Leerlingen voortgezet onderwijs stromen af door smartphone

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:25

Dat is waar, het lesmateriaal mag wel wat actueler zijn. De boeken van mijn zoon zijn ook redelijk achterhaald. En - daar heb je ook gelijk in - de leerkrachten zouden wel wat beter les mogen geven. Helaas zijn het er maar een handjevol die dat echt kunnen. Zo had ik vroeger een leraar die het - voor mij - allersaaiste vak van school (levensbeschouwing) heel boeiend kon brengen. Veel leerkrachten van nu kunnen niet zonder de inhoud van een boek en houden zich daar strikt aan. Wat ik ook stuitend vind, is dat leerkrachten blijven volhouden dat het antwoord in het boek het enige juiste is, terwijl het ook regelmatig voorkomt dat er fouten in het boek staan en/of dat er meerdere mogelijkheden zijn. Zo had mijn zoon met Engels een "aanvaring" met zijn leerkracht. In het boek stond bij het woord "vreselijk" als vertaling "horrid". Niet alleen mijn zoon, maar meerdere leerlingen vroegen aan de leerkracht of zij ook "horrible" mochten gebruiken. Het antwoord was nee, want alleen "horrid" was het juiste antwoord. "Horrible" werd dan ook fout gerekend in een overhoring. Uiteindelijk werd er een paar hoofdstukken later wel degelijk "horrible" gebruikt. Toen de leerlingen aan de leerkracht vroegen waarom het nu wel werd gebruikt en welke versie ze nu moesten kiezen, werd er wat haperig gereageerd. Ze moesten niet zeuren en gewoon doen wat er stond. Kan me voorstellen dat leerlingen de les dan niet meer serieus nemen.

Nog iets:Mijn zoon had bij een proefwerk een fout in het proefwerk ontdekt. Hij kon hoog en laag springen, maar de leerkracht zei dat hij het fout had. Uiteindelijk het boek erbij gepakt, want tenslotte was dat "het enige juiste" en wat bleek: het was een fout in het proefwerk, zoonlief had gelijk. Gelukkig is hij mondig genoeg om zijn gelijk te halen als hij echt zeker van zijn gelijk is, maar er zijn genoeg leerlingen die het laten voor wat het is.

Als de leerkrachten wat losser worden en wat meer open staan voor inbreng van de leerlingen, dan zou dat heel veel schelen. Humor houdt kinderen ook bij de les en dat is ook niet alle leerkrachten meegegeven.

Wat betreft de laptops: ik denk dat als de leerkrachten de leerlingen hun laptop dicht laten doen op het moment dat er wat uitgelegd wordt, dat dat al zou kunnen schelen. Veel leerlingen gaan tijdens de uitleg andere dingen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:02

Ik raak eerlijk gezegd heel erg snel afgeleid door m'n telefoon. Als ik echt moet leren dan leg ik hem ook weg om die reden. Als ik huiswerk maak en alle tijd van de wereld heb, houd ik hem er wel lekker bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:04

Batlow schreef:
Ja, veel mensen zitten met hun telefoon in de klas. Bij mij op het MBO, omdat het kan.... Je kan gewoon aan tafel met je telefoon lopen leuteren, zonder dat ze er wat kan zeggen. Je kan een hele high tea houden op je tafel, ze zeggen er niks van. Al ga je slapen... Per leraar is dat anders, de een zegt er zeker wat van. Maar ik heb een leraar die alles laat gebeuren. Laptop op tafel? pfff boeiend! Erg hoor. Ik heb het geluk dat ik van de Havo kom. Ik ben gezakt en zit nu op het MBO. Ik wil dus graag mijn best doen, hoge punten constant. Maar pffff, ze liggen verstandelijk ook wel wat achter. Nog vrij kinderachtig allemaal. Groepjesvorming... zoiets kinderachtig. Ik kan het met iedereen vinden. Dat ik niet elk weekend uit ga en bijna geen alcohol drink?. Dat is dan raar... Dat heet een beetje volwassen worden volgens mij. Het scheelt maar 2 jaar, maar verschil is te zien..

