Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:52

Is het niet zo dat hij als hij dood gaat ook explodeert door alle gassen in het lijf? Is met walvissoorten toch wel vaker?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:53

Rangeela schreef:
Jilletje schreef:

Volgensmij moet niemand iets, ieder zijn eigen mening lijkt mij prima :).

ja natuurlijk is een eigen mening prima!!!
maar ergens op tegen zijn terwijl er al lang en breed informatie over is verspreid, waarin word aangegeven hoe en wat.
dat staat imo een beetje niet slim zeg maar :=

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:54

Joolien schreef:
Is het niet zo dat hij als hij dood gaat ook explodeert door alle gassen in het lijf? Is met walvissoorten toch wel vaker?

daarom moet naturalis ook zodra het dier gestorven is meteen beginnen met het verwijderen van het dier, om dit te voorkomen
Edit:
alle lichamen van dode kunnen ontploffen :Y)
Laatst bijgewerkt door Jilletje op 13-12-12 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:54

is dit 1 van de bultruggen die gesignaleerd waren voor de kust van egmond aan zee???
zei daarvan al tegen me ma dat ze aan zouden spoelen omdat ze hier niet horen...toen zei ik al weer leuk kadootje voor dolfinarium...

maar bah opblazen vind ik eerlijk gezegd wel heel ver gaan hoor om zo een dier aan ze einde te brengen :r :=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 15:54

Ontploffen doet ie toch wel, als ie dood is gaat ie helemaal zwellen, en als ze dan niet op tijd zijn doet ie boem...
Rangeela, je hebt een punt. Het is de natuur, en zoals ik eerder aangeef: hij zal niet voor niks aangespoeld zijn. Maar toch, om m daar nu zo te zien liggen, wachtend op z'n dood... Vind het toch sneu.
Maar t is dubbel...

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:55

Ik denk inderdaad dat het arme beest al ziek/stervende was toen hij hier kwam. Misschien doen ze dat wel bewust als ze weten dat ze doodgaan? euthaniseren lijkt me heel lastig, kans op te lage dosering is heeel groot en hoe dik zou die huid wel niet zijn? Hopen dat ie dan nu snel uit zijn lijden verlost is!

Dat ontploffen heb ik idd wel eens op NatGeo gezien.. daar wil je niet bij in de buurt komen -O-

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:56

NathalietjeB schreef:
is dit 1 van de bultruggen die gesignaleerd waren voor de kust van egmond aan zee???
zei daarvan al tegen me ma dat ze aan zouden spoelen omdat ze hier niet horen...toen zei ik al weer leuk kadootje voor dolfinarium...

maar bah opblazen vind ik eerlijk gezegd wel heel ver gaan hoor om zo een dier aan ze einde te brengen :r :=

hoe wil je een walvis naar het dolfinarum brengen????? :o?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:57

ja maar mensen kunnen ook zichzelf opblazen na een week(Gezien bij een uitzending van rtl4 over iets in amerika met mensen die geen graf konden betalen die lagen gewoon boven de grond weg te rotten en werden zo gebruikt als onderzoeks object..) maar als mensen niet koel gehouden worden dan kan een mens ook ontploffen bij hun buik

uh ze hebben morgan toch ook naar t dolfinarium gekregen die is zo een beetje wel van t zelfde gewicht lijkt mij := maja uit deze walvis valt waarschijnlijk minder geld te halen dan uit zo een orca

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:00

jammer dat ie geen kunstjes kan doen,dan had dolfinarium ( en anders sea world wel) vast vooraan in de rij gestaan om hem te redden :)

ik hoop voor het dier dat het niet lang hoeft te lijden :(:)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:00

morgan was een baby orca, dit is een grote bultrug.
zelfs een volwassen orca is nog altijd kleiner dan een bultrug.
een bultrug weegt max 30 ton een orca max 10.......nogal een verschil dus

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 16:00

Mwah, deze is meen ik 12 meter, morgan was er iets van 3.
Daarnaast zijn tandwalvissen héél iets anders dan baleinwalvissen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:01

kunstjes kunnen ze hem vast wel aanleren maar denk dat deze walvis een stuk minder opbrengt := dan morgan zelf helaas moet morgan ook de rest van ze leven door brengen in dat pierenbadje maar dat ter zijde...

kunnen ze de walvis niet weg trekken met sleepboten en zo weer terug naar de juiste plek leiden??

maar kan iemand mij trouwens vertellen of dit de bultruggen waren die van de week voor de kust bij egmond aan zee waren gespot dat waren moeder met kalf

Jilletje

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:03

mordan zit al lang niet meer in dat pierenbadje ;)
ze is verhuisd naar tenerife.
uit onderzoek is gebleken dat morgan hoogstwaarschijnlijk doof is dus haar uitzetten is sowieso geen mogelijkheid

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 16:03

Antwoord ecomare:

@EcomareTexel: @SOuburg Gruwelijk maar waar: de enige methode voor euthanasie bij gestande walvissen is het gebruik van springstof. Kiezen we niet voor.

