Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een zorgelijke zaak? of een goed idee. Wat vind jij hiervan?

Ik ben het er mee eens, pas als familie of vrienden niet in staat zijn te helpen moet de overheid inspringen
30 (18%)
Ik twijfel erover, wat word er bedoelt met 'niet in staat zijn te helpen"
48 (29%)
Helemaal niet mee eens! en als we het er toch over hebben. Het persoonlijk budget moet er weer bij
78 (48%)
Ik heb er eigelijk geen mening over. Puur omdat ik niet weet waar we het eigelijk over hebben.
5 (3%)

Totaal aantal stemmen: 161

Sylke104

Re: Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:55

Is maar wat je bezuinigen noemt, heeft iemand als eens gekeken naar het ziekteverzuim van een mantelzorger? indien hier steeds meer gebruik van gemaakt moet worden, zal het ziekteverzuim beduidend landelijk omhoog vliegen, weet je hoe duur dat is? en dan hebben we het nog niet over mensen die zo over de kop gaan en volledig er uit liggen. En al die mensen die uit de zorg worden gezet, wat voor een werk mogen die gaan doen, ach joh uitkering er tegen aan! nee denk echt dat dit gaat werken

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:13

Komt nog eens bij dat naast dat ik chronisch ziek ben en zelf niet veel meer kan, ik ook geen kinderen heb kunnen krijgen.
En wat ik al zei...vrienden laten het chronisch afweten.
Want je bent niet meer die leuke vriendin van voorheen die alles nog kon.
Je telt gewoon niet meer mee.
Soms voel ik me echt als een stuk stront aan de kant gezet.
Een vriendin die ik al 45 jaar ken, zie ik hooguit nog 2 keer per jaar en dat terwijl ze hier hemelsbreed 500 meter vandaan woont!
Haar heb ik jaren terug door dik en dun gesteund tijdens een scheiding, dag en nacht stond ik voor haar klaar, ging altijd mee naar de advocaat en rechtbank....deed werkelijk alles voor haar.
Dus nee....verwacht niet dat de mensen om je heen spontaan een helpende hand bieden hoor.
Dat ik dag in dag uit aan huis gekluisterd zit schijnt niemand veel te interesseren.
En dit is niet alleen een probleem van mij, maar dit hoor ik van veel lotgenootjes.
Dus als ervarings deskundige kan ik zeggen....reken niet teveel op mensen om je heen.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:17

Ik zou 't met alle liefde willen doen!
Zeker voor mijn twéé ouders..
Ze zorgen al jaren voor me & Nu nog steeds dus waarom niet :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:44

sja, leuk, die bezuinigingen, maar ik zie heel veel! haken en ogen...
praktijkvoorbeeldjes :
moeders woont zelfstandig, kan eigenlijk niet meer dan van haar bed de badkamer in schuifelen met haar rollator, daar moet zij geholpen worden bij de toiletgang als dit meer dan urineren is, douchen en aankleden, moet gedaan worden, overdag van en naar het toilet schuifelen lukt nog net.
zoon 1 woont in een arabisch land ivm werk , zoon 2 woont in amerika, zoon 3 woont in duitsland
?? en toen

voorbeeld 2: moeders woont zelfstandig, heeft hulp nodig met medicatie innemen (vergeet het, spuit verkeerde hoeveelheden etc) en sowieso word er bij het medicijnen geven etc, direct gecontroleerd of ze nog overeind staat, kinderen (2 stuks) zijn getrouwd, werken allemaal, hebben daarnaast hun eigen gezin met 3 kinderen per gezin.
doen wel de admin en de boodschappen, een wasje hier en daar, een keer de stofzuiger etc ,

voorbeeld 3, weduwe met 3 kinderen, alledrie de kinderen gezin met 2 of meer kinderen , allemaal gezinnen met twee werkenden ouders, kinderen doen zware boodschappen en kleine dingetjes.

en dergelijke voorbeelden kan ik pagina's mee vullen zodat ik over een week nog zit te tiepen.
Feit is dat veel ouderen, indien zij kinderen hebben , door de kinderen geholpen worden, administratie als dit nodig is, de boodschappen, een wasje, een stukje schoonmaken , reparaties in en om het huis
maar! de meeste kinderen hebben zelf een gezin, werken beiden en doen wat ze kunnen, ik vraag me af hoe de overheid dit voor zich ziet, iemand die 4 dagen werkt, 3 kinderen naar school , de dagopvang en de hobby's moet krijgen etc. daarnaast al een aantal zaken regelt voor ouder(s) meer moet gaan doen?