Grappig, bij mij op de havo is er namelijk ook veel groepjes vorming en veel mensen die geen bal uit willen voeren. Zegt dus niks - of je nou havo of MBO doet. ;)

Arabesk

Re: Leerlingen voortgezet onderwijs stromen af door smartphone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:59

Als in mijn tijd msn, bokt en smartphones hadden bestaan had ik m'n vwo wel kunnen vergeten _O-

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:49

Silvia schreef:
Ik ben een student van de oude generatie en heb afgelopen jaar weer een studie opgepakt. Ik moet eerlijk bekennen dat als je achter je computer huiswerk zit te maken je heel snel gaat "soggen". (Studie Ontwijkende Gedrag) je gaat "even " bokken, facebook bekijken oid. Het is lastiger om bij de les te blijven achter de computer dan wanneer je alleen je boeken voor je neus hebt.
Dus wat mij betreft zit er wel een kern van waarheid in de stelling.

Hier ook. Zit op de middelbare maar moet eerlijk bekennen dat ik meer op mijn telefoon zit dan bij de les ben :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:46

En merk je dat ook in je schoolresultaten Nayomie?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:24

Ik zit dus ook op het MBO, als je ziet hoeveel mensen tijdens de lessen met hun telefoon zitten te spelen... De meeste krijgen 0,0 % van de les mee, als de leraar huiswerk opgeeft of een toets hebben ze dat niet gehoord.

Één meisje bij mij in de klas zit gewoon constant met haar telefoon te facebooken, ze doet haast niets anders. Ze is vorig jaar al blijven zitten en waarschijnlijk zal dit dan de oorzaak zijn.
Ze hebben de telefoon in hun broekzak, hij trilt en ze zijn afgeleid.. want ja.. wat heeft nu iemand weer op facebook gezet?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:27

Alet74 schreef:
En merk je dat ook in je schoolresultaten Nayomie?

Ja, helaas wel.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:57

Ik geef les op het HBO en het komt ook regelmatig voor dat ik iemand moet vragen de telefoon even weg te doen. Of dat ze achter de laptops zitten en ik vrij zeker weet dat er niet gezellig meegekeken wordt omdat de anderen ook hun papieren versie niet bij zich hebben. Nu probeer ik vaak de laptop/smartphone ook in te zetten en laat ze dingen opzoeken die ze nodig hebben om de opdrachten uit te voeren, maar dat voorkomt niet dat er ook andere zaken op gedaan worden, zoals hierboven gesuggereerd wordt.

Er lijkt een soort obsessie te bestaan met continue op de hoogte te willen blijven wat er bv op facebook of whatsapp gezegd wordt door anderen en studenten hebben heel veel moeite die nieuwsgierigheid te bedwingen. Dit gedrag is ontstaan in het VO en wordt meegenomen naar de HBO. Het betekent dus ook dat deze leerlingen voldoende hebben kunnen multi-tasken om zowel genoeg mee te krijgen op school om te slagen, als deze gewoonte op te bouwen. Alleen vraag ik mij dan af hoever ze onder hun niveau bezig geweest zijn hierdoor en of ze nu ook alles uit hun opleiding gaan halen.

Mijn dilemma hierin is dat ik in principe met volwassenen (ja, ok, vanaf 17 jaar, maar toch) te maken heb, die zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze wel en niet doen. Mijn taak is voornamelijk om ze onderwijs aan te bieden en te zorgen dat de colleges niet verstoord worden. Toch kan ik het niet laten om ze die telefoon weg te laten leggen of te vragen waar het youtube filmpje over gaat op de laptop. Ik vind het jammer als ze teveel missen en ik merk dus ook dat ondanks een hele duidelijke en uitgebreide uitleg in de eerste les, ze in de vijfde les vragen wat voor opdracht ze aan het einde moeten maken. Jammer, want het is een grote opdracht en ik had ze meer tijd gegund ervoor. Ik maak me ook zorgen als deze generatie straks aan het werkend leven gaat beginnen, half-half alles doen gaat dan niet meer lukken en ik denk dat het voor velen heel zwaar gaat worden om te voldoen aan de normale eisen die dan gesteld gaan worden.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:21

Ik denk dat telefoons wel een grote afleidingsfactor zijn in de les. En dat vooral door het constant op de hoogte willen blijven via social media. Misschien is deze generatie wel een soort 'tussen generatie' die met de problemen kampt van het ontstaan en gebruik van de smart phone. Lerarenopleidingen hebben er nog geen college aan gewijd hoe hiermee omgegaan moet worden, echter omdat dit nu een actueel probleem is zullen docenten van de toekomst er anders mee om kunnen gaan. Misschien? Het is in ieder geval een interessant vraagstuk.

