Schietpartij op Amerikaanse basisschool

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:08

lifaya schreef:
Martine_R schreef:
Ben het hier wel mee eens. Waarom gebeuren dit soort dingen veel vaker in Amerika? Omdat het daar veel gemakkelijker is om aan een wapen te komen. Ik zeg niet dat het hier niet mogelijk is ofzo, maar een ''normaal'' persoon zou toch niet snel weten waar een pistool vandaan te toveren.

Niet mee eens. Amerika is heel wat groter dan NL en toch heeft NL laatst nog dat schietgebeuren in Alphen gehad. En Nederland is toch echt wel heel klein vergeleken met 1 van de 50 staten van Amerika.
en betreft wapenverbod, nee, ik vind niet dat dat moet komen :n wel dat je alleen geregistreerde wapens mag bezitten, en als je het verkoopt, ook het wapen van naam veranderd.

Ik vind het vreselijk wat hier gebeurt is... niet te beschrijven...

Per dag worden er gemiddeld in Amerika 284 mensen gedood of verwond met een vuurwapen. Als je het opzoekt, zijn de percentages van vuurwapendelicten in Amerika wel degelijk hoger dan die in Nederland, dus dat heeft niet zoveel met grootte te maken.
Die jongen van Alphen had een wapenvergunning, dus is niet ''zomaar'' aan een wapen gekomen.
Àls je al iets hoort over vuurwapens hier in Nederland, gaat dat toch vaak over de georganiseerde misdaad hoor. En zoals iemand voor mij al zei; die gebruiken wapens om hun ''business'' mee op te lossen, niet om onschuldige kindertjes mee te vermoorden. Over het algemeen.

edit: Wat mij betreft zijn wapens alleen voor de politie en voor mensen met een wapenvergunning (mits deze streng wordt toegepast en gecontroleerd, wat blijkbaar niet gebeurd is in Alphen). En ja, mensen die ontzettend afgelegen wonen en die een geweer nodig hebben om zich te kunnen beschermen tegen beren en dergelijken, die moeten maar in aanmerking komen voor een wapenvergunning. Komen ze dat niet, dan is dat meestal niet voor niks en horen die mensen helemaal geen wapen op zak te hebben.

Hier in Nederland kan er ook wat gebeuren. Maar dat wil nog niet zeggen dat mensen zomaar het recht in eigen handen kunnen nemen. Dat zie je wel weer met die man die per ongeluk zijn eigen zoon doodschoot een paar maanden geleden omdat hij dacht dat het een inbreker was. Komop, dat is gewoon te gek voor woorden...
Laatst bijgewerkt door Monchou op 14-12-12 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:12

Lees het op mijn facebook , ongelovelijk schaf wapens af...

Robin

Re: Schietpartij op Amerikaanse basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:12

20 kinderen overleden en 6 volwassenen..
Ongelofelijk. Hoe kan je een kind in de ogen kijken en dan doodschieten...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:22

Tsjee, vreselijk zeg. Ik vraag me af waarom?

Wat betreft de wapens; de wetten zijn gewoon anders in de VS. Hier is laatst nog 2,5 jaar cel geëist tegen een man omdat hij een inbreker vast had gehouden die geld had gestolen... de inbreker kwam na één dag vrij. In de VS mag je op mensen schieten die op je erf komen, daarbij is de wapenlobby groot en invloedrijk.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:25

Vreselijk dit........... |(
De schutter zou een vader zijn van een leerling.
Hier op het nieuws zeiden ze dat de schutter 20 jaar was.
Ik begrijp soms echt niets van mensen en hoe gek ze zijn.
Ontzettend triest...................

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:29

Robin schreef:
20 kinderen overleden en 6 volwassenen..
Ongelofelijk. Hoe kan je een kind in de ogen kijken en dan doodschieten...

En je eigen moeder die desbetreffende leerlingen les stond te geven :n

Onbegrijpelijk.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:43

Vreselijk, het zal je kind maar zijn..

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:45

Vreselijk. Echt heel erg. Je zal er maar staan als ouder in die onzekerheid.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:17

Verschrikkelijk. Las de berichten al op Twitter, zie nu op het late nieuws de beelden van ontredderde kinderen en ouders. Wat bezielt zo iemand..

Verbod op wapens gaat er nooit door komen in de VS. Daar is de wapenlobby veel te machtig voor. Betere registratie zal ook een druppel op een gloeiende plaat zijn. Want wie controleert of jij het wapen hebt ter bescherming en niet omdat het tof is?