en is het wel wenselijk dat kinderen hun ouders gaan wassen, aankleden , in en uit de Tenalady's gaan helpen in moeten schatten hoe dement mams nu eigenlijk echt is, wat de juiste behandeling van dat plekje is zodat het geen smerige decubitus wond word...gros van de kinders weten niet eens wat decubitus is :=
dikke benen, steunkousen, trombose?
en ga zo maar door

ouderen langer thuis blijven wonen ??? daar sta ik helemaal van te kijken...je moet voor de gein eens in de thuiszorg gaan rondkijken , als ik zie hoe een deel van de mensen waar ik over de vloer kom leeft..amper op of neer komen, nog net hun natje en droogje zelf kunnen regelen en dan houd het ook weer op... 1 maal per week komt er iemand 3 uurtjes schoonmaken en de kinderen doen de admin, de boodschappen en nog wat klusjes in huis en tuin
of de persoon waar je al een jaar komt doet de deur voor je open en je moet die persoon uit gaan leggen dat je de hulp bent die al bijna een jaar wekelijks komt poetsen....
en dit is niet een uitzondering, ik kom dergelijke dingen heel regelmatig tegen

of kijk eens in verzorgings huizen, de mensen die daar binnen komen, komen daar binnen omdat zelfstandig wonen onhoudbaar is geworden
sociaal isolement, vervuiling etc , van voren maar half weten wat je van achter aan het doen bent.
kinderen die daadwerkelijk hardop zeggen "nee, moeder is nog best bij de tijd" terwijl moeders zo dement als de pest is... ik kom het wekelijks tegen in mijn werk.

ik zie als resultaat van minder professionaliteit en meer mantelzorg juist veel kosten om de bocht komen... ziekenhuis en crisis opnames, uiteindelijk weer nog! langere wachtlijsten, meer val incidenten en dus meer kunstheupen, want oma is echt zo stevig niet meer :n
en ga zo maar door.

ik ben echt wel voor zorg dragen voor je ouders/familie, help mijn ouders ook waar ik kan.
(vrienden is leuk, maar die vrienden hebben ook hun eigen ouders waar ze van de overheid voor moeten zorgen en was er niet iets met vriendschap en gelijkwaardigheid? ik hoef mijn vrienden niet aan mijn bed :n) maar ben wel realistisch,

en dan heb ik het nog niet eens over de draagkracht van de mensen gehad op emotioneel vlak...je moet het ook allemaal maar aan kunnen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:55

En toch vind ik het stuitend dat in deze discussie qua voorbeelden weer eens vooral wordt gefocust op ouderen. Af en toe hoor je iets over een chronisch zieke, maar de groep die zichzelf dus echt totaal niet kan verdedigen, de mensen met een verstandelijke beperking, daar hoor je weer eens niks over. Bizar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:12

Omdat onder andere de bezuiniging doorgevoerd wordt, door de vergrijzing.
Oja en ook de ouderen die hulpbehoevend zijn en allerlei ziekten onder de leden hebben zijn zeer kwetsbaar en ook zij kunnen zich amper verdedigen.

Ik help mijn moeder en buurvrouw, haal boodschappen, schep sneeuw, kook eten, taxi ze overal naar toe. Hulp in dat soort dingen is er vaak wel, maar net als Sonja-vR zegt, dat is het euvel niet.

Maar de billen van je ouders afvegen, ze helpen met eten, ze in bad doen, in en uit bed helpen. Mijn buurman had een combinatie van Parkinson en dementie, nou ik geef het je te doen. Hij moest werkelijk overal mee geholpen worden, dit werd gedaan door mijn buurvrouw van 70. Pas als je eens van dichtbij ziet hoe zo'n verzorgingstaak er uit ziet op dagelijkse basis voor een mantelzorger, dan zie je opeens wat een enorme opgave en inzet dat vergt. Je eigen leven houdt even op en staat in teken van. En dat gaat wel even een heel stap verder dan boodschappen doen en een klusje hier en daar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:14

Het lijkt me niet dat de mensen die dus geen mogelijkheden hebben van zorg door hun omgeving, ineens in de kou gezet zullen worden :P

Maar dat het de bedoeling is dat er wel een steentje bijgedragen wordt waar het dus wèl kan, en de omgeving het ook graag doet.

