedereen doet dat anders.
Ik ga dit jaar inderdaad waarschijnlijk niet op vakantie. Ik ben zo veel geld kwijt aan andere dingen, zoals cadeautjes. Dan ga ik wel een weekje naar texel (ik ben namelijk ook niet bepaald rijk).
+ in het geval van die vriendin van mij: ik ga liever 5x per jaar ipv 6x per jaar naar Ibiza, gewoon om andere mensen terug te geven wat ze ook naar mij doen.
Zo zit ik dan weer in mekaar.

Zij denkt er dus waarschijnlijk al vooraf over na waar ze haar geld aan wil uitgeven. En dat is haar goed recht. Als zij liever op vakantie wil, dan geld uitgeven aan verjaardagen kiest ze daar zelf voor.

Ik neem aan dat zij niet vraagt of jullie haar een cadeautje geven? Dat zou wel raar zijn als je zelf iets verwacht van een ander maar het zelf niet doet. Maar als zij zelf niet om cadeautjes vraagt geef ik haar groot gelijk persoonlijk. :o

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:19

_Nancy schreef:
Mwahh.. Ik ben ook best open over mijn financien, maar ik ga niet aan vreemden vertellen wat ik allemaal wel en of niet verdien of wat ik wel of niet doe daarmee als ik dat niet wil.

Maar met familie en vrienden praat ik daar gewoon over.
Ook met mijn collegas bespreek ik het een en ander als we vragen hebben.

Ik snap dat het voor sommigen erg gevoelig ligt, maar ik denk dat dit met name de 'minder rijke' onder ons zijn.. (geloof ik).

Vaak vraag ik ook wat mensen huren (gezien mensen om mij heen nu eigen huizen krijgen ed).
Eten doen wij ook altijd delen, behalve als het verschil te groot is.

Dat dacht ik vroeger dus ook altijd, maar vooral de wat rijkere mensen zeggen het niet omdat ze bang zijn dat ze met de nek aangekeken worden of gebruikt worden.

Veel mensen die het wat minder hebben in mijn omgeving komen er gewoon voor uit. Ik praatte er vroeger heel makkelijk over, maar mijn ervaring is hoe meer ze van je weten, vooral op dat vlak, hoe meer ze over je willen gaan beslissen. Tegenwoordig heb ik het er maar over met een paar mensen, mijn vriend en familie. Al zeg ik wel makkelijk als ik geen geld heb dat ik er op dat moment geen geld voor heb. :)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:20

_Nancy schreef:

Ik reken mijn vrienden niet onder wildvreemden en bokt eigenlijk wél een beetje :')

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:47

Ook in het buitenland is her redelijk taboe, zowel in Engeland (Londen) als de Verenigde Staten (New York) is het not done om naar iemands salaris te vragen/hierover te praten. In New York was het wel gewoon om het over de idioot hoge huren te hebben ("zou ik mogen vragen wat jij betaald?"), maar dat is mss ook deels om te laten zien 'ik betaal meer dan jou' (nou wees er blij mee).

Qua etentjes wordt er meestal rekening gehouden als er iemand niet drinkt, soms betaald ieder voor zich. Grote rondjes (met veel mensen) worden meestal niet gegeven, als je met 2 of 3 mensen uit bent wordt er impliciet bijgehouden wiens beurt het is en wat er gedronken wordt zodat het uiteindelijk gelijk uit komt.

Kadootjes lijkt meer bij de Nederlandse cultuur te passen. Had een keer geen geld om mee te doen aan het bedrag dat gesteld werd om een mand geboorte kadootjes te kopen. Er werd doodleuk gezegd "dan koop jij zelf maar wat". Kennelijk is het belangrijk dat iedereen evenveel geld inlegt dan dat er naar keuze een bedrag bij elkaar gelegd wordt waarvan er wat gekocht wordt (evt met suggestie bedrag, maar het kan zijn dat niet iedereen daar aan kan voldoen). Er lijkt dus belang gehecht te worden aan "ik koop iets van 40 euro en zij koopt iets van 15 euro" ipv "we hebben iets van 55 euro gekocht, en het maakt niet uit dat de fulltime werkende 40 euro heeft ingelegd en de student 15".

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:57

Ik merk het nu een vriendin opeens krapper bij kas zit. Eerder was het zo dat als we ergens heen gingen, zij de benzine betaalde en ik het eten en drinken, of andersom, we keken ook niet hoeveel het nu kostte. De ene keer betaald zij meer, dan andere keer ik.
Nu is het lastiger, wil ik ergens heen, zit zij te piekeren of ze het kan betalen, dus ongewild word de relatie anders. We gaan nu minder op pad. Wil ik ergens heen, zit ik te dubben of ik haar mee ga vragen.
Geld speelt gewoon een grote rol, vooral als er heel verschillende inkomens zijn.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:45

Stral, ben ik met je eens :)
Maar op internet ben ik wel wat korter in mijn antwoord over mijn financien, terwijl ik bij mijn vrienden er veel uitgebreider over kan hebben.

En op bokt praat ik meestal over de kosten van mijn paard/stalling ed.

Roxxxiej, je hebt ook uitzonderingen inderdaad :j

Aan de ene kant snap ik niet waarom over geld praten zo'n taboe is, maar aan de andere kant is het wel heel erg persoonlijk en snap ik dat je het liever bij jezelf houdt..

