Waarom eten we wel een koe en geen katten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pieps

Re: Waarom eten we wel een koe en geen katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:10

Een kat heeft vlees nodig of iets wat daar op lijkt (eiwit) om zelf vlees aan te maken (zeg maar, dik te worden zodat je iets van af kunt eten), een koe is een grazer en die kan vezels verteren die wij mensen niet kunnen verteren. Het is dus vele malen efficienter om een koe op te kweken tot vlees dan een kat. Idem voor kip (granen, zaden eter), paard, schaap etc. Het eiwit wat de kat eet kunnen wij zelf ook gewoon eten, dus kat eten is een omslachtige (inefficiente) manier om aan vlees te komen.
Een koe heeft natuurlijk wel een aantal aminozuren nodig (eiwit) dus iets eiwit gaat er wel in maar in verhouding tot de opbrengst van de kilo's vlees is dit gering.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:11

Ik kan mijn eigen kippen ook niet eten, ik koop wel kip in de winkel...... Zo zal het ook wel voor honden en katten gaan, wij zien ze als onze vrienden en die eet je niet op. Als je bijna doodgaat van de honger, zul je wel bedenken..... |(

Ik heb alle respect voor vegetariërs, maar de meesten zitten wel met hun derrière in een leren zadel.... en leren laarzen of schoenen aan. What you can't kill, don't use it zou dus ook van toepassing zijn.
Als ik ooit "om" ga, zou ik totaal om willen gaan en mijn eigen eten verbouwen!!! Dat lijkt me super.

Wat wel heel vreemd is, de vissen liggen als complete lijken op de markt en in de winkel (gerookt en al). Dat zouden we met varkens en koeien weer nooit doen. Ik heb op markten in het buitenland wel varkenskoppen gewoon zien liggen, ze zouden hier uit hun dak gaan!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:13

Yv_ schreef:
Inderdaad, het zit tussen de oren wat je wel en niet eet.
Zo zal ik geen beest op mn bord willen waar ík een band mee heb. Zal dus ook nooit bewust kat, hond of paard eten. Voor al het andere sta ik open, mocht ik ooit eens in china zijn en ze bieden me hersenen van apen aan: kom maar op :D :'). Vind het altijd wel leuk om mee te proeven van andere culturen :).

Houd er dan wel rekening mee dat je de aap levend voor je krijgt en zo de hersentjes eruit mag eten. :r :r :r

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:58

Reden nummer 1: Mensen kopen het niet en zullen het niet eten. Aaibaarheidsfactor is veel te hoog bij katten en het is "zielig" om ze op te eten.

Daarbij denk ik dat katten fokken voor vlees ook onbegonnen werk is.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:29

Dat meen je niet Cowgirl.. : O
Hoe weet je dat?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:40

we eten anders behoorlijk veel zwijn, en bijvoorbeeld wild zwijn moet je voor consumptie op Trichin laten controleren OMDAT HET VLEES EET!

goed, de varkens in the bioindustrie hebben het qua eten niet voor het uitkiezen.

veel van deze discussies in de samenleving zijn bijzonder irrationeel.

neem nou walvis: daar wordt zo veel onzin over verteld, actieve misinformatie.
Walvissen (dwergvinvissen in dit geval) zijn minder ondertallig dan bijvoorbeeld tonijn e.d. (haast alle vissoorten) en daar zeurt niemand over. En dan nog te bedenken dat bij walvisvaart heel specifiek gejaagd wordt en sneller gedood dan bij normale visvangst waar met een groot net even tonnen visjes verdrinken en dan een groot deel dood weggesmeten wordt (ook dolfijnen, haaien e.d.) vreemd genoeg vinden we dan juist de walvisvangst onethisch. daar meten we echt met twee maten.

het leeft echt heel erg in de mensen hun hoofd, en een objectieve discussie zou heel veel breder moeten kijken dan het nu doet (ecologisch bijvoorbeeld)

dat eiwit-efficientieverhaal is natuurlijk op papier wel waar, maar in de practijk ligt het toch heel veel ingewikkelder.

ik kan echt niet zonder vlees, maar geef erg de voorkeur aan wild, HET meest bio vlees dat er bestaat.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:41

Cowgirl schreef:
Yv_ schreef:
Zo zal ik geen beest op mn bord willen waar ík een band mee heb. Zal dus ook nooit bewust kat, hond of paard eten. Voor al het andere sta ik open, mocht ik ooit eens in china zijn en ze bieden me hersenen van apen aan: kom maar op :D :'). Vind het altijd wel leuk om mee te proeven van andere culturen :).

Houd er dan wel rekening mee dat je de aap levend voor je krijgt en zo de hersentjes eruit mag eten. :r :r :r

Serieus? Hoe weet je dat?