Want het kan natuurlijk ook prima zijn dat de hulpbehoevende zo'n stuk sjachrijn is dat niemand hem of haar graag helpt, ook al hadden ze dat wel gedaan als diegene wat plezieriger in de omgang was. Ook die mensen kun je moeilijk in hun eigen vuil laten liggen en dat zal niemand willen.

Het zelf zorgtaken vervullen voor je dierbaren zou gewoon gestimuleerd moeten worden op een manier die de samenleving niet veel geld kost, en dat is een prima streven lijkt mij :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:23

@mindim: maar er zijn andere groepen die nu de dupe worden van deze kostenstijging. En dat probeer ik aan te geven, daar hoor je dus niets over.

Om even aan te geven over wat voor mensen ik het nu heb... http://vimeo.com/57613127

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:28

Oh, dat snap ik hoor Wendy. Helaas heb je dat met alle regels en wetten. Er is altijd iemand die aan het korste eind trekt helaas.

@PMarena, ik vind ook dat je je ouders prima een handje kunt helpen. Wij zullen ook alles doen, om mijn moeder zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen. Maar wat als dat niet meer kan, als er meer hulp nodig is? Hulp die veel meer tijd vergt en wanneer is de grens dat mensen naar een verpleeghuis kunnen?
Het gaat hier niet om enkel een handje toesteken in boodschappen en klusjes. Maar ook persoonlijke hygiene en om het over dementerende mensen nog maar niet te hebben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:36

De budgetten voor deze zorg worden grotendeels overgeheveld naar de gemeenten, maar dan wel met een flinke korting er overheen (vermoedelijk 25%). De gemeente gaat dus vaststellen wanneer er eventueel gebruik gemaakt kan worden van het "netwerk", vrijwilligers, collectieve voorzieningen of individuele voorzieningen. Dit kan per gemeente gaan verschillen, maar duidelijk is wel dat de gemeente altijd de voorkeur geeft aan het inzetten van het netwerk van de persoon zelf, eventueel aangevuld met vrijwiligers en collectieve voorzieningen. Als laatste pas zal een gemeente een individuele voorziening willen inzetten (bijvoorbeeld een wijkverpleegkundige), simpelweg omdat dit voor hen de duurste oplossing is.
De grens voor het verpleeghuis ligt bij een zorgzwaartepakket 5 als ik het goed heb (ben iets minder goed onderlegd in de ouderenzorg).

Wat ik nu beschrijf is een sterk versimpelde versie van waar men nu mee bezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:39

Wat ik begrijp is dat de lichtere zzp4 clienten straks in een thuissituatie opgevangen moeten worden, dus niet meer wonen en zorg samen. Volgens mij gaat dit niet gelden voor Harry, dat lijkt mij een iets zwaardere client omdat hij ook nog autisme heeft en naar me dunkt geen kinderen en broers en zussen lijken me al wat oud om nog voor Harry te zorgen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:53

Misschien zouden ze het eens om moeten draaien en mensen die mantelzorg doen en dan meer dan alleen een keer boodschappen doen. Die eens belonen. Moet je zien wat het scheeld dat mijn moeder niet naar een verpleeghuis hoeft omdat ik voor haar zorg. Maar heb nooit het idee dat dat wordt gewaadeerd.
Ook zou er enorm kunnen worden bezuinigd op regeltjes.
Een voorbeeld, Mijn moeder heeft een rolstoel,zo'n simpele die ik moet duwen,dit omdat een vaste rolstoel niet in ons huis past. Nu zou ze eigenlijk een nieuw met lucht gevuld kussen moeten maar die krijgt ze niet omdat ze een vervoers stoel heeft en niet een vaste. Nu kan ze wel dus een nieuwe rolstoel krijgen aangemeten en wel met zo'n kussen . Ze kan alleen niet alleen dat kussen krijgen want er staat in de regels dat zo'n kussen niet gelevert mag worden bij de rolstoel die ze heeft. Verschil ,kussen een paar honderd euro stoel een paar duizend euro,hoe bedoel je verspilling?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:04

