Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Onassa schreef:Komt nog eens bij dat naast dat ik chronisch ziek ben en zelf niet veel meer kan, ik ook geen kinderen heb kunnen krijgen.
En wat ik al zei...vrienden laten het chronisch afweten.
Want je bent niet meer die leuke vriendin van voorheen die alles nog kon.
Je telt gewoon niet meer mee.
Soms voel ik me echt als een stuk stront aan de kant gezet.
Een vriendin die ik al 45 jaar ken, zie ik hooguit nog 2 keer per jaar en dat terwijl ze hier hemelsbreed 500 meter vandaan woont!
Haar heb ik jaren terug door dik en dun gesteund tijdens een scheiding, dag en nacht stond ik voor haar klaar, ging altijd mee naar de advocaat en rechtbank....deed werkelijk alles voor haar.
Dus nee....verwacht niet dat de mensen om je heen spontaan een helpende hand bieden hoor.
Dat ik dag in dag uit aan huis gekluisterd zit schijnt niemand veel te interesseren.
En dit is niet alleen een probleem van mij, maar dit hoor ik van veel lotgenootjes.
Dus als ervarings deskundige kan ik zeggen....reken niet teveel op mensen om je heen.
Mindim schreef:Wendy, ik zag het hier, onder 'Care'
http://www.zorghulpatlas.nl/news/gevolgen-van-bezuinigingen-uit-regeerakkoord-voor-de-zorg/
Wendy schreef:En toch vind ik het stuitend dat in deze discussie qua voorbeelden weer eens vooral wordt gefocust op ouderen. Af en toe hoor je iets over een chronisch zieke, maar de groep die zichzelf dus echt totaal niet kan verdedigen, de mensen met een verstandelijke beperking, daar hoor je weer eens niks over. Bizar.
Wendy schreef:En toch vind ik het stuitend dat in deze discussie qua voorbeelden weer eens vooral wordt gefocust op ouderen. Af en toe hoor je iets over een chronisch zieke, maar de groep die zichzelf dus echt totaal niet kan verdedigen, de mensen met een verstandelijke beperking, daar hoor je weer eens niks over. Bizar.
Wendy schreef:Mindim schreef:Wendy, ik zag het hier, onder 'Care'
http://www.zorghulpatlas.nl/news/gevolgen-van-bezuinigingen-uit-regeerakkoord-voor-de-zorg/
Volgens mij interpreteer je niet goed wat er staat (maar het is idd een beetje vaag geformuleerd) maar waar ze op doelen (voor zover ik weet) is dat ze de zorg t/m ZZP 4 als lichtere zorg zien. Een stukje erboven staat immers ook dat ZZP 5 en hoger in een kern AWBZ blijft.
Maar goed, dit wordt allemaal op dit moment verder uitgewerkt. Dus wat het precies allemaal gaat betekenen....
pmarena schreef:Het lijkt me niet dat de mensen die dus geen mogelijkheden hebben van zorg door hun omgeving, ineens in de kou gezet zullen worden
Maar dat het de bedoeling is dat er wel een steentje bijgedragen wordt waar het dus wèl kan, en de omgeving het ook graag doet.
Tieme schreef:Op zich snap ik het wel, waarom moet een boterham maken of een sociale controle uit de dure awbz pot betaald worden? Dit kan een familie lid, buur of vrijwilliger ook doen.
Tieme schreef:pmarena schreef:Het lijkt me niet dat de mensen die dus geen mogelijkheden hebben van zorg door hun omgeving, ineens in de kou gezet zullen worden
Maar dat het de bedoeling is dat er wel een steentje bijgedragen wordt waar het dus wèl kan, en de omgeving het ook graag doet.
Precies. Hierboven worden voorbeelden gegeven van mensen die echt verzorging nodig hebben en las ook iets over kinderen die hun ouders moeten wassen...
Even voor de duidelijkheid, HIER wordt niet op bezuinigd. Het is niet de bedoeling dat familie hun ouders of wie dan ook gaan wassen, spuiten enz. Dit is NOODZAKELIJKE/FORMELE zorg. Zorg die je niet door een ander moet laten doen. Dus echte verzorging en medische dingen kunnen gewoon nog door de thuiszorg gedaan worden. Het gaat om de dingen daar om heen.
Voorbeeldje, ik ben verzorgende en wij hebben bijv regelmatig mensen waar we s middags een boterham klaarmaken en erbij blijven totdat die werkelijk op is, soms gaan we een klein stukje met ze wandelen, aantal mensen gaan we alleen checken of ze er nog zitten , we verschonen een bed als het nodig is en er niemand is enz.
Om DIT soort dingen gaat het.
Er gaat echt gekeken worden naar wat echt noodzakelijk is (en door awbz en iedereen betaald moet worden) en naar dingen die best door familie of vrijwilligers gedaan kan worden.
Op zich snap ik het wel, waarom moet een boterham maken of een sociale controle uit de dure awbz pot betaald worden? Dit kan een familie lid, buur of vrijwilliger ook doen.
Hetzelfde met de huishoudelijke afdeling. Is huishoudelijk werk echt iets wat noodzaak is en uit de dure awbz pit betaald moet worden? Familie kan best wkelijms de boodschappen doen, wasje draaien, stofzuger er door. Veel mensen zullen best eigen geld hebben om 1 x in de week of 2 weken een hulp in te huren voor de noodzakelijke dingen..
Tuurlijk zijn er uitzonderingen. We hebben hier ook mensen die vervuilen en waar niet zo maar een vrijwilliger naar toe kan of die geen eigen geld hebben. Die zullen ze moeten blijven helpen...