Aanslag op van Baalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 12:53

dees_daan schreef:
superwoman schreef:
Sommige zijn imo weer bezig om van de dader het slachtoffer te maken......

Helemaal mee eens.

Een pistool op iemand richten is fout, maar iemand daarna zo behandelen is ook fout!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:54

Authentic schreef:
Mjah dat vind ik ook weer van een pistool tegen iemand z'n hoofd zetten.

Ja, en? Dat is geen excuus. De ene fout vergoedt de andere niet.

Citaat:
In een reactie van woede + schrik + een bult adrenaline kunnen mensen gekke dingen doen. Ik weet niet of je dat mensen wel kwalijk kunt nemen als ze getuige zijn geweest van een mislukte moordaanslag, of indien het geen echt wapen was: er van overtuigd zijn getuige te zijn van een mislukte moordaanslag.

Tuurlijk kun je mensen dat kwalijk nemen. Adrenaline is niet genoeg excuus. Dit geweld was in essentie zinloos, de man was al overmeesterd. En dan komen er nog wat mannen aan die heel dapper inschoppen op iemand die op de grond liggen.

Ik had het volkomen aanvaardbaar gevonden als de man die het pistool tegen z'n hoofd had gekregen, flink had uitgehaald. Knietje in maag of edele delen: geen probleem, zelfbescherming.
Ook bij de mensen die man in eerste instantie overmeesteren is geweld heel begrijpelijk en aanvaardbaar.

Maar pas op komen draven als het gevaar al geweken is om dan nog even geniepig na te schoppen? Met geen ander doel dan even lekker en risicoloos je agressie uit te leven? Nou nee, daar ga ik geen respect voor hebben, never.

Dreamy

superwoman schreef:
Sommige zijn imo weer bezig om van de dader het slachtoffer te maken......

Hier kan ik me helemaal in vinden.
Ik heb geen medelijden met die man, verdiende loon.
Al vind ik het ook slecht dat iedereen zo gericht loopt te trappen op z'n hoofd e.d., zij proberen dan net zo goed iemand te vermoorden en dat maakt ze geen haar beter. Maar ik snap hun reactie weldegelijk.

ElineS

Pauline schreef:
Straffen doet een rechter, eigen rechter spelen mag deze dader ook niet tenslotte, toch?
Meten met twee maten vind ik het als een dader in elkaar of dood getrapt mag worden maar niet zelf iemand mag vermoorden.

Fout ligt bij beveiliging.
Iemand vermoorden, mag nooit. Maar dan niemand, ook geen kudde losgeslagen volk uit schrik.

Helemaal mee eens :j

Ik heb geen medelijden met die man, wat hij probeerde was fout, maar wat er daarna gebeurd is net zo fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:56

Die man heeft een bloedneus en wat hoofdpijn! Terwijl hij zelf probeerd om iemand te vermoorden, dat helemaal uitgedacht en uitgevoerd heeft, hij had kunnen verwachten dat hij niet fluitend weg kon lopen, die man heeft mazzel dat hij nog leeft..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:57

Ik ga helemaal met Cher mee :j Wat die man heeft gedaan is zeker niet goed te praten, maar dat maakt naar mijn mening niet meteen dat je die man dan maar kunt gaan lopen trappen.

Ik kan me trouwens echt niet voorstellen hoe bang die man moet zijn geweest waar 't pistool op gericht was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:57

Wat zou je zelf doen als iemand je dood wil schieten?
Och, meneer, zou je dat niet willen doen?? Nou nee hoor.
Ze gingen wel te lang door, maar net goed dat ze hem tegen de grond werkten en een schop gaven.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:59

Snap ook niet dat die man in de gestreepte trui z'n broek uit wil trekken :7

Maargoed, het valt niet goed te praten maar het is wel begrijpelijk. Echter, de mensen die hem in elkaar trappen zijn ook pers en die hebben daar imo niks mee te maken. Viel mij ook op dat de beveiliging pas echt laat was, het moet niet zo zijn dat het slachtoffer de dader zélf tegen de grond moet werken...

De blik van de schutter geeft me trouwens wel echt kippenvel, die ogen zeggen echt zoveel :brr:

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:01

Lees ik hier nou medelijden met de dader!?! :roll:
Hij mag blij zijn dat ie er tot nu toe zo vanaf is gekomen, denk ik zo!
Idd risico van het vak, denk ik maar zo.

Adrenaline doet dit met mensen in een groep, dus deze reactie is eigenlijk wel logisch en hardstikke menselijk.
Of het slim is is iets anders, dat zullen ze zelf ook wel inzien achteraf.
Zelf denk ik dat het de beveiligingsmensen zijn die de klappen/trappen/schoppen uitdelen, maar ja iedereen loopt daar in een pak rond...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:01

Het is heel menselijk gedrag. Dat betekent niet dat het acceptabel is -dat is het niet-, maar om te doen of dit symbolisch is voor politici, de huidige maatschappij, of stoerdoenerij lijkt me wat overtrokken. Ik denk dat heel veel mensen zo zouden reageren. In heftige omstandigheden doen mensen vrij vaak dingen waar ze achteraf niets van begrijpen. Toekijken hoe iemand verdrinkt zonder een hand uit te steken, een peuter door elkaar schudden omdat hij bijna onder een auto was gerend...of slaan zonder echt te snappen waarom. Die mannen zijn gerust niet allemaal Badr Hari's, dit was een combinatie van schok en boosheid en groepsdruk. Met misschien één of twee aanstichters die wél een agressieve aard hebben. En dat maakt het niet oké hoor, absoluut niet.

