Jorge Zorreguieta bij troonswisseling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag Jorge Zorreguieta bij de troonswisseling zijn?

Ja
26 (31%)
Nee
31 (37%)
Maakt mij niet uit
26 (31%)

Totaal aantal stemmen: 83

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:56

delerium schreef:
Cassidy schreef:
Begrijp ik je nu goed dat je de kinderen van eventuele misdadigers wilt laten boeten voor de fouten van de ouders?

Ik geloof inderdaad dat de opvoeding een deel van het karakter bepaalt, en dat genen ook invloed hebben. Dat is niet hetzelfde als zeggen "kinderen van misdadigers zijn/worden ook misdadigers". Maar ik geloof wel dat er sprake is van invloed.
Wat mij betreft reden genoeg om Maxima niet als belangrijkste vrouw te willen. Had er meer vertrouwen in gehad als ze was geboren bij en opgevoed door Moeder Theresa oid.

Ik geloof dat er idd sprake is van invloed. Niet alleen genetisch, en niet alleen door opvoeding van de ouders, maar ook en met name door de reactie van de omgeving van kinderen van dergelijke ouders, die de trauma's die dergelijke kinderen hebben mogelijk nog groter maken. Kinderen van NSB-ers of Nazi's na WOII, je kunt ze echt niet verantwoordelijk houden voor de misdaden van hun ouders en voor de opvoeding die ze hebben genoten, al zijn er genoeg mensen geweest na WOII die vergelijkbaar dachten. Inmiddels zijn er meer dan 65 vergaan. Maar na al die tijd nog steeds impliceren dat ze - omdat ze er in hun jeugd misschien wat van hebben meegekregen - dezelfde dingen zouden doen vind ik ronduit walgelijk. Er bestaat ook nog zoiets als eigen keus.

Vudress

Re: Jorge Zorreguieta bij troonswisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:08

Ik geloof dat we heel blij moeten zijn met een vrouw als Maxima naast onze toekomstige koning. Ze heeft het charisma, het diplomatieke vermogen en wellicht ook wel de brains die Willem Alexander mist.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:23

Cassidy schreef:
Ik geloof dat er idd sprake is van invloed. Niet alleen genetisch, en niet alleen door opvoeding van de ouders, maar ook en met name door de reactie van de omgeving van kinderen van dergelijke ouders, die de trauma's die dergelijke kinderen hebben mogelijk nog groter maken. Kinderen van NSB-ers of Nazi's na WOII, je kunt ze echt niet verantwoordelijk houden voor de misdaden van hun ouders en voor de opvoeding die ze hebben genoten, al zijn er genoeg mensen geweest na WOII die vergelijkbaar dachten. Inmiddels zijn er meer dan 65 vergaan. Maar na al die tijd nog steeds impliceren dat ze - omdat ze er in hun jeugd misschien wat van hebben meegekregen - dezelfde dingen zouden doen vind ik ronduit walgelijk. Er bestaat ook nog zoiets als eigen keus.

Mee eens. Al heb ik wel het gevoel in een hoekje gedrukt te worden waar ik niet achter sta.
Ik vind het hele nazi-verhaal een compleet andere richting. Ik geloof ook zeker in eigen keuze, en verantwoordelijk voor de (mis)daden van ouders kan helemaal niemand gehouden worden. Dat is ook absoluut niet wat ik hier zeg. Integendeel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:02

Buiten het feit dat Zorrequieta indertijd een van de geldschieters was die dat regime mogelijk maakte, waarvoor hij bedankt werd met een post in de regering, heeft hij zich ook nooit uitgesproken tegen de misdaden.
Een zus van Maxima heeft dat wel in de media gedaan in New York. Maxima zelf zit tussen twee vuren dat zal niet makkelijk zijn, maar als toekomstige vrouw van de koning heeft ze zich inmiddels al ruim bewezen.
Ondanks dat, haar vader hoort niet bij een kroning, ik vind het al stuitend als hij pontificaal naast Trix op de foto staat, dat zou ze niet moeten doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:07

Dan verklaar wat je wel bedoelt. Je geloof in invloed, je gelooft in opvoeding. En je impliceert nu automatisch dat Dhr Zorregieta die opvoeding zelf heeft gedaan. Misschien is dat wel helemaal niet zo geweest? Wat weet jij van de jeugd van Maxima?

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 13:35

Maxima heeft zelf nog voor haar huwelijk met Willem Alexander gezegd dat ze totaal niet achter de gebeurtenissen staat die toen met het Videla regime zijn gebeurt en dat ze het verschrikkelijk vind DAT ze zijn gebeurd. Dus dan vind ik niet dat ze is beïnvloed. :)
@ Cassidy: Mee eens :j

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:44

qwerty14 schreef:
Maxima heeft zelf nog voor haar huwelijk met Willem Alexander gezegd dat ze totaal niet achter de gebeurtenissen staat die toen met het Videla regime zijn gebeurt en dat ze het verschrikkelijk vind DAT ze zijn gebeurd. Dus dan vind ik niet dat ze is beïnvloed. :)
@ Cassidy: Mee eens :j

Dat heeft ze gezegd toen Willem een zeer domme opmerking maakte over een pro Vileda artikel in een Amerikaanse krant.
Met de beroemde zin, "hij is een beetje dom" met dat toen nog schattige accent won ze de Nederlandse harten.

Verder denk ik dat vooral de ouderen hier moeite mee hebben, die hebben een oorlog van nabij meegemaakt of zijn met de gevolgen opgegroeid.
Veel Nederlanders hebben weinig met conflicten die ver van hun bed zijn.
Zo begreep een groot deel van de Nederlanders niet wat het betekende voor de Nederlandse slachtoffers van de Jappenkampen in Indonesië dat onze koningin de Japanse keizer ontving. Ze hadden daar geen oog voor en affiniteit mee.

Er zijn Nederlanders die meeliepen met de dwaze moeders en er zijn Nederlanders die dat maar dwaas vonden, dus die laatsten hebben geen moeite met de vader van Maxima

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:39

Gelukkig is Maxima zo verstandig en heeft zelf besloten om haar ouders niet uit te nodigen.
Voorkomt veel gedonder en een valse start.
Met rookbommen of zoiets, net als een generatie eerder.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:41

Ja Maxima laat zien dat ze het koningschap waardig is om meer dan haar knappe smoeltje +:)+

Terug lezend moet ik wel lachen om het voorspellende vermogen (not) van veel posten :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:06

Zou toch wat zijn als we allemaal de toekomst zouden kunnen voorspellen...dan waren we allemaal miljonair omdat we allemaal de winnende getallen in de lotto konden voorzien, ging iedereen rentenieren of alleen dingen doen die hij echt leuk vindt, en heb je straks echt een probleem om mensen te vinden die bepaalde beroepen uit gingen oefenen....:D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:19

Cassidy schreef:
Voorlopig is er nog geen sprake van een troonwisseling.

Je zou ook gezegd kunnen hebben: "Ik denk dat", maar het staat er heel absoluut (en ook elders hoor) dat maakt het zo grappig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:24

En jij bepaalt hoe lang dat "voorlopig" is? :D

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 09:05

Hahaha, dat vond ik ook zo grappig. Iedereen zei: Er komt voorlopig geen troonswisseling; pas over een paar jaar; moet je je nu nog niet druk overmaken enz. En dan gebeurt het nu al!! :D