Plan: meer vrouwen in beeldbepalende programma’s

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:37

flicka schreef:
Dat zijn geen allround presentatrices. Die missen we.

Ik hoef geen dame die over voetbal spreekt trouwens, en ik hoef ook geen persoon die alleen maar van de auto-cue afleest.

Het ging toch niet over presentatrices speciaal? Ook over vrouwen die aanschuiven aan tafel bij talkshows/nieuwsrubrieken?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:38

Ik hoef ook geen advocate. Ik wil iemand die zonder uhm uhm een goed gesprek kan leiden.

flicka

Re: Plan: meer vrouwen in beeldbepalende programma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:39

Dat is wat ik wil. Een intelligente gespreksleidster.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:43

flicka schreef:
Ik hoef ook geen advocate. Ik wil iemand die zonder uhm uhm een goed gesprek kan leiden.

Je moet nog eens goed het persbericht lezen: het gaat niet speciaal over presentatrices, maar over dat meer vrouwen op TV moeten komen in talkshows/nieuwsprogramme's door hun expertise, spreekvaardigheid enz. Dat niet alleen mannen spreken over bepaalde onderwerpen, maar ook vrouwen hun kennis moeten tonen.
Dus dat kan ook een vrouwelijke journaliste over voetbal zijn, een interessante gebeurtenis in een bepaald land of een vrouwelijke advocate over een (vermeend) misdrijf. :D

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:48

Ik vind het wel een goed idee, ik denk ook dat er genoeg geschikte vrouwen zijn voor zulke dingen
Ze liggen misschien niet voor het oprapen, maar ze zijn er zeker. Eva Jinek vind ik een heel goed voorbeeld, ik vind haar een hele goede journaliste. :j
Zo zijn er zeker nog wel meer, maar dan moet je wel de goede uitzoeken in plaats van zulke vrouwen als bij dwdd in een programma te zetten..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:56

flicka schreef:
Dat is wat ik wil. Een intelligente gespreksleidster.

Ik ben het wel met je eens dat we die missen op televisie. De meesten die je nu ziet willen te veel passen in het stereotype plaatje en aan alle vooroordelen die er zijn voldoen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:59

Matthijs van Nieuwkerk wil zelf heel populair zijn. Wetenschap trekt de 1e helft van het programma weg.
Ik ben niet geïnteresseerd in ruimtereizen, bacterieën e.d. dat hoort meer thuis in een ander programma.

Vrouwen komen dan al minder aan bod. Of het zijn minder interessante vrouwen. Ik vind Barbara Barend echt niet interessant. Of een Palestijnse voorvechtster.

MvN wil geen concurrentie dus blijft het bij een soort van opvullinkjes. Sorry hoor.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:40

Gisterenavond een mooi voorbeeld waarom vrouwen niet in dergelijke programma's willen zitten bij Pauw en Witteman. Daar zat een Nederlandse vrouw van Syrische afkomst die bijzonder goed kon uitleggen dat het beeld dat ons voorgeschoteld werd door de media mbt Syrië wel eens helemaal niet zou kunnen kloppen. De heren vonden deze mening blijkbaar te lastig, wilden geen antwoorden geven op haar vragen en uiteindelijk is ze min of meer weggezet als dom vrouwtje dat in de Syrische propaganda is getuind :(

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 11:23

irmaz schreef:
Gisterenavond een mooi voorbeeld waarom vrouwen niet in dergelijke programma's willen zitten bij Pauw en Witteman. Daar zat een Nederlandse vrouw van Syrische afkomst die bijzonder goed kon uitleggen dat het beeld dat ons voorgeschoteld werd door de media mbt Syrië wel eens helemaal niet zou kunnen kloppen. De heren vonden deze mening blijkbaar te lastig, wilden geen antwoorden geven op haar vragen en uiteindelijk is ze min of meer weggezet als dom vrouwtje dat in de Syrische propaganda is getuind :(

Heb dat fragment (nog) niet gezien, maar dit fragment uit P&W vind ik dus wel een goed voorbeeld van een interessante vrouw in een talkshow:
http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-d ... s%5D=12312
Heel sterk betoog, goed voorbereid op vragen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:17

Kahawa schreef:
Heb dat fragment (nog) niet gezien, maar dit fragment uit P&W vind ik dus wel een goed voorbeeld van een interessante vrouw in een talkshow:

Ik zie haar liever gewoon een item behandelen over de economie, haar vakgebied. Ze heeft m.i wel voor een deel gelijk. Alleen wat het deeltijdwerken betreft heb ik een ander idee: mannen verdoen minstens 20% van de werktijd met elkaar napraten en showen hoe goed ze wel niet zijn, een vrouw kan eenzelfde baan dus met gemak in 80% van de werktijd doen, 4 dagen werken is in geen enkele baan een probleem voor een vrouw :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:32

irmaz schreef:
Kahawa schreef:

