Zelf je ouders helpen is toch heel normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:07

Sonja_vR schreef:
Heino schreef:
Een beetje nuance is wel op zijn plaats, maar ik ben het wel met de achterliggende gedachte van deze meneer eens: kinderen mogen wel wat meer voor hun ouders zorgen. Ik zie namelijk heel regelmatig om me heen dat bejaarden vrijwel volledig op zichzelf aangewezen zijn, terwijl de ouders jarenlang voor de kinderen gezorgd hebben.

grotendeels is dat ook omdat hun kinderen beiden werken en daarnaast hun eigen kinderen om voor te zorgen hebben en daarnaast niet altijd de tijd en energie hebben om pa en moe te wassen en aan te kleden, de adminstratie bij te houden die meer behelst dan de rekeningen

Maar het hoeft ook niet zó uitgebreid :) Maar bvb ouders helpen met de jaarlijkse belastingaangifte, helpen behangen, toeslagen samen bekijken, mee met de allergrootste boodschappen etc. kan best naast een fulltime baan en eigen kinderen in het weekend. Het lukt mij althans ook prima om op deze manier mijn oma te helpen (hoewel ik geen kinderen heb maar wel een eigen huishouden, meer dan fulltime baan en een eigen privéleven - en ik woon ook minstens 45 min. met OV van haar af).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:11

Je hebt gelijk. In de GGZ wil men de bedden reduceren, dat mensen in hun eigen omgeving blijven wonen. Dat is goedkoper.

@ sonja

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:14

Electra63 schreef:
De administratie zou een kind ook best kunnen doen. Eén of twee x per maand. Dat hoeft niet dagelijks. (moet je wel een kind hebben)

En stel dat je geen kind hebt, en "de buurvrouw moet het dan maar doen". Hallo misbruik... Is zelfs binnen families aan de orde van de dag. Dochter die hulpbehoevende mama helemaal uitkleedt en alvast een voorschotje op de erfenis neemt. De rest van de familie heeft het nakijken. Was laatst nog een documentaire over.

Ik ben de enige die voor mijn moeder zou moeten zorgen. Dat lukt dus niet, met mijn fulltime baan. Gelukkig wordt ze uitstekend verzorgd in het verpleeghuis waar ze verblijft. De was wordt overigens ook nu al tegen betaling gedaan, en daar heb ik geen probleem mee. Administratie doe ik inderdaad, da's geen moeite.
Maar 'verplicht' als vrijwilliger meedraaien in het verpleeghuis? Helpen voeren en wassen? Luiers verschonen? Want dát wil de staatssecretaris ook. Afgezien van dat ik daar echt geen tijd voor heb, heb ik daar ook écht geen talent voor.

Omdat ik wel vind dat ik iets terug zou moeten doen, doe ik overigens een andere vorm van vrijwilligerswerk: ik ben lid van de clientenraad. Voor zo'n rol heb ik toevallig wel talent.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:21

Ik verzorg al jaren mijn moeder en woon met haar samen. Ik vind wel dat een hoop mensen wat meer voor hun ouders zouden kunnen doen. Mijn moeder heeft tijdelijk in een tehuis gezeten (en gelukkig heb ik haar daar uit kunnen krijgen) maar als ik zie dat daar mensen zitten met 13 kinderen en dat ze dan blij mocht zijn met 1 x per maand visite dat vind ik schandalig. Deed vaak wat boodschappen voor de mensen omdat er geen winkel was.
Ik heb een eigen bedrijf en gelukkig geen kinderen en man (dat kan niet omdat ik voor haar zorg) en heb op vrijdag avond vrij omdat ze dan naar bed wordt gebracht. Ik ben blij dat ik het kan doen.
Wassen wordt 2x per week gedaan door thuiszorg.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:25

Mijn schoonouders zijn beide aan het sukkelen. Wij staan nu al klaar m.b.t. onderzoeken in het ziekenhuis en andere zaken. Zo gauw het minder gaat zullen we de boodschappen regelen en indien nodig zorg dragen voor hun lichamelijke verzorging. Ook passen wij de gehele week op op onze kleinzoon van 3.5 jaar. Daarlangs heb ik een baan en is mijn man zeker niet de gezondste. Ja we hebben het druk maar dit willen wij zelf zo. De laatste jaren van ouders en de 1e jaren van kleinkinderen zijn zo belangrijk om mee te maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:25

Heino schreef:
Maar het hoeft ook niet zó uitgebreid :) Maar bvb ouders helpen met de jaarlijkse belastingaangifte, helpen behangen, toeslagen samen bekijken, mee met de allergrootste boodschappen etc. kan best naast een fulltime baan en eigen kinderen in het weekend.

