Electra63 schreef:Ik kijk gewoon om mij heen. Als ik zie hoeveel collega's (ook mannen hoor) tijdens werktijd onzin plaatsen op FB, weet ik al genoeg.
Je weet dat eigen observatie dat een bijzonder onnauwkeurige manier is van oordelen? Mensen trappen zo snel in 'self serving bias' - overal bevestiging zien voor het eigen gelijk.
Simpel voorbeeldje: misschien dat vrouwen meer plaatsen op Facebook, en mannen meer op Fok of Tweakers. Maar die laatste lees je (misschien?) niet, dus je ziet dat in elk geval niet terug, waardoor het kan lijken alsof vrouwen vaker posten. Ha, denk je dan, zie je wel!
Citaat:
Volgende week is bijvoorbeeld meer dan de helft van mijn vrouwelijke collega's vrij.
Ook dat is typisch een voorbeeld dat vooral de verkeerde indruk kan wekken als je niet zorgvuldig observeert. Het gaat namelijk over vrije dagen en niet over tijd die aan het gezin wordt besteed in werktijd. Het aantal dagen is neem ik aan gewoon vastgelegd in CAO of arbeidscontract, en voor mannen en vrouwen verder gelijk bij gelijke functies. Maar de vrije dagen van vrouwen vallen door de clustering en doordat ze duidelijk verbonden zijn aan een andere gebeurtenis (namelijk de schoolvakantie) meer op: 'zie je wel, ze zijn er weer niet.' Een gevaarlijke basis om conclusies op te baseren.
Persoonlijk kan ik al die vooroordelen eigenlijk niet bevestigen. Ik heb rondgelopen in erg mannelijke omgevingen en erg vrouwelijke omgeving (met name het vrijwilligerswerk.) Van onzekere vrouwen, kippenhok, wegcijferen, de kar niet trekken etc heb ik weinig gemerkt. Van grotere doelbewustheid bij mannen ook niet.
Bovendien worden bepaalde eigenschappen makkelijk verkeerd geinterpreteerd. Zo wordt 'de kar trekken' al snel als iets positiefs gezien, ook al wordt de kar linea recta het ravijn in getrokken. "Maar het getuigt wel van lef!" zegt men dan positief. Twijfelen daarentegen wordt als iets slechts gezien, als (getsie) onzekerheid en verschuilen achter, terwijl het toch broodnodig is om te kunnen leren van je fouten en onnodige risico's te vermijden.