Ik zie haar liever gewoon een item behandelen over de economie, haar vakgebied. Ze heeft m.i wel voor een deel gelijk. Alleen wat het deeltijdwerken betreft heb ik een ander idee: mannen verdoen minstens 20% van de werktijd met elkaar napraten en showen hoe goed ze wel niet zijn, een vrouw kan eenzelfde baan dus met gemak in 80% van de werktijd doen, 4 dagen werken is in geen enkele baan een probleem voor een vrouw :D

Behalve als die vrouw 1001-zaken voor thuis moet regelen in de baas zijn tijd. :D
Ik ken zat vrouwen die nog geen 50% van de tijd waarvoor ze betaald worden daadwerkelijk besteden aan hun werk. Heeft niets met sexe te maken IMO, maar met mentaliteit.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:14

Electra63 schreef:
Behalve als die vrouw 1001-zaken voor thuis moet regelen in de baas zijn tijd. :D
Ik ken zat vrouwen die nog geen 50% van de tijd waarvoor ze betaald worden daadwerkelijk besteden aan hun werk. Heeft niets met sexe te maken IMO, maar met mentaliteit.

Dat kan natuurlijk ook, had ik niet aan gedacht. Ik kom niet zo veel vrouwen in mijn werkomgeving tegen :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:20

Ik zou nog wel eens willen weten of er echt een verschil in productiviteit is. Zijn dit niet ook van die vooroordelen die men graag bevestigd ziet, ook zonder echt bewijs?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 21:34

Vind het idd ook heel vreemd om dat soort dingen aan geslacht te relateren.

En waarschijnlijk zijn er ook wel onderzoekjes gedaan die dit idd ondersteunen doordat er op de verkeerde manier onderzoek is gedaan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:06

Ik bedoelde eigenlijk niet een verschil in productiviteit hoor, meer de manier waarop sommige zaken worden aangepakt. Ga maar eens met een aantal mannen een vergadering houden, dat is vaak behoorlijk slaapverwekkend omdat veel mannen vooral graag zichzelf horen praten en niet naar anderen luisteren. Ik denk wel dat dit afhankelijk is van de branche en van het niveau, vooral managers hebben daar nog al eens last van. En natuurlijk is de ene man niet de andere, net zo min als er 1 standaard type vrouw bestaat.

Wat ij vaak opvalt aan vrouwen is dat ze veel twijfelen of ze het wel goed doen en zich vaak dommer voordoen dan ze werkelijk zijn (vermoedelijk omdat dit gewenst gedrag is wat al van kinds af aan wordt gestimuleerd), ik vind dit verdrietig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:20

Shadow0 schreef:
Ik zou nog wel eens willen weten of er echt een verschil in productiviteit is. Zijn dit niet ook van die vooroordelen die men graag bevestigd ziet, ook zonder echt bewijs?

Ik kijk gewoon om mij heen. Als ik zie hoeveel collega's (ook mannen hoor) tijdens werktijd onzin plaatsen op FB, weet ik al genoeg. Als ik zie hoe vaak een collega eerder weg moet of later komt, omdat de kinderen naar of van school gehaald moeten worden. Hoe vaak mijn collega's vrij moeten hebben in de schoolvakanties. Volgende week is bijvoorbeeld meer dan de helft van mijn vrouwelijke collega's vrij.

Vooroordelen gaan beide kanten op, niet alle managers horen zichzelf graag praten ;) . Persoonlijk heb ik liever een vergadering met mannen. Behalve dat vrouwen zich dommer voordoen (vooral met een leuke/interessante man in de buurt), laten veel vrouwen ook graag de kastanjes door een ander uit het vuur halen. In mijn werkomgeving zijn maar weinig vrouwen die zich profileren of de kar trekken.

Maar ik geloof, dat dit wel weer erg off-topic is............ :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:04

Electra63 schreef:
Ik kijk gewoon om mij heen. Als ik zie hoeveel collega's (ook mannen hoor) tijdens werktijd onzin plaatsen op FB, weet ik al genoeg.

Je weet dat eigen observatie dat een bijzonder onnauwkeurige manier is van oordelen? Mensen trappen zo snel in 'self serving bias' - overal bevestiging zien voor het eigen gelijk.
Simpel voorbeeldje: misschien dat vrouwen meer plaatsen op Facebook, en mannen meer op Fok of Tweakers. Maar die laatste lees je (misschien?) niet, dus je ziet dat in elk geval niet terug, waardoor het kan lijken alsof vrouwen vaker posten. Ha, denk je dan, zie je wel!

Citaat:
Volgende week is bijvoorbeeld meer dan de helft van mijn vrouwelijke collega's vrij.