Ik denk dat dit soort zorg inderdaad niet zo'n probleem is - voor de meeste kinderen althans. (Je moet het immers wel kunnen. Heb je als kind zelf ook een ziekte of handicap dan wordt het alweer een stuk lastiger. Woon je toevallig op 400km afstand zijn er ook wel wat praktische bezwaren.)
Maar ik denk ook dat het niet zo relevant is omdat je voor dit soort zorg toch al niet zomaar subsidie krijgt. Dit wordt eigenlijk al altijd opgevangen door familie, vrienden, mensen van de kerk, vrijwilligers etc.
Voor een indicatie voor zorg moet er immers al sprake zijn van zorg die veel vaker nodig is (thuishulp of thuiszorg: schoonmaken of bv steunkousen aantrekken ofzo, de dagelijkse boodschappen.) En dan wordt het al snel een heel ander verhaal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:27

Ibbel schreef:
Electra63 schreef:
De administratie zou een kind ook best kunnen doen. Eén of twee x per maand. Dat hoeft niet dagelijks. (moet je wel een kind hebben)

En stel dat je geen kind hebt, en "de buurvrouw moet het dan maar doen". Hallo misbruik... Is zelfs binnen families aan de orde van de dag. Dochter die hulpbehoevende mama helemaal uitkleedt en alvast een voorschotje op de erfenis neemt. De rest van de familie heeft het nakijken. Was laatst nog een documentaire over.

Ik ben de enige die voor mijn moeder zou moeten zorgen. Dat lukt dus niet, met mijn fulltime baan. Gelukkig wordt ze uitstekend verzorgd in het verpleeghuis waar ze verblijft. De was wordt overigens ook nu al tegen betaling gedaan, en daar heb ik geen probleem mee. Administratie doe ik inderdaad, da's geen moeite.
Maar 'verplicht' als vrijwilliger meedraaien in het verpleeghuis? Helpen voeren en wassen? Luiers verschonen? Want dát wil de staatssecretaris ook. Afgezien van dat ik daar echt geen tijd voor heb, heb ik daar ook écht geen talent voor.

Omdat ik wel vind dat ik iets terug zou moeten doen, doe ik overigens een andere vorm van vrijwilligerswerk: ik ben lid van de clientenraad. Voor zo'n rol heb ik toevallig wel talent.

Ik ben het met je eens, hoor.
Ik bedoelde aan te geven, dat kinderen (als je die al hebt) best iets kunnen doen, eens iets uitzoeken (administratie) of aanvragen. Eens meegaan kleding kopen of grote aankopen te doen of meegaan naar een bezoek aan ziekenhuis of instelling of instantie. Maar kinderen kunnen tegenwoordig moeilijk structureel voor hun ouders zorgen. Doordat kinderen werken of te ver weg wonen.
Mijn moeder heeft 10 jaar voor haar zeer bejaarde zelfstandig wonende ouders gezorgd. Dat kon zij doen, omdat mijn moeder niet werkte en mijn grootouders bij ons in de straat woonden. Ondanks dat, was het een zware belasting voor mijn moeder. Mijn moeder heeft altijd gezegd, dat zij niet zo'n belasting later wilde zijn, voor haar kinderen, ook al had zij met liefde voor haar ouders gezorgd. Helaas is mijn moeder maar 56 geworden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:27

Ik denk dat mantelzorgen alleen luk als, net als vroeger en in het buitenland normaler is, als de ouder in of aanwonend wordt. Maar wie wil zijn schoonmoeder in hiis he, onze maatschappij is heel anders geworden en daarom kun je dit niet zo drastisch weer omgooien.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:29

Ik denk dat het onmogelijk is voor sommigen. Ik woon bijvoorbeeld 170 km bij mijn ouders vandaan. Hoe zou ik daar iedere dag naartoe moeten gaan? de meeste mensen werken tegenwoordig fulltime en met kids en een hobby is er de tijd niet voor. Van mij mogen de zorgcentra en vefrzorgingshuizen blijven zoals ze nu zijn!

kohtje

Re: Zelf je ouders helpen is toch heel normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:35

Nou ik vind heel wat zorgcentra verschrikkelijk! Zou mijn schoonmoeder er niet eens achter laten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:01

Ik vind de verpleeghuizen die ik heb gezien ook erg naar, maar mijn oma was al zo slecht dat een verzorghuis er niet meer in zat. Maar ja, wat moet je als iemand geen tien minuten meer alleen kan blijven, ik trok het niet meer.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:05

kohtje schreef:
Nou ik vind heel wat zorgcentra verschrikkelijk! Zou mijn schoonmoeder er niet eens achter laten.

Dat is dan eigen keuze toch? dan ga je er toch zelf voor zorgen? ik moet er niet aan denken....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:05

Een demente oudere die agressief wordt als je hem/haar tegenhoudt en de hele tijd ook 's nachts, weg wil lopen kun je ècht niet in je huis handhaven, zeker niet als je ook je eigen kinderen nog thuis hebt...