Begrijpelijk...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:03

Jilletje schreef:
Caesar schreef:
Weet je wat het is; als ze hem zo laten liggen overleeft hij het zeker niet. Dan maar het risico van stress en het dier vlot trekken... Dan heeft die tenminste nog enigszins kans!
Verder zal het toch een "hopeloos" einde worden als het zo blijft.. Zielig.

ze hebben hem gister voor een paar uur van de zandbank afgehad en met een helicopter geprobeerd de walvis weg te jagen hij is zelf weer terug op de zandbank gezwommen.

hoe wil jij een walvis zomaar vlot trekken op een zandbank waar het water soms niet dieper dan 30cm is.........zie maar eens een boot te vinden die zo ondiep kan varen en dan ook genoeg power heeft om dat gewicht mee te trekken.

je moet echt beter het nieuws volgen

Staat er ergens dat ik heb gezegd dat ze nog niets ondernomen hebben?

Ik geef aan dat als ze hem nu zo laten liggen er ook niets gebeurd.
Heb het nieuws wel gevolgd hoor, alleen sommige dingen snap ik niet in dit verhaal, vandaar mijn opmerking.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:06

joh :+ dat wist ik niet dat een orca wat anders was als een bultrug,was ook meer sarcasticsch bedoeld,daar dolfinarium wel beestjes redt waar ze heel veel centies mee kunnen verdienen ...

en tenerife is nog steeds een pierenbadje,zitten de stakkers ook nog eens met zijn 6-en in...

en heb weleens een documentaire gezien met meerdere gestrande walvissen ( gote jongens geen kleintjes) die schoten ze dood als ze niet meer te redden waren,ze konden een paar redden,maar degene die te ver heen gingen werden dood geschoten,lieten ze ook zien dat een man dat deed...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 16:07

Zullen we hier alsjeblieft niet de morgan discussie weer op gaan rakelen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:07

Waarom willen mensen zich toch overal mee bemoeien? Laat het dier met rust, zodat het rustig kan sterven. Dat doen ze al duizenden jaren zo. Daar hebben ze de mens niet voor nodig.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:08

@Caesar
ik snap dan je punt niet denk ik.
want je wilt dus dat ze het dier vlot trekken dat begrijp ik dat willen we natuurlijk allemaal het liefst.
dit is gedaan en toen is de walvis weer terug gezwommen op de plaat.
het dier is al te uitgeput voor nog een poging en het water is ook te ondiep.

dan kan je het nog wel eens proberen maar daar bereik je toch niks mee behalve dat de walvis dan ergens anders zal verdrinken want hij heeft geen kracht meer om te zwemmen en dat ie ergens anders aanspoeld.

kan het dier dan niet beter op de razende bol sterven?
dat is geen toegankelijke plek voor mensen dus er zal ook niet al te veel overlast zijn.
of toch verdrinken en ergens op een bezocht strand aanspoelen?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:12

Kentaro schreef:
Dit was het laatste uit de Volkskrant:

Volgens een medewerker van Ecomare die de hele ochtend bij de walvis was, is het dier al in een soort slaaptoestand en voelt hij niet veel meer van zijn naderende dood. Na zijn overlijden zal de bultrug worden geruimd door onderzoekscentrum Naturalis. .

Als dit het geval is hoef je niet met explosieven in de weer... Maar ik geloof dat hier overheen wordt gelezen... Lijkt mij te vergelijken met iemand die doodvriest, rustig gaan slapen...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:26

janouk schreef:
Waarom willen mensen zich toch overal mee bemoeien? Laat het dier met rust, zodat het rustig kan sterven. Dat doen ze al duizenden jaren zo. Daar hebben ze de mens niet voor nodig.

Helemaal mee eens!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:37

Ik vind het erg sneu dat het beest niet meer gered kan worden. Misschien is hij uit stress wel gedesorienteerd geraakt en weer terug de plaat opgezwommen. Of misschien idd wel ziek. In ieder geval hoop ik dat ie snel doodgaat en niet te lang hoeft te lijden, ook al is ie in slaapttoestand...

Nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:41

Opblazen, als die dood is (wat ik ergens las in dit topic) lijkt me ook geen strak plan O:)

Dead Whale + Dynamite = Bad Idea

:x

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:11

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:12

Lol, ze gaan heus niet een walvis laten ontploffen om hem zo uit zijn lijden te verlossen...

Wat bedoeld word is dat, als het dier eenmaal dood is, het kan gaan ontploffen door alle gassen in zijn lichaam en dat die dan snel geruimd moet worden.