Ik geef les op het MBO, op AOC Oost, in Dierverzorging en Biologie. Aan allerlei leeftijden. En moet er bijna elke les wel op wijzen dat de mobieltjes weg mogen. Vooral na het weekend; op maandag en dinsdag.

wemkelover schreef:
waarom zou een leraar zich daar druk om moeten maken dan? Is toch je eigen keus als je toekomst wil verprutsen. Leraar verdient zijn geld wel hoor.
Omdat dit (mede) zijn werk is! Een docent geeft zeker wel om zijn leerlingen als het gaat om de resultaten. Anders zou hij net zo goed thuis kunnen blijven toch? Het is zijn werk. En dat bestaat niet alleen uit 'voor de klas staan en stof overbrengen' hoor..

Alet74 schreef:
Hoe wordt er op school (voor de schoolgaande bokkers onder ons) omgegaan met het mobieltje: uit en in de kluis, of mag je er ook nog iets mee doen? Of, nog beter, zet de docent het in voor de les?
Een mobieltje inzetten tijdens een les, interessant, maar hoe dan? TS geef jij ook les of studeer je iets m.b.t. didactiek of pedagogiek? Want ik zou wel eens willen weten hoe je een mobieltje tijdens de les inzet :)
Ikzelf heb mijn leerlingen wel gewezen op de 'Dieren EHBO app', zodat ze hier wat aan hebben buiten mijn lessen om.

Shenavallie schreef:
Als de leerkrachten wat losser worden en wat meer open staan voor inbreng van de leerlingen, dan zou dat heel veel schelen. Humor houdt kinderen ook bij de les en dat is ook niet alle leerkrachten meegegeven.

Wat betreft de laptops: ik denk dat als de leerkrachten de leerlingen hun laptop dicht laten doen op het moment dat er wat uitgelegd wordt, dat dat al zou kunnen schelen. Veel leerlingen gaan tijdens de uitleg andere dingen doen.
Vervelend zo'n docent. Maar zo zijn ze nier allemaal hoor ;)
Veel van mijn collega's + ik, houden ons niet aan boeken. Sterker nog, die boeken liggen bij het oud papier. We geven op een uitdagende manier les, waarbij actuele dingen aan bod komen en er constant een link is met de beroepssituatie waarin mijn leerlingen zullen gaan werken na het behalen van hun diploma. Op het voortgezet onderwijs is er nog geen sprake van een link met de beroepssituatie. Daar zullen docenten rekening houden met alle interesses. A-Vakken zoals Nederlands, Engels en Wiskunde hebben -helaas- vaak een vast handboek en werkboek als richtlijn. Het is aan de docent in hoeverre zij hier vanaf wil wijken - mits haar leerlingen maar slagen voor de toetsen en het examen!

Wat betreft de laptops: Op de school waar ik werk gebruiken de leerlingen ook laptops. Tijdens uitleg is Word geopend om aantekeningen te maken. Laptops zijn zelfs zodanig van kracht dat veel leerlingen niet eens meer pen en papier bij zich hebben! Om te voorkomen dat de leerlingen andere dingen gaan doen op de laptops kom ik als docent achter mijn bureau vandaan (geen 'ouderwets' onderwijs meer dus). En loop ik door het lokaal. Vaak sta ik achterin de klas en gebruik ik het smartboard op afstand. Mijn lessen zijn dusdanig boeiend én op niveau, dat de leerlingen geen tijd hebben om andere dingen te doen.

Misschien nog wel een leuk punt ter discussie: denken jullie dat de volgende generatie er minder last van zou ondervinden dan 'wij' nu doen? Zou dit dan komen doordat de docenten van de toekomst er beter mee om kunnen gaan of omdat het dan een 'normale' factor in het leven zal worden en ouders er ook helemaal aan gewend zijn?
Ik weet het niet.. maar weet wel dat het een groot probleem is bij de resultaten van erg veel leerlingen en studenten momenteel.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:57

Afleiding is het zeker!
Ik merk nu ik mijn mobiel even links laat liggen, mijn cijfers van 3'en naar 8'en gegaan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:25

@ Sabini: Zou je misschien bij mijn zoon op school les willen komen geven? ;)
Moet zeggen dat hij met de meeste leerkrachten op deze school goed overweg kan en de lessen boeiend vindt, maar op elke school zit wel een exemplaar tussen die dat niet boeiend kan brengen en stug is.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:56

@Sabini: ik ben mediacoach in het dagelijks leven. Je zou een mobieltje kunnen gebruiken als stemkastje, leerlingen m.b.v. een tweet de les laten samenvatten of een vraag laten beantwoorden met een bepaalde hashtag zodat je ze op het digibord kunt terugkijken met zijn allen. Ik roep maar wat. Er zijn best veel mogelijkheden om ze te gebruiken, zodat je misschien een evenwicht kunt aanbrengen in gebruik en niet-gebruik.
Ik denk dat er de komende jaren veel zal gaan veranderen in het onderwijs, denk je niet?

