Doorgaan met gaswinning,ongeacht de gevolgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 02:24

Anne_GTI schreef:
Zwaar egoistische post maar ik vind niet dat ze moeten stoppen. Dan komen we letterlijk in de kou te zitten en nooit meer uit die verrekte crisis.

Tot dat er wel eens doden gaan vallen door een te zware aardbeving en de huizen die daar niet op berekend zijn.

annastasia

Re: Doorgaan met gaswinning,ongeacht de gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 09:17

En alweer een aardbeving vanmorgen.....
De 9e in februari en de 4e die duidelijk te voelen was.

En alweer gedraagt de aarde zich anders als dat de NAM gedacht had. T wordt denk ik tijd om toch wat te minderen, we hoeven niet half Europa van gas te voorzien ten koste van alles.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 09:45

Minderen zou een goed begin zijn! Ik hoop dat ze in Den Haag nu eens gaan nadenken...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:47

Anne_GTI schreef:
Zwaar egoistische post maar ik vind niet dat ze moeten stoppen. Dan komen we letterlijk in de kou te zitten en nooit meer uit die verrekte crisis.

Wie is er hier nu egoistisch?

Je moet eens bedenken wat er allemaal voor het huidige economische systeem al allemaal kapot is gemaakt.
Ik zou je nog weleens willen horen als je elke dag door een aardbeving wordt opgeschrikt, en moet zien hoe je huis per dag slechter wordt.

Zelf woon ik gelukkig in Oost Groningen waar tot nu toe (nog) niets van aardbevingen werd vernomen.
Maar dat neemt niet weg dat ik heel erg met de mensen in dit gebied mee leef.

Als er hier waar ik woon ook elke dag aardbevingen zouden komen, zou ik het huurcontract van mijn huis opzeggen en gaan verhuizen naar veiliger oorden.
Helaas is dit voor veel mensen in dit gebied onmogelijk omdat ze aan een koophuis vast zitten die nu helemaal onverkoopbaar is.

Het is schrijnend dat een prachtig stukje Nederland (van wat we nog overhebben) nu zo verkwanseld wordt voor onze "geweldige'' economie.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:46

Ook ik woon in Oost-Groningen, hier merken we niets van de aardbevingen. Maar ik kan me voorstellen dat het erg griezelig is als je er wel aan den lijve mee te maken hebt. En wat doet het met de waarde van je huis? Ik hoorde gisteren ook al op tv dat er kopers afzien van de koop vanwege de aardbevingen.
Het is ook wel zuur dat er al zoveel miljarden zijn verdiend met het gas uit de Groningse bodem en er eigenlijk weinig gelden terugstromen deze kant uit voor de ontwikkeling van dit gebied.
Ik vind het te kort door de bocht wanneer mensen stellen dat ze niet mogen stoppen met gas winnen omdat mensen anders in de kou komen te staan. Hoe zit het met de mensen in Groningen dan? Zet je die dan niet in de kou door hun belangen minder hoog op de prioriteitenlijst te zetten dan die van de rest van Nederland? Ik vind dat nogal hypocriet en getuigen van weinig inlevingsvermogen. Jammer is dat.

Laat ze eerst maar eens minderen of stoppen met gaswinnen totdat men precies weet hoe het zit met de bodem, zodat de mensen in het gebied beter weten waar ze aan toe zijn. Het lijkt mij dat ze dat verdienen en dat andere mensen daar niets over te vinden hebben. Goede reden om op zoek te gaan naar alternatieve manieren om energie te winnen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:04

Alet74 schreef:
Laat ze eerst maar eens minderen of stoppen met gaswinnen totdat men precies weet hoe het zit met de bodem, zodat de mensen in het gebied beter weten waar ze aan toe zijn. Het lijkt mij dat ze dat verdienen en dat andere mensen daar niets over te vinden hebben. Goede reden om op zoek te gaan naar alternatieve manieren om energie te winnen.

In het verleden bleken onderzoeksresultaten achteraf niet te kloppen.
Eerst kwamen die aardbevingen zogenaamd niet van het boren naar gas.
Later zouden de bevingen niet zwaarder dan 2 tot 3 op de schaal van richter worden.

Vorige week bleek opeens dat 5.0 op de schaal van richter ook nog heel goed mogelijk zou zijn.
en opeens kregen we met 5 aardbevingen achter elkaar te maken.

