Diervriendelijk versus duurzaam.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

diervriendelijk of duurzaam.....

Diervriendelijk.
88 (60%)
Duurzaam.
16 (11%)
Pfoei...das moeilijk.
21 (14%)
het goedkoopste
20 (13%)

Totaal aantal stemmen: 145

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:34

Ik vind dat het sowieso diervriendelijk moet zijn. Duurzaam, ja het liefst wel, maar niet ten koste van levende wezens.

Komop zeg, miljoenen/miljaren kippen en andere dieren zo'n &*@( leven geven omdat wij zo nodig èn tussen de middag op brood vlees willen, èn 's avonds bij het eten en als het effe kan ook nog 's avonds bij de borrel. Wel dure I-pads en telefoons en luxe-artikelen kunnnen kopen, maar niet wat meer voor een stukje vlees willen betalen zodat een dier een iets prettiger leven heeft.
Jammer, maar dan moeten we maar gewoon wat minderen met z'n allen.

En alleen toestaan dat in Nederland vlees verkocht wordt van dieren die gehouden zijn in Nederland. Daarbuiten hebben we geen zicht op dus kunnen we geen diervriendelijkheid garanderen.

papagroom

Re: Diervriendelijk versus duurzaam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 21:53

Ik zie hier veel tegenstanders van zgn plof kippen......ben ik ook geen liefhebber van,maar het is natuurlijk wel zo,dat ze alleen in het laatste stadium hutjemutje zitten...als jong dier hebben ze ruimte zat,en door dat ze zo snel groeien,blijft ze een lange lijdens weg bespaard.
Overigens,als je zo n beest gewoon in een hokje zet,is het een dood gewone kip....dus niet wat veel mensen denken,een kapot gefokt beest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:40

Die blauwe kippen die je op tv en internet ziet kloppen trouwens ook niet, huid van die kippen ziet er bont en blauw uit maar als een kip een blauwe plek heeft word het vlees niet gebruikt. Een klein plekje misschien nog wel, maar die kippen die je ziet waarvan de hele buik blauw is zeker niet.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 05:07

Plofkippen zijn wel degelijk doorgefokt. Als je zelf dit soort kippen wil houden moet je ze uiterst schraal voeren, anders moet je ze alsnog op jonge leeftijd uit hun lijden verlossen. Evenzo zijn de leghybrydes voor de eierproductie ook het resultaat van manipulatie door de mens. Geen enkel weldenkende kip legt zoveel eieren. Deze kippen krijgen ook vaak al op jongere leeftijd problemen met hun legapparaat, door hormonen en domweg slijtage. Wij mensen hebben zeer veel invloed op de dieren zoals we ze nu houden en ik zelf vind dat we ook een taak hebben ze een goed leven te bezorgen...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 08:46

papagroom schreef:
Ik zie hier veel tegenstanders van zgn plof kippen......ben ik ook geen liefhebber van,maar het is natuurlijk wel zo,dat ze alleen in het laatste stadium hutjemutje zitten...als jong dier hebben ze ruimte zat,en door dat ze zo snel groeien,blijft ze een lange lijdens weg bespaard.
Overigens,als je zo n beest gewoon in een hokje zet,is het een dood gewone kip....dus niet wat veel mensen denken,een kapot gefokt beest.

Ik denk dat jij je daar nog maar eens in moet verdiepen. ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 09:32

Heb je het dan over het eerste of tweede deel van mn post?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:12

Tweede. Die kippen zijn echt geen 'gewone' kippen hoor. Zie de post van Picobello.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 14:40

Klopt hoor...maar het is ook niet zo erg als gedacht....er gaan er hier van een plaatselijke farm ek jaar een paar naar de plaatselijke obs,en die mogen wegens besmettings gevaar niet terug....dat worden toch echt leuke kippetjes hoor....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:52

Ach ik eet geen vlees, heb een biologisch groentepakket van een zorgboerderij en heb net een bestelling geplaatst voor zonnepanelen.... dus ik denk dat ik voor duurzaam zou moeten gaan om zo sociaal wenselijk mogelijk te zijn.

Eigenlijk is het een rare keuze. Als de claims van duurzaamheidsfreaks kloppen is duurzaamheid geen arbitraire keuze maar een noodoplossing om de aarde van de ondergang te redden, indirect redt je dan dus ook meer dieren dan door diervriendelijkheid; want als de aarde het begeeft gaan we allemaal; ook de dieren.

Maar als ik héél eerlijk ben doe ik het toch vooral omdat het (op termijn) goedkoper, lekkerder en/of makkelijker is :o .

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:59

Zoals ik nu alle reacties doorlees zou mijn voorkeur uitgaan naar betere voorlichting aan de 'burger' wat biologisch, duurzaam, ecologisch, gangbaar en diervriendelijk nu precies inhoudt. Zelfs paardenmensen weten vaak niet precies waar ze het over hebben.