Het is gedrag wat in onze maatschappij niet wordt getolereerd - in dat opzicht is deze discussie juist kenmerkend voor de 'verzachting' van de maatschappij. Denk je werkelijk dat hier 200 jaar geleden moeilijk over gedaan zou zijn?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:02

We zijn het Neanderthalergevoel nog niet helemaal ontgroeid zie ik. Maar misschien is dit wel een belediging voor de Neanderthalers.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:06

Cookies schreef:
We zijn het Neanderthalergevoel nog niet helemaal ontgroeid zie ik. Maar misschien is dit wel een belediging voor de Neanderthalers.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dat woord zocht ik net.. :')
Ik zat.. ''oermens''... nee...

Niet te geloven. Gewoon eng dit, de reacties.
Omdat meneer een verkeerde keuze maakt, maakt nog niet dat al zijn rechten verdwenen zijn.
En omgekeerd. Omdat je ziet dat iemand een verkeerde keuze maakt (waar hij zijn straf nog voor zal krijgen door middel van een rechtszaak), maakt nog niet dat je hem ongestraft in elkaar mag trappen terwijl hij al overmeesterd op de grond ligt.

En ik vind het niet te geloven dat er nog mensen zijn die denken dat dat wel gerechtvaardigd is.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 20-01-13 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:07

Ik heb het gehele filmpje gekeken. Gisteravond zag ik een klein deel van het filmpje op tv en toen schrok ik nogal. Met zijn allen inslaan op de man, is dat hoe we tegenwoordig met mensen omgaan? Nu heb ik het nog een keer gekeken en lijkt het echt niet op wat velen hier denken. De man die tegen de grond wordt geholpen, biedt nogal wat weerstand om alsnog los te komen. De mannen staan om de dader heen, maar slaan of schoppen niet tot hij dreigt los te komen. Vervolgens begint er een te trappen en de rest doet mee tot hij weer rustig op de grond blijft liggen. De groep mannen om hem heen houden de mensen tegen die hem uit woede nog proberen aan te vallen (man op het podium, man uit het 'publiek' proberen hem nog te pakken, sommige mannen in de groep ook, maar er is wel iemand die hen tegen houdt) Vind het dus nogal meevallen. In mijn ogen hebben deze mannen prima gehandeld.

Oké, hier ga ik vast veel commentaar op krijgen. :o

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:10

Broek uittrekken begrijp ik wel, meest risicoloze manier van ontwapenen als hij messen in zijn broekzakken heeft gestopt.

Dat degene die slachtoffer is ongelofelijk effectief reageert vind ik heel gaaf om te zien. Dat was echt subliem en iedereen zou begrijpen als hij daarna agressie toonde. Alleen, dat doet hij niet.
De groep mensen die op hem inhakken zijn geen slachtoffers maar professionals die gefaald hebben en het afreageren.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:11

Eindelijk eens een paar mensen die het met mij eens zijn!
Ik vind dit écht niet kunnen. Waar praten die politici over? Vaak over het extreme gebruik geweld in de wereld. Op grote, maar óók op kleine schaal. Jongens die een grensrechter dood trappen is onacceptabel volgens politici, en dat is het ook. Maar kom op zeg, is dit dan wel acceptabel? Omdat het voorkomt uit de situatie en de adrenaline? Dat vind ik echt onzin. Wat je reactie ook mag zijn, iemand bevelen een ander dood te trappen kun je toch nooit goed vinden? Zelfs niet in zo'n situatie...

Vreemd genoeg ben ik dan wel weer voor het invoeren van de doodstraf... :o (niet specifiek voor deze man hoor!)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:12

Even toegevoegd... Het deel waarbij iedereen hem aanvalt vind ik nog steeds wel wat ver gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:12

Marjoow schreef:
Een pistool op iemand richten is fout, maar iemand daarna zo behandelen is ook fout!

Fout? ach foutje.....
Enige foutje was dat het pistool weigerde, de rest was het risico van die aktie waar hij lang over na heeft gedacht.
Hadden hem van mij af mogen schieten....niks geen slachtoffer die gast.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:13

MarvanTom schreef:

Nee, je leest hier de hoop dat onze beschaving iets voorstelt.

Citaat:
Adrenaline doet dit met mensen in een groep, dus deze reactie is eigenlijk wel logisch en hardstikke menselijk.

Als je werkelijk vindt dat het logisch is om zoiets te doen uit adrenalinerush - dan is het dus eigenlijk ook best begrijpelijk dat mensen inschoppen op een grensrechter? Ook adrenalinerush tenslotte.

