Tweelingbroers mogen samen sterven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:45

Suzanne F. schreef:
Zo dat zouden ze in Nederland ook moeten doen in schrijnende gevallen. Hoeveel mensen met terminaal kanker liggen hier wel niet te lijden en zouden graag euthanasie willen maar mogen het niet. En oude mensjes die hun levenspartner verloren zijn kwijnen vaak weg en willen niet meer. Takelen af en zijn doodongelukkig op de dood aan het wachten. Ik vind dat je een vrije keuze moet hebben over het leven en de dood. Zeker bij terminaal zieken en hoog bejaarden.

terminiaal zieken hebben in Nederland zeker deze mogelijkheid. Mijn opa met long en slokdarmkanker had geen zich meer op herstel. Hij was gewoon thuis en uiteraard wel flink ziek maar zou misschien nog wel een een aantal maanden kunnen leven. Hij vond zelf dat hij naast zijn eigen lijdensweg ook zijn familie en dan voornamelijk mijn oma een lijdensweg bezorgde en wilde zo niet langen door dat hij met instemming van meerdere artsen toch euthanasie heeft gekregen.

Dus het is in nederland wel mogelijk maar er gaat wel een flinke rompslomp aan vooraf..

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:51

Ik werk in de zorg op een afdeling met jong dementerenden en mensen met niet aangeboren hersenletsel door bvb reanimatie. Nu is het wel eens voorgekomen dat cliënten wél een euthanasieverklaring hebben getekend toen ze nog "gezond" waren maar eenmaal dat het zo ver was dat de client het niet meer wilde werd de euthanasie verklaring ongeldig verklaard omdat de client op dat moment niet meer bij z'n volke verstand is... Ook is het zo mensen met bvb dementie zijn niet in 1 x alles kwijt qua geheugen en verstandigheid, dit gaat in stapjes.. Soms is het zo mens onterend om te zien door wat voor hel de mensen door moeten gaan met zon ziekte.. Gewoon jezelf verliezen.. Pfff!

En waar ligt de grens? Waar ieder mens zélf wilt.. Wat heeft het voor zin om iemand die het niet meer ziet zitten in leven te houden? Klaar is toch klaar?!
Heel fijn voor die broers dat dit is goed gekeurd!!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:52

De grens bepaalt de betrokken persoon. Als hij vindt dat hij ondraaglijk lijdt en een euthenasiewens heeft, mag dat van mij ingewilligd worden. Een ander kan niet bepalen wanneer de grens is bereikt.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:52

Suzanne F. schreef:
Zo dat zouden ze in Nederland ook moeten doen in schrijnende gevallen. Hoeveel mensen met terminaal kanker liggen hier wel niet te lijden en zouden graag euthanasie willen maar mogen het niet. En oude mensjes die hun levenspartner verloren zijn kwijnen vaak weg en willen niet meer. Takelen af en zijn doodongelukkig op de dood aan het wachten. Ik vind dat je een vrije keuze moet hebben over het leven en de dood. Zeker bij terminaal zieken en hoog bejaarden.

In Nederland is de wetgeving gelijk aan die van België. Ook hier beschikken mensen over de mogelijkheid om hun leven te laten beeindigen. En daar zijn net als in België verschillende voorwaarden aan verbonden, welke terug te vinden zijn in de Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:54

Silvia schreef:
Pfff.. Waar leg je de grens? Wil iemand echt zelf niet meer of wil hij een ander niet meer tot last zijn?

En dat is precies het probleem in dit soort situaties. Is het echt de persoon zelf die zegt dat het mooi geweest is, of is het de omgeving die druk gaat zetten wegens kosten, extra werk, interesse erfenis, enz. 1e Moet gewoon mogelijk zijn, maar 2e mag toch echt strafbaar blijven.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:58

Akhal_Teke schreef:
unihorses schreef:
vreemd, dan ken ik iemand die kan niet meer praten, niet meer zien niks doen en die wist dat dit kwam en ze wouden euthanesie aanvragen ( 80 + ) maar voordat ze het zelf hard kon maken beroerte en kon ze niks meer. nu moeten 3 dokters het ermee eens zijn maar die zijn er niet.
en dan mag dit wel ? omdat ze het zelf uitsproken ( wou zij ook doen maar was al te laat )

Er zijn vast wel 3 dokters te overtuigen (door familie en vrienden) dat deze mevrouw dit als ondraagelijk zou vinden.