Hoe kun je nu bewust kiezen en inkopen als je niet weet wát er met deze termen bedoelt wordt?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:43

Absoluut voorstander....de meeste mensen weten beslist niet waar deze termen voor staan,wewn wat het effect op onze wereld is

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:36

het wordt een beetje moeilijk uitleggen zolang de geleerden het niet met elkaar eens zijn he?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:20

Dan zou je de conclusie kunnen trekken dat er helemaal geen keuzemogelijkheid is. Aangezien niemand precies de definities van diervriendelijk en duurzaam kan geven?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:14

commerciele partijen zijn er helemaal niet bij gebaat dat de consument snapt wat het allemaal inhoudt, die houden dat liever vaag zodat ze er een lekker sausje overheen kunnen gieten en de consument wat meer betaalt voor een feelgood-product

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:18

Dat is wel een intressante kwestie, want het gaat heel slecht samen.
Ik zou zelf zeggen; duurzaam eerst, dan diervriendelijk. Want diervriendelijk is vaak juist helemaal niet duurzaam en duurzaamheid hebben we op de lange termijn meer aan.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 02:47

Ik zou juist zeggen dierenwelzijn eerst. Duurzaamheid is goed, maar er zijn zoveel manieren om aan een beter milieu te werken. Ik zie niet in waarom dieren moeten lijden voor duurzaamheid voor ons. Laten we dan eerst maar eens wat minder autorijden of afval produceren.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:44

Het probleem is dus dat vooral het dieren consumeren op deze schaal daar een héél grote rol in speelt.

Daarom zeg ik, veel minder vlees consumeren, zodat er veeel minder dieren gehouden hoeven te worden en zodat dit kan op een diervriendelijke manier.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:50

Om toch maar even te noemen, niet alleen mensen maken gebruik van de dieren die wij eten, daar wordt vanalles van gemaakt:
- biodiesel van het vet uit botten,
- voer voor onze huisdieren, veedieren, etc
- make up
- kleding, schoenen, meubels
- wordt verwerkt in allerlei eten voor ons als mens
- gewoon het vlees uit de supermarkt
- lijm
- en zo kan ik nog wel even doorgaan

Om onze hele economie draaiend te houden, mensen aan het werk te houden daar hebben we die beestjes gewoon voor nodig. Want alles uit onze geslachte beestjes wordt gebruikt hoor ;) Restvlees verdwijnt naar een fabriek die er wat van maakt ( En ja ik heb die vieze stinkende brei gezien dus weet dat het echt zo is)

Denk dat iedereen zich moet realiseren dat het niet alleen het eten is wat wij van die dieren doen maar dat alles van ze is verworven door ons leven. En dat zo'n beest hoe dan ook wel dood gaat ookal besluiten wij om geen vlees meer te eten ;) Want we hebben wel nieuwe schoenen nodig, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:51

Isegrim schreef:
Diervriendelijk en dan in plaats van elke dag, slechts enkele keren per week vlees eten. Simpel zat. :)

Precies
Ik sla geregeld een dag over en eet ook wel eens vleesvervangers

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:52

Daar ben ik het helemaal mee eens (dierenwelzijn eerst picobello).
Daarbij; voor mij is biologisch het enige duurzame, want wat denk je dat alle antibiotica en rotzooi voor het milieu doet.

Nederland is een handelsland en krijgt veel geld voor export, de boeren produceren nu onder kostprijs en die Dijkhuizen gaat ervan uit dat wij straks de halve wereld maar moeten voorzien van plofkippen want dat levert geld op. Zeker met alle opkomende economieën die straks meer vlees gaan eten, want dat schijnt bij welvaart te horen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:09

Het simpelste voorbeeld van het spanningsveld is bij koeien, en heeft een paar verschillende opvallende factoren:
Standaard idee is dat een hoe het beste welzijn heeft in de wei, want een koe hoort te grazen. Maar qua ammoniak uitstoot, en dus milieu, is het binnen houden van koeien vele malen gunstiger.
Om dat verhaal te compliceren is er onderzoek gedaan waaruit blijkt dat koeien in een goede ruime loopstal minder cortisol aanmaken als koeien die buiten lopen, en daaruit kun je afleiden dat het welzijn beter zou moeten zijn. Zeker zomers is het voor koeien veel te warm in de wei: de ideale temperatuur voor een productieve melkkoe koe ligt tussen de -10 en +10. Als de temperaturen boven de 15-20 graden komen, zeker als de zon ook schijnt, krijg je risico op oververhitting en zonnesteek. Koeien die kunnen kiezen tussen de wei of een goed geventileerde loopstal (en die keuze hebben nog best veel koeien in Nederland) zul je met warm zonnig weer voornamelijk binnen zien staan. En je zou zeggen, zorg dat ze buiten schaduw hebben van bomen, maar hoewel een koppel koeien best in de schaduw van een bomen rij past, krijg je dan weer andere problemen. Ze gaan daar dan ook mesten, gaan dus in de mest liggen, en dan krijg je uierontstekingen etc. Bovendien moeten ze dan voor hun voer alsnog in de zon staan (grazen).
En nóg een aspect is dat melkkoeien een soort topsporters zijn die echt prima gezond kunnen zijn, maar waarbij een optimaal dieet erg belangrijk is. Daarbij is het minimaliseren van voer veranderingen belangrijk, en ook het precies weten wat ze eten zodat je mogelijke tekorten aan kan vullen. En, zeker omdat koeien in Nederland in de winter nou eenmaal niet in de wei kunnen wegens de modder (en dan dus al het gras vertrapt word), dat is veel beter en makkelijker te controleren als de dieren op stal gevoerd worden. Overigens zijn er best veel bedrijven die zomers de koeien op stal vers gemaaid gras voeren, en dat werkt erg goed!

