Kinderen op t ijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:03

mijn schoonouders lieten de kindertjes vroeger zodra ze konden lopen aan de hand de sloot in lopen. Woonden op de boerderij met sloten rondom, er is er nooit 1 ingevallen.
Dus gecontroleerd erdoorheen zakken vind ik geen eens een gek idee *slaat het op*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:11

Polly schreef:
ik was vroeger een schijtert met op het ijs gaan maar er waren altijd wel wat waaghalzen die vonden dat het wel kon. Ik betwijfel of de ouders daar vanaf wisten. In mijn geval waren het wel vriendjes die op schepen woonden en dus echt de gevaren wel kenden IMO.
Soms leren ze van een nat, koud bad meer dan van 100.000x waarschuwen.

Was in mijn geval wel zo :+ na tig keer waarschuwen door mijn ouders en toch het ijs op gaan ben ik er eens doorheen gezakt. In mijn nieuwe kleren.
Ben daarna nooit meer ijs opgegaan waar niemand op dat moment op staat. :D

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:14

Polly schreef:
mijn schoonouders lieten de kindertjes vroeger zodra ze konden lopen aan de hand de sloot in lopen. Woonden op de boerderij met sloten rondom, er is er nooit 1 ingevallen.
Dus gecontroleerd erdoorheen zakken vind ik geen eens een gek idee *slaat het op*

Yep! Is ook bij mij ook gedaan (en daarna zwemles) :D Ervaren is op veel gebieden een goede leerschool!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:11

Dat kinderen het ijs op gaan - of het nou nog te dun is of niet - is van alle tijd. Het lijkt wel een magneet. Zelf denk ik dat je door vallen en opstaan groot wordt, althans zo ging het vroeger en wij zijn daar niet slechter door geworden (alleen maar wijzer... ahum :+ ). Mijn buurmeisje wilde vroeger persé onder een bruggetje door schaatsen, terwijl het zichtbaar dun was (bevroren wak). Ik waarschuwde haar nog, maar ze bleef doorschaatsen. En wel hoor: volledig door het ijs gezakt. Ik ben meteen plat op het dikkere ijs gaan liggen en heb haar eruit gekregen door mijn schaatsbeschermers uit te steken, waar zij zich aan ophees. Het duurde even en we waren een flink eind van huis af, maar het heeft ons allebei meer geleerd dan dat we door onze ouders alleen maar gewaarschuwd waren. :j

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:31

Ik zag gisteren op het journaal ook al meedere volwassenen over open water schaatsen. Kon nog helemaal niet, zeiden de boswachters. Het ijs is veel te dun en kraakte ook als een gek.

''Ach, het kraakt wel, daar moet je tegen kunnen.''
''Ja ik zakte er daarnet al met een voet door, maarja..''
En dan vervolgens mekkeren als je erdoor zakt. Kunnen de hulpdiensten weer komen opdraven door duizenden euro's. 8)7

En ja, kinderen.. daar kun je weinig aan doen denk ik. Vind ik heel wat anders dan volwassenen. Als ouder goed in de gaten houden en waarschuwen, maar kinderen zijn geen kinderen als de geen ondoordachte beslissingen en grote risico's nemen.. :+

friendly

Re: Kinderen op t ijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 17:00

Ouders of volwassenen algemeen zijn in dat opzicht nog veel erger.. Daar moet je in ieder geval zeker van kunnen verwachten dat ze wijs genoeg zijn en beter erover nadenken voor ze het ijs op gaan...

Anoniem

Re: Kinderen op t ijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:01

Tja volwassenen doen soms veel dommere dingen dan kinderen. Dat men volwassen is, wil niet zeggen dat men verstandig, verantwoordelijk of wijs is, helaas.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:10

Ik ging vroeger altijd gewoon veel te vroeg het ijs op (vijver aan huis, niet diep), met een vriendin, om te schaatsen (op schoenen :P).
En dan zakten we er weer op een plek doorheen, gingen we weer droge kleren halen, zakten we er een uur later weer ergens doorheen etc.
T was niet gevaarlijk want we wisten wat we moesten doen als het weer eens gebeurde. En het water was maar ong. 70 cm diep, dus we konden er gewoon staan.

Dus ik vind dat ouders niet te veel moeten betuttelen!
laat een kind ook kind zijn, en zelf dingen ontdekken.