Bij een aktieve euthanasie moet de patient ZELF aan kunnen geven dat ze wil sterven, een familie lid heeft daar geen stem in. Hiervoor moet er een tweede onafhankelijke arts komen, welke moet vaststellen dat de patient de doodwens daadwerkelijk zelf uitspreekt en daarbij bij haar volle verstand is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:01

Dit kan wel worden gezien als ondraaglijk psychisch lijden en daarmee ook in mijn ogen een terechte toestemming. Dit zijn zware zaken en je krijgt echt niet zomaar even een verklaring. Dat ze de verklaring hebben gekregen, is voor mij wel een teken dat er echt sprake is van een ernstige situatie.

En ts; ja je komt ook voor ondraaglijk psychisch lijden in aanmerking voor euthanasie. Echter is dat in Nederland onwijs moeilijk te krijgen helaas... Dus in theorie zou je door een onbeheersbare vorm van schizofrenie vreselijk kunnen lijden en daarvoor een euthanasie verklaring kunnen krijgen, praktijk wijst echter uit dat het nagenoeg onmogelijk is.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:04

Akhal_Teke schreef:
unihorses schreef:
vreemd, dan ken ik iemand die kan niet meer praten, niet meer zien niks doen en die wist dat dit kwam en ze wouden euthanesie aanvragen ( 80 + ) maar voordat ze het zelf hard kon maken beroerte en kon ze niks meer. nu moeten 3 dokters het ermee eens zijn maar die zijn er niet.
en dan mag dit wel ? omdat ze het zelf uitsproken ( wou zij ook doen maar was al te laat )

Er zijn vast wel 3 dokters te overtuigen (door familie en vrienden) dat deze mevrouw dit als ondraagelijk zou vinden.

zou je denken, maar er zijn echt heel weinig artsen die uberhaubt aan euthanasie willen mee werken. en de artsen die er aan mee willen werken hebben er ook nog zo ontzettend veel verschillende meningen over. de een wil t niet bij zwaar psychisch lijden, de ander wel , de een alleen als de persoon in kwestie echt ondraaglijk veel pijn heeft. en wat is dan ondraaglijk veel pijn/lijden, en wat is een uitzichtloos bestaan? ook weel 10001 verschillende meningen.
dus om 3 (!) artsen bij elkaar te krijgen die allemaal willen mee werken.. pfoe.. makkelijker gezegd dan gedaan.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:07

Oke ik vind dit een heel moeilijk iets. dat actieve euthanasie. Maar ik in dit geval denk ik dat het te vroeg is. Had het dan goed laten keuren en teekenen. en pas wanneer ze beide daadwerkelijk ook blind waren dan pas toepassen? Nu is het op een punt toegepast waarin het nog geen ondragelijk lijden was? ze waren immers altijd al doof.

Laat ik het zo zeggen ik weet niet wat ik zou doen. voorals nog vind ik het een te moelijk punt om te bepalen of ik het er mee eens kan zijn. Dan ga je krijgen wat is ondragelijk. wat voor de een dragelijk is, is voor een ander geen leven. en andersom. in geval van uitzichtloos lijden (kanker aan het eind van) is het duidelijker. Dan weet je sterven komt toch met of zonder veel pijn sterven is dan de vraag. Dan kun je kiezen voor (actieve) euthanasie.

maar gezond zonder pijn, maar met 1 of meerdere handicaps oei ....zat discussie over mogelijk.
Ben blij voor hun dat het al gedaan is. Want als dit VOOR die tijd naar buiten was gekomen was het waarschijnlijk wel tegen gehouden door het een of ander, Of in ieder geval geprobeert.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:33

wendyenbram schreef:
Laat ik het zo zeggen ik weet niet wat ik zou doen. voorals nog vind ik het een te moelijk punt om te bepalen of ik het er mee eens kan zijn.

