delerium schreef:Cassidy schreef:Begrijp ik je nu goed dat je de kinderen van eventuele misdadigers wilt laten boeten voor de fouten van de ouders?
Ik geloof inderdaad dat de opvoeding een deel van het karakter bepaalt, en dat genen ook invloed hebben. Dat is niet hetzelfde als zeggen "kinderen van misdadigers zijn/worden ook misdadigers". Maar ik geloof wel dat er sprake is van invloed.
Wat mij betreft reden genoeg om Maxima niet als belangrijkste vrouw te willen. Had er meer vertrouwen in gehad als ze was geboren bij en opgevoed door Moeder Theresa oid.
Ik geloof dat er idd sprake is van invloed. Niet alleen genetisch, en niet alleen door opvoeding van de ouders, maar ook en met name door de reactie van de omgeving van kinderen van dergelijke ouders, die de trauma's die dergelijke kinderen hebben mogelijk nog groter maken. Kinderen van NSB-ers of Nazi's na WOII, je kunt ze echt niet verantwoordelijk houden voor de misdaden van hun ouders en voor de opvoeding die ze hebben genoten, al zijn er genoeg mensen geweest na WOII die vergelijkbaar dachten. Inmiddels zijn er meer dan 65 vergaan. Maar na al die tijd nog steeds impliceren dat ze - omdat ze er in hun jeugd misschien wat van hebben meegekregen - dezelfde dingen zouden doen vind ik ronduit walgelijk. Er bestaat ook nog zoiets als eigen keus.