nertsenfokverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: nertsenfokverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:54

Prima besluit juist, stoppen met die onzin van het fokken en doden van beestjes voor hun vacht. Erg jammer dat het steeds verder uitgesteld wordt, nu weer 2024, pfffft, zo komen we hier nooit van die stink-nertsen af...

Ik vind die beestjes er ook maar sneu bij zitten :(:)

Inderdaad niet meer van deze tijd en chapeau voor Nederland dat we hier niet meer aan mee willen werken +:)+

Wat mij betreft staat een verbod in Nederland, los van wat andere landen doen.

Als je met die gedachte (jamaar dan gaat het naar buitenland!) alles gaat beoordelen dan kun je hier o.a. de kinderarbeid ook wel weer invoeren :P

Want tja, beter dat we hier vervelende dingen doen en er controle op houden zodat het niet al te schrijnend wordt, dan dat we dit verbannen uit ons land en het goede voorbeeld geven O:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:00

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:09

Serieus we betalen er dus zelfs voor dat nertsen het nu slechter gaan krijgen, terwijl we ook nog een hele tak goed lopende agrarische bedrijven omgooien. Wat een onzinnig beleid.

Ik snap sowieso nooit het verschil tussen bont en andere dierlijke producten. Bont is niet meer of minder van deze tijd dan vlees en leer, alleen is het duurder dus is het gebruik ervan iets minder algemeen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:14

Ik snap niet dat zoiets altijd zo vreselijk lang moet duren... arme beestjes -O-
Nertsenfok is zó vrouwen met okselhaar...

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:16

_/-\o_ De nertsen sector is de sector met de meeste eisen op het gebied van dierenwelzijn!
Dit is verplaatsing van het probleem. Die beestjes eten ook nog is een hoop afval vlees op wat wij mensen niet willen eten.
Als ze hier al mee beginnen met verbieden dan zie ik de toekomst somber in voor allen vee sectoren in Nederland !
Wat is het volgende wat ze gaan verbieden ???

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:31

Bont is slechts een modeprodukt. Het is erg simpel om ervoor te kiezen geen bont te dragen, keuze genoeg voor andere materialen.
Bij leer is dat grotendeels ook zo inderdaad, maar goede leerloze schoenen vinden blijft lastig, en zo zijn er meer spullen die vaak van leer
worden gemaakt en waarin het lastig is een alternatief te vinden. En wat betreft vlees, Meeste mensen eten veel meer vlees dan gezond voor ze is.

Ik ben het ermee eens dat een fokverbod in Nederland niet meteen de beste oplossing is. Ik zou daarnaast ook graag een importverbod zien.

Ik kan niet begrijpen dat mensen bewust ervoor kiezen bont te dragen, en zou willen dat iedereen ook wat bewuster bezig zou zijn met het kopen van vlees en leer.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf..

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:35

Leer is vaak een overblijfsel van de slacht (documentaire ooit over gezien); de héle koe wodt dus gebruikt. Het vlees, de botten (gelatine bv.) en de huid. Dat vind ik niet zonde.

Ik ben er ook tegen, ondanks dat ik ook absoluut niet van bont hou. Inderdaad verschuiven van het probleem naar landen waar het veel erger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:36

PVDD heb je net zo min wat aan ... die lopen ook alleen maar te schreeuwen. Wij hadden in Amsterdam toen ik stage liep ook een discussiemiddag. Over proefdieren ... het beste argument van PVDD kant "als er een ufo komt met aliens en jou meeneemt om proefjes op je te doen vind je dat toch ook niet leuk". Serieus ... ga dat op de basisschool verkondigen ofzo :')

Slechte zaak dit, gelukkig pas voor 2024, kan er hopelijk nog wat aan gedaan worden. Dit is puur het "probleem" verplaatsen. In NL is het welzijn tenminste geregeld, ik ben niet voor bont, maar als mensen het willen dragen ... dan liever uit eigen land met de nodige regels. Idem voor legbatterijen, mag niet meer ... maar het hele zooitje wel verkopen naar Rusland, China etc.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:39

Ik denk zelf dat het redelijk zal meevallen...

Bont word ook in de mode industrie in een slecht daglicht gezet, ontwerpers gebruiken het véél minder dan jaren terug, fashionista's en bloggers dragen zo veel mogelijk nepbont om het goede voorbeeld te geven en in de winkels zie ik nauwelijks bontjassen hangen.

Er is veel anti-bontreclame die ook door de mode industrie gesteund word, ik denk zelf dat er steeds minder vraag naar bont zal komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:01

Citaat:
Bont is slechts een modeprodukt.