En dan ga je aan het zelfbeschikkingsrecht van een ander zitten. Je mag er een andere mening over hebben, maar het is hun lijf en hun verantwoordelijkheid. Zolang er geen druk op staat van derden om er een eind aan te maken vraag ik me echt af waarom iemand anders dat tegen mag houden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:35

Daphna schreef:
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/ ... show=react

Erg ingewikkeld vind ik dit, want behalve zintuigen die niet werkten waren deze mannen gezond. De stap om mensen te euthanaseren die niet terminaal ziek zijn is gemaakt. Zou je nu ook bij een eindeloos durende depressie, schizofrenie of iets dergelijks in aanmerking kunnen komen voor euthanasie?

erg dubbel, maar ergens ben ik wel voor :j
ik ken mensen die jarenlang aan de gang blijven met balanceren tussen leven en dood, een redelijke periode , afgewisseld met de zoveelste poging tot het zelf beëindigen van het leven, de ene crisis opname na de andere , weer een redelijke periode en overnieuw...
mensen die een leven lang in de hulpverleningsmolen rondhuizen en eigenlijk nooit verder komen dan vastklampen aan het leven omdat het zo hoort ...
is dat leven? wie zijn wij om te zeggen "jammer dan, maar je leeft maar lekker verder"

Lynn_Nikita

Re: Tweelingbroers mogen samen sterven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:34

Hier een kennis die vorig jaar zelf besloten heeft om zijn leven te laten beeindigen in het bijzijn van zijn familie toen hij terminale kanker had en het niet meer volhield.

Oma was gelijkertijd ziek, zij had ook kanker, maar was al te ver weg en kon niks meer tekenen. Hier konden ze dus ook niks mee, familie mocht niks beslissen. Dit was wel al besproken, maar ze vondne het toen te vroeg om al dingen te ondertekenen.
Er is toen gekozen voor passieve euthenasie, geen eten en drinken meer geven en heel langzaam aan meer morfine geven.

Mijn aadvies aan iedereen, teken het op tijd als je het wil, als je te ver heen bent mag en kun je helemaal niks meer. Ik vond het verschrikkelijk om oma zo te zien liggen lijden en niks te kunnen doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:20

Lynn_Nykita, je kunt tekenen wat je wil, maar je kunt pas actieve euthanasie laten uitvoeren als je nog bij zinnen bent, je kunt op laten stellen en tekenen wat je wil, maar jij moet op het moment van de beslissing en de uitvoering , voldoende verstandelijk in staat en voldoende bij kennis zijn om de uitvoering van, te kunnen laten doorgaan.
dus het heeft op dit moment geen zin om iets te regelen, want als jij zo dement als de koekoek bent en helaas terminaal bent, mogen ze je niet actief helpen bij het beëindigen van je leven :n wat je dan ook getekend hebt.
je moet op het moment van de euthanasie wilsbekwaam zijn.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:35

En als je terminaal bent en bij zinnen ook nog een zkh kiezen waar ze euthanasie uitvoeren. Als je de pech hebt en bijv. Op de Veluwe in een streng gelovig zkh terecht komt kun je het alsnog schudden. (heeft een broer van een kennis meegemaakt)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:03

Mijn vader is lid van de euthanasievereniging. Hij heeft een document getekend, waarbij hij mij als zijn gemachtigde heeft aangewezen als hij zelf niet meer in staat is, om aan te geven, dat hij niet meer behandeld wil worden en/of hij wil dat er actieve euthanasie wordt gepleegd.
Ik weet niet of dit voldoende is, hij denkt van wel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:32

Electra, das wel interessant om te lezen :j
ga ik eens induiken, vermoed dat de site van de vereniging wel info heeft

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:38

Daphna schreef:
Erg ingewikkeld vind ik dit, want behalve zintuigen die niet werkten waren deze mannen gezond. De stap om mensen te euthanaseren die niet terminaal ziek zijn is gemaakt. Zou je nu ook bij een eindeloos durende depressie, schizofrenie of iets dergelijks in aanmerking kunnen komen voor euthanasie?

Ik ben voor! Zou zo'n verbetering zijn :j

Littera schreef:
Ik vind het heel goed dat zoiets kan. Elk mens verdient het recht om over zijn eigen leven te beslissen. Iedereen zou zelf moeten mogen bepalen waar de grens tussen 'het is klote' en 'ondragelijk lijden' ligt, net als deze broers. Doof én blind lijkt me geen doen, dan ben je volledig afgesloten van de buitenwereld. Ik hoop dat mensen met ernstige psychische problemen die een hevige doodswens hebben ook de mogelijkheid krijgen om euthanasie te laten plegen. Dat is een stuk fijner dan bijvoorbeeld een sprong voor de trein. :j

