Docenten staan onbevoegd voor de klas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:09

Goof schreef:
Ik ben ook docent, op een VMBO, en vind dat kwaliteit absoluut niet samenhangt met wel of niet bevoegd zijn.
Ik zie docenten die al jaren bevoegd zijn en al jaren lesgeven ernstig falen en geen enkele kwaliteit in de lessen bieden en ik zie ook 20 jarige studenten die geboren docenten zijn en kwalitatief zeer goede lessen geven.

ja dat zie ik ook, zelf zit ik in het speciaal onderwijs en dan is er naast het overbrengen van kennis....... ook de kennis van de problemen/stoornissen erg belangrijk.....
vraag me trouwens af waar dat verhaal van lerarentekort weer vandaan komt, want in het het oosten van het land, is er zeker geen tekort.....

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:05

Het basisonderwijs is overcompleet qua bezetting. Er is hier ook geen invalswerk meer te krijgen. Zegt de pabo dat überhaupt wel op open dagen? Baanperspectief?

Het VO heeft hier in het oosten met vlagen een tekort. Wij hebben er heel lang over gedaan om een goede nask-docent te krijgen.

Er zijn nu plannen om alle docenten een master te laten halen. Vakinhoudelijk vis je dan meer rotte appels eruit dan met dit systeem. De vraag is of dit de maatstaf moet zijn? Finland lijkt oa hiermee wel het onderwijs naar een hoger niveau getild te hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:57

zoutenootjes schreef:
Sonja_vR schreef:

in het basisonderwijs is er geen leraren tekort en dit zal er ook niet zomaar komen :n
leraren tekort zit hem vooral in het voortgezet onderwijs en verder :j

Was het maar zo, Sonja. Heb helaas uit eigen ervaring mogen meemaken dat er in groep 8 van mijn kinderen in een maand iedere dag (Iedere dag!) een andere invaller voor de klas stond, want ze hadden even niemand. Uiteindelijk zaten ze kinderliedjes in te studeren. Het rekenboek was wel blijven liggen, dat moest kind zelf maar uit de kast halen (wat hij uiteraard vergat, want een kind is een kind).

Een jaar later gevraagd aan een vriendje van mijn kind, hoe is het met juf X? Antwoord van vriendje was dat die al een tijd ziek was. Gevraagd wie er dan zijn juf was. Dat wist hij niet want het was al de vierde deze week, en hij hield het niet meer zo bij wie er nu weer was.

sja, het zal misschien in sommige regio's niet altijd lukken om de bezetting rond te krijgen, maar feit blijft dat er een flink overschot aan basisschool onderwijzers is , kijk eens hoeveel mensen er van de pabo afkomen die zelfs geen invalwerk kunnen krijgen?
je geeft nu 1 voorbeeld, maar waarom krijgt die school de bezetting niet rond? komt het door de regio waar ze zitten, de contracten die ze bieden, de manier waarop ze personeel zoeken?
ik ken uit mijn directe omgeving zo zonder nadenken al 10 mensen die niet aan de bak komen ondanks een zoekstraal van 100 km
maar dat overschot is ook echt niet vreemd, iedere pabo word ieder jaar weer overspoeld door nieuwe studenten, en ieder jaar komen er weer kuddes afgestudeerden bij , de verhouding is totaal zoek . de vacatures die voorbij komen zijn veelal tijdelijk (vervanging tijdens ziekte of zwangerschap etc)
in het voortgezet onderwijs en verder(mbo etc) is er een redelijk aanbod van banen in exacte vakken, talen etc en daar zit dus wel een pensioen golf aan te komen.
ik zeg niet dat je het in het voortgezet etc maar voor het kiezen hebt als werkzoekende, maar er zijn wel mogelijkheden.
dit word ook bevestigd door een aantal leraren die ik ken en de vaccatures die ik vrij zie komen.

zoutenootjes

Re: Docenten staan onbevoegd voor de klas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:40

We hebben een tijd in het westen van het land gewoond, en daar gingen de kinderen naar de basisschool. Daar was er al veel gewissel van leerkrachten, en een merkwaardige manier van besturen. Achteraf hoorden we dat het vermoedelijk kwam door dat twee teams van verschillende scholen in elkaar waren geschoven en dat gaf nogal wat wrijving. Ook was het overkoepelend bestuur bezig met allerlei nieuwbouw en verbouw projectjes. Ondertussen liep het gepest op school heel erg uit de hand.
Toen zijn we verhuisd naar het oosten van het land. Daar waren verschillende basisscholen, die echter onder een grote koepel vielen (openbaar onderwijs zwolle en omgeving, beslaat de hele westkant van de provincie zo'n beetje). Daar kwamen we achteraf achter. Dus er waren veel 'vaste' krachten in dienst, die overal en nergens geplaatst werden. Er was geen inspraak van de ouders over hoe en wat, want die vaste krachten moesten eerst ergens geplaatst worden. Dus werden die voor invalwerk gebruikt, ook al moesten ze van ver komen en pasten ze helemaal niet op het lokale schooltje.

ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft het niet aan de bak komen van pabo afgestudeerden, en dat is wat ik ook eerder heb genoemd. Degene die er voor geleerd hebben komen domweg niet aan een baan vanwege een schoolbestuur, dat het niet interessant vindt om bevoegde gekwalificeerde mensen aan te nemen, want 'we hebben al zoveel vaste krachten'. Wat ze niet zeggen, is dat onbevoegden goedkoper zijn en dat ze het geld in eigen zak kunnen steken. En een schoolbestuur gaat heel vaak over een hele grote regio, dus komen mensen al helemaal niet snel aan de bak. Kijk maar eens naar de regio Brabant. Daar zit een schoolbestuur dat over een hele grote regio gaat. Als ouders heb je in feite geen keuze meer, want het valt allemaal onder hetzelfde bestuur (OMO heet het). En als leerkracht heb je ook al geen keuze meer, want als je het niet eens bent met dat ene schoolbestuur kom je in heel Brabant niet meer aan de bak. Limburg idem dito.
Het komt dus door de contracten die ze bieden en de manier waarop ze personeel zoeken.
Ze houden de deur gewoon dicht voor de mensen die ze eigenlijk zouden moeten aannemen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:51

zoutenootjes schreef:
Degene die er voor geleerd hebben komen domweg niet aan een baan vanwege een schoolbestuur, dat het niet interessant vindt om bevoegde gekwalificeerde mensen aan te nemen, want 'we hebben al zoveel vaste krachten'. Wat ze niet zeggen, is dat onbevoegden goedkoper zijn en dat ze het geld in eigen zak kunnen steken. .

Toch gaat dat niet helemaal meer op. In 2015 MOET namelijk iedereen bevoegd voor de klas staan of bezig zijn met een opleiding. Onbevoegd en niet studerend personeel vliegen er als eerste uit als er minder fte's zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:02

Openbare scholen vallen niet onder OMO dacht ik. En toen ik er nog op school zat hadden scholen nog heel erg hun eigen identiteit, ook binnen het OMO. Ik weet niet hoe dat nu is.