Er zijn genoeg landen (Rusland/ Roemenië/ Scandinavische landen) waar het een noodzakelijk iets is om goed de winter door te komen.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:16

Wat bizar dat mensen zo tegen zijn op het verbod alleen omdat er nog bont geimporteerd wordt. Tuurlijk zou een verbod op import ook heel goed zijn, maar dat is zo simpel niet. Vind het ook een beetje een vreemde beredenatie om het maar gewoon legaal te houden in Nederland omdat het anders toch geimporteerd wordt (wordt het al). Moeten we dan ook kinderarbeid maar toestaan in Nederland? Daar worden immers ook producten van geimporteerd. Het verbod op deze dierenmishandeling in Nederland lijkt mij absuluut een stap in de goede richting voor dierenwelzijn, het is een voorbeeld voor andere landen en er wordt 'awareness' gecreeerd onder de mensen. Ja bont is nog te koop, maar misschien ligt het met dit verbod wel minder voor het grijpen dan voorheen. Het maakt Nederland een beter land qua dierenwelzijn, ik vind het verbod echt een overwinning *\o/*

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:20

Nederland staat in de lijst met meest diervriendelijke proeven bij de eerste vijf, dat zegt ook al wat over diervriendelijkheid en daar nemen andere landen ook geen boodschap aan..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:35

Typisch PvdD.... Schreeuwen zonder verstand. Wat moet er dan met al die pelsdieren gebeuren, inslapen? Laat ze het in Nederland houden waar de controle er tenminste is. :n

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:01

magda_90 schreef:
Typisch PvdD.... Schreeuwen zonder verstand. Wat moet er dan met al die pelsdieren gebeuren, inslapen? Laat ze het in Nederland houden waar de controle er tenminste is. :n

Het verbod gaat pas over 12 jaar in, nertsen worden gemiddeld 8 jaar oud (onder die omstandigheden halen ze vaak de 8 jaar niet eens) dus er hoeft niets ingeslapen te worden. En het in Nederland blijven fokken zodat er dan controle is: dan blijven er dus hier dieren mishandeld worden terwijl de import ook gewoon doorgaat. Met dit verbod kan er slechts geimporteerd worden en wordt er dus nog wel bont verkocht, maar veel minder. (Zeker omdat steeds minder winkels geimporteerd bont willen verkopen). Een betere toekomst begint bij jezelf, laten we niet wachten tot andere landen het verbieden totdat wij het doen, als iedereen die mentaliteit heeft wordt de eerste stap nooit gezet.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:02

En jij denkt dat er geen nieuwe continue aanvoer van nertsen is dan?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:05

Hoe je ook over bont in NL denkt: in Nederland villen ze tenminste geen levende dieren... en dat kun je niet van Aziatische landen zeggen...

Zelf houd ik erg veel van bont...

Ik heb ook een paar bontjassen in huis, konijnenbont en hamsterbont.

Alleen leven die bontjassen nog. *\o/*

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:11

Bah vreselijk dit!

Leer is niet zo erg omdat het slachtafval is.

Maar bont is een heel ander verhaal: de dieren in het buitenland worden levend gevild en vreselijk gemarteld en in zeer slechte barbaarse levensomstandigheden gehouden.

En in Nederland gefokte dieren voor bont keur ik ook niet goed, want ze worden gedood voor enkel bont en omdat we geen natuurvolkeren meer zijn is bont ook niet nodig.

Alleen........... als het hier verboden wordt verplaatst het zich naar het buitenland. Dus er worden geen dier minder om gedood/ gemarteld.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:12

Sokje_6 schreef:
En jij denkt dat er geen nieuwe continue aanvoer van nertsen is dan?

Ik wou net zeggen... In Nederland zijn strenge maatregelen om het welzijn te waarborgen, kun je van Japan niet zeggen. Van Japan hoef je ook echt geen verbod te verwachten, die blijft doorgaan met levend villen, wat in Nederland verboden is.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:17

Het probleem verplaatst zich niet, er wordt al geimporteerd, dat zal dus niet veranderen. Er zal waarschijnlijk juist minder bont worden verkocht in nederland, omdat er ALLEEN nog de import is, en die is niet erg gelieft onder de meeste winkels. Het bont ligt dus minder makkelijker voor het grijpen. En wie weet wordt in die 12 jaar de import ook wel verboden, laten we het hopen.

Edit: als er in Nederland strenge regels zijn om het welzijn te waarborgen dan FALEN die wel echt keihard.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:21

Gelukkig hebben we het helemaal in eigen hand, we kunnen namelijk gewoon zelf kiezen geen bont te kopen of te dragen. Hoeven we niemand met het vingertje te wijzen en de verantwoordelijkheid af te schuiven.
Ik draag geen bont.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:21

Heb je daar feiten van? Feit is wel dat menigeen nerts het beter heeft dan een varken.