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:59

Nu gooien ze het op smartfoons, hiervoor op computers, en zo hebben ze altijd wel een oorzaak voor elk probleem.
Ik vond school gewoon ontzettend saai.. En nog denk ik wel eens mensen kinders het moet verboden worden als ik hoor wat me dochtertje op school leert:P maar ja ze moeten eerst maar gaan zoeken naar een oplossing inplaats overal de oorzaak voor zoeken:-)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:50

Wat voor rare dingen leert je dochtertje dan op school Froukjeloves?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 22:27

Ze leren op school toch hele gewone dingen, zoals Nederlands lezen en schrijven, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis. Niets mis mee. Ik lees in je profiel dat je nog jonge kinderen hebt, een kind van 8 kan op school toch niet veel raars aangeleerd worden?

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:41

Ik heb zelf geen kinderen maar ik heb zeer regelmatig de dochter van mijn zus bij mij. Blijft lekker een weekendje slapen om op de pony te rijden.
En echt, ik erger mij groen een geel aan dat constante gepingel op die k*ttelefoon. Er is soms geen fatsoenlijk gesprek mee te voeren. Helemaal van de wereld en in die van de telefoon.
Haar cijfers zijn alleen maar slechter geworden sinds ze een telefoon heeft waarop ze ook kan internetten ;(

In de winkels kom je ze ook steeds meer tegen. Het wezenloos achter vader of moeder aanhobbelende kroost, volledig opgaand in de telefoon en helemaal afgesloten via de koptelefoon. Ik vind het echt een zorgelijke ontwikkeling. Het is onfatsoenlijk en mensen worden steeds a-socialer door zo'n telefoon. Zodra het pingeltje gaat dan worden gesprekken onderbroken om te kijken wat er is.
I.p.v. een gesprek aan de lunchtafel vlucht iedereen in zijn telefoon. Er is geen interesse meer in de medemens zonder de tussenkomst van de telefoon of tablet -O-
Mensen vertellen elkaar nu alles via de telefoon :(

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:51

Judith_VB schreef:
Ik heb zelf geen kinderen maar ik heb zeer regelmatig de dochter van mijn zus bij mij. Blijft lekker een weekendje slapen om op de pony te rijden.
En echt, ik erger mij groen een geel aan dat constante gepingel op die k*ttelefoon. Er is soms geen fatsoenlijk gesprek mee te voeren. Helemaal van de wereld en in die van de telefoon.
Haar cijfers zijn alleen maar slechter geworden sinds ze een telefoon heeft waarop ze ook kan internetten ;(

In de winkels kom je ze ook steeds meer tegen. Het wezenloos achter vader of moeder aanhobbelende kroost, volledig opgaand in de telefoon en helemaal afgesloten via de koptelefoon. Ik vind het echt een zorgelijke ontwikkeling. Het is onfatsoenlijk en mensen worden steeds a-socialer door zo'n telefoon. Zodra het pingeltje gaat dan worden gesprekken onderbroken om te kijken wat er is.
I.p.v. een gesprek aan de lunchtafel vlucht iedereen in zijn telefoon. Er is geen interesse meer in de medemens zonder de tussenkomst van de telefoon of tablet -O-

Dat kom ik ook steeds meer tegen helaas.... Maar ook vaak genoeg bij volwassenen hoor!
Echt ongelofelijk hoe mensen hun leven laten dicteren door zo'n klein apparaatje.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:57

Nayomie schreef:
Silvia schreef:
Ik ben een student van de oude generatie en heb afgelopen jaar weer een studie opgepakt. Ik moet eerlijk bekennen dat als je achter je computer huiswerk zit te maken je heel snel gaat "soggen". (Studie Ontwijkende Gedrag) je gaat "even " bokken, facebook bekijken oid. Het is lastiger om bij de les te blijven achter de computer dan wanneer je alleen je boeken voor je neus hebt.
Dus wat mij betreft zit er wel een kern van waarheid in de stelling.