@mindim: dan heb je het verkeerd begrepen, de voorstellen in het regeerakkoord zijn dat ZZP's 1 t/m 4 niet meer in een instelling mogen wonen. Het probleem is alleen dat een ZZP 4 verstandelijk gehandicaptenzorg totaal niet vergelijkbaar is met een ZZP 4 in de ouderenzorg. Dus dit geldt zeer zeker wel voor Harry (leuk dat je het filmpje bekeken hebt trouwens!). Harry is een typisch voorbeeld van een client met een ZZP 4. Maar ook bij ZZP 3 is er over het algemeen sprake van bijkomende problematiek.
En het probleem is idd ook dat deze mensen een heel beperkt netwerk hebben, zeker als ze ouder worden.

@kohtje: als je hier een rechtszaak over aan zou spannen, dan zou je die denk ik winnen, op basis van het compensatiebeginsel. Waar jouw gemeente zich duidelijk niet aan houdt. Maar goed, een rechtszaak kost veel tijd en geld, maar wie weet helpt het om een jurist van bijvoorbeeld een belangenorganisatie te betrekken?
Maar idd, mantelzorgers zouden veel beter ondersteund en vooral gewaardeerd moeten worden :j

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:15

Onassa schreef:
Komt nog eens bij dat naast dat ik chronisch ziek ben en zelf niet veel meer kan, ik ook geen kinderen heb kunnen krijgen.
En wat ik al zei...vrienden laten het chronisch afweten.
Want je bent niet meer die leuke vriendin van voorheen die alles nog kon.
Je telt gewoon niet meer mee.
Soms voel ik me echt als een stuk stront aan de kant gezet.
Een vriendin die ik al 45 jaar ken, zie ik hooguit nog 2 keer per jaar en dat terwijl ze hier hemelsbreed 500 meter vandaan woont!
Haar heb ik jaren terug door dik en dun gesteund tijdens een scheiding, dag en nacht stond ik voor haar klaar, ging altijd mee naar de advocaat en rechtbank....deed werkelijk alles voor haar.
Dus nee....verwacht niet dat de mensen om je heen spontaan een helpende hand bieden hoor.
Dat ik dag in dag uit aan huis gekluisterd zit schijnt niemand veel te interesseren.
En dit is niet alleen een probleem van mij, maar dit hoor ik van veel lotgenootjes.
Dus als ervarings deskundige kan ik zeggen....reken niet teveel op mensen om je heen.

jeetje da's ook heftig zeg......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:35

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:59

Mindim schreef:

Volgens mij interpreteer je niet goed wat er staat (maar het is idd een beetje vaag geformuleerd) maar waar ze op doelen (voor zover ik weet) is dat ze de zorg t/m ZZP 4 als lichtere zorg zien. Een stukje erboven staat immers ook dat ZZP 5 en hoger in een kern AWBZ blijft.
Maar goed, dit wordt allemaal op dit moment verder uitgewerkt. Dus wat het precies allemaal gaat betekenen....

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:47

Wendy schreef:
En toch vind ik het stuitend dat in deze discussie qua voorbeelden weer eens vooral wordt gefocust op ouderen. Af en toe hoor je iets over een chronisch zieke, maar de groep die zichzelf dus echt totaal niet kan verdedigen, de mensen met een verstandelijke beperking, daar hoor je weer eens niks over. Bizar.

Ik werk als woonbegeleider met verstandelijk en lichamelijk gehandicapten mensen. Wij merken inderdaad ook ontzettend veel van de bezuinigingen. Bijvoorbeeld: onze vervoersbussen zijn sinds 2 weken wegbezuinigd en wij halen en brengen alle cliënten nu zelf naar de dagbesteding/ziekenhuis oid, soms nog wel met eigen vervoer ook. Dan moet je er even bij bedenken dat wij 12 mensen hebben op 2 woningen en op elke woning 1 begeleider. Dat vertaalt zich naar het op en neer rennen zonder tijd te hebben voor de persoon zelf en het alleen laten van de andere 5 op de woning.
Wij stonden eerst met 2 begeleiders op éen groep en dat ging prima. Je had tijd voor de cliënten. Nu moet je 6 cliënten in een héel korte periode uit bed hebben 'getrokken', gewassen en aangekleed en helpen met eten. Deze mensen kunnen niets zelf en zijn de dupe van het feit dat wij alleen staan en beslissingen moeten nemen die voor hun gewoon niet fijn zijn. En daar baal ik behoorlijk van, ik ben niet voor niets in de zorg gaan werken.