Overigens vind ik het principe van de aanleun, of kangeroewoning naast die van de kinderen heel goed, zou meer moeten gebeuren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:07

Dement zonder agressie is ook onhoudbaar.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:14

Mijn oma zag mijn vader steeds aan voor haar (allang wijlen) man en wilde steeds het bed delen en elke nacht hadden ze weer ruzie waarom hij niet bij haar wilde slapen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:18

Oud worden is alleen maarleuk, als je zelfstandig kan functioneren

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:21

mysa schreef:
Dement zonder agressie is ook onhoudbaar.

Inderdaad, dat hebben we ook meegemaakt met iemand... 24 uur per dag alert moeten zijn, en dan gebeurden er nog ongelukken...
Mensen die anderen veroordelen omdat ze een dement familielid naar een verpleeghuis laten gaan, weten niet waar ze het over hebben.
Gelukkig bestaan er nog instellingen waar de zorg wèl goed is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:28

Electra63 schreef:
Oud worden is alleen maarleuk, als je zelfstandig kan functioneren

Is natuurlijk ook zo, maar ik moet wel zeggen dat ik als kind heb gezien met hoeveel geduld en liefde mijn opa voor mijn oma (die Parkinson had) zorgde en hoe mijn ouders daarmee omgingen en het is erg goed voor kinderen om dat ook mee te maken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:31

suuzepuus schreef:
kohtje schreef:

Dat is dan eigen keuze toch? dan ga je er toch zelf voor zorgen? ik moet er niet aan denken....

En daarom doe ik het ook! Ik vind het echt verschrikkelijk dat er echt mensen gedumpt worden en niet meer naar om gekeken wordt.
Zorg dan op zijn minst dat ze in een top tehuis zitten . (en zeker niet in een huis van Cordaan)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:59

mensen in een huis dumpen en er niet naar omkijken vind ik wel even wat anders dan wonen in een woonvorm in welke vorm dan ook. er wonen ook mensen in zorgcentra die meerdere keren per dag visite krijgen..... of juist teveel van een bepaald familie lid....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:24

Maar er zijn er zat waar nooit meer iemand naar omkijkt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:41

Ja, die zijn er ook. maar dat ligt toch echt aan de familie, niet aan het huis!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:54

Ik werk in een verpleeghuis met demente ouderen.
Wij vragen ook altijd bij nieuwe opnames wat de familie eventueel kan doen.
(helpen met eten, wandelen, koffie drinken etc etc).
Maar het valt echt tegen wat familie echt kan helpen.
Van de 30 bewoners zijn er 's middags van 2 of 3 bewoners familie die komt helpen.
En 's avonds hetzelfde.

Het is van de laatste jaren, dat een verpleeghuis vraagt aan familie wat hun kunnen doen voor de bewoner.
Dat komt omdat er zo vreselijk veel bezuinigd is in de ouderenzorg, dat dit nodig is geworden.
Er is amper tijd om alleen al de basiszorg fatsoenlijk te geven.
Sommige bewoners hebben geluk, dat er een familielid met ze gaat wandelen als het mooi weer is.
Er zijn genoeg bewoners waar nooit iemand komt en die dus ook niet buiten komen.
En ook zijn er bewoners met meerdere kinderen, maar die zelden op bezoek komen.
Of een bewoner zonder man/kinderen, maar die een nichtje heeft die wel elke dag komt.
Je kan er geen peil op trekken helaas.

En wat ook heel erg opvalt, is dat in heel veel families het onderling niet zo goed zit.
Broer heeft geen contact met zus, moeder niet met zoon maar wel met dochter.
Vanalles kom je tegen, en dat maakt het moeilijker om mantelzorg te geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:06

Reden te meer dus om ook niet te verwachten dat mantelzorg de oplossing is. Als we het collectief houden, dan dragen ook de zoon die ruzie heeft of de asociale dochter die het niets interesseert, of iemand wiens ouders al jong overleden zijn eraan bij, en zo kunnen we de lasten wat verdelen. Terwijl het anders op een veel kleinere groep neerkomt, die het misschien niet trekken.

Bovendien: als men werkelijk meent dat mantelzorgers het probleem op kunnen lossen, dan moet het ook niet zo moeilijk zijn om dat op een andere manier in te richten. Als de zorg zo uit de hand loopt dat het echt niet te bolwerken is, dan maakt mantelzorg ook geen structureel verschil - want het is niet bepaald realistisch om te denken dat er per bewoner bv 3 gekwalificeerde mantelzorgers elk 40u pw kunnen bieden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:10

Misschien mensen met een uitkering inschakelen om te helpen in de zorg...... voor iedereen is er iets te doen!