Het is mensen gelukt vliegtuigen te kapen om er mee in gebouwen te vliegen, voor een impulsieve actie valt ook wel snel aan een wapen te komen als je weet waar je moet wezen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 04:47

Intriest. Maar wapenwetgeving heeft er weinig mee te maken. Een groot deel van de Canadezen is ook in bezit van een of meerdere vuurwapens, ook in de steden. Toch zijn daar veel minder schietincidenten dan in de VS. In Zweden, Finland, Noorwegen, Zwitserland, Oostenrijk, Australie en vele andere landen heeft ook bij wijze van spreken vrijwel elke inwoner een of meerdere vuurwapens, maar ook daar zijn veel minder schietincidenten dan in de VS. De cultuur in de VS zal dus best een aanzienlijke rol spelen, en aangezien men daar blijkbaar redelijk triggerhappy is, is wetgeving om dat in te binden toch wel aardig op z'n plaats. Waarmee ik niet pleit voor een algeheel verbod, want dat werkt ook niet. Maar enige regelgeving die voorkomt dat je midden in een stad een sniperrifle of zo kan aanschaffen lijkt me niet zo verkeerd. Dat is immers vragen om dat verkeerde mensen verkeerde wapens in handen krijgen.

Wapens als geheel verbieden werkt trouwens ook niet. ALLES maar dan ook alles kan als wapen gebruikt-worden, tot je BIC-pennetje aan toe. Wie echt wil vind wel wat geschikts. Maar een drempel opwerpen is echt niet zo verkeerd.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 08:25

Ik hoorde het gister van vrienden van mij die daar wonen... het enigste wat door mijn hoofd ging was... Weer een Kim de Gelder!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:30

Ik heb echt gehuild voor de kinderen en hun familie. Wat moeten die nu door een hel gaan. Je kind verliezen is al erg en dan nog op zo'n gewelddadige manier. Ik kan er niet bij hoe iemand.. Kindjes dood kan schieten.. Kindjes

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:16

Vreselijk dat zoiets alweer gebeurt. 18 jonge kinderen die nog een heel leven voor zich hadden, allemaal weg dankzij één gek. Plus een stuk of 10 verantwoordelijke volwassenen. Kan me niet voorstellen wat voor trauma's de kinderen die dit wel overleefd hebben eraan overhouden. Dat zoiets nog kan gebeuren op de wereld. Ik leef enorm mee met alle slachtoffers, hun familie, vrienden en kennissen. En ja, toen ik het hoorde stonden de tranen ook in mijn ogen. Dit hoort niemand te overkomen...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 01:08

Verschrikkelijk.
En Renee, het gebeurt niet vaak maar ik ben het wel met je eens. Ik denk niet dat een wapenverbod werkt. Canada heeft hetzelfde beleid wat betreft vuurwapens, en daar gebeuren véél minder incidenten.

En als je kwaad wilt doen, lukt dat je wel. Dan liever een vuurwapen waarmee je in 1 knal dood bent denk ik maar, dan een auto die over je heen rijd en waarbij het nog even duurt... Denk aan Koninginnedag ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:43

Reactie waar ik me goed in kan vinden, van Morgan Freeman:

Citaat:
Morgan Freeman’s words about the Connecticut School Shooting

“You may want to know why. This may sound cynical, but here’s why.

It’s because of the way the media reports it. Flip on the news and watch how we treat the Batman theater shooter and the Oregon mall shooter like celebrities. Dylan Klebold and Eric Harris are household names, but do you know the name of a single victim of Columbine? Disturbed people who would otherwise just off themselves in their basements see the news and want to top it by doing something worse, and going out in a memorable way. Why a grade school? Why children? Because he’ll be remembered as a horrible monster, instead of a sad nobody.

CNN’s article says that if the body count “holds up”, this will rank as the second deadliest shooting behind Virginia Tech, as if statistics somehow make one shooting worse than another. Then they post a video interview of third-graders for all the details of what they saw and heard while the shootings were happening. Fox News has plastered the killer’s face on all their reports for hours. Any articles or news stories yet that focus on the victims and ignore the killer’s identity? None that I’ve seen yet. Because they don’t sell. So congratulations, sensationalists media, you’ve just lit the fire for someone to top this and knock off a day care center or a maternity ward next.