Aanvulling: deze cliënten hebben geen ouders/verzorgers die hun komen verzorgen. Wij hebben wel vrijwilligers maar zoals al vaker benoemd; deze mensen hebben vaak ook een gezin en hun eigen leven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:31

Wendy schreef:

niet bizar, het is gewoon hetgeen wat ik tegen kom, dus daar kan ik voorbeelden over geven .
en het is ook hetgeen wat in de media vooral word benadrukt.

mensen met een verstandelijke beperking worden bijna per definitie door familie verzorgd, totdat dat niet meer gaat en dan komen ze in begeleid wonen projecten, gezinsvervangende woonvormen of anderszins beschermde woonvormen.
ik weet ook dat er kwa lichamelijk verzorging collega's van me bij gezinnen met een verstandelijk beperkt kind over de vloer komen en lichamelijk verzorgende taken uitvoeren. huishoudelijke taken doen de ouders zelf. (over het algemeen)
ook hier vind ik dat die zorg mogelijk moet blijven
hoewel het in het geval , ouders die voor een kind met beperking zorgen , vaak wel veel meer kennis is bij de verzorgers/ouders dan bij de kinderen die voor hun ouders zouden moeten zorgen.

maar feit is, mensen komen met de voorbeelden etc die zij zelf zien en meemaken... ipv te melden dat je het stuitend en bizar vind, , gooi jouw voorbeelden+ mening in de groep. dan is die groep ook vertegenwoordigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:41

Wendy schreef:
Mindim schreef:

Volgens mij interpreteer je niet goed wat er staat (maar het is idd een beetje vaag geformuleerd) maar waar ze op doelen (voor zover ik weet) is dat ze de zorg t/m ZZP 4 als lichtere zorg zien. Een stukje erboven staat immers ook dat ZZP 5 en hoger in een kern AWBZ blijft.
Maar goed, dit wordt allemaal op dit moment verder uitgewerkt. Dus wat het precies allemaal gaat betekenen....

Je kan het inderdaad ook op jouw manier interpreteren inderdaad, vreemd uitgewerkt idd.

Over de gehandicapten zorg, volgens mij groei je daar als ouder in en woon je al samen in 1 huis en groei je in de zorg. Ouders zijn automatisch de mantelzorger en het is ook veel vanzelfsprekender. Totdat de zorg op een bepaald moment niet meer te handhaven is, vanwege ouderdom ouders of een grotere zorgvraag van de gehandicapte persoon zelf.

Ouders die hulpbehoevend worden vergt praktisch heel andere zorg van kinderen. Ouders hebben minder moeite hun kind te wassen, dan bijvoorbeeld andersom. En zo tal van voorbeelden, je woont niet meer bij vader en moeder in huis, je hebt waarschijnlijk een gezin thuis, werk en noem maar op. Dat zal je in sommige gevallen kunnen doorstrepen.
Ik vind dat er hier wel erg gemakkelijk over zorg aan ouders verlenen wordt gedacht, de gedacht blijft hier schijnbaar beperkt tot boodschappen doen, klusjes om in en om het huis en het huishouden, maar laten we wel wezen, dat is niet de zorg waar het over gaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:26

Ik denk dat deze ontwikkeling haaks staat op de wensen van de overheid en het bedrijfsleven dat mensen flexibel moeten zijn in hun werk (tijden, regio,..)
Het is niet meer als vroeger dat je ouders op t zelfde durp wonen zodat je daar kan gaan helpen, dat je weet dat je van 9 tot 5 bij de baas zit en verder vrij bent, ..
Ik vrees nu al voor de mensen die op papier dan wel vier kinderen hebben die bij zouden kunnen springen, maar waarvan er een zelf een gezin heeft met drie kinderen en een man die in Verweggistan werkt, een heeft een baas die om vijf uur aankondigt dat er overwerk is tot 20 uur (en moeders maar wachten op haar avondeten!), een die door het werk regelmatig uitgezonden wordt naar de klanten in Tokyo en een die nauwelijks verantwoording voor zichzelf kan dragen, laat staan voor ouders/buren/...