Hier ook. Zit op de middelbare maar moet eerlijk bekennen dat ik meer op mijn telefoon zit dan bij de les ben :)

Ach wij zaten non stop briefjes te schrijven. *vroegah toen er nog geen whatsapp bestond* _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:39

Alet74 schreef:
Ze leren op school toch hele gewone dingen, zoals Nederlands lezen en schrijven, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis. Niets mis mee. Ik lees in je profiel dat je nog jonge kinderen hebt, een kind van 8 kan op school toch niet veel raars aangeleerd worden?

Misschien heeft ze het over leeftijdsgenootjes?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:43

Alet74 schreef:
@Sabini: ik ben mediacoach in het dagelijks leven. Je zou een mobieltje kunnen gebruiken als stemkastje, leerlingen m.b.v. een tweet de les laten samenvatten of een vraag laten beantwoorden met een bepaalde hashtag zodat je ze op het digibord kunt terugkijken met zijn allen. Ik roep maar wat. Er zijn best veel mogelijkheden om ze te gebruiken, zodat je misschien een evenwicht kunt aanbrengen in gebruik en niet-gebruik.
Ik denk dat er de komende jaren veel zal gaan veranderen in het onderwijs, denk je niet?
Ik denk het ook :j En Twitter tijdens lessen/colleges (met digibord) heb ik zelf wel eens ondervonden tijdens mijn opleiding. Moet eerlijk toegeven dat dit mij wel afleidde :o

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:46

Sok schreef:
Ach, nu is het door de smartphone, toen ik op t VO zat was het msn of bokt.. :+

Hier idd ook. :)) Al had ik toen nog geen smartphone, dus op de computer idd op msn of bokt.
En in de klas was het briefjes schrijven en doorgeven maar haha.

Als je geen zin hebt zal je toch wel een manier vinden om het te ontwijken. Hoeft echt je telefoon niet te zijn.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:46

Als leraren nu eens goed les leren geven en dan een boeiend verhaal vertellen, met een beetje humor. Maar dat ze vooral laten merken dat hun vak ontzettend leuk is, dan zullen er misschien nog maar 5 van de 30 leerlingen op hun smartphone kijken i.p.v. 25 van de 30. En ja de boeken mogen ook iets actueler vorig jaar dateerde ons lesboek voor engels uit 1990 waar je zinnetjes uit moest leren in het engels die gingen over "ik heb een nieuwe discman gekocht" Ja dat is toch wel een klein beetje achterhaald...
Gelukkig zit ik nu op het hbo en daar zijn ze toch iets beter de leraren :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:55

Judith_VB schreef:

Of de ouders zelf.... zag het laatst nog in de wachtkamer van het ziekenhuis: vader zat de hele tijd te pielen op dat apparaat, terwijl dochterlief hem steeds riep om te laten zien wat voor mooi iets ze had gebouwd. Vader zei steeds dat hij het mooi vond, zonder op te kijken. Op een gegeven moment werd ik er aan de ene kant boos om (geef toch eens fatsoenlijk aandacht en het voorbeeld aan je kind), maar aan de andere kant werd ik er ook melig van samen met mijn man. Het was gewoon een vorm van TV kijken: hoe dom die man in zijn handelen en antwoorden was. Op een gegeven moment vroeg zijn dochter of hij nu een keer echt wilde kijken, de man keek half afwezig op en zei alleen "doe je wel voorzichtig". Huh????? Voorzichtig???? Ze was alleen maar met legosteentjes een torentje aan het bouwen... Waar gaat het heen, waar gaat het heen...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:58

Oh ja, en nog niet zo lang geleden in de MacDonald's: vader en moeder zaten tegenover elkaar op zo'n stom apparaat te pielen, terwijl de kinderen er een beetje naast hingen... En dan kijken ze verrast op dat mijn zoon en ik de grootste lol met elkaar hebben! Ik zeg er tegenwoordig ook wat van. Onlangs nog in de wachtkamer bij de HA: de enige aanwezigen zaten in de welbekende, afwezige houding op zo'n stom schermpje te staren. Ik zei "Goedemorgen", maar men reageerde niet. "Dan geen goedemorgen. Gezellig tafereeltje zo, met z'n allen!". Uiteraard zei ik het met een glimlach, maar er werd wel wat hakkelend gereageerd.