Maar dat laatste IS niet goed, omdat adrenaline geen excuus is voor lekker los gaan op iemand die op de grond ligt. NOOIT.

superwoman

Re: Aanslag op van Baalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:14

Lekker vergelijk weer. De grensrechter had niemand geslagen of proberen te doden......pffffff

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:16

superwoman schreef:
Lekker vergelijk weer. De grensrechter had niemand geslagen of proberen te doden......pffffff

Even voor de duidelijkheid: jij vindt dat iemand die iemand probeert te vermoorden gewoon ter plekke door een boze menigte gepakt mag worden en dat die ermee mogen doen wat ze willen? Of mag dat ook met overvallers? En dieven?
Laatst bijgewerkt door Monchou op 20-01-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:17

superwoman schreef:

Ben het helemaal met je eens! Wat een rare vergelijking...
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 20-01-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:17

Shadow0 schreef:
MarvanTom schreef:

Nee, je leest hier de hoop dat onze beschaving iets voorstelt.

Citaat:

Als je werkelijk vindt dat het logisch is om zoiets te doen uit adrenalinerush - dan is het dus eigenlijk ook best begrijpelijk dat mensen inschoppen op een grensrechter? Ook adrenalinerush tenslotte.

Maar dat laatste IS niet goed, omdat adrenaline geen excuus is voor lekker los gaan op iemand die op de grond ligt. NOOIT.

vergelijking slaat helemaal nergens op, de scheidsrechter zette geen pistool tegen iemands hoofd, en had geen moordaanslag voorbereid..

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:18

Adamootje schreef:
Ik heb het gehele filmpje gekeken. Gisteravond zag ik een klein deel van het filmpje op tv en toen schrok ik nogal. Met zijn allen inslaan op de man, is dat hoe we tegenwoordig met mensen omgaan? Nu heb ik het nog een keer gekeken en lijkt het echt niet op wat velen hier denken. De man die tegen de grond wordt geholpen, biedt nogal wat weerstand om alsnog los te komen. De mannen staan om de dader heen, maar slaan of schoppen niet tot hij dreigt los te komen. Vervolgens begint er een te trappen en de rest doet mee tot hij weer rustig op de grond blijft liggen. De groep mannen om hem heen houden de mensen tegen die hem uit woede nog proberen aan te vallen (man op het podium, man uit het 'publiek' proberen hem nog te pakken, sommige mannen in de groep ook, maar er is wel iemand die hen tegen houdt) Vind het dus nogal meevallen. In mijn ogen hebben deze mannen prima gehandeld.

Oké, hier ga ik vast veel commentaar op krijgen. :o

Ik zie niet dat die man wil wegkomen.. Je ziet een man achter hem staan die hem gewoon uit het niets een trap verkoopt. Die kerel ligt doodstil op de grond als de eerste 4 trappen worden uitgedeeld.
Als hij een knal in zijn ballen krijgt blijft hij zelfs nog rustig.. maar zodra er meer mensen hem gaan slaan en trappen dan wilt hij pas los komen, compleet logisch.. Dus denk dat je het filmpje nog maar eens moet bekijken..
Zijn geweer ligt allang van het podium af en ver van hem af. Hij is compleet weerloos en toch trappen 10 mensen op hem in.

Nee, dat vind ik niet goed..
Die man die dat geweer in zijn gezicht kreeg, dat die hem een klap geeft vind ik niet meer dan normaal.
Dat je hem nog een klap geeft om hem neer te krijgen, oké..
Maar al die schoppen en meppen erna zijn onnodig!

Helaas, denk dat hij nu veel te milde straf krijgt.
En ik hoop dat al die mensen die hem hebben geslagen of geschopt uit de politiek worden gezet en ook een flinke straf krijgen.
Ze zijn net zo fout als die man!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:20

superwoman schreef:

Maar dat doet er niet toe. Want er werd hier gezegd dat de mensen door de adrenaline niet meer goed konden nadenken, en daarom nog doorgingen met slaan en schoppen nadat de man al overmeesterd is: ze wogen dat niet rustig af. Maar als je niet goed na kunt denken door adrenaline, dan geldt dat ook voor de situatie met de grensrechter. Je kunt niet vinden dat in de ene situatie het volkomen begrijpelijk is dat mensen niet nadenken, en in de andere situatie volstrekt onaanvaardbaar.

Nogmaals: geweld om de dader te overmeesteren is begrijpelijk en aanvaardbaar. Nadat de dader is overmeesterd en op de grond ligt erop aflopen om op de knieschijf te schoppen is dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:21

Volgens mij vergeten mensen hier even dat deze man deze actie gepland heeft om iemand dood te schieten, daar over na gedacht heeft en het dus ook uitgevoerd heeft.
Diegene die hem trappen reageren op die actie en hebben daar van te voren niet overna gedacht maar reageren uit paniek, niet met het doel de man echt dood te trappen dus om te zeggen dat ze net zo fout zijn vind ik echt te ver gaan.