Over buren gesproken, wie kent ze goed genoeg en heeft een band met ze die intiem genoeg is om iemand te helpen douchen? :=

Ik krijg zelf momenteel thuiszorg omdat mijn partner is weggevallen in de zorgtaken en het gewoon vrij druk is alleen, en ik kan vertellen dat een heleboel mensen aanvankelijk hun hulp aanbieden, maar als je rond belt of iemand op je andere kinderen kan passen zodat je met een kind naar de tandarts kan, als je zelf geveld bent door de griep, als het welkom zou zijn als iemand een maaltje zou koken zodat je alleen maar hoeft op te warmen,... dan zijn er maar weinigen die overblijven en meestal juist de mensen van wie je het NIET verwacht!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:00

pmarena schreef:
Het lijkt me niet dat de mensen die dus geen mogelijkheden hebben van zorg door hun omgeving, ineens in de kou gezet zullen worden :P

Maar dat het de bedoeling is dat er wel een steentje bijgedragen wordt waar het dus wèl kan, en de omgeving het ook graag doet.

Precies. Hierboven worden voorbeelden gegeven van mensen die echt verzorging nodig hebben en las ook iets over kinderen die hun ouders moeten wassen...

Even voor de duidelijkheid, HIER wordt niet op bezuinigd. Het is niet de bedoeling dat familie hun ouders of wie dan ook gaan wassen, spuiten enz. Dit is NOODZAKELIJKE/FORMELE zorg. Zorg die je niet door een ander moet laten doen. Dus echte verzorging en medische dingen kunnen gewoon nog door de thuiszorg gedaan worden. Het gaat om de dingen daar om heen.

Voorbeeldje, ik ben verzorgende en wij hebben bijv regelmatig mensen waar we s middags een boterham klaarmaken en erbij blijven totdat die werkelijk op is, soms gaan we een klein stukje met ze wandelen, aantal mensen gaan we alleen checken of ze er nog zitten , we verschonen een bed als het nodig is en er niemand is enz.
Om DIT soort dingen gaat het.
Er gaat echt gekeken worden naar wat echt noodzakelijk is (en door awbz en iedereen betaald moet worden) en naar dingen die best door familie of vrijwilligers gedaan kan worden.
Op zich snap ik het wel, waarom moet een boterham maken of een sociale controle uit de dure awbz pot betaald worden? Dit kan een familie lid, buur of vrijwilliger ook doen.
Hetzelfde met de huishoudelijke afdeling. Is huishoudelijk werk echt iets wat noodzaak is en uit de dure awbz pit betaald moet worden? Familie kan best wkelijms de boodschappen doen, wasje draaien, stofzuger er door. Veel mensen zullen best eigen geld hebben om 1 x in de week of 2 weken een hulp in te huren voor de noodzakelijke dingen..
Tuurlijk zijn er uitzonderingen. We hebben hier ook mensen die vervuilen en waar niet zo maar een vrijwilliger naar toe kan of die geen eigen geld hebben. Die zullen ze moeten blijven helpen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:05

Dat bedoel ik, dat is onzin als zulke dingen gedaan moeten worden door mensen die hun tijd beter kunnen besteden aan de intiemere / meer gekwalificeerde verzorging zeg maar.

Het is wel logisch dat het makkelijker voor de omgeving is wanneer een wijkzuster-achtig-iemand dit soort taken op zich neemt, want de omgeving moet toch ook gewoon werken voor de centjes en kan niet altijd aanwezig zijn voor allerlei beslommeringen.

Misschien moeten ze iets van een belastingvoordeeltje ofzo er tegenover stellen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:06

Tieme schreef:
Op zich snap ik het wel, waarom moet een boterham maken of een sociale controle uit de dure awbz pot betaald worden? Dit kan een familie lid, buur of vrijwilliger ook doen.