Ook dat is typisch een voorbeeld dat vooral de verkeerde indruk kan wekken als je niet zorgvuldig observeert. Het gaat namelijk over vrije dagen en niet over tijd die aan het gezin wordt besteed in werktijd. Het aantal dagen is neem ik aan gewoon vastgelegd in CAO of arbeidscontract, en voor mannen en vrouwen verder gelijk bij gelijke functies. Maar de vrije dagen van vrouwen vallen door de clustering en doordat ze duidelijk verbonden zijn aan een andere gebeurtenis (namelijk de schoolvakantie) meer op: 'zie je wel, ze zijn er weer niet.' Een gevaarlijke basis om conclusies op te baseren.

Persoonlijk kan ik al die vooroordelen eigenlijk niet bevestigen. Ik heb rondgelopen in erg mannelijke omgevingen en erg vrouwelijke omgeving (met name het vrijwilligerswerk.) Van onzekere vrouwen, kippenhok, wegcijferen, de kar niet trekken etc heb ik weinig gemerkt. Van grotere doelbewustheid bij mannen ook niet.

Bovendien worden bepaalde eigenschappen makkelijk verkeerd geinterpreteerd. Zo wordt 'de kar trekken' al snel als iets positiefs gezien, ook al wordt de kar linea recta het ravijn in getrokken. "Maar het getuigt wel van lef!" zegt men dan positief. Twijfelen daarentegen wordt als iets slechts gezien, als (getsie) onzekerheid en verschuilen achter, terwijl het toch broodnodig is om te kunnen leren van je fouten en onnodige risico's te vermijden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:26

Ach Shadow, ik heb het discussiëren met jou, al een tijd geleden opgegeven.
:)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:41

Wie ik nou een goede presentatrice vind is Mariëlle Tweebeeke. Van Nieuwsuur. Zij is altijd goed voorbereid en is volgens mij ook niet te intimideren. Ziet er prettig uit, heeft een fijne stem en is slim. Dit is een voorbeeld voor vele vrouwen die graag een serieus programma willen maken.
Hoeveel presentratrices blijven niet hangen op een bedenkelijk niveau, zoals Bridget Maasland, Katja Schuurman e.d. Linda de Mol blijft ook hangen op hahahahha niveau terwijl dat echt geen domme meid is. Ze is leuk voor spelletjes en verder gaat het niet.

Tot nu toe heb ik er dus twee: Eva Jinek en Mariëlle Tweebeeke.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:20

flicka schreef:
Linda de Mol blijft ook hangen op hahahahha niveau terwijl dat echt geen domme meid is. Ze is leuk voor spelletjes en verder gaat het niet.

Maar Linda de Mol wil dat ook gewoon niet. En dat mag natuurlijk. Niet iedereen hoeft maatschappelijk geëngageerd bezig te zijn.
Ook Bridget Maasland en Katja Schuurman zijn niet direct bezig met diepgravende interviews, en pretenderen dat ook niet. (Ook hun Lijst 0 had niet direct de ambitie om een diepgaand programma te zijn.)

Electra: dat mag natuurlijk, als je mijn reacties vervelend vindt dan is dat heel verstandig. Maar ik vraag me af waarom je dat steeds zo expliciet meldt? Dat lijkt me nogal irrelevant in het topic, en het trekt het meteen zo het persoonlijke in. Ik zie daar het nut eigenlijk niet zo van.

Bokt biedt trouwens de mogelijkheid om mijn reacties automatisch voor je te verbergen: http://www.bokt.nl/forums/ucp.php?i=166 en dan mijn naam invullen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:41

irmaz schreef:

Kijk en dat vond ik dan weer een zeer bevooroordeelde mevrouw die het helemaal niet erg vond dat hele bevolkingsgroepen werden afgemaakt (wat niet alleen door de huidige president maar ook door zijn vader gedaan werd) zolang zij en haar familie hun bevoorrechte positie maar konden houden.
Ik zag P&W niet zozeer op het domme vrouwtje reageren, maar op de inhoud van haar betoog.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:53

sarabande schreef:
irmaz schreef:

Kijk en dat vond ik dan weer een zeer bevooroordeelde mevrouw die het helemaal niet erg vond dat hele bevolkingsgroepen werden afgemaakt (wat niet alleen door de huidige president maar ook door zijn vader gedaan werd) zolang zij en haar familie hun bevoorrechte positie maar konden houden.
Ik zag P&W niet zozeer op het domme vrouwtje reageren, maar op de inhoud van haar betoog.

Dan heb jij niet goed geluisterd. Haar stelling was dat de bombardementen die daar nu plaatsvinden niet door de troepen van Assad werden uitgevoerd maar juist door de rebellen. Steun aan de rebellen was volgens haar visie dus juist steun aan de terroristen die de bevolking aan het uitmoorden was.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:32

irmaz schreef:
Dan heb jij niet goed geluisterd. Haar stelling was dat de bombardementen die daar nu plaatsvinden niet door de troepen van Assad werden uitgevoerd maar juist door de rebellen. Steun aan de rebellen was volgens haar visie dus juist steun aan de terroristen die de bevolking aan het uitmoorden was.

Nou ik heb gekeken en geluisterd en dat was inderdaad ook haar stelling.