Niemand kan precies vaststellen wat de gevolgen op lange termijn zijn.
wat iedereen met een klein beetje verstand wel begrijpt is dat 5 aardbevingen achter elkaar een teken aan de wand is dat de kans op veel erger absoluut niet ondenkbaar is.
Bovendien zijn de huizen waarvan niet 1 aardbevingsbestendig is gebouwd inmiddels allemaal verzwakt, waardoor het heel goed denkbaar is dat de kans op een grote ramp weleens heel groot kan zijn.

Doorgaan met gaswinning is gewoon Russische roulette spelen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:07

papagroom schreef:
Natuurlijk gaan we voorlopig door met de gaswinning....maar wat als de bevingen in Groningen idd boven de 6 komen?
Moeten we doorgaan met gaswinnen ongeacht de gevolgen,of dan toch beter een failliet Nederland,en importeren uit Rusland.

We importeren al uit Rusland, en exporteren onze mooie kwaliteit gas.

Ik hoorde gister op BNR dat doorgaans in januari veel gas wordt geboord, en er een maand of 8 later trillingen van merkbaar zijn. Wat gaat er dus in de zomer gebeuren als er nu al 3.6 is geweest?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:21

En tel daar dan ook nog maar bij op dat de huizen in dit gebied inmiddels al verzwakt zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:24

Een lastige discussie, de winning terugschroeven zodat de voorraad langer volhoudt. Stoppen met exporteren en alleen nederlands gas hier gebruiken. Dan hoeft er minder fanatiek geboord te worden, scheelt weer iets.

Ik vraag me af, een compleet spontane ingeving die niet realiseerbaar is denk ik. Wat als het zwaarst getroffen gebied ontruimd zou worden en verplaatst naar een andere plek net buiten de aardbevingszone. Zou het boren dan minder gevolgen hebben?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:49

Dat lijkt mij inderdaad totaal niet te realiseren, of nou ja misschien voor heel veel miljarden. Het gaat niet om 1 klein dorpje in Groningen waar de gevolgen van de aardbevingen te voelen en zien zijn, het epicentrum lag de laatste paar bevingen zo rond Uithuizen, Zandeweer en Warffum. Volgens mij kan je wel stellen dat de gehele gemeente Eemsmond zo ongeveer risicogebied is, dat zijn dan toch 16 duizend en een beetje inwoners en bijna 35 duizend hectare land. Daarbij zie ik ook zo de helft van de bewoners niet eens willen verhuizen, als ik kijk naar mijn opa (die inmiddels helaas overleden is) die hadden ze kunnen bieden wat ze willen die gaat niet weg.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:54

Daarom zei ik ook niet realiseerbaar. Maar ik vroeg me af of je dan wel meer zou kunnen winnen omdat er in ieder geval geen woningen meer kunnen sneuvelen. Zou wat zijn om een hele gemeente op te pakken en te verplaatsen. Al zou het een perfecte oplossing zijn als het a:haalbaar is kwa land, b: haalbaar is omdat alle inwoners het willen c: het geldtechnisch oplosbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:47

Het gebied is te groot Karuna. De gehele gemeente Eemsmond is qua oppervlakte al aardig groot, maar ook de gemeente Loppersum wordt getroffen, ook in Appingedam zijn de scheuren in de boerderijen richting Wirdum goed te zien.

Mijn paarden staan in een stal waar een horizontale scheur in is getrild over een 1,5 meter. Ze staan vlak aan het Eemskanaal, welke op vele punten niet op zijn sterkst is. In de kamer had men gipsen lijsten tegen het plafond, allemaal stuk. De middelste tegels van de keukenvloer, stuk, wat krijg je vergoed, juist de middelste tegels, al moet wel de hele vloer eruit om de handel weer netjes te kunnen leggen.
Het is waardeloos, mensen die roepen, ja maar anders zitten wij in de kou, dat is echt naar je zelf kijken en het aan je anus oxideren wat het met een ander doet. Niet alleen wordt hier al jaren gas onder onze kont weggetapt, er komt amper geld voor terug in deze regio. Er is hier eorme leegloop, dus alle troep kan deze kant wel uit. Kolencentrales en noem het maar.