Van de andere kant: waarom moet dit op de paar betrokken individuen neerkomen en kunnen we dat niet als maatschappij dragen? De belasting is hetzelfde, alleen de verdeling is anders. Er wordt alleen maar gekeken naar de kosten van de zorg, maar vergeet dat dat geld ook weer als inkomsten bij mensen komt, en dat mensen die mantelzorgen zelf kosten maken (bijvoorbeeld omdat ze vrij moeten nemen. Of als ze werkloos zijn omdat ze een uitkering kosten.)
Voor het grotere geheel van de geldstromen maakt het dus niet zo heel veel uit, alleen in de individuele gevallen worden de schrijnende gevallen veel schrijnender, en leveren veel mensen flink aan keuzevrijheid in.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:11

Tieme, dat zijn nu net de dingen die ik in mijn werk al door de kinderen zie gebeuren, die doen vaak alde boodschappen, een rondje lopen , even checken, bellen etc of moeders nog in de benen staat, de administratie,
ik heb in mijn werk nog maar 1 keer een boodschapje wezen doen voor een cliënt, dat woprd echt over het algemeen door familie of een vrijwilliger gedaan

dat warme eten en de boterham word lastiger, waarom?
dochter is getrouwd en heeft een gezin en werkt daarnaast 4 of 5 dagen van 9 tot 5 en dochter en man moeten voor het werk de twee kinders uit bed werken en op de opvang zien te krijgen
en na het werk moeten die weer opgehaald worden en er moet voor het eten gezorgd worden , een stofzuiger door het huis en dergelijke

dan word het lastig om tussendoor bij je moeder binnen te rennen die 5 minuten tot een uur verderop woont.

de overheid wil eigenlijk dat we allemaal 2verdiener zijn en ondertussen ook zelf de kinderopvang doen en de ouders verzorgen ... of wacht, opa en oma kunnen op de kinderen passen, dan breng je je kinderen naar je hulpbehoevende ouders, kun je gelijk even het bed verschonen en een boterham voor ze smeren omdat ze dat zelf niet meer goed kunnen voordat je naar het werk gaat.
dan laat je ook vast met een gerust hart je kinderen achter...

kijk, ik ben eens dat je ook verantwoordelijkheid voor je ouders moet nemen indien nodig, maar ik denk ook dat er doorgedraafd word en er niet realistische verwachtingen geschept worden .

maar daar tegenover staat, de flinke werkeloosheid van het moment geeft mensen totdat de economie weer aantrekt wel weer de ruimte voor mensen om voor hun ouders of hulpbehoevende familieleden te zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:31

Tieme schreef:
pmarena schreef:

Precies. Hierboven worden voorbeelden gegeven van mensen die echt verzorging nodig hebben en las ook iets over kinderen die hun ouders moeten wassen...

Even voor de duidelijkheid, HIER wordt niet op bezuinigd. Het is niet de bedoeling dat familie hun ouders of wie dan ook gaan wassen, spuiten enz. Dit is NOODZAKELIJKE/FORMELE zorg. Zorg die je niet door een ander moet laten doen. Dus echte verzorging en medische dingen kunnen gewoon nog door de thuiszorg gedaan worden. Het gaat om de dingen daar om heen.

Voorbeeldje, ik ben verzorgende en wij hebben bijv regelmatig mensen waar we s middags een boterham klaarmaken en erbij blijven totdat die werkelijk op is, soms gaan we een klein stukje met ze wandelen, aantal mensen gaan we alleen checken of ze er nog zitten , we verschonen een bed als het nodig is en er niemand is enz.
Om DIT soort dingen gaat het.
Er gaat echt gekeken worden naar wat echt noodzakelijk is (en door awbz en iedereen betaald moet worden) en naar dingen die best door familie of vrijwilligers gedaan kan worden.
Hetzelfde met de huishoudelijke afdeling. Is huishoudelijk werk echt iets wat noodzaak is en uit de dure awbz pit betaald moet worden? Familie kan best wkelijms de boodschappen doen, wasje draaien, stofzuger er door. Veel mensen zullen best eigen geld hebben om 1 x in de week of 2 weken een hulp in te huren voor de noodzakelijke dingen..
Tuurlijk zijn er uitzonderingen. We hebben hier ook mensen die vervuilen en waar niet zo maar een vrijwilliger naar toe kan of die geen eigen geld hebben. Die zullen ze moeten blijven helpen...

En toch zie ik in mijn omgeving dat wassen en dergelijke nog met regelmaat door mantelzorg wordt gedaan. En dat je moet vechten om tijd van de thuiszorg te krijgen, om dit te doen.