You can help by forgetting you ever read this man’s name, and remembering the name of at least one victim. You can help by donating to mental heath research instead of pointing to gun control as the problem.”

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:27

Poeh, da's nogal een statement maar ik kan me er in grote lijnen wel in vinden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:28

ik kan me er ook in vinden :j Morgan Freeman weet altijd precies hoe hij iets goed en duidelijk kan verwoorden :j *denkt aan southpark aflevering waar hij bij elk antwoord een sproet erbij krijgt :') *

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:34

In Amerika gaan per 10000 mensen per jaar veel meer mensen dood door geweerschoten dan in NL.
Je kan mij niet wijs maken dat dat niet door het toestaan van wapens komt. Natuurlijk voorkom je de goed doordachte acties niet; zoals lifaya zegt, met een paar telefoontjes heb je hier ook een illegaal wapen. Maar de impulsieve acties voorkom je wel, en ik denk dat het verschil in doden het aantal impulsieve acties is.
Je kan natuurlijk ook zeggen, het is niet te vergelijken, want in Amerika is veel meer criminaliteit dan hier en wordt dus sowieso meer geschoten. Maar, waardóór is er meer criminaliteit?? Mijns inziens, door het ontbreken van een wapenwet....

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:36

Heftig ja, ik las het via facebook en twitter.
Zat vorige week of de week daarvoor ook vol verbazing te kijken naar hardcore pawn waar ze met het hele gezin en personeel een wapen gingen uitzoeken voor iedereen om zich te kunnen weren tegen eventuele mensen met kwaad in de zin.
Ook al zijn er dan vergunningen, ik vind het allemaal ontzettend makkelijk gaan.
Ik zou niet eens voet in de winkel van zoiets durven zetten:=
Aan een wapen kun je veel te gemakkelijk komen maar als je een wet gaat opzetten denk ik dat er alleen maar meer illegale dingen en zulke incidenten gebeuren want je gaat iets verbieden dus des te leuker is het om er dan alsnog aan te kunnen komen.

De gast die dit gedaan heeft is psychisch gestoord geweest... dat kan niet anders.
Wat bezielt zo iemand toch.
Al moet ik zeggen, t heeft een tijdje geduurd voor er weer zulk nieuws aan de orde kwam vanuit amerika..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:38

justin4ever schreef:
Heftig ja, ik las het via facebook en twitter.
Zat vorige week of de week daarvoor ook vol verbazing te kijken naar hardcore pawn waar ze met het hele gezin en personeel een wapen gingen uitzoeken voor iedereen om zich te kunnen weren tegen eventuele mensen met kwaad in de zin.
Ook al zijn er dan vergunningen, ik vind het allemaal ontzettend makkelijk gaan.
Ik zou niet eens voet in de winkel van zoiets durven zetten:=
Aan een wapen kun je veel te gemakkelijk komen maar als je een wet gaat opzetten denk ik dat er alleen maar meer illegale dingen en zulke incidenten gebeuren want je gaat iets verbieden dus des te leuker is het om er dan alsnog aan te kunnen komen.

De gast die dit gedaan heeft is psychisch gestoord geweest... dat kan niet anders.
Wat bezielt zo iemand toch.
Al moet ik zeggen, t heeft een tijdje geduurd voor er weer zulk nieuws aan de orde kwam vanuit amerika..

Waarom denk je dat? Dat is in Nederland toch ook niet zo?
Ik vind het iig niet ''leuk'' om een wapen te hebben, ook al is het verboden :P.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:40

Weet wel dat als mijn moeder iets verbied dat ik des te graag dat wil gaan doen oid :=
Oke het is misschien niet te vergelijken met wapens (no way dat ik die ooit wil) maar ik kan me voorstellen dat mensen zo denken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:40

In bepaalde kringen in NL is het ook "leuk" om een wapen te hebben in huis :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:47

Ik vind schieten bij een vereniging ook best leuk met een revolver of pistool maar dat wil nog niet zeggen dat ik er de hele dag mee rond wil lopen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:50

Tja, mijn broertje schiet ook vaak met de windbuks van mijn vader achter ons huis. Maakt dat hem een potentiële massamoordenaar?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:50

met "leuk" bedoelde ik natuurlijk sarcastisch dat ze het dus stoer vinden en dat zijn juist de mensen die dus inderdaad een wapen voor een verkeerde reden in huis halen. Mij lijkt schieten ook hartstikke leuk! Op kleiduiven of op een schietbaan ofzo :P