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:31

Da's waar, hier geef je eerder een situatieschets, met vrienden geef je meer uitleg.

Ik vind het weten van loon interessant om te weten, gewoon om te zien waar ik sta ten opzichte van mijn leeftijdsgenoten, of ik een beetje 'juist' zit of niet in mijn perceptie van of ik op mijn plek zit in mijn job enzo!
Huur was interessant om te weten wanneer ik zelf de beslissing ging nemen om alleen te wonen, ik ben single gevallen en ja, dan kan je je smijten en gewoon alleen gaan wonen, of je eens informeren en rond vragen, ik vind dat niet meteen verkeerd ofzo :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:20

Tja, in mijn werk ontkom ik er niet aan, om mensen te vragen naar wat ze verdienen. Wat ze voor hun hypotheek betalen weet ik al. Ik vraag nog wel veel meer dan wat ze verdienen. En het is maar net hóe je het vraagt, 99% van de klanten heeft er geen moeite mee.
Qua collega's verdient ook bijna iedereen bij ons wel hetzelfde, dus daar doen we niet spannend over. Doordat mijn bruto loon de afgelopen maanden meerdere keren is gestegen weet ik niet eens wat mijn bruto jaarloon is op dit moment :+

Ik vind het allemaal niet zo spannend. Mensen mogen weten hoe hoog mijn hypotheek is, hoe veel rente ik betaal en waar ik dat van doe. Het is geen geheim en ze kunnen vrij weinig met die informatie. Leven en laten leven..

Wel las ik in de NRC van vorige week zaterdag een hele interessante column van Jort Kelder, over dat je niet rijk mag zijn in Nederland. En dat idee heb ik ook wel. Nou spreek ik veel vermogende klanten en we doen er bij ons met z'n alleen heel normaal over, of je nou €5.000,- op je rekening hebt staan of € 550.000,-. Maar buiten de financiële wereld... Wee je gebeente als je meer dan modaal verdient en dat ook laat zien.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:11

Geld is inderdaad een taboe in Nederland. Zal wellicht iets te maken hebben met onze protestante achtergrond :D . Vooral niet je kop boven het maaiveld uitsteken :D

Vanwege mijn werk heb ik het ook regelmatig over geld, of beter, over het gebrek aan :+

Ik merk daar wel een verschuiving in. 10 jaar geleden ging het alleen op mijn werk over dergelijke zaken, maar nu merk ik dat het ook op feestjes en bij mensen thuis gewoon over geld gaat. 'ik verdien nog hetzelfde als eerst, maar ik kan er nu veel minder mee doen' of 'het is dat mn vader de benzine betaalt, anders had ik hier niet eens kunnen komen'. Ik denk dat dit echt wel iets is van de 'kredietcrisis'.
Op Bokt ook: topics over geld gingen eerst anoniem, nu zijn er toch redelijk wat topics over geld/financiele problemen/goedkoop boodschappen doen die allesbehalve anoniem zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:21

Ik denk dat het komt, omdat geld niet alleen geld is. :+
Geld staat ook voor macht en ook voor keuzes maken en daar evt. verantwoording over afleggen, bijvoorbeeld.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:06

WOW wat toevallig hier dacht ik net ook aan en toen merkte ik dit topic op... ben er niet goed van :+
Maargoed, ik begrijp het ook niet zo.. ben er zelf heel open over, iedereen mag van mij weten wat ik verdien wat ik uitgeef en wat er op mijn bankrekening staat. Het enige wat ik wel kan begrijpen is dat je liever je loon niet meedeelt aan collega's omdat er weleens jaloezie zou kunnen ontstaan.
Voor de rest vind ik het juist reuze interessant om lonen te vergelijken met mensen in dezelfde sector.
Wat ik echter vréselijk vind is mensen die gaan speculeren. Hoe die ene aan die villa of aan die dure auto komt, want dat kan toch helemaal niet?? Leven en laten leven!
Het valt me overigens op dat vrij veel mensen liegen over hun loon. Dat snap ik dan ook weer niet.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:45

Ik zie verschillende salarissen bij mensen voorbij komen op hun bankrekening, en daar zit een hele grote spreiding in....
Mijn salaris is ook niet om over naar huis te schrijven, maar ik heb gelukkig werk.

Ik ben er zelf heel open over, en merk dat veel mensen in mijn omgeving er ook heel open over zijn.
Maar inderdaad, verder is het leven en laten leven. Wie weet heeft iemand wel ergens lang voor gespaard of een erfenis gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:30

Ik zie niet in wat een ander met mijn financiele gegevens moet? Behalve de bank, belasting, mijn hypotheekverstrekker en dat soort instanties.
Ik zie niet in waarom een ander baat heeft om mijn financiele situatie te kennen.

Ik ben geen type waarbij alles op de weegschaal moet, maar als de weegschaal erg naar een kant doorzakt, dan zeg ik dat wel.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 09:21

Ik zou nooit vragen naar een andermans salaris of wat zijn huis of auto kost, interesseert me ook niet. Zelf zeg ik ook niet wat iets me gekost heeft, of het moet echt een ongelooflijk koopje geweest zijn. Het word snel zo'n "ik ben beter dan jij, want ik heb meer geld dan jij" strijd.