Hormoon vlees word in Nederland sowieso niet meer verkocht: je mag in Nederland absoluut geen hormonen voeren.
Beperkt behandelen met antibiotica etc wil zeker niet zeggen dat de diergezondheid beter is, je bent dan namelijk erg beperkt qua behandeling van dierziektes! Bovendien heb je her en der "biologische" boeren die, omdat ze maar 1 keer in het leven van een dier met AB mogen behandelen, dan maar hele lange kuren gaan toedienen aan de beesten, of het daar nou beter van word.. Ook het buiten lopen is qua milieu dus niet perse beter, qua ammoniak uitstoot, water bevuiling etc.

Ja, in de intensieve veehouderij zijn er veel verbeteringen mogelijk en ook nodig qua diergezondheid. Maar imo is biologisch niet dé oplossing. En, laten we eerst eens bedenken wat daadwerkelijk een verbetering zou zijn, zowel qua diergezondheid als qua duurzaamheid, en wat daadwerkelijk uitvoerbaar is, voor we alle boeren wéér gaan verplichten hun stallen aan te passen! Want de kosten die gemoeid zijn met het aanpassen van stallen zijn echt niet niets, en boeren produceren al onder de kostprijs omdat verderop in de keten (dan wel fabrieken, dan wel winkels, dan wel de consument of alles samen) gewoon niet bereid is meer te betalen voor vlees, eieren en melk...

Oh, nog een leuke qua hoe duurzaamheid diergezondheid in de weg kan zitten: bij kippen mag de "ouderwetse" plafond/dak ventilatie niet meer, omdat daarmee de stof en ammoniak uitscheiding naar de omgeving te groot zou zijn. Nu moet er lengte ventilatie worden toegepast (met ventilatoren die onderdruk creëren in de stal word de lucht over de lengte van de stal gezogen en ververst). Die lengte ventilatie blijkt echter veeeeel minder efficiënt te zijn, waardoor er veel makkelijker problemen ontstaan qua diergezondheid...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:20

belle_boef schreef:
Om toch maar even te noemen, niet alleen mensen maken gebruik van de dieren die wij eten, daar wordt vanalles van gemaakt:
- biodiesel van het vet uit botten,
- voer voor onze huisdieren, veedieren, etc
- make up
- kleding, schoenen, meubels
- wordt verwerkt in allerlei eten voor ons als mens
- gewoon het vlees uit de supermarkt
- lijm
- en zo kan ik nog wel even doorgaan

Om onze hele economie draaiend te houden, mensen aan het werk te houden daar hebben we die beestjes gewoon voor nodig. Want alles uit onze geslachte beestjes wordt gebruikt hoor ;) Restvlees verdwijnt naar een fabriek die er wat van maakt ( En ja ik heb die vieze stinkende brei gezien dus weet dat het echt zo is)

Denk dat iedereen zich moet realiseren dat het niet alleen het eten is wat wij van die dieren doen maar dat alles van ze is verworven door ons leven. En dat zo'n beest hoe dan ook wel dood gaat ookal besluiten wij om geen vlees meer te eten ;) Want we hebben wel nieuwe schoenen nodig, etc.

We hebben al die rotzooi niet nodig
http://www.storyofstuff.org/movies-all/story-of-stuff/

En biologisch is niet alleen koeien verplicht de wei in schoppen; het is ook natuurbeheer zodat vogels in de wei kunnen broeden, enz.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:28

Ja, maar weet je wat een beroerd kuil je krijgt van land met graasbeperking? Dat is prima kuil voor droogstaande koeien over het algemeen, maar zit voor lacterende koeien lang niet genoeg in...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:31

ik weet niet, één van mijn beste vriendinnen haar ouders hebben al jaren een biologische koeienboerderij met biologische kaas en melk, ik heb ze er nooit over horen klagen.
Ze verkopen als een malle en zijn supertrots op wat ze doen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:31

Peppertree schreef:
Dan zou je de conclusie kunnen trekken dat er helemaal geen keuzemogelijkheid is. Aangezien niemand precies de definities van diervriendelijk en duurzaam kan geven?

Verder enorm eens met Airborn. Mooi geschreven.