Helemaal mee eens :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:39

Sonja_vR schreef:
Electra, das wel interessant om te lezen :j
ga ik eens induiken, vermoed dat de site van de vereniging wel info heeft

Het is helaas niet te downloaden, je moet lid van de vereniging zijn, maar hier staat de wilsbeschikking en de volmacht als voorbeeld.
Mijn moeder had een vreselijk ziektebed door o.a. uitzaaiingen in haar hersenen. Daardoor kon zij geen actieve euthenasie meer laten doen.
Mijn vader heeft zich hier na het overlijden van mijn moeder in verdiept, lid geworden en een wilsbeschikking en volmacht opgesteld.

http://www.nvve.nl/nvve2/pagina.asp?pagkey=72063

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:09

Silvia schreef:
Pfff.. Waar leg je de grens? Wil iemand echt zelf niet meer of wil hij een ander niet meer tot last zijn?
Mijn neef is doof geboren en wordt nu langzamerhand blind. Hij is intern geweest in een kliniek om zich voor te bereiden op een leven als doof/blinde. Het scheelt misschien dat hij een relatie heeft. Zijn vriendin kan hem helpen. Maar de tweeling had alleen elkaar als ik het zo begrijp. Dat is toch weer een andere situatie.

Hoe moeten ze 'praten' als hij niet hoort en ziet?
Dingen als niet meer kunnen voelen, ruiken od lijkt me nog niet zo erg, maar dat...
Vind het wel goed wat gedaan is, beide vredig ingeslapen :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:13

Ik denk dat ik hetzelfde zou willen als ik al doof was en ook nog eens blind zou worden...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:58

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:44

Littera schreef:
Ik vind het heel goed dat zoiets kan. Elk mens verdient het recht om over zijn eigen leven te beslissen. Iedereen zou zelf moeten mogen bepalen waar de grens tussen 'het is klote' en 'ondragelijk lijden' ligt, net als deze broers. Ik hoop dat mensen met ernstige psychische problemen die een hevige doodswens hebben ook de mogelijkheid krijgen om euthanasie te laten plegen. Dat is een stuk fijner dan bijvoorbeeld een sprong voor de trein. :j

Eens :j

Overigens vind ik het idd heel vreemd dat je dus geen actieve euthanasie kan laten uitvoeren op het moment dat je zelf nergens meer toe in staat bent? Meestal wil je juist zoiets als je nergens meer toe in staat bent, en moet je dat regelen als je er nog wel toe in staat bent.. -O-

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:50

Electra63 schreef:
De grens bepaalt de betrokken persoon. Als hij vindt dat hij ondraaglijk lijdt en een euthenasiewens heeft, mag dat van mij ingewilligd worden. Een ander kan niet bepalen wanneer de grens is bereikt.

_/-\o_ Iets dergelijks wilde ik net zelf gaan typen. Onlangs in mijn familie meegemaakt en deze persoon is op eigen keuze heerlijk rustig en vredig ingeslapen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:34

Sonja_vR schreef:
Lynn_Nykita, je kunt tekenen wat je wil, maar je kunt pas actieve euthanasie laten uitvoeren als je nog bij zinnen bent, je kunt op laten stellen en tekenen wat je wil, maar jij moet op het moment van de beslissing en de uitvoering , voldoende verstandelijk in staat en voldoende bij kennis zijn om de uitvoering van, te kunnen laten doorgaan.
dus het heeft op dit moment geen zin om iets te regelen, want als jij zo dement als de koekoek bent en helaas terminaal bent, mogen ze je niet actief helpen bij het beëindigen van je leven :n wat je dan ook getekend hebt.
je moet op het moment van de euthanasie wilsbekwaam zijn.

Ik bedoel met teken op tijd, als je ziek bent en nog goed bij geest. als je eenmaal in coma ligt en niks getekend hebt mag je als familie zijnde niks doen, terwijl ik weet dat oma dat wel wilde.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:44

Moeilijke kwestie hoor! Ik heb een collega die huisarts is en die weigert euthanasie omdat zij geen levens wil beëindigen, zij stelt dat een doodswens begrijpelijk is maar waarom moet zij daar dan actief aan meewerken... Ik zelf ben vrij liberaal en pro euthanasie maar begrijp haar gewetensbezwaren ook heel goed.