Mocht dat zo zijn, zou ik weigeren als ik het voorgeschoteld krijg. Dat vind ik gewoon niet kunnen. Ik wil alles proberen, zolang het dood is. Maar krijg ik hersenen op mn bord, kant en klaar en bereid, zeg ik geen nee :).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:52

Om roofdieren commercieel als eiwitbron te kweken is gewoon duur. Koeien voer je met gras, dat min of meer gratis voor je groeit dankzij de zon. Katten voer je met dode dieren, die je toch eerst echt op zult moeten kweken - met graan, gras, of wat dan ook. Dat is drie keer een energieomzetting (eerst zonlicht via gras naar koe, dan nog eens naar roofdier, dan pas naar mens).
Net als koken op electriciteit ipv op gas (waarmee die electriciteit nou eenmaal wordt opgewekt) is dat gewoon te veel verlies van energie. Geen enkele energieomzetting is 100%, sterker nog, de meeste halen een rendement van hooguit 25%. Dus hoe vaker je energie omzet, hoe inefficienter het wordt.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:02

logisch toch?
omdat een kat een carnivoor is en een koe een herbivoor.
Ik moet er niet aan denken een beest te eten waarvan je niet weet wat voor vlees er nog in zit te rotten die hij op zijn beurt heeft gegeten :r Maar bon, ik eet dan ook helemaal geen vlees..

Rare vergelijking misschien, maar een beetje het principe waarom bv paardenmest veel minder vies is dan hondenstront :o
In paardenmest is voornamelijk gewoon gras/kruid/plant wat er weer uitkomt :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:10

Liesje1611 schreef:
Dat meen je niet Cowgirl.. : O
Hoe weet je dat?

Ik heb dat wel eens gelezen en volgens mij heeft mijn broer daar we eens filmpjes van gezien.
Echter gaat het mij nu te ver om dat via google op te zoeken.... -O-
Maar ik zou zeggen doe eens een poging.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:13

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:15

Vjestagril is me net voor, nieuwsgierigheid won het toch.

Geukkig maar dat het nep is.
Helaas worden er in China wel dieren levend gekookt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:16

Cowgirl schreef:
Vjestagril is me net voor, nieuwsgierigheid won het toch.

Geukkig maar dat het nep is.
Helaas worden er in China wel dieren levend gekookt.

In Nederland gaan de kreeften ook levend het sop in. Oesters eet je zelfs rauw levend op.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:18

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:59

Cowgirl schreef:
Kreeften vind ik echt :x , die eet ik ook niet.

Vond nog een apenartikel uit 1998.....niet voor gevoelige persoontjes.
http://www.maxent.org/ch/monkey_brains_ad.html

klopt idd, dat is ook hoe ze vermoeden dat het aidsvirus bij mensen terechtgekomen is. Apen hebben het wel, maar worden er niet ziek van. Katten kunnen overigens ook aids krijgen dus ....(ik vang aidskatten op)

Ik eet geen vlees (wel beperkt vis) vond het als kind al niet lekker, en toen ik regelmatig met mijn DA naar grote (kippen/varkens/koeien) stallen ging in het weekend was ik voor goed genezen :D Als ik het lekker zou vinden, zou het me niet tegenhouden, maar gezien de hoeveelheid AB die die dieren binnen krijgen (zeker kippen!) kan het nooit gezond zijn. Dan zou ik voor biologisch gaan, dan weet je iig zeker dat je geen ongewenste AB binnen krijgt.

en noem me maar een 40jarige penny, maar mijn maag draait al om bij de gedachte om een paard te slachten, laat staan dat ik kat zou eten.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:17

Dacht al dat het niet waar zou zijn. Ja, misschien voor 1 of ander ritueel, maar niet als standaard iets.

Ja, maar FiV is niet overdraagbaar op mensen..
Hoe dat zit met de variant voor apen weet ik niet.

Kreeft is zo lekker! Er is nog een alternatieve manier om een kreef te doden voordat-ie in de pan gaat, dan gaat-ie dus gewoon dood in de pan. Nadeel is dat dit in 1x goed moet gebeuren omdat het anders zn eigen vlees vergiftigd. En gezien kreeft best duur is, gaan veel mensen op safe door ze levend in de pan te doen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:36

Yv_ schreef:
Ja, maar FiV is niet overdraagbaar op mensen..
Hoe dat zit met de variant voor apen weet ik niet.

Nee, FiV is gelukkig niet overdraagbaar naar mensen, maar net zoals HIV bij mensen kennen ze dezelfde subtypes. Zo is FIV bij katten ook niet overdraagbaar via sperma- toch zijn de virusstammen bij FIV dezelfde als bij HIV, net als hun geographische herkomst.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:08

Cowgirl schreef:
Yv_ schreef:

Onzin. Been there, done that.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:28

Omdat ik koeien, varkens en kippen zie als vee en niet als huisdier.
Een huisdier eet je in mijn ogen niet op, maar goed.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:12

er zijn ook mensen die ratten als huisdieren houden, anderen verdelgen ze als ongedierte, varkens kunnen heel fijne huisdieren zijn...

Het is een onderscheid dat heel subjectief is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:24

Airnt schreef:
er zijn ook mensen die ratten als huisdieren houden, anderen verdelgen ze als ongedierte, varkens kunnen heel fijne huisdieren zijn...

Het is een onderscheid dat heel subjectief is.

En in Belgie eten ze waterkonijn, is ook een rat.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 07:50

En toch noemen ze het een konijn.... zit toch ook een zekere weerstand in om het een rat te noemen.....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:08

Een kat kun je ook een dakhaas noemen ;)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:25

Iemand enig idee voor hond??? }>

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:26

hond? Bij de chinees toch?

Nee, bij mij zit de duidelijke grens tussen huisdieren en overig vee, heeft inderdaad met de aaibaarheidsfactor te maken.