Nederlands bont is diervriendelijker dan buitenlandse, zowel voor binnenlands als buitenlandse verkoop. Dus ja, het probleem verschuift zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:23

Dos_Caballos schreef:
Wat bizar dat mensen zo tegen zijn op het verbod alleen omdat er nog bont geimporteerd wordt. Tuurlijk zou een verbod op import ook heel goed zijn, maar dat is zo simpel niet. Vind het ook een beetje een vreemde beredenatie om het maar gewoon legaal te houden in Nederland omdat het anders toch geimporteerd wordt (wordt het al). Moeten we dan ook kinderarbeid maar toestaan in Nederland? Daar worden immers ook producten van geimporteerd. Het verbod op deze dierenmishandeling in Nederland lijkt mij absuluut een stap in de goede richting voor dierenwelzijn, het is een voorbeeld voor andere landen en er wordt 'awareness' gecreeerd onder de mensen. Ja bont is nog te koop, maar misschien ligt het met dit verbod wel minder voor het grijpen dan voorheen. Het maakt Nederland een beter land qua dierenwelzijn, ik vind het verbod echt een overwinning *\o/*

In andere landen doen ze nog net zo goed nog aan kinderarbeid, terwijl we dat hier niet doen. Imo zijn beide zaken ook niet te vergelijken. Je zegt nu eigenlijk ook dat de nertsenfok en manier van behandeling en slachten overal gelijk is. Wat dus absoluut niet zo is. In Nederland wordt er gecontroleerd op dierenwelzijn, in bv. Aziatische landen gaat het niet om het welzijn van het dier, het gaat enkel om de vacht. Uiteindelijk in NL ook, maar er wordt wel stilgestaan bij het dier zelf. En daar moet het gewoon zo gemakkelijk, goedkoop en vlot mogelijk bont leveren. Of dat beest dan heel zijn leven ellendig erbij zit of niet maakt niks uit. En slacht hier of daar is ook een behoorlijk groot verschil. Dat gaat daar absoluut NIET diervriendelijk (maar goed na dat rampzalige absoluut niet diervriendelijke leven kan dat er ook nog wel bij toch?). Schaf de fok in Nederland af en je krijgt een verplaatsing van de productie naar landen waar alles voor de dieren velen malen slechter geregeld is en het dierenwelzijn met sprongen achteruit holt.

En ik vrees dat de vlieger dat het minder voor het grijpen ligt niet op gaat. Andere landen staan nu al bijna te springen om het 'gat' straks op te vullen. Je maakt alleen de mensen werkzaam in die sector in ons land er de dupe van. Hop nog wat meer werklozen erbij. Winkels zullen wel zorgen dat er producten in de schappen blijven liggen om te verkopen. De consument gaat daar niks van merken. De rekken zullen er niet leger om worden. Ja het maakt het dierenwelzijn in Nederland beter, we moeten er alleen gigantische oogkleppen voor opzetten. Omdat de dieren die eerst hier zaten in zo optimaal mogelijke condities met goede manier van slachten nu in andere landen gefokt worden, onder erbarmelijk omstandigheden worden gehouden en op een gruwelijke manier worden geslacht.

Citaat:
zal waarschijnlijk juist minder bont worden verkocht in nederland, omdat er ALLEEN nog de import is, en die is niet erg gelieft onder de meeste winkels

Niet geliefd nu onder de winkels, maar dan is er geen enkel ander alternatief. Want in eigen land bestaat het niet meer, er is enkel import. En er is geen winkel die dan zegt: sorry ik sluit de tent, want het is import. Die zullen dan gewoon de overstap maken... want kwaliteit van eigen land is er niet meer en de betalende klant komt nog wel.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:24

En toch hebben de nersten het niet slecht, als die daadwerkelijk zo slecht werden gehouden zouden ze een doffe vacht krijgen en een doffe vacht.... daar heb je niets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:28

Kan me voorstellen dat het bont uit buitenland o.a. daarom slechter is van kwaliteit?

Ik ben overigens niet voor bont, ik ben voor dierenwelzijn. En zoals dit (en legbatterijverbod) verplaatsen van het probleem naar het buitenland, valt bij mij niet onder goed bezig zijn voor de dierenwelzijn. Dat is gewoon oogkleppen op en niet rond je kijken. "Wat ik niet zie, dat is er niet" ... maar het vervolgens wel massaal importeren :roll:

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:31

magda_90 schreef:
Heb je daar feiten van? Feit is wel dat menigeen nerts het beter heeft dan een varken.

Nederlands bont is diervriendelijker dan buitenlandse, zowel voor binnenlands als buitenlandse verkoop. Dus ja, het probleem verschuift zich.

Ik denk dat door het verbod uiteindelijk minder bond wordt verkocht in Nederland en daardoor dus een aantal dierenlevens gespaard blijven. Als dit het erger zou maken zou dit verbod waarschijnlijk ook niet door de eerste kamer gekomen zijn.